HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Nya Special pressningar på Vinyl

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Freddie Boy Posted - 2006/05/31 : 02:17:50
Har inköpt några LP i monster pressning.

Herbie Hancock- Maiden Voyage (Blue Note 4195. USA)

Cannonball Adderley- Somethin´Else (Blue Note USA) 200gr. Classic Records, Super Vinyl Profile.
En av världens bästa Jazz skivor, rekomenderas varmt!

Cream- Wheels Of Fire (Simply Vinyl) 180gr. Limited Edition.
Classic Albums, Virgin Vinyl Pressings, Heavy Quality Sleeves.
Grymt bra Rock platta med en av de bästa super grupperna från 60-talet.

Neil Young- Prairie Wind 2-LP Classic Records USA 200gr. Super Vinyl Profile. Limited Edition.

Miles Davis-Nefertiti(Columbia)USA 180gr.Limited Edition Classic LP. Virgin Vinyl Pressing for Super Fidelity. På skivan står det : The nicest thing you can do for yours stylus and your ears.


Fyll på med era special skivor "Vinyl" eller om ni har åsikter.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
pederb Posted - 2006/07/13 : 18:45:00
Skeppas nu.
pederb Posted - 2006/07/13 : 18:43:26
Skeppas nu.
pederb Posted - 2006/07/10 : 19:31:48
Den finnes också på DVD-A om du vill höra en redigerad verison av orginalet. I föredrar det analoga orginalet med lite tape hiss, och jag har hört båda versionerna.
gcs Posted - 2006/07/07 : 22:08:41
Det är ju klart att man måste renovera en så pass gammal 35mm perfomaskin, men det finns ju ingen anledning att gravera från en sådan maskin. Det blir ju liksom inte bättre för att man graverar från ett(oredigerat) perfoband när man kan spela över ljudet till en hårddisk med 96 eller 192/24. Jag tror att den texten är skriven för hifi fantaster. Jag har några 35mm original vinyler från Everest och även några CD-skivor och jag tycker väl att det brusar ungefär så mycket som man kan förvänta sig av så pass gamla inspelningar. På den här tiden fanns ju ingen brusreducering vilket bettyder att S/N bör i bästa fall ligga på -65dB från bandet. Det här med att spela in på magnetiskfilm var något som försvann ganska fort och det var ju Everest som köpte perfomaskinen från började. Det var troligen 1959. Sedan köptes utrustningen efter Everest konkurs av Mercury/C.R.Fine. Det var i början av 60-talet. Det finns någon text på nätet om hur Fine & Eberenze konstaterade att man var tvungen att kopiera om magnetfilmen till 3-kanaler 1/2" för att kunna redigera. Det var ju inte så säkert att man fick en hel felfri tagning av en sats. Alltså gjorde inte Mercury så värst många inspelningar på sin Westrex 1551. Eliot vet nog hur många skivor som släpptes av Mercury och som var inspelade på magnetfilm.
eliot Posted - 2006/07/07 : 21:44:11
Det låter ju bra

Jag har originalutgåvan av

Coming July 12, 2006
...så vi får se hur nyutgåvan jämförs med originalet

Mvh,
Eliot
pederb Posted - 2006/07/07 : 20:43:23
classic records release av Everest 35mm inspelningar, var gjorda direkt från en renoverad 35mm avspelings maskin till vinyl graveraren.

"This LP was cut directly from the 35mm magnetic film using a vintage Westrex 1551 tape machine, with specially built playback electronics that are vastly superior to any others used on these machines to playback the original 35mm tapes. The Len Horowitz/History of Recorded Sound specially modified 1551, fitted with brand new playback heads matched to the revolutionary playback electronics was stationed at Bernie Grundman Mastering in Hollywood. With Len Horowitz running the playback machine and Bernie Grundman mastering from the three-track 35mm tapes, Classic Records has been able to cut the legendary sound and performances directly from the 35mm magnetic film through Classic's all-tube tape playback system. Authentic tip-on construction jackets with all original artwork and labels add to this must have deluxe LP edition."
gcs Posted - 2006/07/07 : 12:12:35
Är det inte också så att producenter i "orginallandet" inte gärna skickar runt sina mastrar utan enbart kopior och därmed har man redan där tappat från orginalet?
Jo visst är det så att man inte vill skicka originalband kors och tvärs. När det gäller originalbanden från Mercury Living Precense har jag läst att dom banden numera finns i Holland. När det gäller dom här gamla 35mm banden var det så att man var tvungen att kopiera om banden till 3-kanaler på 1/2" när man skulle redigera inspelningarna. På ett vanligt band får man större frihet att klippa eftersom man då inte behöver ta någon hänsyn till någon perforering. När man kopierar ett vanligt+ analogt band till ett nytt analogt band brukar man säga att man förlorar c:a 3dB i brus. + Med vanligt menar jag ett band utan någon brusreducering typ Dolby A eller liknande. Jag förstår egentligen inte varför man ska förlora så mycket när man kopierar(1:1)ett band till ett nytt band med ex.v. Dolby SR. Jag har gjort massor av såndana kopieringar där kopian låter utmärkt. En proffsig graver/studio bör ha full kontroll på sina analogamaskiner där man samtidigt också ska kunna göra en F/E-kontroll av kopian. Gör man en digital kopia så är det ännu mindre problem.
bliss Posted - 2006/07/07 : 08:43:14
Är det inte också så att producenter i "orginallandet" inte gärna skickar runt sina mastrar utan enbart kopior och därmed har man redan där tappat från orginalet?
eliot Posted - 2006/07/06 : 21:54:00
quote:
En förklaring kan ju vara att de första utgåvorna är gjorda från direkt från 35mm-filmremsorna utan att gå via rullband. Vi pratar ju biografteknik här...
Det stämmer och man kan läsa om detta här. Detta gällde naturligtvis bara för 35mm inspelningar.

Orsaken till att senare utgåvor låter sämre än originalen kan bero på att masterbandet försämrats med tiden och att det inte vägs upp av bättre graverteknik.

- Jag förutsätter nu naturligtvis att man har tillgång till original masterbandet och inte en kopia.

Mvh,
Eliot
Zombie Posted - 2006/07/06 : 16:48:01
lägg till www.newtrecords.co.uk, har både LP och CD, lågt porto och gratis porto för CD - nischen är lite åt indy och liknande...
freann Posted - 2006/07/06 : 16:35:19
En förklaring kan ju vara att de första utgåvorna är gjorda från direkt från 35mm-filmremsorna utan att gå via rullband. Vi pratar ju biografteknik här...
freann Posted - 2006/07/06 : 16:29:52
Det är inte alls säkert, eller ens troligt, att de olika utgåvorna genom åren använt samma masterband. Den första utgåvan är säkert en "cost-no-object" produkt i liten utgåva. Man kan ju tänka sig att man mastrat speciellt för den gravyrmaskinen och vinylspressen/vinylkvalitén man tänkt använda...
Stormen Posted - 2006/07/06 : 14:17:48
Varför låter andra utgåvan sämre ? Är det inte samma Master? Eller är det som med böcker att man väljer en sämre kvalité på papper och bindning. Varför har man inte ambition att tillverka något som säljer bra i fortsatta sammakvalité när varan är slut ?
Men det kanske är jag som inte fattat vittsen med att få ut så mycket pengar som möjligt ur så dålig kvalité som möjligt istället för att göra något bra till rätt pris.
Leif Eriksson Posted - 2006/07/06 : 10:55:15
Omslaget är som originalet, jag har inte sjäv original LP´n så att jag kunnat göra en direkt jämdförelse, men Classic utgåvan låter mycket bra, som alltid, jag har andra utgåvor på classic och dom behöver inte skämmas i jämförelse med originalet.
Freddie Boy Posted - 2006/07/06 : 01:16:19
Leif: Var Led Zeppelin till belåtenhet? Låter den mycket bättre än orginalet? (USA) Är omslaget likadant som orginalet?
gcs Posted - 2006/06/19 : 09:38:43
Jag spelade idag Mercury Living Presence SR 90153 Respighi "The Birds" original FR1 pressning för en kompis och vi jämförde den med återutgåvan från Speakers Corner - skillnaden var så stor att han bara gapade
- Återutgåvan saknar i jämförelse all dynamik och upplösning


Originalpressning säger du. Vet du när den skivan är graverad? Själva inspelningen är väl gjord i slutet av 50-talet. Vad tror du man har gjort eftersom återutgivningen saknar både dynamik och upplösning.
eliot Posted - 2006/06/19 : 03:05:52
Jag spelade idag Mercury Living Presence SR 90153 Respighi "The Birds" original FR1 pressning för en kompis och vi jämförde den med återutgåvan från Speakers Corner - skillnaden var så stor att han bara gapade
- Återutgåvan saknar i jämförelse all dynamik och upplösning

- Samma sak gäller Antonín Dvorák: Concerto for Cello and Orchestra in B Minor som rekommenderades tidigare. Jag har inte första originalet (ännu) utan en sen Mecury som är pressad av Philips (M-stamper) men den distanserar återutgåvan så till den milda grad.....

Det finns naturligtvis riktigt bra återutgåvor: The Weavers Reunion at Carnegie hall har jag både som 33 och box 5 45 varvs-skivor. Belafonte at Carnegie Hall är bättre i original än den vanliga 33varvsutgåvan men jag har den som box med 8 skivor på 45 varv och den distancerar klart originalet.

Autumn Leaves från Something Else (Cannonball Adderley/Miles Davies) har jag som 45varvs specialutgåva och det är en helt underbar skiva....

//Eliot
Slupen Posted - 2006/06/18 : 23:54:02
OM ni letar lite mera kontemporär vinyl och stort utbud (vilket knappt finns) så ska ni titta in på

www.hmv.co.uk

välj sedan avancerad sök och vinyl annars hittar man inget.


pederb Posted - 2006/06/16 : 17:45:33
www.themusic.comhar bra sortiment av både nytt och begangat.

"Living with War" har inte släppts ut än på LP, början på Juli hörde jag.
Freddie Boy Posted - 2006/06/06 : 19:17:15
Vet någon om den nya Neil Young har släppts på vinyl. Det ska tydligen kommer en 200gr. från Classic Records....
Leif Eriksson Posted - 2006/06/04 : 21:02:03
Led Zep. är beställd hos Diverse Vinyl och är Classic 200G Quiex
Leif Eriksson Posted - 2006/06/04 : 21:01:15
Led Zep. är beställd hos Diverse Vinyl och är Classic 200G Quiex
Freddie Boy Posted - 2006/06/04 : 15:39:35
to_apeiron: skivorna har jag köpt på Hotstuff, Vinylbutiken och Harvest Records. Skivorna var sanerligen värt priset....Men Neil Young fick jag ge 519:- för.

Hej Leif; Var har du beställt Led Zeppelin? är det en 200gr. ??
to_apeiron Posted - 2006/06/02 : 22:25:17


tack ni i tråden för jättebra tips!
Leif Eriksson Posted - 2006/06/02 : 17:43:39
Här är länkar till mina primära källor för ny vinyl, och audiofilutgåvor.

Idag beställde jag:
Led Zeppelin III Classic Records
Bruce Springsteen We Shall Overcome(Seeger Sessions) Columbia USA
David Gilmour On An Island EMI

http://www.diversevinyl.com/htm/home.php (Engelsk site)
http://store.acousticsounds.com/store.cfm (USA)
http://www.amusicdirect.com/ (USA)
http://www.mofi.com/ (USA Ägs och Drivs av Music Direct)


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000