T O P I C R E V I E W |
fixarstig |
Posted - 2014/05/30 : 21:14:26 Fick hem ett paket från det stora landet västerut. Ett mjukt paket till min stora förskräckelse
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
elektronror |
Posted - 2014/12/24 : 19:52:31 Då är det fel på aux ingången. Kolla även så att det inte finns någon dålig lödning. Lätt hänt att tennet spricker när man håller på och drar ut och sätter in kontakter. |
fixarstig |
Posted - 2014/12/11 : 00:27:54 Orkar just nu inte plocka isär för att kolla keramiska kondingar men ska ha det i åtanke. Brummet kommer även då jag kopplar datorljudet till Aux. Har inget annat att koppla dit. |
elektronror |
Posted - 2014/12/10 : 16:14:52 Kolla så alla keramiska kondensatorer sitter där de ska på RCA kontakterna. Lätt hänt att de slits sönder.
Är det bara CD-spelaren som brummar på aux? |
fixarstig |
Posted - 2014/12/09 : 19:27:10 Vet inte varför jag inte märkt det tidigare, kan vara för att jag inte drar på volym förrän spelaren går igång, men det brummar i högtalarna när cd-spelaren är inkopplad på Aux.
När jag kopplade till Tape1 in så försvann brummet och inget brum hördes heller då jag kopplade datorljudet till Tape2 in.
Nu är det ju ok så här men vad kan det vara som orsakar brummet
Jordkontakter finns ju på förstärkaren men inte på cd-spelaren. Kommer ihåg på vinyltiden att utan jord till svarven kunde det brumma en del. |
PG Jeppsson |
Posted - 2014/07/16 : 19:16:34 Sånt här är verkligen kul att se, tack för bilderna.
PG
|
Bernt Jansson |
Posted - 2014/07/16 : 08:56:30 Tack för den här tråden Stig, jag gillar dina renoveringsreportaage. Såna fina gamla apparater förtjänar ett andra liv.
Angående kondensatorincidenten så är det ju lätt gjort, det har hänt här också. En gång small en konding rätt upp i aansiktet på mig. Jag kan rekommendera en vridtransformator så du kan dra upp spänningen sakta vid provköning, eller en glödlampa i serie. |
sladdbarn |
Posted - 2014/07/16 : 08:05:01 Grymt! |
fixarstig |
Posted - 2014/07/16 : 07:46:09 Nej Ryssen, det var det jag inte gjorde. Hade satt ihop den och baxat in den på hyllan. När jag satte i nätkabeln kom det rök ur apparaten. Slet ur kontakten snabbt som ögat. Hade inte sett att brytaren stod på On när jag ställde in den. Ut på operationsbordet igen. Kunde inte hitta något bränt. Inga säkringar hade gått Försökte öppna transformatorn men det gick inte utan att borra ur vissa fästen Nåväl, fick ju se att jag kopplat fel med kondingarna och rättade till detta. Kollade funktionen på bänken med radion och hörlurar och allt fungerade
Tillbaka till bänken och total inkoppling innan den slogs på. Allt verkar vara ok. Ingen rök Nu spelar den så som den ska och jag är helnöjd
|
Ryssen |
Posted - 2014/07/15 : 11:16:11 Lätt hänt,tur att du såg det... |
fixarstig |
Posted - 2014/07/15 : 11:04:46 Idag blev det tid över för lite elektronikpyssel.
Dessa ska bytas. Svart är minus!!!
In ska de nya med samma kapacitet som de gamla fast lite mindre storleksmässigt. Här är det bandet på sidan som slutar vid anslutningen som indikerar minus!!!
De gamla hållarna var tämligen stora så de nya fick användas.
Det gick dock bara att använda en skruv men de sitter bra så här och stöder ju på det andra skruvfästet.
Detta borde jag inte visa men det får bli en sedelärande historia Ser ni vad jag gjort Tog ju ändå bild för att komma ihåg hur inkopplingen skulle ske
|
Kilgore |
Posted - 2014/07/09 : 07:53:59 Vackert! Alltid kul att följa dina renoveringar, det är ngt visst med dessa gamla apparater, mkt vackrare än dagens.
Keep up the good work!! |
fixarstig |
Posted - 2014/07/08 : 18:35:39 Äntligen framme hos mig från Polen. Nu gäller det att få tid över till att ersätta de gamla med dessa nya mindre avlösare
|
Fimax |
Posted - 2014/06/26 : 23:01:28 blev ju riktigt bra |
Bernt Jansson |
Posted - 2014/06/22 : 10:32:01 Det är ju en pantbank du handlat med så de har väl dålig koll på det tekniska... Men bra emballage borde de väl klara kan jag tycka.
Fantastiskt fint jobb du gjort där! |
fixarstig |
Posted - 2014/06/21 : 10:56:29 Länken stämmer. Inser att man inte har en chans mot samarbetande amerikaner. Inte så konstigt att de bara får fler fiender hela tiden då de gör som de vill över hela världen
Skickade detta till dem nyss. Ska bli intressant att se om de bryr sig överhuvud taget.
Hallo statewidepawnconnecticut,
This is as far as I have come with Your rippoff Pioneer SX-1080. Has so far costed me ~500 dollars. Waiting for new capasitors. Strange that your so called technitian did not see the leak. But on the other hand You shipped scrap and wanted it to look like it was the fault of the shipping company.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=91592
|
iMac |
Posted - 2014/06/21 : 10:06:12 quote: Jag blev förståss förbannad och skickade mail till dem som inte var besvarade efter ett dygn. Då gav jag dem ett dåligt omdöme som de blev skitsura för och fick E-bay att ta bort det utan att kontakta mig först.
Maila ebay denna länk så kanske dom förstå o lägger tillbaka ditt dåliga omdöme för säljaren. Emballeringen är obefintlig, det enda det kan skydda mot är damm o skräp...
Jag är impad av ditt arbete för att fixa till den!! Själv skulle jag nog bara surat igen o mailbomba ebay o säljaren.
PS, var det denna som du köpte? http://www.ebay.co.uk/itm/Pioneer-Stereo-Receiver-SX-1080-/281242273346 |
Tomas.PEO |
Posted - 2014/06/21 : 08:56:26 Snyggt jobbat! Jag är imponerad av din uthållighet och framför allt av din hantverksmässiga förmåga. Hatten av.
/Tomas |
fixarstig |
Posted - 2014/06/21 : 06:54:20 Så här ser den nu ut efter att fronten + knappar och vred blivit rengjorda. Nu väntar jag på nya elektrolyterna. Har ingen aning om leveransdatum. Det stod något luddigt om vecka 28 men om det var till mig eller dem vete f-n.
|
fixarstig |
Posted - 2014/06/20 : 10:34:32 Betsade och monterade för fotots skull.
|
fixarstig |
Posted - 2014/06/19 : 15:40:48 Det regnar så fint ute, gläder potatisen Inget att göra så jag putsade upp kåpan över transformatorn och sprayade om den. Bytte kabeln också. Skitglad att jag fick loss kabelgenomföringen så att den gick att använda igen
|
fixarstig |
Posted - 2014/06/19 : 11:48:38 Hittade en "kan va bra att ha"-bit ek. Fram med klyvsågen för tillsågning.
Sen lite hyvling och slipning.
På plats för skruvhålsmärkning och sen förborrning. Ett måste i ek.
|
Schack |
Posted - 2014/06/19 : 09:43:02 Heja Fixarstig! Jag hade gett upp för länge sedan. Mvh Kludden |
fixarstig |
Posted - 2014/06/18 : 20:40:45 Kollade om det hänt något under dagen men det var minimalt. Spände fast igen och gav den ett hammarslag i markerade hörnet och sen verkar det som om det blev ganska bra Ingen rundswing men ett bestämt slag
Sen blev det ju ganska bra av fotona att dömaJämför med tidigare foton! Så nu är det dags för nya sidoträstycken
|
fixarstig |
Posted - 2014/06/18 : 09:26:42 Då får hyvelbänken komma till användning igen. Ska försöka pressa tillbaka lättmetallen utan att allt brister för då blir jag nog lite deppad Röda tvingarna håller ner fronten och den blå håller ner presstycket som vill "klättra" nästan en cm vid tryck.
|
fixarstig |
Posted - 2014/06/17 : 08:12:48 Mycket märkligt, frontplattan är rektangulär Det verkar som om fronten har böjt sig sidledes, vid fönstrets nedre kanter, vid slaget som den uppenbarligen fått. Glaset har också släppt i nederkant. Vad trött jag blir Nu gäller det att hitta på ett sätt att pressa tillbaka lite utan att allt brister.
|