HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hjälp med Rega Planar 3

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
adi6606 Posted - 2006/08/24 : 14:07:04
Jag har en Rega som snurar för långsamt. Testade att lyfta remen ett snäpp uppåt på drivhjulet men då blev det för fort. Sedan har jag försökt med att låta spelaren gå ett par timmar. Hastigehten förblev konstant dock lite för låg. Kan det bero på remen, undrar jag?! Det här är min första Rega. Själva konstruktionen gjorde att jag blev förbryllad. Lyfter man upp talriken dras drivhjulen in mot centrumet av remenskraft. Först när man lägger glastalriken tillbaka rättas drivhjulet i upprätt läge!? Tonarmen är inte RB-250 eller RB-300 utan ngt som kallas Acos-derivat. Vad är för ngt?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
adi6606 Posted - 2006/08/25 : 21:51:54
Inga bilder tyvärr. Kamera är trasig sedan några veckor tillbaka. Bäst kan jag beskriva det är att axeln-pinnen som hjulen står på kommer närmare plattan pinnen som glastalriken vilar på
Pac Posted - 2006/08/24 : 17:12:27


adi, det där med drivhjulet som flyttar på sig när du lyfter talriken känner jag inte igen från de planar 3'or och 2'or jag haft. Du kan inte ta en bild på den?

Bubbel Posted - 2006/08/24 : 16:08:27
Kolla så att kulan i lagret är kvar den kan lätt försvinna för då går den långsamt, har du aldrig bytt rem är det dags. Det finns en uppgradering för motorn i den gamla upphängningen hänger motorn i en oring för vibrationernas skull det gör att motorn rör sig när man byter drivläge. Tonarm sa du kanske är detta något för dig http://www.vinylengine.com/library.php?make=Acos

Jag har själv en planar 3 men där sitter en stax tonarm istället men just nu renoveras den då det är del som är slitet.

Anders
B-200 Posted - 2006/08/24 : 15:48:27
testa att smörja upp den och byta rem remmen kanske börjar bli slapp och slirar lite.
mace Posted - 2006/08/24 : 15:43:39
Hmmm... annars är det vanligaste klagomålet att de snurrar lite för fort

M
adi6606 Posted - 2006/08/24 : 14:38:33
Tillräckligt långsamt att alla röster upplevs vara en anning djupare än de verklin är. Nu är jag inte en som har "guldörat" men nog märker jag att det borde gå lite fortare.
Per Posted - 2006/08/24 : 14:16:35
Det är nog en väldigt tidig planar3 du har. Acos tillverkade den första Regaarmen som heter rb200. Angående motorn så är det lite svårt att veta vad det kan bero på, snurrar den mycket för långsamt?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000