HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Technics SL-1200

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
hrk Posted - 2006/09/23 : 16:18:02
Hittade inte så mycket info om denna spelare här på forumet (kanske inte platsar!?) så jag startar en liten tråd om den.

Jag är själv ägare till en SL-1200 och har varit så i många år så jag har faktiskt inte så mycket att jämföra emot.Jag ska vara ärlig och säga att jag gillar den skarp och det beror mycket på att jag tycker den är välbyggd och robust plus att den har ett smidigt handhavande , även designen tilltalar mig!Ljudmässigt tycker jag också att min kombination låter bra men har som sagt inte så mycket att jämföra med(LP).Jag har tidigare haft en ortofon OM10 pickup men har precis köpt en ny OM30 nål som jag inte har hunnit lyssna till ännu (hoppas på ett lyft!).Ska också säga att jag har ett clearaudio smartphono riaa-steg som samarbetspartner till SL12:an.Jag har hört mig för i en del butiker och fått höra att det är en helt okej spelare och att om man satsar på ett bra riaa och en bra pickup så står den sig ganska bra som "hifi-spelare".Det skulle vara intressant att höra om det är några här som själv har eller har haft denna spelare och kan ge sin syn på den.Jag staplar några av mina funderingar här under och ni som har andra funderingar får gärna fylla på.

1.Hur står den sig som hifi-spelare?

2.Vad är en vettigt kombination för denna spelare (spelare , pickup , riaa) innan man börjar tänka på att investera i en bättre kombination?Den kanske duger som spelare och man kan satsa på ett svindyrt riaa istället ,som exempel?

3.Vad har den för brister som hifi-spelare?

4.Jag har mk2 versionen och det finns även en nyare mk5 version som jag dock inte tror skiljer sig så mycket från mk2:an.Man kan dock läsa sig till att mk5:an har en nyare/bättre tonarmsupphängning och min undran är om den skillnaden är så pass stor att den gör någon ljudmässig skillnad , dvs skulle det vara värt att byta upp sig till en mk5?Tonarmen har ju en viss inverkan på ljudet vad jag förstår!

5.Frågan hur bra SL-1200 är , är ju som allt annat , en relation till vad du själv tycker/upplever men om jag generaliserar lite och säger att jag själv har höga krav på ljudet (har både förstärkare , cd-spelare , högtalare i en objektivt sett betydligt högre klass än vad SL-1200 håller) så kanske det blir lättare att precisera frågan.

Jag hoppas att det finns några som kan ge sin syn på denna "DJ" spelare.



10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
hrk Posted - 2006/09/29 : 10:52:44
Gick precis in på kabusa och där fanns engelsk info om "halvmånen"!
hrk Posted - 2006/09/29 : 10:31:21
Intressant norskt reportage även om jag inte riktigt kan förstå all norska!Summan av detta norska test och att Mcintosh använder sig av den på en mässa är iaf för mig att den står sig mycket bra som hifi-spelare.Kan någon som är lite bättre på norska än jag förklara lite närmare vad den dämpande "halvmånen" har för direkt inverkan på ljudet?
fatpipe Posted - 2006/09/26 : 23:20:13
Har tyvärr ingen egen erfarenhet men bidrar med artiklar.

McIntosh använde sig av en SL-1200 på CES förra året. Pac´s reportage om detta finner du här.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=47160&whichpage=1&SearchTerms=SL-1200

Här finner du en artikel ifrån Audiophile.no om SL-1200.
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=288
Harry_up Posted - 2006/09/26 : 22:52:37
Jo, jag har en del erfarenhet. Den enda direktdrivna spelare som jag tycker är bra är Technics SL-1000.
hrk Posted - 2006/09/26 : 21:09:39
Till min förvåning så verkar det inte vara många här som har någon erfarenhet av denna välkända "DJ-spelare"!?
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/09/23 : 23:36:48
Ä jag vet inte. Men de här har nog en och annan synpunkt, och ingen brist på "tweaks" för din skivspelare:
http://www.kabusa.com/accesss.htm#pg2a

Jag köpte min fiffiga lilla skivtvättare av dem. KAB EV-1.

svejk Posted - 2006/09/23 : 22:28:00
Har haft en sådan min var utrustad med SME arm och Dynavektor pickup minns inte någon MC Dynavektor Karat Ruby kanske?
Över 10 år sedan så hur den lät kommer jag inte ihåg.
reeltoreel Posted - 2006/09/23 : 21:48:47
Sorry!
Såg nu att det var en "discospelare" du menade.
Inget jag vet något om tyvärr!
hrk Posted - 2006/09/23 : 21:42:20
Det måste vara den första prototypen av denna spelare.Jag har som ni alla nog förstår den mer klassiska SL-1200:an.
reeltoreel Posted - 2006/09/23 : 19:34:35
Här finns en bild på skönheten iaf.
http://www.vintagetechnics.com/turntables/sl1200.htm
Samt lite info.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000