HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 modda förstärkare

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
anteee Posted - 2007/07/02 : 15:36:23
hej jag tänkte som ett litet sommar projekt uppdatera och modda min gamla rotel förstärkare men mina radio/tele teknik kunskaper är begränsade så jag tänkte se om ni här på forumet kan bidra med tips och råd på vägen, de åtgärder jag tänkt mig följer på en lista nedan och det är lite som jag har frågor på innan jag sätter igång, har ni andra tips på förbättringar att göra på en gamal förstärkare så tar jag gärna emot dem, och som nån säkert kommer att skriva här så vore det bättre att lägga pengarna på en bättre förstärkare men jag gör inte detta för att finna hifi nirvana snabbt och billigt utan för att jag vill lära mig och få insikt i hur det funkar det där med förstärkare,
tänkta åtgärder:

strömförsörjningen.
byta transformatorn, till vilken typ?
lägga strömförsörjningen utanför chassit
dela upp strömförsörjningen för för och slut steg?
bättre kondensatorbank.större? bättre kondensatorer?
dämpa chassit eller bygga helt nytt
ny volympotm, förslag på bra modeler
koppla förbi tonkontrollerna
kortsluta oanvända ingångar
bättre kylflänsar?
höja tomgångs strömmen? hur?
byta kontakter och intern kablage
andra komponenter som kan bytas mot bättre typer?

som sagt var så har jag inte sten koll på hur allt detta skal göras utan har samlat ihop ideer och tips och hoppas nu på att få lite hjälp här
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubbel Posted - 2007/07/27 : 23:30:42
Kortet har för få genomsläpp av luft och det var de som begränsade det hela men man kan öka lite på biasen och de vad som händer om man nu vill vara lite äventyrlig av sig. Ett alternativ är att flytta allt utanför lådan så får man bättre cirkulation för luften.

Anders
anteee Posted - 2007/07/24 : 20:03:39
om man satte dit gigantiska kylflänsar på transistorerna skulle det då rent teoretiskt gå att skruva upp bias till max så att förstärkaren går i klass A? eller måste man ändra på något mer?
Bubbel Posted - 2007/07/23 : 16:05:35
Framför trissorna (på kylflänsen) är där två pinnar som sticker upp där sätter man fast klämmorna och ser hur det mäter.

För att göra allt lite lättare läs denna artiklen http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html det är från den jag har lärt mig denna ädla konst.

När man justerar trimpot så kan du få den att bli klass A förstärkare men inte i din Rotels fall det är för dålig kylning helt enkelt. I min kompis justerade jag det till +-0 mV för säkerhets skull men vill man kan man öka lite.

Anders
anteee Posted - 2007/07/23 : 14:37:18
bubbel, hur justerar man bias? har hittat två små trimpottar märkta med bias, men hr justera? eller rättare sagt vad händer när man justerar?
Lindgren Posted - 2007/07/16 : 22:19:03
Sådär för sakens skull av de första ja tänkte på när ja såg stärkaren innuti var avskärmning, en typisk aspekt jag alltid trott på, dessutom Mycket enkel, och billig! Jag tänker altså på en bit kopparplåt placerad mellan de båda kanalerna, och runt trafon eventuellt med en jord-sladd till chassi-jorden, likaså med Riaa:t! Tycker det är trevligt att se när tillverkaren redan avklarat dessa aspekter, dock sällan ser jag båda 2, utan kanske bara riaa:t (i min fd. Proton) Eller plåtar mellan stegen i mitt gamla kraftpaket (yamaha). Kika på mitt bygge (i signaturen) så ser du hur jag avskärmat trafona tillexempel. Kopparplåt finns på clasohlson!
anteee Posted - 2007/07/16 : 08:02:02
ok jag får väll testa lite olika op amps, oc ja det är kul att vara i gång med moddandet, kliar i fingrarna efter fler projekt, cd spelaren ligger väll illa till när jag e klar med förstärkaren
ILLY Posted - 2007/07/14 : 22:31:41
Så varför inte sätta i en sockel, skaffa några olika opampar och testa vad din personliga smak gillar? Det mesta är bättre än TL072. Både subjektivt och objektivt (mätmässigt och åsikt i majoritet).

Kul att du kommit igång med moddandet, förresten!
anteee Posted - 2007/07/14 : 20:15:57
ok nu har jag lödat lite först blev det ima kondingar över strömförsörjningen men jag hörde ingen skillnad ,sedan byttes lytarna ut mot 40 000micro farad och nu hände det grjer,har även monterat transformatorn med gummi bussningar för att få ner vibrationerna samt klätt valda delar av lådan med blygummi matta,att byta op amp är jag däremot tveksam till då det inte finns något som är "bättre" bara anorlunda ljud flera rekomenderar helt olika typer så det verkar vara den personliga smaken som avgör (suck tänk omdet vore så enkelt att det gick att byta till några med bättre mätvärden istället, men som så åfta i hifi världen så är benämningen "bra ljud" väldigt subjektiv
Ryssen Posted - 2007/07/10 : 16:43:02
quote:
kul att höra att jag inte är helt fel ute som vill modda den

Man är väl aldrig fel ute om man vill modda..
anteee Posted - 2007/07/05 : 15:01:36
kul att höra att jag inte är helt fel ute som vill modda den
Bubbel Posted - 2007/07/05 : 13:08:18
Oj en sådan har jag moddat till en kamrat som hittade den i en kontainer.

Större kondigar 10000uF, 1000uF, 470uF i nätdel vimafierad också (Elna från Elfa). Det överstukna är nog inte rätt men jag dubblade värden som fanns på kondingarna.

Alla kondigar byttes ut till Elna Silmic och blackgate i riia delen OPA byte tyvärr minns jag inte vad som sitter i men kanske BB OPA2134 eller liknande.

Försteget byttes ut OPA2134 och silmic, bg och vishay 1838.

Potentiometer blev en TKD 2CP601.

Sedan kortade jag signalvägen genom att montera komponenterna snyggt på deras plats jag är övertygad att kort signalväg är en fördel.

Och givetvis justerade jag bias då den var rakt åt he....e och satte dit nya 25varvs puttar.

Ian bytte ut högtalarkontakterna mot bättre än det som satt där till en diy historia av koppar.

Jag kan ha fel på en del värden för det är ca 3år sedan jag fixade denna förstärkare.

Resultatet blev över förväntan Ian upplevede det som om förstärkaren hade mer "kräm" han behövde inte skruva upp så mycket för att höra vad som spelades. Jag upplever den som att det är bättre seperation mellan instument sången är mer markerad och man blir inte så lyssningstrött den blev riktigt trevlig för en liten peng.

Anders

Edit: Justering av värden
mayday Posted - 2007/07/05 : 10:00:30
Ett litet tips..om du inte redan äger nåt liknande så köp ett antistat armband. Sparar opampar o dioder mm.
anteee Posted - 2007/07/05 : 09:56:27
tack för många bra tips, en beställning har gått iväg till elfa så snart skall det börja lödas,
kan jag vinna något på att jorda apparaten? hade ändå tänkt göra en ny nätkabel med jordad skärm, eller riskerar jag bara att få brum pga jordslingor?
mayday Posted - 2007/07/04 : 22:20:12
Sen har t ex www.acoustic-dimension.com Alps Blue billigt.
mayday Posted - 2007/07/04 : 21:49:23
Det har väl mkt med personligt tycke o smak att göra, men jag föredrar AD827 samt OPA2134 framför OPA2604.
ILLY Posted - 2007/07/04 : 19:27:13
Rotel verkar köra konsekvent med gigantiska och lättöverskådliga kretskort. Det gillar jag. Tråkiga är väl att man inte får plats att stoppa i mer grejer, för att lådan redan är full.

De flesta dubbla opampar är pinkompatibla med TL072. Ett byte rakt av från befintlig op till 2604 borde göra ganska drastisk skillnad för förstärkarens helhetsintryck.
rannagarden Posted - 2007/07/04 : 14:51:55
Det hade inte varit helt fel med en multimeter om du hade det. Då hade du kunnat mäta lite. Jag tror med skaffad info att det sitter en TL072 op-amp i förstegsdelen. Den hade nog kunnat bytas mot en 2604, OPA2134 eller liknande. De brukar uppskattas. En snabbare AD8066 kan också fungera. Med multimetern kan du kika på hur mycket V op-ampen får, så du kan välja en lämplig op efter det.

Att parallellkoppla ett par 0,1µF över de lytarna som sitter som strömförsörjare just innan Op-ampen kan ge fina resultat också.

Du verkar ha plats för att antingen läga dit mer µF vid huvudelektrolytbanken, eller så gör du som mayday föreslår och byter mot några större (mer µF).

/M
mayday Posted - 2007/07/04 : 13:48:59
Det måste ju vara samma pin-layout på ersättar opampen. Köp gärna en sockel o löd dit så kan du byta enkelt sen.
Kan vara en bra ide att öka lytbanken en aning, men inte tok mkt. Bättre då att byta de som sitter där mot lite större och av bättre kvalitet.
anteee Posted - 2007/07/04 : 10:50:52
det stämmer att trots att det är en billig förstärkare så är den riktigt bra i orginal,men mina nuvarande högtalare kräver mer effekt så jag har köpt en ny, och därför förpassat roteln till den eviga modifikations himmeln,
film kondingar är införskaffade och skall lödas in senare idag (skall ta lite bilder och lägga upp alteftersom arbetet fortskrider)
har även en sisådär 25000 micro farad liggandes, kan det va nån mening att koppla in dem parralelt med de två lytarna eller är jag helt fel ute?
skall beställa lite grejor från elfa bla op amp är det bara att byta op ampen rakt av eller vad måste jag ändra mer på för att den nya skall få rätt arbets vilkor?
Zoggy Posted - 2007/07/03 : 18:12:02
Oj vad nostalgisk jag blev när jag såg den bilden :D En liknande Rotel hade jag ett antal år. Om man visste då vad man vet idag om modifiering... Finns ju en uppsjö av bitar man kan förbättra på dendär! Sen att den låter väldigt bra för pengarna i originalskick är inte fel heller.
mayday Posted - 2007/07/03 : 13:50:14
Vad smidigt att kunna komma åt kretskortets undersida sådär :)
rannagarden Posted - 2007/07/03 : 13:43:47
Jag anar att det är denna krabaten som åsyftas. Det är ju trots allt en bildtråd.







/M
mayday Posted - 2007/07/03 : 12:36:32
Oj, oj...nu ger du dig in i ett träsk du aldrig kommer ur ;-) Att modda o bygga är så roligt och lärorikt att man totalfastnar.
rannagarden Posted - 2007/07/03 : 07:56:53
Den op-amp som sitter i förstegsdelen är en TL072, om efterforskningarna stämmer.
ILLY Posted - 2007/07/02 : 23:54:11
Vad sitter där nu? Det är ju fullt möjligt att det redan är någon bra och då finns ingen anledning att byta den.

Några välkända och populära:
OPA 2604: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2017356.htm
OPA 2134: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2017378.htm
OP 275: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=2016003.htm (inte fullt så välkänd och populär som de två första, men jag har använt den ett par gånger med gott resultat. Upplever den dock som lite känsligare och "oroligare" än många andra. Har exempelvis fått den att oscillera i kretsar där allt annat varit stabilt.)

Denna är okej som lågbudgetalternativ. Fullt möjligt att det redan sitter ett par sådana i roteln? NE 5532: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&vat=0&dok=218928.htm

Sen finns det mycket annat som jag aldrig har testat, men som har rykte om sig att vara väldigt bra, exempelvis AD 825.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000