HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl är det bra?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
gcs Posted - 2006/07/23 : 16:36:07
Hur kommer det sig att så pass många föredrar vinylskivan framför digital bärare. För mig talar allt i längden för dom digitala formaten framför en mekanisk avspelning. Jag läste någonstans på nätet att om man har 20KHz som högsta frekvens på en vinyl så sjunker den högsta frekvensen för varje avspelning. Först 20KHz och efter en avspelning så får man 18KHz och efter sexton avspelningar är man nere i 8KHz!! Själv tror jag inte ett ögonblick på detta men det verkade vara seriöst skrivet. När jag har tittat på skivors frekvensomfång, skivor från 50-talet och fram till nu så kan man se att skivorna blivit stegvis bättre. I början av 70-talet blev dom bättre på grund av den utveckling som krävdes för att klara den diskreta fyrkanals quadrafonin typ JVC CD4. Sedan kom DMM i slutet av 70-talet(Direct metal mastering)som gav en lägre spår distorsion närmare centrum än tidigare. En nackdel var väl att man slog ihop signalen till mono under 150Hz, men om det berodde på att DMM tekniken krävde det vet jag inte. Det kanske var av hänsyn till dom som möjligen fortfarande använde sig av gamla mono pickuper.Den stora nackdelen med vinyl enligt mig är att man har betydligt högre brus från skivspåret. När man spelar högintensivmusik så spelar det ingen roll men om man spelar mera glesmusik då är det inte roligt. Värre blir det med tiden eftersom skivorna också slits. När man byter till en ny pickupnål så blir det lite bättre en kort tid. En CD-skiva har alltid alla frekvenserna med och samma inspelningsbrus så länge man kan spela av skivan. Jag har testat bandbredden på ett stort antal vinylskivor som jag sedan jämfört med motsvarande CD. Jag har försökt att spela av vinylerna med lägre hastighet(45-33 1/3 varv)och kollat hur snabbt det rullar av över 20KHz. Jag ska om möjligt sätta min gamla Thoren 124/II i stånd så att man kan spela av lp-skivor med halvhastighet. Men så här långt kan man konstatera att lp-skivan inte nödvändigtvis har bättre frekvensomfång jämfört med en CD och definitivt inte lägre brus och distorsion. Jag har under en tid haft möjlighet att lyssna på dBx-encodade vinylskivor vilket faktiskt var en mycket trevlig upplevelse, klart bättre än vanliga vinyler. Tänk om man kunde köpa sådana skivor. Nu ska ni inte tro att jag inte gillar vinyl.... för det gör jag ändå, jag samlar på vinyler, men jag skriver det jag hör. Jag gillar inte heller när det brusar om bandinspelningar, men i bland så kan det vara så att bandbruset och inspelningslokalens brus stämmer överäns och då hör man inget brus. Det här är ganska vanligt på liveinspelningar. Då kan man tro att signalbruset är bättre än vad det egentligen är.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
eliot Posted - 2006/08/02 : 19:56:21
På HighEnd-06 använde Peter McGrath som är inspelningstekniker på Audiofon Records egna inspelningar som han spelade upp med denna lilla apparat



Detta är en hårddiskbaserad Digital Audio Recorder från Sound Devices och han spelade wav-filer (24/44.1) via en EMM Labs dac och detta var tydligen hans privata utrustning. Han menade att fler bitar var viktigare än högre samplingfrekvens....
Bo Hansson Posted - 2006/08/02 : 19:27:27
peterb. Jag använde vid tillfället en av mina Telefunken M15, som jag funnit bäst av det jag hitintills provat. Har en likadan för min mastering. M15 kostade på sin tid 80talet can 80'-100'. För inspelning använder jag Telefunken M28 som är ombyggda dom väger 55 kg mindre är M15. Det är bra när man bär omkring på dom.

Bo Hansson Rauna/Opus3
pederb Posted - 2006/08/02 : 18:27:11
Bo, Vad för bandspelare andvände du och hur mycket kostar den ? Jag har hört Peter McGrath från Wilson spela sina band på en studio bandspelare som är enormt dyr.
Pac Posted - 2006/08/02 : 10:04:01


Vinylen har sina brister, men dem tar jag gärna i utbyte emot de fördelarna det har

Bo Hansson Posted - 2006/08/02 : 08:20:57
Vinylskivor är besvärligt, de blir skeva, knastar, är känsliga för statisk elektricitet har dåligt störavstånd och begränsad dynamik ca 55 dB.
För snart två år sedan jämförde vi LP skiva med masterband på HiFi News mässan i England. Vi använde en bra kombination av skivspelare och riaa, spelade akustisk musik och kopplade snabbt mellan programkällorna. En av redaktörerna för HiFi News sammanfattade intrycket genom att säga: " You have to point out when you're playing on the turntable or taperecorder - I can hardly hear any difference".

I min värld är det relativt lätt att uppfatta en klangskillnad mellan masterband och CD, som inte finns mellan masterband och LP. men som sagt LPskivan är besvärlig med sina brister och begräsningar, ändå förmedlar den så mycket mer av musik än andra fonogram (ljudbärare).

Bo Hansson Rauna/Opus3
Bo Hansson Posted - 2006/08/02 : 08:20:51
Vinylskivor är besvärligt, de blir skeva, knastar, är känsliga för statisk elektricitet har dåligt störavstånd och begränsad dynamik ca 55 dB.
För snart två år sedan jämförde vi LP skiva med masterband på HiFi News mässan i England. Vi använde en bra kombination av skivspelare och riaa, spelade akustisk musik och kopplade snabbt mellan programkällorna. En av redaktörerna för HiFi News sammanfattade intrycket genom att säga: " You have to point out when you're playing on the turntable or taperecorder - I can hardly hear any difference".

I min värld är det relativt lätt att uppfatta en klangskillnad mellan masterband och CD, som inte finns mellan masterband och LP. men som sagt LPskivan är besvärlig med sina brister och begräsningar, ändå förmedlar den så mycket mer av musik än andra fonogram (ljudbärare).

Bo Hansson Rauna/Opus3
Björn-Ola Posted - 2006/07/29 : 22:25:06
Jag drar mig till minnes att man fick rådet på 70-talet att aldrig spela samma spår två gånger i rad.

Så jag såg alltid till att spela samma spår minst tre gånger istället.
Fast nu när jag tänker efter lite... eh ??!
MatsT Posted - 2006/07/29 : 22:01:39
Förr i tiden var det ett stort problem för HiFi-handlarna att de slet ner vissa spår på skivorna väldigt snabbt. Detta berodde just på det som Bo Hansson tog upp - att plasten mjuknar efter en genomspelning. Plasten behöver vila en bra stund (jag har hört cirka 30 min) för att inte skadas vid nästa spelning och det gjorde inte HiFi-handlare eftersom man vill höra sama stycke om och om igen vid jämförelse. Jag har själv en del gamla vinyler liggande med sönderspelade spår beroende på den här effekten, skivor som spelats normalt drabbas inte nämnvärt av slitage.
Bubbel Posted - 2006/07/29 : 11:25:52
Det har jag läst om Bo, man bör låta en vinylskiva bör vila 24 tim innan spelar den igen om det stämmer vet jag inte men det var ett tips från en plastforskare på ett annat fora.

Anders
Bo Hansson Posted - 2006/07/28 : 23:37:37
Vinyl är ett "plastiskt" material som strävar efter att återta ursprungsformen. En skiva som spelas upprepat utan att vila mellan spelningarna, lär tappa diskantinformationen med tiden, tidspekten vet jag inte men jag har åtskilliga skivor som är 50+ som låter utmärkt.

Jag lyssnade på Vetenskapsradion häromkvällen. Forskaren menade att allt material återgår till ursprungsformen, så t.e.x en diamant (en kvinnas bästa vän enlig Marilyn Monroe) återgår till att bli grafit, som är ursprungsformen. När man kom in på tidsapekten så överskred det jordens livslängd.

Det är kanske samma sak med vinylskivan om man är rädd om den. Livslängden räcker i allafall den tid som någon vill lyssna på den uråldriga musiken från 1970 och 80 talet som finns på merparten av skivorna.

Bo Hansson Rauna/Opus3
Björn-Ola Posted - 2006/07/28 : 17:01:27
Min cd-spelare är betydligt dyrare äm min vinylspelare, så jag har väl förmodligen fel.
Då är det väl något speciellt med vinyl. Jag har bara inte hört det med min taskiga vinylspelare.
Harry_up Posted - 2006/07/28 : 14:31:15
Alla jag känner som sitter med stora vinylsamlingar har minst lika bra CD-spelare som skivspelare och för ungefär lika mycket pengar.
Bubbel Posted - 2006/07/28 : 13:47:43
quote:
En vinylälskare satsar inte lika mycket pengar på en cd-spelare utan köper en spelare i en kvalitetsnivå som bara bekräftar fördomarna.


Det stämmer nog på de flesta för min del så lägger jag pengarna på skivor än en dyr cdspelare dels för att jag inte har så många cdskivor. Men för att matcha skivspelaren och riiasteget får jag lägga ut rejält med pengar innan det jämnar ut sig det känns lite bissart då jag har ett 30 tal cdskivor.

Anders
Björn-Ola Posted - 2006/07/28 : 13:24:19
Jag håller inte med dig helt och hållet.
Bra cd-spelare saknar dom problem du beskriver.
Ett problem när man jämför är att man ofta inte ligger på samma kvalitetsnivå på vinyl- och cd-spelaren.
En vinylälskare satsar inte lika mycket pengar på en cd-spelare utan köper en spelare i en kvalitetsnivå som bara bekräftar fördomarna.
Harry_up Posted - 2006/07/28 : 12:40:20
För dom flesta CD användare är det svåra att kunna smälta att det brusar och knastrar ibland vilket vinylälskare inte hör. Det vinylälskarna inte kan köpa med CD systemet är att det ofta låter för hårt och kallt. Orkestern sitter plötsligt utomhus. Vilket inte CD älskarna hör eftersom "det är ju så här det låter" eftersom det är så mycket mindre fel i det digitala området.
Om båda sidor endast lyssnade på musiken så skulle man nog föredraga en blandning där inspelningarna fick avgöra vilket medie man använde.
Björn-Ola Posted - 2006/07/28 : 11:34:01
Problemet när man jämför är att man ofta jämför äpplen och päron.
Det gäller att få tag på en inspelning som är identiskt efterbehandlad och mixad både för cd och vinyl. Några sådana existerar knappast. Vinylversionerna är ofta mer audiofila medan det ju inte är ovanligt att man ex.vis dynamiskt kompimerar ljudet på cd.
Sedan så kanske vi har lättare att bortse från bristerna på det mediet vi mest lyssnar till. Vi har vant oss vid dom. Själv klarar jag inte dammknaster från vinyl med klassisk musik. Anledningen är att jag började lyssna på klassisk musik efter att jag köpt min första cd-spelare och i stort sett all min klassisk musik ligger på cd.
Rock-musik går däremot bra att lyssna på vinyl. Där är jag van vid knaster.
Av vana hör vi inte bristerna på det mediet vi föredrar men hör tydligt brister på det andra mediet.
Eftersom bristerna också är olika så är det svårt att värdera dom mot varandra.
Buggsson Posted - 2006/07/28 : 01:59:48
Är det verkligen korrekt att jämföra en ProJect med en Krell? I mina öron låter det lite som att jämföra kokosnötter med lingon, typ. Kanske är det vanan, men jag föredrar vinyl över CD vilken dag som helst.
Zombie Posted - 2006/07/26 : 11:35:39
ärligt talat SKITER jag i att en hel del av mina skivor knastrar lite eller mycket, jag skiter också i om en del innerspår lämnar en del att önska, jag lyssnar på musiken...jo, just det: MUSIKEN
levande Posted - 2006/07/26 : 02:42:34
Sliter det verkligen så mycket på vilnylen?
Hadde de verkligen tvättat skivorna före denna studie?
Adagio Posted - 2006/07/25 : 22:17:27
Vinyl kontra cd-lika svårt som att välja mellan att vara hemma i villan eller på landet i skärgården (svärmor och svärfars för att vara korrekt). Vinylen är lite mindre kravlös, softare, ledigare medans CD är bättre på alla sätt (ärligt!). Att vara ute på landet innebär förutom känslan av frihet mm en del uppofringar vad det gäller komfort och vardagslyx, det bästa med landet är att komma hem, precis som med vinyl, man sitter och lyssnar och det är ju såå jääävla bra och vilken känsla (helst efter intag av alkoholhaltiga drycker) och när man sedan byter till CD vilken satans (på ren svenska) skilnad. Lite som att komma hem från landet, faan va` skönt!
ud Posted - 2006/07/25 : 19:54:15
quote:
En kille sa "Att göra om musik till 1or och 0or och sedan ha kvar känslan, är som att mala en oxfile till färs och sedan tro att man kan sätta ihop den!"


quote:
den killen var vinylförespråkare! (Märktes de?)


Om jag inte minns helt fel har den killen konstruerat en av de bättre CD-spelarna på marknaden
I och för sig har han konstruerat en bra vinylspelare oxå
Forsell Air Reference
gcs Posted - 2006/07/25 : 18:28:53
då skulle ju det innebära att alla CD'ar och alla vinylspelare med rak frekvensgång lät lika
Alla kan jag naturligtvis inte säga men dom gånger som jag kollat har det för det mesta inte varit någon fantastisk skillnad. I vintras köpte jag audiofil utgåvan av Patricia Barber-Modern Cool en box om tre 45 varvs lp-skivor. Jag jämförde med Blue Note utgåvan och fann att det var en stor skillnad mellan dessa två. Skillnaden berodde sannolikt på att man lagt ner mer jobb när man mastrade vinylen. Jag kan tänka mig att när man gjorde Blue Note CD´n spelade man masterbandet i det skick som det kom från slutmixen. Man kan ju ibland fundera på vad som är rätt och riktigt när det gäller ljud men en sak som jag noterat är att det var större skillnad förr mellan ett masterband och vinylen än vad det är idag. På baksidan av gamla masterband kan man läsa graverarens noteringar iform av nivåförändringar, lite bashöjning där och lite diskantsänkning där osv. Gravertekniken har idag sedan länge nått sin höjdpunkt. Men som alltid handlar det om pengar....hur många timmar får man lägga ner först på en mastring och sedan en gravering.
Harry_up Posted - 2006/07/25 : 16:08:28
Men gcs då skulle ju det innebära att alla CD'ar och alla vinylspelare med rak frekvensgång lät lika. Tror inte det. Om det är mm pickuper så har dom nästan alltid haft en uttalad mekanisk resonans som man täjmt elektriskt med kondingar och motstånd på phonoingången.
gcs Posted - 2006/07/25 : 13:36:52
Jag har mätt på olika pickuper med rosabrus och kan konstatera att samtliga pickuper såvitt jag kan komma ihåg har en liten höjning uppemot 20KHz. Den här lilla höjningen anser jag är ganska välgörande, ljudet får lite mera brilla med en höjningen än utan. För länge sedan var det vanligt att pickuper hade en liten svacka just i det övre mellanregistret vilket gjorde att musiken blev lite mjukare. Underförutsättning att man lyssnar med samma lyssningsnivå när man jämför en vinyl med en motsvarande CD och att det är exakt samma masterband. Då bör det inte bli någon skillnad i klang.
Harry_up Posted - 2006/07/25 : 12:39:18
gcs: Ja enligt min och andras uppfattning om hur man geometriskt måste spela av skivspåret.
Vet att förutom hans egna pickisar så har Goldring använt dom. Finns säkert andra också. Finns ett tänkvärt synsätt på pickuper med rak frekvensgång som har en nål med en bredare anliggningsyta på nålen i skivspåret än dom fina graveringar den skall spela av, vad finns då överst i diskanten? Det är väl aldrig så det är mekaniska resonanser som man tror är musik?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000