HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl! Varning för beroende framkallande!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Karnaa Posted - 2006/06/26 : 00:03:41
Har du ägt min vinylrigg i 2 veckor och har aldrig varit så trött!
Aldrig har det varit så enormt roligt att lyssna på musik som med vinyl.
Timmarna bara flyger iväg och jag glömmer totalt bort tid och rum.
Är det bara jag som upplever detta?
Visst kan det vara roligt med cd & allt dvd-a och sacd men det är som att öronen tröttnar fortare samt att man kan spela på mycket högre volym på vinyl under en längre period.
22   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pederb Posted - 2006/07/14 : 18:03:38
Jag packade iväg min skivspelare när jag flyttade hit, men hade turen att jobba för handlare som sålde skivespelare. Inte fören jag började jobba för tillverkare som inte hade skivspelare längre som t.ex Goldmund så fick jag abstinens besvär Då var det dags att ringa syrran och be henne skicka hit min gamla spelare från sverige. Nu när man jobbar hand i hand med Classic Records, så lyssnar jag knappt på digitalt förutom i bilen förståss.
Pac Posted - 2006/07/14 : 09:10:32

Vinylreligion, har det gått så långt? Nja, för min del handlar det mer om musiken är att dyrka de 10 vinylbudorden.

Det är underbart att läsa Era små förfaranden runt lyssningen. Jag kör också en ruskigt soft stil på min lyssning. Konvolutet är en viktig del av vinyllyssningen för mig. Medans man lyssnar kan man sitta där och läsa allsköns information. På ett vinylkonvolut får det plats text och texten kan ha människövänlig storlek = man behöver inte förstoringsglas för att läsa den.

Bubbel Posted - 2006/07/06 : 00:33:45
quote:
Tänk på att disskutera religon är i mot reglerna på detta forum!!!


Tror nog att det är gråzon eller ?

Anders
Karnaa Posted - 2006/07/05 : 23:09:54
Tänk på att disskutera religon är i mot reglerna på detta forum!!!
B-200 Posted - 2006/07/05 : 22:31:04
det är bara att sätta igång kaffekokaren, leta skiva känna efter...

ta fram kolfiberkorsten putsa bort dammet, hälla upp kaffe...

lägga på tonarmen sänka ner den...gå bort ta en klunk kaffe och koppla av...njuuuta...

Trots att jag köpte en cd spelare idag är jag totalt hängiven vinylen...
denada Posted - 2006/07/05 : 21:29:06
Det är så att det börjar bli dax för en kyrka i religonen tror jag...

Kristna går till kyrkan...
Muslimer till moskeer och ber mot mecka...

Vad ska vi göra? Falla på knä inför den 12" stora svarta skivan... det är så att man är sugen på det... i alla fall

En ny religon har kommit till världen... Vinyldomen.... typ lixom...

det var väll allt för mig... som nu ska gå och mosa på en platta till på spelaren...
zix Posted - 2006/07/02 : 23:50:44
Det är väldigt bra att såna som Bo Hansson fortfarande finns kvar. Och att hififorum finns. B.Hansson var hos mig med skivspelare samma helg. Mmmmm, vinyyyl!
Stefanolo Posted - 2006/06/30 : 13:05:41
Svarta ringar under ögonen är snyggt!!

Trodde jag fått min beskärda del av sömnlösa (nästan i alla fall) nätter då jag har tre döttrar 5 mån, 2 år och 5 år.

Klagar inte utan njuter av privilegiet att ha ett eget lyssningsrum i källaren väl avskärmat från alla sovrum.

Sömnbristen bekommer mig inte då jag efter snart 20 års fokuserad vinylträning vaknar med ett leende på läpparna.

Ägde en gång en Harman Kardon CD-spelare (1987 var det) under ett par månader. Den åkte ut när Thorens TD 166 Mk II med Goldring Eroica-pu flyttade in. Har inte ägt en CD-spelare sen dess (frugans kompaktanläggning undantaget). Har ägt Heybrook TT2 med Alphason HR 100s MCS tonarm och Kuzma Stabi med Stogi reference tonarm sen dess.

OT Hade hembesök av Bo Hansson i helgen som gick, och han modifierade högtalarplaceringen så nu är stereoperspektivet fantastiskt. "Släppet" är totalt och liveinspelningar på vinyl har en beroendeframkallande naturtrogenhet.

Big Pete Posted - 2006/06/29 : 08:36:24
Hobby absolut, som att röka pipa. Det tar lite tid att välja tobak och stoppa pipan omsorgsfullt. Sedan efter rökningen ska pipan vårdas ömt och varsamt och få vila lite. Så ser jag på vinylspelandet, inget stressande i musikval och handhavandet. Skiva och skivspelare ska skötas med varsam hand, skivor och p.u rengöras då och då, spelaren ska betraktas och beundras. Skivomslaget blir studerat, men framför allt så reserverar man en lyssnings stund av sin oftast begränsade tid. Att det sedan låter bättre än "digitalbromsad" musik är bara en ytterligare bonus.
Klingan Posted - 2006/06/28 : 20:56:55
Kom till en vägkorsning på hifi stigen och valde vinylen fullt ut. Har faktiskt inte lyssnat på en cd skiva på bra länge nu och tänker fortsätta så.
Sen kan jag inte komma ifrån att vinyl, med allt det innebär, känns mer som en hobby.
Bo Hansson Posted - 2006/06/28 : 09:13:49
Stikkan och Ztenund. sätt lite fart - livet är för kort för att lyssna på digitalt.

Bo Hansson Rauna/Opus3
bruce Posted - 2006/06/27 : 18:48:57
Jag lyssna knappt till cd längre. Det är något med vinyl, som bara låter rätt
ztenlund Posted - 2006/06/26 : 22:40:51
Jag svarvar lite vinyl i sovrummet just nu...
Grävt upp nån gammal irländsk musik, riktigt trevligt som bakrundsmusik.
Låter riktigt trevligt trots enkla medel, Technics SL-1411 och Grado Red.

Ska nog allt få till vinyl i huvudanläggningen i vardagsrummet också!
Stickan Posted - 2006/06/26 : 22:35:06
Vinyl e kyl.
Jag tänker också asa fram min gamla vinylspelare
när jag får plats till den.
MatsT Posted - 2006/06/26 : 19:09:32
quote:
Har du ägt min vinylrigg i 2 veckor och har aldrig varit så trött!
Aldrig har det varit så enormt roligt att lyssna på musik som med vinyl.
Timmarna bara flyger iväg och jag glömmer totalt bort tid och rum.


Ordet lyssningströtthet har fått en ny innebörd!

Visst är det något speciellt med vinyl.
zix Posted - 2006/06/26 : 18:51:53
tja... jag säger detsamma.
B-200 Posted - 2006/06/26 : 11:21:36
håller med totalt sitter och tittar på riggen nu, inte att det låter bra men den ser bra mycket bättre ut än min cd spelare med ;-)
classe Posted - 2006/06/26 : 10:21:29
den farligaste drogen vinylism
Pac Posted - 2006/06/26 : 10:08:18


hehehe, välkommen i gänget.

Bubbel Posted - 2006/06/26 : 10:05:44
Ännu en vinyljunkie

Anders
Bernt Jansson Posted - 2006/06/26 : 09:54:20
Nej, du är absolut inte ensam!
Creative Audio Posted - 2006/06/26 : 09:12:41

W

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000