HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 E-bayköpet
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/30 :  21:14:26  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick hem ett paket från det stora landet västerut. Ett mjukt paket till min stora förskräckelse

Mera bilder åt folket

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/05/30 :  21:33:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Är det en rörstärk i kartongen kan det vara läge att bli ledsen. Är det däremot en nätt dac som är inpackad i femtioelva lager bubbelplast är det dags att andas ut...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/05/31 :  08:01:09  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Som sagt ett mycket mjukt paket

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/01 :  07:38:47  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Ser ut att vara bra skyddat med bubbelplast.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

DavidS
Member

390 Posts

Posted - 2014/06/01 :  08:46:39  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Jag ser skräckbilder framför mig. Skadat hörn på ena träsidan.

Hoppas jag såg fel. :-(
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/04 :  18:00:48  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Kom just hem från en Rigaresa med andra gamla sjöbefäl. Nåväl, ur lådan kom slutligen detta fram.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/06/04 :  20:57:05  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Så dåligt förpackad för transport att det gränsar till stupiditet.

Ganska deppigt, men träarbetet kan fixas/bytas/restaureras om man har handlag. Värre är det om innanmätet ser ut som plockepinn eller om konstruktionsramen är krökt!? Funkar den över huvud taget?
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/05 :  17:21:36  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Jag undrar faktiskt om Statewidepawnconnecticut förpackade den så dåligt för att kunna skylla på transportören. Enligt dem hade apparaten gåtts igenom av en electronikexpert och fungerade fullt ut. Tyvärr sparade jag inte annonsen Hittade texten i ett mina mail till dem;
Vintage Stereo Receiver - Works Great...!#8226; Good - Very Good Condition: Shows signs of age typical use. #8226;Some small scuffs and nicks to the wooden case. #8226;Typical dust on electronics under metal grid. #8226;Tuner Display light bulb, and Signal Display light bulb are out. #8226;50/60 Hz 300 Watts #8226;Cleaned and inspected by a qualified electronics technician
Jag blev förståss förbannad och skickade mail till dem som inte var besvarade efter ett dygn. Då gav jag dem ett dåligt omdöme som de blev skitsura för och fick E-bay att ta bort det utan att kontakta mig först.

Öppnade för att kolla insidan.

Trasiga lamphållare.

PA-kortet nästan loss och kablar lösa.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/06 :  08:04:47  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Okey, det var bara att bita i det sura äpplet och gå vidare
Gjorde rent så gott det gick i apparaten och lämnade den till Electronikservice då det inte är min starka sida med dyligt
Fick koncentrera mig på chassit istället

Först gällde det att få det att hänga ihop igen.

Sprickorna gick rakt igenom på båda sidorna

Så i med så mycket lim det gick.

Det blev tillräckligt stabilt för att fortsätta Men det ser inte vackert ut

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8620 Posts

Posted - 2014/06/06 :  08:49:04  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ser ju skapligt ut.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/06 :  17:57:54  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nej Ryssen, det ser för jävligt ut Måste fixas. Kolla bara på hörnet!

Kapade till och skruvade fast två st 45x95 reglar i chassit.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/08 :  07:46:55  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Alltså för att få till det bra måste all gammal faner bort och då är det slipning som gäller. Tur att man har ett antal olika maskiner, speciellt de högvarviga är bra så att det inte blir för kraftiga vibrationer

Hyvelbänken är ovärderlig att spänna fast i. Det jobbiga var att sidorna sticker upp ca 1 mm över topplattan och så skulle det vara framöver också

Efter några dagars arbete såg det ut så här

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2014/06/08 :  19:38:07  Show Profile Send Fimax a Private Message  Reply
måste man slipa ner faneret, eller kan man "skrapa" / "peela" det iväg?

Måste vara ett sjuhelsikes jobb att slipa....

/filip

Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/08 :  22:33:29  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Med excenterslip, Fein Multimaster och putshyvel går det ganska bra

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/09 :  19:19:46  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Köpte ekfaner på ABI-trä då den hade bästa bredden. De mörkare som jag hellre ville ha var för smala och att skarva "långskepps" vågad jag mig inte på

Penslade på ett lager med vanligt inomhusträlim.

På med en färdigskuren fanerbit och sen en styv spånskiva och vikter på den Bort med limmet på sidostycket med fuktig trasa.

Det sviktade så dit med en tryckavjämnare

Det tog ca 24 sekunder innan jag insåg att detta skulle bli skit Så bort med vikterna och dit med riktigt tryck

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/10 :  06:30:45  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
För tillskärning är detta vad som behövs. Brytbladskniv och stållinjal.

Första fanerskivan limmad och det ser bra ut. Lätta ojämnheter som en lätt slipning tog hand om

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2846 Posts

Posted - 2014/06/10 :  12:13:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Blir det nog bra det där Stig!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/10 :  20:41:46  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
För att inte sabba betsningen så får inget lim komma på ytan. Alltså på med målartejp.

Sidostyckets översida fästes. Tejpen borttagen!

Om du tror att du behöver 6 tvingar köp tolv

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/11 :  07:05:00  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Dags för sidorna. Här är alla tvingar i bruk

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8620 Posts

Posted - 2014/06/11 :  07:59:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Total remake.. :)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2014/06/11 :  07:59:41  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Riktigt bra jobbat Fixarstig.
Härligt med alla dessa bilder.

Kludden

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/11 :  16:29:55  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Nästa sidostycke. Gäller att dra ut på det hela
Hade inte fler tvingar att klämma in. Maximalt tryck är vad som gäller när faner ska limmas

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/11 :  22:50:55  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Fick fylla ut med lim i de värst skadade hörnen

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2014/06/12 :  12:38:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Du skulle blandat limmet med massa sågspån och flis. Bara lim har just ingen hållbarhet.

Kul projekt du tagit di an, annars!
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/12 :  16:23:37  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Det ser ut som om det är större hål. Det flyter ut på ytan. Handlar om 1 mm tomrum

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2014/06/13 :  07:43:01  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Är faktiskt ganska nöjd med resultatet för att vara första faneringen för mig Märket på vänster sida var fukt från min hand och försvann sen. Chassiskruvhålen ska slipas med slipstift så att skruvarna går in.

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000