T O P I C R E V I E W |
Fuling |
Posted - 2013/08/06 : 23:32:44 Efter att ha varit runt och gjort en del spelningar med bandet under sommaren har jag hunnit retat upp mig en del på det ständiga krånglet med att låna ljudanläggningar. Höjdpunkten/botten nåddes när vi skulle spela på en bilträff tidigt på förmiddagen och allt skulle vara riggat och klart kl. 10, resten av bandet dyker upp 10:15 och vi insåg att mixern låg kvar i sångerskans vedbod många mil bort. Eftersom det varken saknas högtalarelement eller elektronik i mitt hus tog jag som semesterprojekt att mixtra ihop en duglig ljudanläggning.
Det hela inleddes lite snöpligt med att jag bröt en stortå på en fallande plywoodskiva. Aj. Som straff fick den (plywoodskivan, inte tån) smaka cirkelsågens vrede och omformas till...ja, se själva:
Bestyckningen är Celestion 18" i basreflexlådorna, Eminence 10" i midbashornen och P.Audio 2" i midhornen. Diskanterna är ännu en öppen fråga.
|
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Fuling |
Posted - 2014/01/21 : 02:35:20 Kan väl nämna att det börjar bli ordning på den här ljudanläggningen också. Kretskort från Ebay och en 19" racklåda från en skrotcontainer byggdes ihop till ett aktivt delningsfilter och två mindre rackslutsteg till toppar och medhörningslådor inköptes av en forummedlem. För närvarande kör jag den här anläggningen som sovrumsstereo, artontummare och tusen watt med fläktkylning är helt normalt i sådana sammanhang... |
Fuling |
Posted - 2013/11/25 : 21:47:07 Bildkvalitén är i vanlig ordning usel men så här ser högtalarstaplarna ut. Elektroniken är bara en salig blandning rackprylar som för tillfället förvaras där för syns skull:
Har börjat experimentera med en ny tvåkanalig preamp till ståbasen också. Väldans roligt, enorma möjligheter att härja vilt med olika filterfunktioner och blandningar:
|
Fuling |
Posted - 2013/11/21 : 22:50:14 Ska försöka slänga upp några bilder under helgen, med lite tur rentav provspela grejorna under någorlunda ordnade former också. Ingen ordning på elektronik och kablage än men det ska nog gå att improvisera ihop nåt. |
RuneStone |
Posted - 2013/11/21 : 21:39:38 släng upp bilden du skickade mig. de såg tjusigt ut |
Bardis |
Posted - 2013/11/21 : 08:15:50 Det där blir minst lika snyggt och gediget som köpehögtalare. |
Fuling |
Posted - 2013/11/20 : 23:52:34 Faner? Det är rollermålad plywood. Mer alulister finns på jobbet men de sitter fast än så länge, i takt med att materialet de skyddar förbrukas tänker jag försöka hinna vara med och lägga undan listerna så att de inte hinner försvinna. |
levande |
Posted - 2013/11/20 : 22:14:52 VF har du lyckats fanera också Har det dykt upp någe fler alu |
Fuling |
Posted - 2013/11/13 : 20:36:22 Kameran hittad. Topparna är klara, minus galler framför tolvorna och någon sorts handtag. Hade turen att hitta ett gäng aluminiumlister som använts som hörnskydd på inkommande emballage på jobbet, de fick duga som hörnskydd på topplådorna också. Funktionellt, men jag lägger inte upp några närbilder på de glappande vinklarna i hörnen...:
Baslådorna är på gång också, de hembyggda rörbrunnarna ska blästras och målas sen är allt klart att monteras. Förhoppningsvis dyker det upp mer aluminiumlister så att det räcker till basarna också:
|
Fuling |
Posted - 2013/10/28 : 12:34:46 Tja, ska se om jag hittar kameran... |
RuneStone |
Posted - 2013/10/27 : 23:14:06 jag har på annat håll sett bilder så jag vet att det finns..
give them to us! |
Fuling |
Posted - 2013/10/25 : 15:41:22 Äntligen lite framsteg. Skruvade i element i ena topplådan igår för att få mäta och labba lite med delningsfilter. Första insikten blev att Hammer Dynamics Super 12 låter ganska illa när man spelar den som ofiltrerad bredbandare, tunn och skrikig. Ingen fara dock eftersom jag inte ska köra den ofiltrerad. Efter några turer fram och tillbaka ser första filterutkastet ut som följer: 12/12dB per oktav delning vid ungefär 2500Hz plus en något invecklad andra ordningens CD-kompensationskrets åt diskanthornen.
Resultatet blev riktigt lovande även om diskanten fortfarande känns lite hög i nivån, senaste ändringen blev att koppla in en L-pad närmast diskantdrivern vilket till stor del tog hand om det problemet.
Lite besvärligare blev det av att topplådorna uppvisar ett tydligt baffelsteg vid ca. 250Hz, där faller nivån ca. 5dB och störtdyker sen strax ovanför 60Hz. Får labba lite med baffelstegskorrigering, första utkastet från en onlinekalkylator påstår att jag behöver ca. 5 ohm och 3,2mH parallellt och i serie med tolvtummaren.
Provade lite hastigt att dela passivt mot en av baslådorna ungefär vid baffelstegsfrekvensen. Resultatet blev...sådär. Lyssningsbart, men jag vill nog dela lägre samt dämpa nivån på topparna så att basarna kommer ikapp med känsligheten.
Aktiv delning mellan baslådor och toppar kan tyckas som en självklarhet, speciellt i PA-sammanhang, men jag har ärligt talat lite fobi för kommersiella aktiva delningsfilter sedan den gången ett filter började självsvänga oprovocerat. Det var illa nog hemma med enwatts rörförstärkare, det får helt enkelt inte hända inför en folksamling och med hundratals watt tillgängligt.
Update: Försöken med passiv baffelstegskompensering ledde ingenvart så jag hoppar helt enkelt över den biten så länge. Beställde nyss filterkomponenter plus kontaktdon och lite beslag som behövs för att få lådorna klara. Dyrt med sånt där jox
|
Fuling |
Posted - 2013/10/21 : 23:01:27 Ja, det kan inte gå vägen jämt! |
more10 |
Posted - 2013/10/21 : 22:35:00 Tråkigt. Jag vet hur det känns. Mina midbasar hamnar nog på majbrasan i vår. Å det var finplywood i dom :-(. |
Fuling |
Posted - 2013/10/21 : 13:35:07 Får nog helt enkelt erkänna mig slagen av hornen den här gången, i alla fall tills vidare. Tanken var god, att utnyttja de tillgängliga elementen maximalt genom att montera trästrutar framför dem men trots intensiva insatser får jag det inte att lira på ett ändamålsenligt sätt. Hornen förpassas härmed till uthuset i väntan på bättre tider och inspiration, vi har säkert inte hört det sista från dem.
Förutom det rent ljudmässiga finns det flera andra skäl till att jag nu tänker gå över till direktstrålande toppar:
* Storlek och vikt, hornstaplarna är enormt tunga och otympliga. * Möjlighet att köra topparna ensamma utan baslådor, vid närmare eftertanke ganska viktigt då det är extremt trångt på vissa spelställen.
* Betydligt enklare stativlösning mellan bas och topp. Hornen skulle kräva en seriös, svetsad trepunktskonstruktion medan vanliga toppar klarar sig med enkla dansbandspinnar.
Först på plan blir ett par slutna lådor med Eminence Beta 12LT + P.Audio entummare i CD-horn. Inte riktigt så kraftfulla grejor som jag skulle vilja ha men genom att bygga dem med vinklat bakstycke kan de få ett nytt liv som scenmonitorer när det spelats ihop pengar till kraftigare topplådor. Virket är kapat, bilder kommer. |
Fuling |
Posted - 2013/10/17 : 23:02:37 Tja, nu har jag i alla fall kommit så långt att hornen låter skapligt så länge man står on axis. Sätter man sig är det tack och ajöss med diskanten, inte så lyckat. Har fortfarande inte kommit fram till någon klart beslut kring hornens vara eller icke vara. Har ett par Hammer Dynamics-tolvor (Eminence Beta 12LT bredbandare) som borde provspelas också, i rätt lådor och kompletterade med toppskrikor skulle de kunna funka hyfsat som toppar. Det enda vettiga är väl sätta sprätt på lite spånskiva och testa runt med olika lösningar.
|
Bubbel |
Posted - 2013/10/17 : 19:24:31 Det verkar trots de små motgångarna att du är på gång att få ihop det, dagens tips i detta läge är att får du en känsla att du är på rätt väg avvik inte från den utan kör på så skall du se att du blir helt färdig.
Att hornen inte mäter fint gör väl inget folk är ändå för fulla att lyssna seriöst när ni spelar .
Anders |
Fuling |
Posted - 2013/10/16 : 21:33:47 Fortsatt huvudbry kring detta. Ena sekunden är jag så less att jag vill slänga ut trattarna och fixa ett par vanliga direktstrålande topplådor istället, nästa sekund får jag någon liten snilleblixt som leder till fortsatta experiment med hornen.
Senaste snilleblixten var att byta element i midbashornen från Beyma till Eminence (Delta 10, som hornen faktiskt var designade för från början). Bytet visade sig ha två fördelar, dels spelar Delta 10 märkbart djupare i samma uppställning sen har de även lite lägre känslighet vilket lämnar större utrymme att dribbla med passiva korrigeringskretsar åt tvåtummarna.
Det vore lögn att säga att hornen mäter rakt och fint i nuläget men ändringarna medförde i alla fall stora förbättringar åt rätt håll. Nästa steg blir att rigga upp så att jag kan lyssna på båda kanalerna med ett kraftigt transistorsteg så att det går att lyssna vid adekvata ljudnivåer.
|
Fuling |
Posted - 2013/10/10 : 21:57:07 Tja, sammanfattningsvis så finns det gott om mer eller mindre bra idéer
Filterlabbandet fortgår och jag börjar stå inför ett val med vissa designfilosofiska undertoner: Göra ett enkelt (men för all del bra) filter och sedan använda EQ för att stuka till tonkurvan i diskanten eller offra väldigt mycket verkningsgrad och bygga ett komplext filter som ger rakast möjliga tonkurva? Det lutar åt det första alternativet. |
more10 |
Posted - 2013/10/10 : 11:23:59 du kan kanske kombinera dansbandspinne med karlssonrör? Separera midbas och mid med en sån :-) |
pix |
Posted - 2013/10/10 : 08:29:19 Ett Karlsson-rör skulle vara kul att se/höra
|
Fuling |
Posted - 2013/10/10 : 02:11:32 Ja, såna lösningar kan bli aktuella ifall det visar sig att jag behöver mer spridning av diskanten. En variant jag funderat på är att låta ett Karlson-rör sticka upp ovanpå för att sprida lite extra fnissel, en annan är att montera ett kluster av piezodiskanter på en pinne. Inga särskilt estetiska lösningar direkt... |
more10 |
Posted - 2013/10/09 : 23:15:18 Du får helt enkelt göra det komplicerade lite enklare. Sätt diskanterna med talspolen i linje med midhornens talspole en bit upp. Dansbandspinnar är väl inte helt okänt där uppe i obygden? Det var väl där dom uppfanns? |
Fuling |
Posted - 2013/10/09 : 20:09:04 Ger upp och ger upp, det var aldrig ens i närheten av att fungera. Ikväll har jag mixtrat med passiva korrigeringskretsar till midhornen vilket däremot ser väldigt lovande ut (vilket öronen håller med om). Vad väljer man helst, en enkel lösning som fungerar eller en komplicerad lösning som inte fungerar alls? |
RuneStone |
Posted - 2013/10/09 : 19:08:52 du är vek som ger upp med diskanterna.. |
Fuling |
Posted - 2013/10/08 : 21:38:57 Kvällen har ägnats åt att montera ihop den andra hornstapeln, koppla ihop ett filter till den och rigga upp båda kanalerna tillsammans med ett par dipolbasar (högst tillfällig lösning) för att kunna lyssna lite mer ingående. Efter lite pyssel började resultatet faktisk bli riktigt anständigt, under förutsättning att diskanterna inte var inkopplade. Med diskanterna med i leken lät det som att någon ställt ett par uppskruvbara cymbalspelande leksaksapor ovanpå högtalarna.
Med en 2x31-bands EQ inkopplade för att lyfta tvåtummarnas svacka i området 5-10kHz blev det ännu bättre, nästa projekt kan bli att försöka bygga en passiv högnivåkrets som gör equalizerns jobb.
|