HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 kontrapunkt b - tips, trick?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
zix Posted - 2006/06/25 : 23:06:57
Har just satt en kontrapunkt b i aktion hemma (se sommarnatten ler...-tråden) och är lite fundersam kring ett par saker:

Nålvikt. Den ska ju vara nånstans mellan 2.2-2.7g. Jag tror att jag är där (har bara ortofons lilla billiga nålvåg, men jag tycker att det är svårt att se nålröret fjädra ner. Det brukar det ju alltid göra på andra pickuper, till och med så att det finns en tumregel man kan gå efter: "om nålröret fjädrar ner ungefär halva vägen mellan helt utfällt och helt infällt så är det rätt nålvikt". Händer inte så på min kontrapunkt.

Nån som har en kontrapunkt, antar att b & c borde uppföra sig likadant, och kan bekräfta eller dementera? Fjädrar nålröret ner eller?

Karaktär. Hittills har jag upplevt en rätt neutral karaktär från b, med en lite lyft diskant, som man dock bara upplever på vissa skivor. Särskilt öppen tycker jag inte den verkar vara, men visst, den verkar spåra bra. Kanske något som fixar till sig så småningom, efter inbränningen? Mer engagemang vill jag allt ha från en såpass dyr moj.

Någon som har haft möjlighet att jämföra med h eller a? Någon som till och med har en av dem?
19   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
zix Posted - 2006/07/07 : 15:57:57
Anders47: Shurevågen visade på ca 2.2 gram, om jag nu fick mätningen att stämma. Har sett något tips nånstans av en amerikan - det var nog på clarisonus-bloggen förresten (http://www.clarisonus.com/blog/) - om att man skulle låta den "hänga" över kanten när man mätte för att få ner mätpunkten närmare den normala spel-nivån. Jag fattade nog inte riktigt hur de menade, men hursomhelst så sa de där att Shurevågen normalt är lite glädjevåg, d.v.s. mäter en högre vikt än vad det egentligen är. Det stämde ju inte med hur det var för mig...

gcs: Det kanske beror lika mycket på *var* du mäter som hur exakt vågen är. Jag testade lite med olika höjd på mätpunkten och på min arm var det stor skillnad i hur vågen reagerade vid olika mäthöjder. Likadant med både digitalvåg och Shurevåg.
Mitt mätresultat har jag fått genom att mäta utan skiva på skivtallriken. Den digitala vågen är ungefär lika tjock som en skiva på själva mätpunkten, så jag tror att det blir perfekt.
gcs Posted - 2006/07/07 : 13:12:39
Jag använder en digitalvåg för gult och ädlare stenar som jag köpt på Teknikmagasinet. Vad tror ni om det? Det är ju lite byngligt att jobba med, men det går. Frågan är om det blir rätt.
Anders47 Posted - 2006/07/07 : 12:35:06
Trevligt att det löste sig och ett elände att det är så mycket problem med vågar, i alla fall när man går över 1,5 gram.

Den vikt du hamnade på, 2,6 gram, verkar lagom för Kontrapunkt. Vad visade Shure-vågen här?
zix Posted - 2006/07/05 : 19:54:56
Ny nålvåg hemma. Se "pickupvåg?"-tråden. Hann knappt beställa så var den hemma med posten... Referensvikt (5g) följde med, till skillnad från den andra billigare vågen. Lätt att tarera alltså. I och med att vågen är väldigt tunn just där man väger så är det inga problem att väga ens med korta tonarmar. Den andra elektroniska (som nu får vara kaffevåg istället) är alldeles, alldeles för "tjock" för att funka för mig med Cantusarm. Här var det enkelt: med skivan bortplockad så hamnade vägningspunkten i precis rätt höjd. Lättjobbat!
Slutlig vikt visade sig vara strax över 2.6g. I övre delen av spektrat alltså, men inte för högt. Om det är så noga som det verkar vara med vikten på vissa pickuper så känns det skönt att veta att man åtminstone ligger innanför området för OK vikt (2.2-2.7g i mitt fall).
zix Posted - 2006/07/03 : 23:55:25
ahh, nu börjar det hända lite med ljudet. Inte mycket men märkbart, det "släpper" lite från högtalarna. Har nu spelat på kontrapunkten i tio dagar, 1-2 timmar varje dag. Vi är uppe i cirkus 15-20 timmar alltså.
Nya pickupvågen påstår att det är 3.5g nålvikt... vad är det här egentligen? "ställ in tare med en 50g-referensvikt"... mmm visst, det har väl alla hemma? Tur att man håller på med kaffe också, kan nog använda vågen till att kontrollmäta kaffemängd...
zix Posted - 2006/07/01 : 22:57:24
ok! den ska provas.
Bubbel Posted - 2006/07/01 : 00:45:33
quote:
bra tips! ... eh WD40? Nån slags sån därn sprayolja som tränger in själv, ungefär som 5-55


Bättre än så 5-55 har ingen olja utan är en produkt som löser upp oljan och kan ge kortvariga förbättringar. Men WD40 däremot är en smörja har en del egenskaper som är riktigt bra bl.a ofarlig för plaster, gummi och andra syntetiska material. Oljefilmen som bildas är torr dvs den finns kvar även efter att sprayen har torkat och tar inte upp damm i fettytan . Den är utvecklad av NASA för deras rymdfärder och finns i verktygslådan på raketerna men vem vet de kanske har något bättre nu som kommer om si så där 20 år.
zix Posted - 2006/06/30 : 21:22:18
bra tips! ... eh WD40? Nån slags sån därn sprayolja som tränger in själv, ungefär som 5-55?
Bubbel Posted - 2006/06/29 : 23:28:56
quote:
Men sätter man den på det inre hacket, som måste användas för vikter över 1.5g, så reagerar den inte alls lika exakt. Det blir lite för lite moment, antar jag och vågen vill gärna fastna i vissa lägen.


Hade samma problem men lite WD40 i lagerläget fixade det så nu är det förhoppningsvis en lägre tolerans.

Anders
zix Posted - 2006/06/29 : 23:21:23
ny elektronisk våg på gång in nu. Fick betala tull för den... asch! Hämtar den imorron så får vi se - men du har säkert rätt i att man inte kan säga något slutgiltigt såhär i början. Lite mer detaljer idag, kanske lite öppnare ljud.
Anders47 Posted - 2006/06/28 : 22:54:49
Nja, något underverk av precision är Shure-vågen inte, men den fungerade för att ställa in vikten på min Kontrapunkt medan det knappt gick alls med Ortofons nålvåg som jag minns det. Dock litet trixande för att placera nålen på vågens mätpunkt.

Det tar litet tid att spela in pickuper - man kan inte ställa dem på repeat som med en CD.

Jag testade den med Hi-Fi news testskiva för några år sedan och den spårade sämre i den lägre delen av inställningsområdet (2.2 gram) och klart bättre i den övre delen. Har för mig att skillnaden var tydligt hörbar också men man skall nog vänta med sånt tills den är mer inkörd.
I alla fall gillade jag min Kontrapunkt och hade inga problem med öppenheten.


zix Posted - 2006/06/28 : 14:16:19
asch! OK.
gcs Posted - 2006/06/28 : 10:33:01
Håller du till i göteborgstrakten
Nej jag gör ju tyvärr inte det. Kul hade det varit annars.
zix Posted - 2006/06/28 : 01:03:28
Tja, jag har ju kontrapunkten. Håller du till i göteborgstrakten och har lite mätutrustning så är det bara att komma!
gcs Posted - 2006/06/27 : 23:49:19
Det skulle vara kul att få göra en rosabrusmätning på en Kontrapunkt och en SPU. Det typiska för en MM är att man får en höjning av diskanten från kanske 14KHz och uppåt 20KHz.
zix Posted - 2006/06/27 : 23:13:13
Har nu införskaffat en Shure-våg. Men lika snabbt beställt en 1/100g-våg (elektronisk) från länken i "pickupvåg?"-tråden efter att ha prövat Shure-vågen litegrann på kontrapunkten.

Shurevågen är säkert bra för 0-1.5 gram, exakt på 1/10g och så. Det hade räckt för mig, gott och väl. Men sätter man den på det inre hacket, som måste användas för vikter över 1.5g, så reagerar den inte alls lika exakt. Det blir lite för lite moment, antar jag och vågen vill gärna fastna i vissa lägen. Iallafall gör min våg det. Så jag tror att jag i verkligheten kanske hamnar på runt 1/2g exakthet, eller "onoggrannhet" som de vise skriver, inte 1/5g. Men efter en del pillande så tror jag mig kunna säga att jag hade strax under 2g nålvikt. Nu är den uppe i ungefär 2.5, alltså innanför inställningsområdet - om nu nålvågen visade rätt... men vi får se om ett par dagar, det här duger så länge.
VTA inställd lite bättre nu.
Ljudbilden är möjligen lite stabilare. Öppenheten jag vill ha lyser med sin frånvaro, men det är väldigt neutral och inte minst klangriktig karaktär man får från både röster och instrument. Diskanten har lugnat sig litegrand också, så det är nog positivt med den extra vikten.
Bosses RIAA fortsätter att imponera - var är alla hacken jag hade i skivorna?
zix Posted - 2006/06/26 : 23:04:32
Anders47:
jag tror att vinylbutiken hade shures nålvågar. Har bara inte känt till nåt om den än så länge mer än att den fanns, visste inte om den var värd pengarna. Kanske blir den! Eller den fina nya elektroniska från audio concept, om pengarna räcker... vi får se.

mikethebike: AHHH för ett knäckt nålrör! Jag hade en gång en Decca Super Gold (inköpt beg. för en spottstyver i sammanhanget) som en icke närmre namngiven släkting råkade kvadda. Han skulle bara lyfta armen (sin egen arm, inte tonarmen...), typ för att klia sig i huvet eller nåt, och råkade slå i handen under plattan till vägghyllan (30mm ikea solid bokskiva fäst med monsterkraftiga vinklar och lila plugg i betongvägg). Det räckte för att slå in nålen i pu-huset... No more music. MC-10:an, som jag hade kvar som reserv, lät som blöt ull i plastlåda efter ett halvår med Deccan.

Nålvikten - nä, tumregeln verkar inte gå att använda för kontrapunkten. Nålröret uppför sig inte likadant som andra jag har haft. Belastningen är inställd på 100 ohm, men det är svårt att se. Kanske är det 330 istället, ska försöka verifiera det sen. Gammal MC-pre... men den funkar och för inget väsen.
Ska försöka finlira lite med både VTA och azimut när jag kan ställa in den då det är ljust... Man behöver liksom lite tid på sig för att få till det där. Särskilt med tangentialarmen... men det lilla "lyftet" i diskanten är egentligen inte särskilt störande, jag ser fram emot ett gradvis upp-öppnande av ljudet med tiden. Ska fortsätta spela på, tack för tipsen så långt! Låter bra det där med att fortsätta le, jag hade tänkt göra det
mikethebike Posted - 2006/06/26 : 21:09:36
zix,

Jag har visserligen aldrig ägt en själv, men en av kompisarna hade en (tills han knäckte nålröret ) Mitt intryck av den var att den var ganska långt ifrån hur Ortofon brukar låta ... men på ett positivt sätt! Borta var "ulligheten" i de nedre registren och diskantåtergivningen var renare och klarare än t.ex MC20 Supreme.

När det gäller Ortofons nålvåg kan jag bara säga - skaffa en annan. Audio Concept har en elektronisk nålvåg som inte är så blodigt dyr (750 pix) ... kanske kan du t om låna/hyra en? Jag tror definitivt inte på din tumregel - skulle t om gissa att om du följer den så ligger du i närheten av 3g, om inte över. Mina 2,5g med hjälp av Ortofonvågen visade sig vara 3,3 med en elektronisk nålvåg ... inte bra!

Lyftet i diskanten kan bero på VTA och/eller belastningsimpedansen. Är ovansidan av PU:n parallell med skivtallriken (med en skiva på!) eller något bakåtlutande? Det brukar ge det bästa resultatet. Ortofon rekommenderar en belastningsimpedans på mellan 50 - 200 ohm. Om du har väsentligt högre än så blir återgivningen sannolikt både utan "kropp" och lite tunn/skrikig i toppen.

Får du till dessa parametrar vågar jag lova att du kommer att fortsätta att le hela sommaren, hösten, vintern och ... ja, du förstår

Edit: såg i din "sommarnattens leende-tråd" att PU:n i princip är oinspelad. Ge den 50-70 timmar ska du se att "glasigheten" i toppen kommer att lugna ned sig (fast mina tips om VTA och belastningsimpedans står jag fast vid). Låter dessutom som om Shurevågen Anders47 tipsar om är tillräckligt tillförlitlig och den är med största sannolikhet ännu billigare!

Lycka till!
Anders47 Posted - 2006/06/26 : 20:49:37
Nålen böjer sig bara obetydligt när man släpper ner pickupen. Ortofons nålvåg är väl inexakt över 1,5 gram. Shure's nålvåg är tillräckligt bra tycker jag och inte så dyr, men kanske svår att få tag på. Det kanske blir en felmätning på 1/10 gram och det bryr jag mig inte om, men det finns förstås exaktare vågar.
Jag har för mig att Kontrapunkt spårade bäst i den övre delen av den rekommenderade skalan.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000