HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Diyglädje! Mini aleph

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Fyhr Posted - 2007/08/08 : 15:46:45
Dags att presentera mitt första DIY-bygge! Jag köpte maydays minialeph bitar, då jag var sugen att komma igång snabbt för att koppla av från ett "diy bygge" inom ett annat område (www.luracing.com).

Kretsen, spelandes på hemmaplan för första gången!

Helhetsbilden med högtalarbygget som görs lite parallellt, inte riktigt bestämt mig för hur jag ska utforma lådorna än.

Från ovan, mycket kylning, blir ungefär lika varmt som den Sugden A21 jag hade för ett par år sedan.

Det är grymt roligt att höra det spela, tänk vad man kan göra med lite vettiga kort och en låda bitar

edit: stavning
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mayday Posted - 2007/10/27 : 15:57:09
E det inte dags för en uppdatering, samt lite lyssningsintryck? =)
Lovan Posted - 2007/09/26 : 03:15:00
Sorry för sent svar.
Snubbers behövs inte över zenerdioderna. Man sätter oftast snubbers över nånting för att kompensera för deras induktans, t.ex. en transformator eller induktansen i likriktardioderna. Sätter man bara en kondensator parallellt med en induktans så skapar man en LC-resonator. Därför sätter man oftast en resistor i serie för att dämpa resonansen.
Använder man Zenerdioder som referens så kan man (oftast) sätta en kondensator parallellt med zenerdioden för att "dämpa bort lite brus". I det här fallet så tror jag ni syftar på dom som är till för att skydda fetarna. Mao ska ni inte sätta nåt parallellt med dom

Jag vill också se fler bilder
mayday Posted - 2007/09/26 : 02:37:01
Hur går det? Blir det inga fler bilder? *nyfiken*
mayday Posted - 2007/09/14 : 11:27:00
Jag vet inte om det skulle göra någon skilnad att sätta snubbers över zenerdioderna? Det får nån av guruna svara på..... Lovan var e du? ;-)
Fyhr Posted - 2007/09/06 : 11:29:32
Menar du Zenerdioderna på förstärkarkortet eller? De är vanliga icke SMD 9.1V ~1A zener.

Likriktarbryggan i det första monoblocket jag byggde fick små kylflänsar i form av klippta alubitar då jag var orolig för att de skulle bli för varma. De blir visserligen varma utan men de små kylflänsarna var väldigt svåra att få dit samt att de lätt kan kortsluta dioderna att jag provade utan på den andra och det fungerar bra.
mayday Posted - 2007/09/06 : 09:52:21
Ja dem menar du, det är MUR 860, mkt bra dioder. Men jag undrade över andra som finns på kortet som jag tycker mig se. Och om sanningen ska fram minns jag inte alls allt om detta projekt. Men som vanligt med dessa projekt är det säkert redan trimmat till max.
Fyhr Posted - 2007/09/06 : 00:05:36
Nån typ av tvåbenta to 220 dioder, du borde väl veta :)

Spolarna är på 2.2mH och R ~1ohm, går ca 0.9A genom dem. De blir ungefär 40 grader C i kontinuerlig drift.
mayday Posted - 2007/09/05 : 23:24:35
Vad använder du för dioder och har du satt filmkondingar över?
Lovan Posted - 2007/09/05 : 22:39:32
Hur varma blir spolarna? Vad har dom för värden och hur mycket ström går genom dom? Nyfiken på hur mycket effekt man kan våga bränna i sånna
Fyhr Posted - 2007/09/02 : 16:00:23
Japp, fel på matningen igen, ena lindningen från trafon hade slitit sig då kablarna ut är så grymt styva och kopparbanan där inte tillåter mycket lödtenn. Så fel i matningen igen alltså.

Inget brum kvar nu när det är uträttat.

Lyssnat 3-4 timmar bara, utan någon direkt jämförelse med något annat, Det låter dock mycket bra, headphone silence med Ane Brun var väldigt speciellt! Det ska bli väldigt spännande att jämför med audionen, behöver dock hitta på nåt vettigt för volymkontroll då jag inte har något försteg och matning från datorn gör inte testet rättvisa.
ohmega Posted - 2007/09/02 : 15:28:02
Har du fått rätsida på brummet?
Fick du nån klar bild av orsaken?

Om det funkar utan brum å annat mankimang så är jag klart nyfiken att höra din uppfattning om ljudet..
Fyhr Posted - 2007/09/02 : 12:48:53

VF, jag trodde jag städade nyligen... I brist på arbetsbord

The two towers! Alive in stereo, hade som sagt lite problem efter att ha blästrat sidorna och satt ihop allt igen, men då jag var mitt i ett redbull-rus igår natt så var felsökning inte så tråkigt

Anslutningspanelen på ena kanalen saknar en skruv och en liten sladd med 2 flatstifthonor till brytaren...

Edit: De var inte särskilt mini tillslut, sträcker ju sig minsann lika högt som högtalarna ståendes på CDspelaren

Frontpaneltankar, har ett par bitar makrolon utskuret, tänkte blästra sidan innåt mot stärkaren och kanske gömma en lysdiod där inne, eller ska jag bara skippa den helt? Nåt form av tak av tunn blästrad alu blir det nog också, med stiliga urfrästa spår för ventilation, ska bara hitta en maskin som håller sig i läge radiellt när man fräser, den jag kört med hittils glappar som fasen.
Fyhr Posted - 2007/09/01 : 23:50:17
Hummhummhmum....

Låter det ungefär, har svängt ihop båda kanalerna, fräst kontakthål och terminerat och haft mig, kopplar in. Båda kanalerna spelar plötsligt otroligt lågt, mycket 50/100Hz humm och inte rätt alls, ingen rök någonstans dock. Misstänker matningen igen, några tankar?

Edit: båda kanalerna spelade ok i labbet

Edit 2: precis som tidigare, problem med de grymt styva kablarna på trafon, nu spelar vi i stereo!
Fyhr Posted - 2007/08/09 : 00:04:41
Vet inte riktigt vad flänsen väger, mayday kanske vet mer exakt, ska ta och väga den andra i dagarna. Flänsen behöver klara att kyla ~30W per kanal (detta är en kanal) med +/-15V matning. Jag mätte temp på mosfetarna efter att ha kört ett par timmar med 15V från en kub, de låg på 65-70 deg C, dock med fetarna klämda i utkanten av flänsen.

Högtalarna är topdelen av "The Geers eve 2" (http://www.speakerbuilding.com/content/1104/ sidan verkar dock nere för tillfället). Dock tänkte jag cadda en egen låda, lutar lite åt att prova bygga den i glasfiber/divinycell sandwitch då det ger lite större frihet med formen och det blev en del divinycell kvar från bilbygget
Zei Posted - 2007/08/08 : 21:07:26
Gött jobbat!

Ser fett och bra ut.

Vad är det för högtalare du bygger??

/Z
ILLY Posted - 2007/08/08 : 19:49:31
Av ren nyfikenhet, hur mycket väger kylflänsen och hur mycket effekt klarar/måste den klara att kyla bort?
Fyhr Posted - 2007/08/08 : 18:25:03
spolarna blir varma, men inte mer än att man kan lägga ett par fingrar på dem utan att det är obekvämt, så ca 40-50 C skulle jag tro. Ska mäta på det andra kortet när jag monterar det i den andra lådan. Dioderna som jag bara har små alu bitar som kylfläns blir varmare, får nog göra en platta till var diodrad och sätta isolatorer, det är lite tight med plats vid de närmst kondingarna.
soundbrigade Posted - 2007/08/08 : 18:23:06
quote:
Nejdå, du hade vänt alla kondingar fel bara
mayday Posted - 2007/08/08 : 16:31:27
Oupss

Men den nätdelen är stygg....styggt seriös alltså.

Blir spolarna mkt varma?
Fyhr Posted - 2007/08/08 : 16:04:08
Nejdå, du hade vänt alla kondingar fel bara (å jag vände hälften av mina fel.... tänkte minus borde vara mot jord :D )

Inte ens några problem med turn-on pop (kan kanske vara pga monsterdelningsfiltren?)
mayday Posted - 2007/08/08 : 15:54:40
Härligt att se att grejorna kommer till användning!
Blåser du fortfarande säkringar?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000