HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Disk. fundamentala principer vid TT-kontstruktion?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Buggsson Posted - 2006/03/23 : 00:14:28
Jag tycker det skulle vara kul om vi, eller rättare sagt ni som kan något kunde diskutera de olika fundamentala priciper som finns i hur man konstruerar de olika delarna som en skivspelare består av, själva, ja vad heter det (kroppen?), skivarm och pick-uper, så kan jag suga i mig och bli mer upplyst på kuppen.

Tänker då upphängd vs. icke upphängd, uni-pivot, dual-pivot vs. kullagrade?, MM vs. MC etc, etc.

Uppslaget till denna ide var i en annan tråd då en kommentator tyckte att uni-pivot armar mest var problem, det var ialla fall så jag tolkade det. Detta var i stark kontrast till mina tidigare erfarenheter, inte mina egna, utan mest vad jag läst, både här och där, och då har de flesta "bra" armar verkat vara just uni-pivot armar. Då börjar ialla fall jag fråga mig själv, vad är det som gäller, vad är bra, resp. dåligt med respektive sätt att tänka när man kontruerar delarna till en skivspelare. Det är där jag tänkt ni skulle komma in och kasta lite ljus i mitt skivspelarmörkervetande.
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
magnus1967 Posted - 2007/05/01 : 00:14:57
Intressant,har du någon bild/skiss på lösningen?
De tre svenska spelarna jag nämt tidigare är olika designade så det skulle vara intressant att se din lösning.

Två av dom har väll ganska tunga akryltallrikar ca:6kg (Audio consept/simply black och ingen skivmatta och "stumma" plintar?),en har en mycket tung tallrik med filtmatta de nya continuo tror jag har en aluminium tallrik med filtmatta men fortfarande plinten i betong/granit.

Hls
Magnus

Bubbel Posted - 2007/04/30 : 19:32:35
quote:
om det är viktigt att hålla kopplingen P.U och skiva så stum som möjligt betyder det då att detta med olika typer av mattor/underlag



Jag vet inte längre om det stämmer att man skall ha en stum koppling mellan skivtallrik och tonarm monterade på samma plan. Efter att P-G Jeppson och jag hade en vinylkväll hemma hos honom så har mina åsikter satts åt sidan. Jag har nämligen alltid trott att detta är det som är sant.

Trötta som vi var sent på kvällen började vi prata om plintdesign och kom fram till Ådala-plinten omdöpt till EVAL(d) där man har varje enhet på var sitt plan så att man skiljer de olika resonanserna från varandra med lite gummi i mellan. Sagt och gjort diy'are som vi är sattes idéerna i verket samma vecka efter lite justeringar så spelar den med sådan övertygelse att man inte fattar riktigt.

Om nu någon får för sig att detta är fel väg att gå och att stumma tunga plintar är det enda rätta bör prova denna version för att höra om det är så, själv har jag lagt alla fördommar på hyllan efter detta.

Anders
Balthazar Posted - 2007/04/27 : 20:14:55
Bo, (och andra)
om det är viktigt att hålla kopplingen P.U och skiva så stum som möjligt betyder det då att detta med olika typer av mattor/underlag
också är avgörande? Både gummimatta och filt tex bör väl ha en hel del "eftergivlighet". Alltså- om man jämför med (välgjorda) magnet-
och luftlagringar och den negativa inverkan de möjligen kan ha- borde inte skivunderlaget ha betydelse i än större storleksordning?
Och det kunde kanske i så fall tala för skivpuckar och vacumsug etc.

(jag är inte alls övertygad om att det är på detta sätt men skulle gärna höra någon kunnig person resonera kring det)
Buggsson Posted - 2007/04/27 : 04:43:08
Jo, jag vet att just dessa två spörsmål som kommer nedan har varit aktuella tidigare i denna så informativa tråd, men inte med just dessa infallsvinklar (tror jag).

Följande hittade jag på en tillverkares hemsida:

1. "The current (and fashionable) use of acrylic platters added an audible ringing; lack of bottom octave under 40Hz and a softening of the frequencies from 100 to 200 Hz."

Någon som vet om denna uppgift är underbyggd? Men hur skall det börja ringa? Självsvängningar eller?

2. "We eschewed air bearing because it filtered out frequencies below 100 Hz. This too applies to magnetic bearings."

Bägge dessa egenskaper, om korrekta borde väl påverka basåtergivningen negativt? Och jag som trodde magnetlager skulle vara mumma för en grammofon.
vogue Posted - 2006/10/09 : 13:59:33
Mycket interessant tråd!

Jeg har selv bygget 5-6 DIY skivspelare, och har været igennem en lang række af de punkter som berøres i tråden. Min konklusion er at der ikke er en rigtig teori, men flere teorier som alle kan give et godt resultat.

Nu er der flere eksperter som har skrevet i tråden ... tack for at ni vil bidrage. Jeg er kun amatør, og er således ikke teknisk kvalificeret som mange deltagere i tråden.

Jeg har gjort mig nogle erfaringer ... som måske kan supplere ovenstående:

* Uelastisk tråd giver en mere dynamisk ljud, bedre definition i bassen. Jeg anvender pt. en fiskeline som er 100% uelastisk och det giver en klar forbedring sammenlignet med alm. Scheu-tråd. Bemærk dette kræver at motoren er mjukt ophængt.

Jeg tycker personligt, at tråd problematikken er lite overset, idet der er store problemer i tråd/remdrivningen. Om tråden er fleksibel, så vil denne kunne give hastighedsvariationer, selvom motoren kører 100% præcist - uanset om det er en AC eller DC motor.


Jeg har et par spørgsmål som jeg ochså gerne vil bringe frem ...

Jeg anvender pt. Scheu's motor i et DIY hus - men tycker at den virker lite ... tveksam i kvaliteten - om man kan sige sådan. Er der nogen som kender nogen alternativ ... med motorstyring. Tænker selv på VPI motor med flywheel ... som går at købe som upgrade til VPI.

Vogue
magnus1967 Posted - 2006/10/09 : 00:46:11
Ok,om vi ska ta tre svenska exempel:

Opus3 continuo är av betång och det blir tydligen en markant förbättring med en mdf platta monterad under spelaren (dämpmassa mellan plint och mdf platta).

Simply Black 330 är uppbyggd av 5 lager mdf och en 4mm tjock aluminium platta på toppen även där dämpmassa mellan plint och aluminiumplattan.

AudioConsept har en tunnare plint där tallriken är monterad med ben som går ned i en plintkonstruktion som har någon dämpande funktion.

Skulle vara intressant och få veta mer om dessa design lösningar,alla spelare verkar ha tunga skivtallrikar

(Forsell spelarna tycker jag inte är intressanta,finns dom att köpa nya?)
Buggsson Posted - 2006/10/09 : 00:15:56
quote:
Vad är fördelen med att använda ett tungt material som metall,sten eller betong mot flera lager MDF med dämpning mellan de olika lagren?


Det skall väl vara massan i sig som gör skillnaden, dvs, av två lika stora kroppar dämpar den tyngre vibrationer bättre?
magnus1967 Posted - 2006/10/08 : 19:59:12
Synd att tråden har stannat av.
Skulle vara kul att få mera kunskap om skivspelare,som har skivspelarchassin som är uppbyggda av MDF.

Vissa har ju bara en MDF skiva som chassi sedan finns de andra som är uppbyggda i flera lager med en tjock alumineum platta på toppen som ska göra konstruktionen resonansdöd.

Vad är fördelen med att använda ett tungt material som metall,sten eller betong mot flera lager MDF med dämpning mellan de olika lagren?
Harry_up Posted - 2006/06/14 : 23:30:20
Precis Bo, klet och dämpmattor och annat elände är inte direkt okänd teknologi för konstruktörer.
Bo Hansson Posted - 2006/06/14 : 22:56:57
Harry Up. Dr Sou Win kommenterade detta med modifiering enligt följande "- om nu en del människor tycker att dom är så begåvade och kan tillföra en produkt bättre egenskaper än de som ursprungligen konstruerat och byggt den, varför stratar inte dessa människor en egen industri och bygger egna produkter utan de begränsningar det innebär att utgå från något befintligt".

Jag blir "deppad" när jag ser en "klassisk" produkt som är sönderborrad och uppklippt, för att någon tror att det blir bättre om man byter komponenter. Vi är helt överens om att låta de gamla produkterna vara vad de är, utan modifikationer. Skall man ha något bättre så köp något bättre.

Bo Hansson Rauna/Opus3
Harry_up Posted - 2006/06/13 : 23:34:49
Att modda skivspelare är ingen enkel konst och i regel har man ju bara en så man vill höra en förbättring hellre än en försämring förstås. Har personligen aldrig hört en moddad spelare som låtit "bättre" än en leverantörsuppgraderad spelare. Och jag har haft tillfälle att lyssna på diverse Thorens, Systemdek, Linn, och Ariston utan att hört någon större skillnad i någon riktning. Balansering av vikt och stabilitet är säkert vitalt, men jag har inte hört en remdriven spelare som direkt blir bättre av att öka tyngden.
Bo Hansson Posted - 2006/06/13 : 19:14:18
Jo visst ska vi försöka hålla liv i tråden en stund till. Diskussionerna har ju faktiskt gett en del.

I mitt första inlägg definierade jag några punkter för skivavspelning, Den första punkten handlade om att betrakta skivan till pickupen, i varje delmoment, som en stum enhet. Det får inte finnas någon eftergivlighet systemet. Det enda som skall röra sig är "motorn" i pickupen, när jag säger motorn menar jag magnet respektive spolar, det är ju de som genererar en elektrisk signal av den modulation som finns i skivspåret.

För ett antal år sedan tillverkade vi en skivspelare som var uppbyggd i en stapel MDF skivor och jämförde den med en annan i ett betydligt tyngre och styvare material, skillnaden var mer än hörbar - den var mycket tydlig, till det tyngre styvare chassiets fördel.

En del av det finare skivspelarna med pressgjutet chassie har ursparingar runt tallriklagringen, en av mina bekanta gav sig på att förstärka området med en pålimmad plåt och upplevde att det blev bättre.

Det verkar som stabiliteten mellan skivtallrik och pickup har stor betydelse för skivspelarens sätt att återge dynamiska förlopp.

Bo Hansson Rauna/Opus3
Harry_up Posted - 2006/06/08 : 08:27:19
Eftersom du är händig och har verktygsresurser så kan det säkert bli bra med tester av lite olika plintar till motorn. Var en ganska stor industri på den tiden det begav sig i Japan. Dom sista MKIII tror jag kostade klart över 30' om jag inte minns fel, fast det var nog MKII som var mest eftertraktad.
time Posted - 2006/06/07 : 21:12:32
Ja, vi diskuterade det när du och Lennart var på besök, det var startskottet.... ska försöka hitta en till för att montera motorn direkt i plinten.
Om man bläddrat lite i de Japanska blaskorna ser man ofta att de värsta triodfreaken har en SP10/SL1000, kul tycker jag...

De var ju inte speciellt billiga när det begav sig, en TD 160 för knappa 2000 och en SL1000 för 13000...
Harry_up Posted - 2006/06/07 : 18:37:02
Har en sådan jag med. Är den enda DD som jag har en del förtroende för. Visst har jag fördomar mot Technics men just SP10 eller SL1000 har jag som sagt endast begränsade fördomar emot.
time Posted - 2006/06/07 : 10:29:39
Den här tråden var väl rolig ? blåser lite på lågorna ....

Efter en liten vända med olika verk har jag satt fart på min Technics SL1000P (P betyder "På hjul")

Intrycket är nästan detsamma som de övriga i mellanhjulsdivisionen, ett enormt driv och bra kraft när något händer i musiken och att den är tyst räknas som en bonus.

Jag vet att en del tycker det är ett verk som passar långhåriga människor som säger YO MOTHER****A eller andra intelligenta saker men det funkade med Rigoletto också !

Basen blir lite luddig om man spelar högt men ändå är engagemanget mycket högre än den tidigare Oracle kombinationen..
Kommer att finputsa på det här, prova en DD om ni inte har gjort det, den kanske är det som söks ?

Bosses Continue kommer väldigt nära om man inte vill ha en japansk veteran...eller har fördomar mot Technics ( som jag )
eliot Posted - 2006/05/13 : 01:31:32
quote:
Om jag inte misminner mig fanns det en skivspelare med hallmotor, från någon Japansk tillverkare,

Min gamla skivspelare, en Yamaha PX2, hade en "4-Phase, 8-Pole, Brushless DC Hall motor" som man kan läsa på thevintageknob

//Eliot
Dahlberg Posted - 2006/05/12 : 19:17:49
Inlägget är i form av en fråga, eller för den delen ett diskusionsunderlag .
Har sett ett flertal riktigt ambitiösa byggen med fler än en
motor, rem/tråd-drivna så klart då och funderar så klart på varför.
Hallmotor har jag aldrig sett i en skivspelare, hade isär
min trasiga video och tycte att motorn så rätt så ambitiös ut
(snygg)
Bo Hansson Posted - 2006/05/12 : 18:39:03
Dahlberg: Vad menar du vinsten är med flera motorer, jag kan bara se flera källor till fel och problem. Det fanns på 80 talet en Brittisk spelare med 3 motorer, men den försvann från marknaden efter en tid.
Om jag inte misminner mig fanns det en skivspelare med hallmotor, från någon Japansk tillverkare, kan ha varit Fisher, jag vill minnas att det var en direktdriftare.
Brauns bandspelare TG 1000 lär ha en hallmotor, jag har inte kollat, men det går kanske att googla och kolla.

Bo Hansson Rauna/Opus3
Peter S Posted - 2006/05/12 : 15:55:36
Det här med vinkelfel, och även antiskating-kompensation är ju en approximering som i bästa fall blir genomsnittligt rätt. Helt rätt blir det kanska bara någre få korta ögonblick pr. skiva.

Ungefärligt som en klocka som står still, den går ju rätt 2 gångar i dygnet.
Bo Hansson Posted - 2006/05/12 : 10:00:45
Buggsson, Det gäller om man använder pivotarmar, men det finns alternativ, kort arm utan vinkelfel och med dubbla tunna tonarmsrör, som ger minimal förstärkning av skivans grundbrus. Jag kan av etiska skäl inte nämna några namn här!

Utan går över till en annan upplevelse. Min Brittiske vän hävdade också att detta med skivpuckar och klämmor "makes the sound restricted". Han fick möjlighet att bevisa påståendet, jag använder inte själv varesig puck eller klämma av bekvämlighet, men min vän vi besökte hade en puck på 2-3 kg. Det var en uppenbar skillnad i återgivningen, där det med pucken tappade dynamik och småsignalinformation och utan pucken "lossnade" påtagligt - och jag som hela tiden blivit upplyst om att "man måste ha skivpuck!"

Bo Hansson Rauna/Opus3
Buggsson Posted - 2006/05/12 : 09:36:28
Läste just Lenn Arts mkt gedigna tråd om arminställning i reportage avdelningen. Där tycker jag mig förstå att man vanligen måste kompromissa mellan liten felvinkel (lång arm) och vridstyvhet hos armen som väl bör minska med ökad längd. Vilket "onda" kan man tänka är mest "ont"? Eller finns det långa, fullständigt, eller mkt vridstyva armar, och vilka material kan man då tänka sig de skulle vara tillverkade i?
Dahlberg Posted - 2006/05/08 : 21:49:43
Nått sånt jag tänkte mig ja.
time Posted - 2006/05/08 : 21:31:22
Dahlberg, en Ohmgadrivning typ som Technics rullbandare kanske ? tre motorer.. Om man köper tre stycken ur samma batch borde de bli ganska lika varandra och sedan kan man kanske fintrimma strömmen till varje...
Dahlberg Posted - 2006/05/08 : 13:17:34
Funderar på att eventuellt sätta fler än en motor på spelaren och
skulle uppskatta lite input Varför, varför inte osv.
En ytterligare motorfråga, hallmotorer ser man så vitt jag vet
aldrig i skivspelare. Varför ?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000