HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Q&D med pappslöjd och tappad pipa - BASoka

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
FForsman Posted - 2010/06/22 : 00:13:13
Q&D med pappslöjd och tappad pipa

Jag är lite förtjust i hur enkelt det är att slänga ihop ett kabinett med superbilliga gjutrör i papp. Röret som princip är mycket styvare till sin natur än en låda. En tryckökning inne i röret omvandlas till ren dragkraft i materialet till skillnad från en fyrkantig låda där panelerna både blir utsatta för drag och böj vilket gör att de är mer benägna att svikta.

Problemet många gånger kan vara att hitta rätt dimension så att volym och tvärsnittsarea stämmer överens med tänkt konstruktion. Några poäng för estetik eller finess riskerar man inte att få tilldelade vilket bidrar till kravlösheten. Jag har tidigare pillat ihop en annan sub i sluten låda med papprör och det vore kul att jämföra den mot ett icke expanderande tappat horn. Kanske är det att jämföra äpplen och päron när det sitter en 10:a i den slutna lådan och en 5:a i det tappade hornet men det kan inte hjälpas. Något går säkert att lära.

I mitt fall har jag fått ett element som jag vill experimentera lite med (tack hobbes). Elementet är ett Visaton W 130 S. På biltema finns fina gjutrör i papp (120 * 19 cm) och tar man ett sådant och stoppar i en mellanvägg så får man en pipa med ett veck som simmar följande:





Jag har kikat på astos tråd Spelglädje under 1000 Hz och tänker att om ett veck kan fylla hängmattan i simmen så närmar det sig kanske en av rullning med 6 db/oktav (ekofritt) vilket jag tror motsvarar rumsförstärkningen, kanske

/mvhff
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
FForsman Posted - 2010/09/18 : 15:12:59
Jag tycker den spelar förvånansvärt bra. I alla fall med tanke på att det är ett bygge av gjutrör och gratiselement.

Den spelar från 30 Hz och når full kraft vid 35 Hz. Dock har jag en puckel där men den tror jag kommer från mitt hopplösa rum snarare än från konstruktionen i sig. Under 30 Hz finns inget att hämta, faller ganska brant under 35 Hz.

Edit: faller av precis som simmen med undantaget att det finns en baspuckel vid 35 Hz.

/mvhff
Mickel-mackel Posted - 2010/09/18 : 13:18:10
Har du hunnit samla på dig mera lyssningsintryck nu?

Den där 5"aren går ca 10Hz djupare än vad jag kan simulera fram till min Tangband-5"are. (enl din och min sim).

Jag undrar ibland om jag kommer bli besviken på en snabb avrullning under 40Hz.
FForsman Posted - 2010/09/17 : 14:10:07
Jag såg att X-max för det här lilla elementet är hela 8 mm. Är inte det en hel del för en så pass liten stackare? För skojs skull kollade jag maxSPL-funktionen i Hornresp och fick denna kurva:


(50 w, X-max=8mm)

/mvhff
Bernt Jansson Posted - 2010/07/02 : 09:21:22
Kul bygge!
Tobbe_L Posted - 2010/07/02 : 08:52:08
Coolt o ett härligt Q&D bygge
sladdbarn Posted - 2010/07/02 : 07:18:53
Vet inte hur jag lyckades missa dom jag letade ju där tack!
FForsman Posted - 2010/07/01 : 21:37:17
-Tack för glada kommentarer

quote:
Finns det måntro rör med större diameter än 200mm??

Hos min hovleverantör av byggmaterial till hifi prylar -Biltema- finns det rör om både 250 mm och 300 mm innerdiameter. De är 2900 mm långa och kostar 159 resp 219 kr st.

/mvhff
sladdbarn Posted - 2010/07/01 : 21:12:50
Finns det måntro rör med större diameter än 200mm??
Schack Posted - 2010/06/30 : 08:44:36
FForsman.
Tyvärr inte. Det var Petterpetter och circlomanen som hjälpte mig med ide´n, jag bara byggde.

Per
martinsson Posted - 2010/06/29 : 19:42:42
Snyggt jobbat !
sladdbarn Posted - 2010/06/29 : 16:41:17
Coolt! Bra jobbat Forsman!
FForsman Posted - 2010/06/29 : 16:32:24
quote:
Bra gjort.
I princip som mina papprör fast mycket mindre.

-Tack. Finns det någon tråd om ditt bygge som du kan länka till?
Schack Posted - 2010/06/29 : 16:13:55
Bra gjort.
I princip som mina papprör fast mycket mindre.

Per
FForsman Posted - 2010/06/29 : 09:02:05
-haha, det är lika kul varje gång man byggt någonting själv och lyssna på det efteråt. Tänk att ett gratiselement, papprör från biltema och några vilsna försök med Hornresp faktiskt kan resultera i en fullt fungerande högtalare -glädje.

Jag är visserligen kraftig partisk men jag är helt imponerad över hur den låter. Det talas mycket om attack när det gäller TH. Jag har förstått att bäst attack får man med en expanderande konstruktion. Trotts att detta inte är en expanderande pipa har den märkbart mer attack än min slutna låda. Snärtig bas känns mer som den kommer direkt, introduceringen av bastonerna är mer distingerad.

BASokans elementet har en area om bara 74 cm2, dem slutna lådan har 310 cm2 och åker ändå på däng. Till och med när det gäller ljudtryck (på låg effekt), lyssning bekräftar det simarna säger om att BASokan har ca. 6 db högre spl vid en w än Raketen . Båda elementen har en känslighet på ca 87 db/W.

Det vore dock mycket spännande att få jämföra den mot ett par riktiga TH vid samma tillfälle

/mvhff
PetterPersson Posted - 2010/06/26 : 20:54:08
Härliga bilder och gött engagemang!

Nååååå, hur låter den då
FForsman Posted - 2010/06/26 : 20:37:46
Äntligen lite tid över i verkstaden. Pyssel och papp med en lite hög med prylar.

quote:
Rätt dämpning är bra. Fel dämpning är dåligt... Än har jag inte varit
med om ett bashorn som låtit sämre med dämpning än utan.
quote:
Resonanta system utan dämpning skapar bara oljud... många kanske kallar den högfrekventa resonansen för attack eller energi, men det är i alla fall inte orginal.
Dämpning är bra! Påverkar inte orginalsignalen men dämpar oönskade resonanser.


-Tack, det var tur för jag har inte hunnit läsa innan jag pillad i ull i röret men det var ju bra att det inte var helt fel



Kapning av mellanvägg.



Fräsning av hål för elementet.



Vad mycket trevligare det är att jobba i plywood än MDF. Av plywooden blir det spån till skillnad mot MDFen som bara dammar när man jobbar i den.





Hålet för elementet fräst.



Fasning av kanten så att elementet ska kunna andas lite bättre.



Försänkning av islagsmuttrarna.





Limklet för att fästa lite dämpull.





Här är mellanväggen nerskjuten med mycket lim på sidorna i pappröret.



I brist på tvingar skruvade jag fast mellanväggen med 12 små träskruv på vardera sidan.





Q&D. . . Har man ingen bra packning till elementet kan man använda fogmassa. Dessutom är elementet monterat från insidan för att magneten ska vara så lite i vägen som möjligt vilket ändå gör att jag inte kan komma åt och byta eller mecka med det. Vi får väl se om det var så klokt







Fräsning av locken.



Innerdiametern på röret är 190 mm och mellanväggen gjorde jag lika bred vilket innebär, eftersom den också har en tjocklek, att den i praktiken blir #8221; bredare #8221; än 190 mm. Detta innebar att röret blev en smula ovalt varför jag var tvungen att fasa både röret och locken ordentligt och dessutom klappa på med släggan en hel del.







Till den öppna delen sågade jag itu locket innan montering. Då satt den halvan som ska sitta kvar sedan i fint spänn när limmet torkade, bästa tvingen idag.



Smick smack pommack och jag har byggt en BASoka



/mvhff

PetterPersson Posted - 2010/06/24 : 18:15:14
Rätt dämpning är bra. Fel dämpning är dåligt... Än har jag inte varit
med om ett bashorn som låtit sämre med dämpning än utan.
esl Posted - 2010/06/24 : 18:07:18
Resonanta system utan dämpning skapar bara oljud... många kanske kallar den högfrekventa resonansen för attack eller energi, men det är i alla fall inte orginal.
Dämpning är bra! Påverkar inte orginalsignalen men dämpar oönskade resonanser.

/esl
FForsman Posted - 2010/06/24 : 08:52:50
Här är en annan intressant sak. Titta vad som hänt med den lilla puckeln strax över 100 Hz när man lägger 30 g dämpull i första halvan av pipan.


(simmat i 0,5 pi med takreflexer)

Hur ska man förhålla sig till dämpning och TH? Sabbar det någon dynamik tro eller kan det vara ett sätt att använda den naturliga avrullningen för delning (om frekvensen passar övr. utrustning)?

/mvhff
FForsman Posted - 2010/06/23 : 22:56:54
Kan man simulera TH med MJKs arbetsblad och hur fungerar rumsbidraget?

Bara för kul provade jag att simulera samma pipa fast med MKS arbetsblad. Det vill säga att jag har använt " Transmission Line Open End " och satt både element och den öppna ändan på samma ställe på kabinettet (det blå på bilden nedan).

Den skarpögde kan skymta det röda elementet innanför den blå porten.



Sedan har jag baxat in högisen i hörnet, lagt mig på magen med öronen i höjd med öppningen på en meters avstånd.



Hur simmar det då? Ganska lika Hornresp tycker jag

ekofritt:

(MJKs arbetsblad)



(Hornresp)

Nu är Hornresp-simmen gjord i 0,5 pi (hörne) och MJK-simmen gjord i 4 pi (fritt i rymden).
Vad händer med MJK-simmen när vi lägger på rumsreflexer? Jo då ser det ut som nedan.

Röd= fritt i rymden (4 pi)
Grön=med golv (2 pi)
ljusblå=med golv och bakvägg (1 pi)
gul=med golv, bakvägg och sidovägg (0,5 pi)
mörkblå=med golv, bakvägg, sidovägg och tak



Om jag förstått det rätt så tar MJKs arbetsblad inte hänsyn till rumsbidraget trotts alla möjligheter att simulera med olika avstånd till alla ytor. Spännande att kurvan lyfts symmetriskt. Jag ser inte någon procentuellt större ökning i de lägre frekvenserna vilket rumsbidraget borde resultera i, eller?

Så jag undrar om någon kan svara på vid vilken frekvens kan man räkna med att rumsbidraget börjar bli betydande? Hur stort är rumsbidraget, stämmer det att det ligger kring 6 db/oktav från ca. 60 Hz och neråt?

/mvhff
FForsman Posted - 2010/06/23 : 08:04:01
quote:
Nämnde jag något om horn? Kul var ordet.
-sant! Det var i tråden jag läste om att konstruktionen liknade ett paraboliskt horn.
reVintage Posted - 2010/06/23 : 06:05:02
quote:
liknar dock konstruktionerna mer kvartsvågspipor än horn


Nämnde jag något om horn? Kul var ordet.
FForsman Posted - 2010/06/23 : 00:28:04
Roliga länkar Lars! I mina ögon liknar dock konstruktionerna mer kvartsvågspipor än horn men det finns nog finesser jag inte ser eller förstår i byggena.
quote:
L12 bör hållas så kort som möjligt, syns inte någon större skillnad på tonkurvan men impulsen blir bättre. I min TH har jag kört med halva SD då jag monterat elementet på baksidan av mellanväggen. L12 blir då t.o.m kortare än halva ytter diametern.

Kolla skillnaden i grupplöptid mellan de olika simuleringarna, utan att kollat närmare så lägger jag min slant på det större röret.


Jag har kortat ner L12 och L34 till 5 cm. Grupplöptiderna ser ut som följer:

S1=S4=127 cm2


S1=S4=79 cm2


Lilla pipan verkar ha något lägre grupplöptid!? asto, har du någon reflektion på grupplöptiden?

jag blir lite överlistad av själva Hornresp och jag hittar inte hur jag kollar impulssvaret än.
reVintage Posted - 2010/06/22 : 17:43:29
Annat kul med papprör:

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about516-0.html

Och med avloppsrör:

http://sweetspotforum.forum24.se/sweetspotforum-about879.html
PetterPersson Posted - 2010/06/22 : 17:19:09
Intressant!

Fanns någon snubbe på DIY-audio som gjort lika. Även Schack här på forumet. Lycka till och låt oss få resultat

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000