HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 ahhh.... sommarnatten ler!

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
zix Posted - 2006/06/25 : 01:18:51
Efter 5 års tystnad händer det... i sommarnattens mörker...



skivtallriken snurrar... pickupen läggs på...
musik!
Det är svårt att få fram något annat än... äntligen!

Visst, motvikten består till hälften av en klantigt påtejpad extravikt, nålvikten är bara justerad såpass att den ännu helt oinspelade pickupen inte hoppar ur spåren, VTA, azimut och det andra ska vi inte tala om, en gammal halvunken phonokabel fick hastigt lödas om och rycka in i tjänst när kablarna inte räckte till till alla apparater, och sist men inte minst är vänster högtalares baselement sen länge ur funktion...
Men vad 17 gör det när vinyl är såhär! Hur kunde jag glömma? Testskivor har jag inga. Får väl handla det. Och bygga nytt RIAA, och allt, men herrejösses, varför är CD så tråkigt och vinyl så kul? Min uppväxtmiljö? Uppfostran? Minnena? Eller är det nåt i ljudet? Vad är det som bara stämmer *direkt* när lacket åker på? Tack och lov att det finns musik! Tack och lov att det finns vinyl!

Det var väl bara det jag ville säga egentligen. Det är en continuo-spelare som inte syns på bilden, och en cantusarm, med kontrapunkt b. Och en lånad fabulös nuvistor-riaa som levererar ljudet (Bo är snäll han), men först fick den gamla goa Munin-MC-stepupen ta hand om det.
Nä, nu ska whiskyn i glaset, och What´s goin´on i originalpressning på - detta skall hädanefter blifva min musik...
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
zix Posted - 2006/07/18 : 00:15:54
Tack! En av mina mest underexponerade någonsin... (denna gång var det medvetet)
Dahlberg Posted - 2006/07/17 : 22:59:28
Läcker bild
zix Posted - 2006/07/17 : 22:17:04
Ojdå. Ooops, jaha minsann. Jag hoppas kunna jämföra de två ganska snart. Ett AW-steg ser jag som ett ganska stort (läs: svårt) projekt, så då känns det nog som att man väntar lite med byggandet på den fronten. IC-kretsar är knappast heller nån idé, jag har gjort den resan en gång förut.

Under tiden fortsätter den gamla vinylen att göra succé. Det är som att musiken hänger ihop bättre, liksom. Jag tycker att det är extremt svårt att sätta ord på vad det är för skillnad! Bättre sväng på nåt sätt. Kan det vara att ljudmixarna (slutmixen alltså) gjordes bättre för vinylpressningarna? Idag har jag upplevt det med bl.a. : Dire Straits/Brothers in arms. Kate Bush/Hounds of love, Toto/IV (den med Roxanna).
Peter S Posted - 2006/07/14 : 16:04:36
Jag byggde AWs försteg med RIAA efter boken för ett par år sedan, sedan lånade även jag ett NuvistorRIAA från ovan omtalade herre.....

Så nu åker AW på pension.
zix Posted - 2006/07/14 : 12:10:25
Många val är det. Jag har tänkt bygga ett rör-RIAA, kanske en variant på Torsten Loeschs eller Allen Wrights steg, men efter att nu ha lyssnat några dagar på det nuvistor-RIAA jag fick låna av Bo Hansson så undrar jag om det är nödvändigt. Men kul skulle det säkert vara.
En sak har jag dock blivit klar över: Bosses nuvistorRIAA stannar här.
Stormen Posted - 2006/07/13 : 17:52:23
Aha! du har alltså lånat ett RIIA, jag fattade som du skulle bygga ett. Äntligen semester imorgon så sommarnatten ler mot mig med
zix Posted - 2006/07/13 : 00:23:36
Stormen - visst är det så, det känns helt fel att lämna ifrån sig en sån bra stärkare när man väl har fått in den i hemmet. Har lite svårt att bedöma hur pass bra RIAA:n är, eftersom den behöver, och kommer att kompletteras med, bättre linjesteg, slutsteg och högtalare "ganska snart" (typ innan nästa OS iallafall, om Gud ler mot mig). Men att den är bättre än allt annat jag har haft tidigare (LC Audios RIAA är det enda som är värt att nämna) är ställt utom allt tvivel.

Har varit borta några dar, men imorron fortsätter inspelandet av kontrapunkten. Kanske med LC Audios MC-stepup, iallafall en liten stund, den ligger hemma och dammar. Vinyl, nam nam!
Creative Audio Posted - 2006/07/12 : 09:47:06
kul med folk som hittar tillbaka till "Vinylträsket"!!

//W
Stormen Posted - 2006/07/12 : 09:39:50
Härligt, trotts det fina vädret så kan jag inte heller låta bli än att svarva musik. Hur har det gått med RIAA ? Det finns för o nackdelar med att låna saker av Bo. Det positiva är att dom är bra. Det negativa är att man vägrar släppa ifrån sig dom.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000