HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vinyl inköp?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Klingan Posted - 2006/05/23 : 11:56:51
Det har säkert tagits upp tidigare men jag ställer frågan igen. Letar efter framför allt svenska men även andra bra sidor som säljer vinylskivor. Har ni några bra tipps på sidor som säljer med bra service och låga priser? Ginza och så vidare har tyvärr inte så stort utbud.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Ior Posted - 2007/12/07 : 16:05:50
http://www.hotstuff.se/ mycket ny utgivet mest progg å rock dock, http://www.repeatrecords.se/ i Lund bäst live dock, http://www.vinylpagarna.se/ vår lilla lokala handlare i Ängelholm som dock inte har nån internet försäljning, kunde inte låta bli..=).
Hatoil Posted - 2007/12/06 : 21:12:27
Nu säljer även jag vinyl på nätet!

www.vinylium.se

Jöns
pick-me-up Posted - 2007/12/02 : 16:36:54
Zombie!

Din länk är fel. Den här ska det vara, (tror jag):
http://www.musicstack.com/

Zombie Posted - 2007/12/02 : 12:31:02
neon park: vilka affärer var du i?

ang. eBay, köp från England istället (.co.uk) eller kolla in www.musikstack.com

mvh
t
Klingan Posted - 2007/12/01 : 17:01:59

Själv var jag på skivmässa i Örebro idag och fyndade. Både var det gäller prismässigt och en del som har varit svårt att få tag på.
pick-me-up Posted - 2007/11/30 : 21:59:35
eliot!

Menar du att man får inte skriva om saker som man har läst om på en säker och pålitlig källa om man inte själv har råkat ut för det?
Jag känner också personligen folk som säger precis samma sak som jag skrev.
Jag ville bara vara ärlig och berätta att jag har inte själv beställt några skivor från ebay, och kommer ganska säkert inte göra det heller.
Leif Eriksson Posted - 2007/11/30 : 13:31:53
Jag håller med eliot, jag köper själv en del på ebay, i snitt ett 10 tal i månaden, och är man bara lite observant så brukar det bli bra, det är ju som sagt varaierande kvalité, men oftast så stämmer beskrivningen ganska bra. Jag råkade för någon månad ut för en felaktig skiva. Skivan var helt enligt beskrivning, förutom att den hoppade kraftigt på ett spår, det gick inte att se med blotta ögat.
Jag begärde retur och pengar tillbaka, och det fick jag utan knot från säljaren.

Men som sagt man får vad man betalar för, jag ser inte ebay som en källa för "fynd" i första hand, utan främst som en "butik" med ett sortiment som jag inte hittar i Sverige.
Neon Park Posted - 2007/11/30 : 13:14:05
p-m-u:Skivpriserna i Tallinn var för Diana K och John F 279kr/st men estkroonan kostar 0.6sv.kronor så capriset blev 167 svkr/st
Hittade ochså en USApressad minilp med The Honeydrippers som var en sk cutout för 30svkr
Mvh
eliot Posted - 2007/11/30 : 11:07:55
quote:
Men det är klart, om man inte har stora krav på sina vinyler kan man hitta bra musik för hyfsade slantar där.

Japanska säljare verkar vara mest ärliga. Sen amerikanska. Engelsmän ska man inte ens nämna ... Fast det kan väl vara bra säljare bland dem också.
Dåligt paketerade skivor i uruselt skick. Har jag hört och läst om. Själv har jag inte köpt på nätet.

Jag reagerar mycket starkt mot uttalanden som dessa av någon som inte själv köpt på nätet.
De senaste 2 månaderna har jag köpt 34 skivor (i snitt 25$ skivan) på ebay och jag är mycket nöjd. Skivorna har varierat i pris mellan 5.70$ och 91$.
- Det inträffar väl att man får skivor som är i sämre skick än väntat men överlag tycker jag att skicket är riktigt bra. När det gäller Japaner så är skicket oftast fantastiskt - jag köper Japanska Blue Notes

Jag fick i början några skivor i dåligt skick från USA men det får jag ta som lärdom - som pick-me-upp skrev: Det säger ju sig självt! Man kan inte få en ett NM-album för bara några tior.

//Eliot

PS: Mitt inlägg är inte till för att säga att allt är perfekt på ebay - och där liksom i övriga världen så får man vad man betalar för. Tyvärr är transporten från USA dyr (och man kan råka ut för moms+tull) så att det i slutändan inte blir så billigt. En skiva kostar 12-18$ att skicka (beroende på säljare)
- Ifrån sydamerika är det ännu dyrare
pick-me-up Posted - 2007/11/29 : 10:40:30
Får jag fråga om skivpriserna där? Kanske lite billigare än vad vi har?
Neon Park Posted - 2007/11/29 : 00:28:59
Jag var i Tallin i helgen och gick in på en skivaffär och kom ut med en ny dubbel-lp men Diana Krall-The very best of DK och en USA-pressad Lp med John Fogerty-Revival
Mvh
pick-me-up Posted - 2007/11/28 : 22:57:04
Okej, Leffler!

Det är nog säkraste att köpa i en lokal affär, där man kan se, och i bästa fall även lyssna på skivorna före köpet.
Och i några av dem är skivorna graderade också enligt ett graderingssystem som säger vilket skick de ska vara.
Men det är klart att utbudet är inte lika stor som på ebay. Men om man råkar få en dålig skiva en efter en, så har man nog ingen lust att bli bedragen en gång till.

Undrar just hur det föreligger med Tradera eller de andra svenska platserna? Kan man lita på de omdömen som folk har gett till säljarna? Hur ska man veta vilka krav de har för skivor de köper där?

Fast enligt en snabb titt i kväll verkar det finns många riktiga dyrgripar där också.
Leffler Posted - 2007/11/28 : 20:59:07
Mina erfarenheter från vinyl över ebay är också dåliga. Jag har köpt två skivor från olika säljare och båda visade sig vara i ganska risigt skick ljudmässigt, även om de såg bra ut. Dessa betalade jag ändå cirka 150kr styck för, så det var inte skivor för någon tia.
pick-me-up Posted - 2007/11/27 : 23:36:43
Läste just i dag på ett annat forum att skivgradering för säljarnas skivor är bedrövligt! En kille skriver att mellan 80-85 procent av allting han har köpt på ebay har varit mycket under gradering.
Bara max fem procent har varit till exempel Near Mint, som enligt säljaren var dem det.
Går absolut inte att lita på om man inte har handlat hos säljaren förut.

"Unless you are very familiar with the seller, buying vinyl on eBay is big risk."
(Citat: stevehoffman.tv/forums)

Men det är klart, om man inte har stora krav på sina vinyler kan man hitta bra musik för hyfsade slantar där.

Japanska säljare verkar vara mest ärliga. Sen amerikanska. Engelsmän ska man inte ens nämna ... Fast det kan väl vara bra säljare bland dem också.
Dåligt paketerade skivor i uruselt skick. Har jag hört och läst om. Själv har jag inte köpt på nätet.

Det säger ju sig självt! Man kan inte få en NM-album för bara några tior. Det är fullständigt omöjligt! Vill du skaffa kvalitetsskivor kostar det betydligt mycket mer än så.
För inget tvätt eller vilken behandlig av skivan som helst kan föra den tillbaka i ursprungskicket.
En nackdel är också att det är i princip omöjlligt att veta hur skivan låter innan du spelar den. Den kan se hur bra ut som helst, men ändå innehålla mycket störande ljud.

Fast det är kanske lite så med de allra flesta köparna i Sverige att de inte bryr sig om skivans skick så mycket. Det är musiken de är ute efter.
Hos min lokala skivhandlare, www.harvest.nu så klart! har jag i princip aldrig stött på en dålig skiva.Det finns säkert sådana också, men jag har aldrig brytt mig om att leta i tiokronorsbackar.
De flesta vinyler ligger mellan NM och VG+. VG++ räcker ganska långt om man inte är en riktig finsmakare. (Typ att man har en superdyr anläggning och vinylsvarv.) Under den skulle jag inte personligen köpa om inte skivan är sällsynt.

Den här gradering använder Harvest.
SS = Skivan är förseglad.
M = Ospelad eller perfekt.
NM = Spelad, men i skick som ny.
VG++ = Mycket bra skick.
VG+ = Hörbara förslitningar men musiken överröstar mestadels.
VG = Klart hörbara förslitningar men spelar fortfarande ok.
kansas Posted - 2007/11/27 : 22:14:40
Nej men just att ingen föreslagit det, ebay e ju guld just nu när dollarn e kass :)
Klingan Posted - 2007/11/27 : 19:38:02

Fel?? Olika alternativen är bra, nytt som begagnat.
kansas Posted - 2007/11/27 : 18:32:22
Vad är det för fel på tradera och ebay? Enormt utbud
pederb Posted - 2007/11/26 : 23:54:08
Så har vi min kompis online affär www.koolkatjazz.com han har en sealed kopia av filmmusiken från Käre John
Hatoil Posted - 2007/11/21 : 21:19:16
Jag öppnar snart en ordentlig webbshop, med både nytt och begagnat, har dessutom butik i Majorna, Göteborg.

www.vinylium.se
Bubbel Posted - 2007/11/21 : 15:46:27
Lite blandat hittar ni på www.dotshop.se mycket indie, elektronisk, jazz och avantgard finns där.

Anders
boombox Posted - 2007/11/21 : 15:09:40
Lyfter denna med en länk jag hittade lite godis på http://www.highfidelitydiscs.nl
Freddie Boy Posted - 2006/06/13 : 00:58:12
Skivmässor kan rekomenderas, om man gillar att trängas med andra svettiga typer. Själv hittar jag de skivor som jag letat efter i många år på mina mäss besök. Priserna varieras väldigt mycket, men hos en del går det faktiskt att pruta lite.

Hittade Beatles VI på vinyl på UK press, den kostade 6000:- jag köpte den inte....

A Splendid Time Is Guaranteed For All
Klingan Posted - 2006/06/06 : 11:08:56
Medlemsrabatt, det låter det.
to_apeiron Posted - 2006/06/02 : 23:02:59

vem förhandlar fram medlekmsrabatt på vinylbutiken när han inte har REA?
magnus1967 Posted - 2006/05/27 : 17:15:59
Man får nog boka en flygbiljett till Göteborg,
verkar finnas många roliga butiker och sedan planera in ett besök hos Stridbeck HiFi för lite högtalarlyssning.
Slå två flugor i en smäll så att säga.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000