HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 vinyltvätt

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
pix Posted - 2006/09/03 : 19:58:28
Jag misstänker att ämnet har varit uppe tidigare...
Vad är bästa sättet att få rent vinylen när det inte räcker med borsten ?
Kemikalier ?
Vad bör man (inte) använda ?
Har ej tillgång till Nitty gritty el. likn.
Mvh
/Pix
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Buggsson Posted - 2006/10/19 : 00:47:48
Har just läst lite i "Vi skogsägare" då jag sökte på förgasarsprit. Den är nog inte att rekommendera då den sägs förstöra membran och annat gummi. Risken är väl att även vinyl skadas?
Zalve Posted - 2006/10/19 : 00:47:34
IPA bör gå att få tag på, på andra ställen än Apoteket,, om man hör sig för lite...
ulfsan Posted - 2006/10/18 : 23:53:27
quote:
Ställde frågan högre upp, vad som talar emot

mangew:

Jag vill inte argumentera emot dig, utan bara förtydliga vad som talar emot det FÖR MIG...

...jo, bara (den starka) misstanken att andra ämnen än ren Isopropanol finns i flaskan. Och då menar jag inte vatten.

Som jämförande exempel står det inte på deklarationen för 99,5 %-ig etanol att den innehåller (åtminstone spår av ) bensen, men bensen tillsätts för att alkoholhalten vid destillationen ska kunna komma över 96% som ju annars är gränsen för t ex hembränt, som du kanske vet...
mangew Posted - 2006/10/18 : 23:51:39
quote:
Vad är det för prisskillnad Mange, för annars skulle du väl ha gjort som de flesta i liknande trådar har rekommenterat...

100ml 46:- på apoteket
1L för under hundringen på OK.

Zalve Posted - 2006/10/18 : 23:48:28
Vad är det för prisskillnad Mange, för annars skulle du väl ha gjort som de flesta i liknande trådar har rekommenterat...
mangew Posted - 2006/10/18 : 23:41:33
quote:
Ja, vad sägs om att man inte vet vad de andra 5% är för något. Man kan inte bara utgå från att det är vatten... Vet du ?

Ställde frågan högre upp, vad som talar emot.

quote:
Hittat nånstans att förgasarsprit som finns på bensinmacken ska innehålla minst 95% Isopropylalkohol och fungera utmärkt för rengöringen.

Finns det något som talar emot?

Bland 4000 eller hur många medlemmar det nu är på HF kanske någon vet vad som förgasarsprit innehåller, och om det går lika bra eller inte alls är lämpligt att användas och varför.

Och det vi dricker heter hembränt varken mer el mindre.
ulfsan Posted - 2006/10/18 : 23:41:05
quote:
99,5% ska man nog undvika, där kan ha tillsatts otäcka ämnen för att få bort det sista vattnet
Ja, jag tror mig minnas att det är bensen (cancerframkallande) från min tid då jag läste kemi på LTH...
ulfsan Posted - 2006/10/18 : 23:37:09
quote:
bättre orsak behövs
Ja, vad sägs om att man inte vet vad de andra 5% är för något. Man kan inte bara utgå från att det är vatten... Vet du ? Kanske är det kräkmedel eller ngt annat mysko.... Och är det så kul att få på vinylskivorna ?
mangew Posted - 2006/10/18 : 23:25:11
quote:
Ja, det enkla faktumet att det är helt fritt att köpa rent Isopropanol på Apoteket.

Prisskillnaden är ju rätt stor mellan OK och Apoteket, så bättre orsak behövs.
ulfsan Posted - 2006/10/18 : 23:17:20
quote:
Ja, det enkla faktumet att det är helt fritt att köpa rent Isopropanol på Apoteket. Det används till bl a rengöring. Det kan/ska man inte dricka!! All alkohol kan man inte dricka - t ex kan man bli blind om man dricker Metanol = Träsprit. Det man dricker heter egentligen Etanol (= Etylalkohol), som nog alla vet...
mangew Posted - 2006/10/18 : 22:56:06
Hittat nånstans att förgasarsprit som finns på bensinmacken ska innehålla minst 95% Isopropylalkohol och fungera utmärkt för rengöringen.

mace Posted - 2006/10/18 : 21:40:26

Och NEJ! flaskorna är inte mina

M
Ronnie_Ericsson Posted - 2006/10/18 : 20:57:08
"Isopropylalkohol för tekniskt bruk" är den smaskigaste Isopropanolen som Apoteket säljer. Det var en hel massa procent i den vill jag minnas.

Länk till Apoteket

Lång länk fixad
/Z
Egill Posted - 2006/10/18 : 20:33:34
99,5% ska man nog undvika, där kan ha tillsatts otäcka ämnen för att få bort det sista vattnet som man inte får bort vid enbart destillation.

Man ska inte ha mer än 20 % alkohol i, eftersom den tar bort mjukgöraren i skivan.
mace Posted - 2006/10/18 : 01:11:39
quote:
Var köper man läkarsprit?

Kontakter är det man skall ha

Tänk bara på att om ni använder "labbsprit"
quote:
1825-001 Etanol 99, 5% 1 liter (Glasflaska) abs f UN1170 40,00 kr

så har den svårt att blanda sig med vatten Tänk på det innan ni provsmakar blandningen
Låt stå en dag eller två

Kanske finsprit 95% är mer lagom

M
Zalve Posted - 2006/10/18 : 00:56:16
Läkarsprit? Typ 98% ?
Om den finns på Apotket så gissar jag att du behöver Recept för den..
Duger det inte med IPA ?
mangew Posted - 2006/10/18 : 00:41:49
Var köper man läkarsprit?

Om den finns på apoteket, vad heter den där?
Pac Posted - 2006/10/17 : 23:42:04

Ren IPA skulle jag nog också passa mig för. Gör en blandning med många fler delar vatten än IPA. Det minskar risken för att mjukgörarna i vinylplasten tvättas ur. Jag kör med 7 delar vatten och en del IPA. Till det har jag någon droppe Yes.

Jag var inne på Hannl's hemsida idag. De har utvecklat en variant, Micro Basic, för ca €590.

ulfsan Posted - 2006/10/17 : 23:38:15
quote:
Ren alkohol skall inte vara särskilt tillrådligt vid vinyltvätt
OK, jag får väl börja späda med vatten. Då räcker ju vätskan längre också...
Buggsson Posted - 2006/10/17 : 23:21:31
quote:
ren Isopropanol

Ren alkohol skall inte vara särskilt tillrådligt vid vinyltvätt. Plasten får ändrade egenskaper.
ulfsan Posted - 2006/10/17 : 23:13:50
Tack Audionet och övriga...

I avvaktan på en skivtvätt får jag fortsätta som hittills; d v s att "gnida" skivorna med en pappersnäsduk med ren Isopropanol (naturligtvis längs med spåren åt samma håll som pick-upen spelar). Om skiten då inte försvinner får grova artilleriet tas till; d v s lite Yes på en vattenindränkt pappersnäsduk åsså kombinera gnugg med spolning under kranen (utan att blöta ner centrumetiketten)! Efter det Isopropanol på näsduk som delvis "torkar" upp vattnet och sedan fladdra fram och tillbaka med skivan mellan båda händerna för att lufttorka / "skaka ur" det sista...

Men en skivtvätt får det nog bli, så småningom...

/ Ulf
Peter S Posted - 2006/10/17 : 16:08:26
Tack för det.
Pac Posted - 2006/10/17 : 15:26:54

Jag använder också IPA, vatten och någon droppe Yes. Det behöver inte eftertvättas när man kör med så svaga lösningar. På riktigt svårt nedsmutsade skivor kan jag lägga på en droppe yes till när jag börjat tvätta.

Audionet Posted - 2006/10/17 : 15:01:38
Peter S: Jag tvättar inte efteråt. Man skall bara ha ytterst lite diskmedel för att ta bort ytspännig på vattnet, det är spritlösningen som läser upp smutsen. Jag använder kanske en droppe YES på 3-4dl spritlösning.
Peter S Posted - 2006/10/17 : 12:59:32
Ni som har diskmedel i vattnet.. sköljar ni efter med dest.vatten för att få bort medlet äfteråt, eller?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000