T O P I C R E V I E W |
Manga X |
Posted - 2006/09/15 : 22:25:39 Hej.
Är liten sugen på en nyare vinylspelare. Hifiklubben säljer en Rega P2 kopia vid namn Argon TT1. Denna TT1:a byggs av Rega och är nästan identisk med NAD's 555:a. Priset ligger på 2500 SEK.
Så här skriver de på sin hemsida: "Argon TT1 är Hi-Fi Klubbens svar på en ekonomisk och välljudande skivspelare som kan uppfylla de flesta vinylälskares krav. Den sköts manuellt och skivspelaren levereras med en Ortofon OM3-pickup.
Argon TT1 är en välljudande och gedigen skivspelare till ett överkomligt pris. Tekniken är enkel och väl beprövad, och det är riktigt bra kvalitet på samtliga komponenter. TT1 är remdriven och skivspelaren sköts helt manuellt. Tonarmen är av aluminium och skivtallriken är gjord av MDF – ett styvt och solitt material, baserat på hårdpressat trä. Sammantaget en lösning som lovar både lång hållbarhet, problemfri användning och hög ljudkvalitet. Det medföljer en Ortofon OM3 Moving-Magnet-pickup. Denna kan dock med fördel bytas ut till en bättre och dyrare variant för en ännu större musikupplevelse.
Specifikationer: Remdriven skivspelare Ortofon OM3-pick-up 33 och 45 rpm Skivtallrik av MDF Dammlock medföljer Gummifötter för dämpning av vibrationer Storlek (B/H/D): 44,7 / 11,5 / 35,6 cm Vikt: 5kg Färg: Svart"
Med en annan pickup kanske den vore något att ha eller vad tror ni?
Mvh Magnus Eriksson
|
24 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Silversurfaren |
Posted - 2007/04/10 : 21:40:41 köp en Rega istället så har du en skivspelare som går att sälja begagnat om du skulle tröttna på den. "Argon" ringer inte bra i folks öron - såvida dom inte gillar film. |
Poe |
Posted - 2006/10/19 : 10:54:11 Lustigt att Rega kör med en Ortofon PU, men det är väl av prisskäl antar jag. Armen verkar vara en nyutvecklad lågbudgetmodell (RB100), men säkert bra för det. Undar vilken som är bäst, Regan, eller Project Debut III?? |
Leffler |
Posted - 2006/10/18 : 17:26:52 Jag var på Hifiklubben idag och kikade bland annat på Argon TT1:an. Det första och bestående intrycket var att den såg riktigt billig ut, plinten har samma typ av ytbehandling som de allra enklaste IKEA-möblerna, typ träimitationsplast. Fruktansvärt. Tallriken i MDF var inte speciellt tjock eller välgjord i mina ögon, kändes snarare tunn och liten i diameter (den var t.o.m. mindre än filtskivan). Å andra sidan såg armen ok ut, fast enklare än på min planar 2.
Jag skulle inte köpa denna spelare. För de pengarna måste det gå att hitta bättre, inte minst begagnat. |
€riC |
Posted - 2006/10/18 : 16:37:55 Passar på att slänga in en fråga själv föresten, är det någon som vet hur stor tallriken är? Jag gillar inte när skivorna sticker ut flera cm på sidorna, som det var/är på ProJect's Debut (åtminstone var det så, det kanske har ändrats på mkII/mkIII verisionen?). |
€riC |
Posted - 2006/10/18 : 16:34:11 Rega P1 och Argon TT1 är inte identiska, men säkert nästan. :) Jag skulle gissa att Argon använder exakt samma delar men fixar en egen plint och skruvar ihop den själva (knappen sitter längre ut i hörnet på regan). Fast i slutändan blir det nog samma sak. Men! Till Regan får man en om5 pickup medans det är en om3 till Argon. Sen känns det väl ändå bättre att det står Rega på spelaren? :) |
Poe |
Posted - 2006/10/12 : 16:17:26 Nya Rega P1 och denna Argon verkar vara identiska. Samma pris dessutom. |
Zoggy |
Posted - 2006/10/11 : 23:48:55 ztenlund: tack för dendär länken! VÄLDIGT intressant läsning |
Manga X |
Posted - 2006/10/11 : 22:58:02 Detta är en OEM REGA vi pratar om. Rega lämnar ut andra sorteringens lager och dylikt till sina OEM-armar. Så priset för armen ligger säkert en bit under 1000 SEK för denna arm. Inte utpris till kund då utan inpris för Argon/Hifiklubben.
Mvh Magnus Eriksson
PS Armen skiljer sig ytterst lite mot den RB250 som sitter på NAD 555. Knappt så att jag kan hitta någon skillnad faktiskt.
Mvh Magnus Eriksson |
ztenlund |
Posted - 2006/10/11 : 22:44:42 ABEC-skalan gör sig nog bättre i marknadsföring än vad gäller att jämföra lagerkvaliteten i en tonarm. Den säger bara något om toleranserna för vissa mått och egentligen ingenting om hur mjukt lagret löper etc.
Kolla här t ex: http://www.machinedesign.com/ASP/strArticleID/56220/strSite/MDSite/viewSelectedArticle.asp
quote: Quality. Annular Bearing Engineering Committee (ABEC) standards, which conform to ISO standards, define tolerances for several bearing dimensions, but they make no mention of several critical parameters. Raceway uniformity, waviness and surface finish of the rolling contact surfaces, cleanliness, ball precision, preload offset limits, and internal design are just a few of the unspecified critical parameters that can affect bearing performance, spindle stiffness, and machine life. Each bearing manufacturer sets its own limits for factors not defined by ABEC/ISO.
|
Zoggy |
Posted - 2006/10/11 : 22:00:01 Är jag helt ute å cyklar om jag hävdar att Rega använder sig av helt vanliga ABEC-3 lager som finns på varannan inlinesko? Har iaf för mig att jag läst detta och det var inte heller helt omöjligt att byta dom till ett par bättre kvalitetslager a la ABEC 5 el 7. mvh Z |
ztenlund |
Posted - 2006/10/11 : 19:32:21 Jag inser ju att HiFiKlubben får bättre priser och använder kanske "andrasortering" men någonstans måste de ha sparat här tycker jag. En lös RB250 kostar ~2k på vinylbutiken.com... Det blir 500 kr till drivverket.
Om man jämför med P3 så kostar den ~5,4k och tonarmen lös kostar 3,4k vilket lämnar 2k till drivverket.
Nu går det inte riktigt att räkna såhär men jag tror min poäng går fram.
För övrigt, titta på den här bilden på en RB250:
Tonarmsskalet är solitt och ihop med armen, jfr med Argonen. |
Manga X |
Posted - 2006/10/11 : 18:58:34 Fast denna Argon finns redan och har funnits ett tag. Den har dessutom en RB250 arm, allt enligt Hifiklubben.
Mvh Magnus Eriksson |
ztenlund |
Posted - 2006/10/10 : 20:06:40 Det är nog inte en Planar 2 kopia, jag hittade just detta:
quote: Rega's new, affordable turntable
The P1 turntable is Rega’s first new addition to the Planar range of turntables for a some time. Featuring a completely new Rega RB100 tonearm, this entry-level model comes ready-fitted with an Ortofon OM5e moving magnet cartridge.
The completely British-made P1 features a high quality main bearing, sub-platter assembly and stabilised MDF platter for excellent speed stability; AC synchronous motor with high quality moulded belt drive; and Ortofon OM5e moving magnet cartridge.
The Rega P1 will be available in October for $675.
Från: http://audioenz.co.nz/news_current.shtml
Ska tydligen kosta ~2,5k på Ljudmakarn: http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=1135&menu=1 Det stämmer bättre kostnadsmässigt att den är baserad på P1 än att det skulle vara en Planar 2 i annan kostym. |
Leffler |
Posted - 2006/10/05 : 18:48:19 Min Rega Planar 2 90-talare (med Rega loggan i mintgrönt) har glastallrik. Fast just tallrikar verkar ju vara en populär del att byta, det finns väl exempelvis passande akryltallrikar för ganska lite pengar, eller också kanske någon Rega-ägare har bytt tallrik och kan tänka sig att sälja sin. (Fast en tallrik i MDF borde väl, förutsatt att den inte är skev eller så, vara utmärkt?) |
Bubbel |
Posted - 2006/09/29 : 22:28:47 Min Rega planar 3 från 86 har glastallrik.
Anders |
B-200 |
Posted - 2006/09/29 : 19:06:48 p25 har glastallrik med |
Manga X |
Posted - 2006/09/29 : 18:56:42 P2 hade väl MDF-tallrik även på Rega. Glasdisken snurrar väl på P3 (2000) samt P5 bara?
Det låter rimligt att lagren är andra sortering. Annars blir prisbilden lite skev.
Mvh Magnus Eriksson |
nimnul |
Posted - 2006/09/29 : 16:03:10 Skillnaden bör vara att den har MDF tallrik precis som NADs, Lite sämre än REGAans glastallrik.
Sedan kan sannolikt vara sämre lager i OEM armar än orginal RB250, det är så de skiljer ut lagren mellan RB250/300/600/900.
Jag har varit på REGA fabriken i Southend, då jag var produktchef på Hifiklubben och dom visade förfarande med att prova och sortera lager för hand. Då förklarade man att man använde de sist utsorterade lagren till OEM. |
B-200 |
Posted - 2006/09/18 : 17:59:57 Jag har erfarenhet av rega P 25 om det räknas.
Den armen som sitter på liknar en rb 250 och det är en bra tonarm (har den själv).
Svagheten som jag ser det är plinten, mdf ? det låter ej bra i mina öron men generellt sett är detta nog en bra spelare. Iaf till ett börjande vinylspelande, sen kan man modda den en del med. |
Manga X |
Posted - 2006/09/18 : 17:36:52 Precis så kan man göra men först vill jag veta om det är lönt att åka 3,2 mil till Uppsala för at hämta den eller om jag ska spela en skiva istället..
Mvh Magnus Eriksson
|
Vox |
Posted - 2006/09/18 : 16:53:29 Manga X: Låna hem den och testa.
|
Manga X |
Posted - 2006/09/18 : 16:24:06 Nehepp... vad synd.
Gillar inte att chansa så då får det vara.
Mvh Magnus Eriksson |
Manga X |
Posted - 2006/09/16 : 21:28:05 Är det ingen annan som har några synpunkter baserat på information eller erfarenheter från Rega P2 kanske?
Mvh Magnus Eriksson |
Vox |
Posted - 2006/09/15 : 22:58:39 Jag tror att det är en bra spelare. Tillverkad av Rega (vilket bör borga för kvalitet och välljud) och endast märkt med annat namn.
|