HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 pickup till sonab s85

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
marran Posted - 2006/09/10 : 09:36:17
Nu har jag köpt min första vinylspelare!
Har dock inte fått hem den än tyvärr.
Har fått reda på att det sitter en ortofon f15 på den, originalpickupen alltså. Den behöver väl antagligen ny nål, men då verkar det som det är lika bra att köpa helt ny pickup som jag kan förstå.

Jag har mailat med Svalander och han säger att i princip vilken som passar, kan det vara så enkelt? (eller svårt, ännu fler att välja mellan)

Jag hade tänkt lägga runt 500kr. Det jag prioriterar är musikaliskt driv och att den klarar att sortera upp svåra passager, någon som har ett bra tips?
annars tror jag det blir empire2000 från svalanders fyndsida, den verkar billig och bra
2   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Boergars Posted - 2006/09/15 : 08:04:55
Ortofon OM 10 eller Audio-Technica - 95 kostar båda 395:- i Butik i Göteborg och säkert i resten av landet också.

Ortofonen har jag själv haft tidigare i min karriär och går att uppgradera genom nålbyte.
AT´n har jag inte hört men den blev bästa köp i Hifi & Musiks budgetpickuptest för något år sedan.

Har en Empire 2000E/I hemma just nu. Den låter bra redan nu och med ordentlig inspelning så bör det ju bli ännu bättre.

Se också till att ställa in pickupen ordentligt.

Vi hjälper dig gärna när du handlat.

/Per

lennartj Posted - 2006/09/14 : 23:57:53
Sonab 85S har sålts både med Ortofon F15EO och Shure M75ED Typ 2, båda med rekommenderat nåltryck på 1,5 g och fjädringsmjukhet 25 enligt mina gamla HiFi-handböcker. Detta mycket vanliga värden, så jag håller med Svalander, nästan vilken ordinär MM pick-up som helst borde funka bra i din spelare. Däremot har jag inga aktuella erfarenheter av pick-uper i så låg prisklass, så något konkret råd kan jag inte ge.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000