T O P I C R E V I E W |
rannagarden |
Posted - 2007/02/04 : 22:17:00
En bildtråd om hur man enkelt bygger en hörlursförstärkare med tillhörande stabiliserad och justerbar nätdel.
Gått och lurat (åh, dåligt skämt direkt) på denna byggtråd ett bra tag. Men har varit ganska beslutsam om att det skulle bli klart, testat och så enkelt som möjligt.
Vill poängtera att detta är en jättebra och enkel nybörjarpryl, som är hyggligt lätt att få till och bra att öva på (något som jag själv skulle behövt för några år sedan då det begav sig och man ville testa att löda nåt skojigt). Inget hinder i att tyngre diy-gurus sätter tänderna i konstruktionen dock. Ser det gärna med fördel.
Konstruktionen är känd och baseras på C-moy (googla och läs dig till döds). Men lite trixad så att den kan hantera eg. vilka lurar som helst - från ganska tunga till mer lättdrivna saker.
Jag skall inte ta på mig mästarrollen och leka besserwisser, utan försöka hantera tips och trix efter bästa förmåga som man själv råkat på genom lödäventyr. Några handfasta - några mer svävande. Men förhoppningsvis någorlunda begripligt och med MYCKET bilder! Kompletterat med så bra jag kan beskriva vad som görs i ordalag.
Utläst av överskriften kommer tråden likaså innehålla bygget av en så kallad stabiliserad nätdel fullt justerbar voltmässigt +/- från ca 3-4V(?) till runda 25V, lite beroende på vad av transformator. Nätdelen är en std. konstruktion taget direkt från pappret och kan varieras ganska kraftigt för att kunna driva både det ena och det andra som behöver + och - på ett stabilt sätt. Här kontruerad för att arbeta just tillsammans med denna hörlurförstärkare. Självfallet med mycket bilder och mera tips!
Jag föreslår att man läser hela reportaget och skaffar sig en samlad bild innan man ger sig i kast med projektet.
Hörlursförstärkaren:
Det hela baserat på en Op-Amp, så det behövs införskaffas en förslagsvis en 2604 eller 2134 eller 5532 eller 8066 eller... Listan går vidare. Men en DUAL Op-Amp skall det vara för att fungera. Så receptet följer.
1st Op-Amp (ex. OPA2134 ELFAnr: 73-120-36, OPA2604 ELFAnr: 73-174-72). 1st std. storlek experimentkort 100x160mm(ex. ELFA 48-397-18, men de är billigare på Kjell&Co!) 1st DIL-sockel från ELFAnr: 48-135-49 1st volympot på värde 20k (ex. ELFAnr: 64-145-10) 2st motstånd på 47k (ex. ELFAnr: 60-741-81) 2st på 200k (ex. ELFAnr: 60-748-84) 2st på 12k (ex. ELFAnr: 60-735-06) 2-4st nollOhmsmotstånd (ex. ELFAnr: 60-164-71, kan ersättas med bygel) 2 ferritpärlor (ex. ELFAnr: 58-778-08, för att avhjälpa ev. störningar eller ev. självsvängning) 2st kondensatorer Wima på 0,1µF (ex. ELFAnr: 65-226-84) 2st kondensatorer Wima på 0,1µF nära Op-Amp (ex ELFAnr: 65-183-69) 2st filmkondensatorer på 1µF och ~400V (ex. ELFAnr: 65-470-04 eller 65-476-24) 2st par elektrolytkondingar på 220-470µF 16-35V (ex. ELFAnr: 67-163-36, håll dig inom specificerade µF och V så kan man välja eg. vad man finner lämpligt) 1st hörlursjack (duh!) (ex. ELFAnr: 42-772-08)
1st kontaktlist mest för bekvämlighets skull (ex. ELFAnr: 48-157-42) + lite kopplingtråd av valfri sort. Men jag har också valt några bra saker från Kjell&Co. Bland annat artnr:37340 med tillhörande snabbkoppling. SÖK på "kretskortskontakt" på Kjell&Co hemsida så hittar man det man behöver.
http://www.kjell.com/ http://www.elfa.se
Personligen så har jag valt lite mera/andra lösa ateraljer för att förenkla handhavandet och byggandet/testandet, vilket kan komma att synas bildledes.
Ingen konstruktion är eller blir bättre än vad den är byggd runt om. Så för nybörjaren (som jag själv tex.) gäller det att hålla tungan rätt i mun och veta det att hur man än gör så förhåller sig en konstruktion alltid till:
Tellus
/M |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
rannagarden |
Posted - 2009/08/28 : 00:05:59 Starkt kämpat FForsman! Men, oj då. Jag förstår att det dyker upp frågetecken.
På något oförklarligt sätt har C11 och C12 fallit bort ur (eller så har C9 och C10 råkan komma med?) komponentlistan. De fyra kondingarna runt likriktarbryggan är alternativa platser för den som vill labba med en konding över dioden. Ungefär så som du själv hittat på Svalander. quote: Jag gissar att jag antingen helt enkelt kan löda bort kondingarna på C9 och C10 eller komplettera med resterande kondingar och motstånd.
Du gissar helt rätt. Motstånden är lite överkurs. |
FForsman |
Posted - 2009/08/27 : 23:25:12 Jag har precis skaffat mig ett par LURig kort (tusen tack för hjälpen KMJ!) som jag befolkat efter bästa förmåga.
För en nybörjare som mig dyker det hela tiden upp nya frågetecken så snart jag rätat ett gammalt men det är också tjusningen med att försöka lära sig saker.
En sak jag undrar över är själva likriktardelen. När jag befolkar korten enligt komponentlistan ( http://www.hififorum.nu/artiklar/LURig/componentlist.htm )får jag inte riktigt till det. På strömförsörjningskortet verkar det finnas möjlighet att koppla en konding och ett motstånd i serie, parallellt över respektive likriktardiod (C 9-12 och R 5-8).
Enligt komponentlistan ska jag bara löda dit kondingar på platserna C9 och C10 men inte de andra (om jag läst rätt). Som jag lött dit kondingarna nu tror jag inte de gör någon nytta utan man behöver sätta dit ett motstånd eller en bygel också. Läste lite om nyttan med kondingar över dioderna på http://www.svalander.se/tips/dioder.htm. Jag gissar att jag antingen helt enkelt kan löda bort kondingarna på C9 och C10 eller komplettera med resterande kondingar och motstånd.
Har jag fått detta om bakfoten? Om inte, vad är lämpligt värde på motstånden?
mvh /FForsman
|
Pac |
Posted - 2008/04/27 : 12:02:10 PCB'er beställer du själv från tex Olimex http://www.olimex.com/pcb/. De tar i dagsläget ¤24 för en SSS-panel. På en SSS panel får man in kretskort till 2st LURig(det vill säga 2st kraftkort och 2st förstärkarkort).
Om Ni är några stycken som går ihop så blir det billigare. 5st SSS-paneler(=10st kompletta kretskortkit) kostar ¤19/panel |
maal |
Posted - 2008/04/27 : 11:00:05 Trevligt projekt . Finns det möjlighet att beställa en uppsättning PCB'er? Vad kommer dom att kosta i så fall? |
thejejk |
Posted - 2008/04/25 : 14:50:21 Imponerande jobb och mycket pedagogiskt beskrivet. Jag har ingen DIY-vana men har gått och funderat på att starta upp så smått, men känt mig lite fundersam på var någonstans jag ska börja. Och detta projekt verkar ju alldeles utmärkt för det! Speciellt eftersom jag det senaste året totalt snöat in på hörlurar... drömmålet är att till slut göra en förstärkare anpassad till mina AKG K1000-lurar. |
Pac |
Posted - 2008/04/14 : 07:18:33 Nu är PCB'er provgjorda och artikel skriven.
Rannagarden, Lovan, Tobbe_L, ztenlund och jag har haft att göra för att få ihop det, här är resultatet!
|
maal |
Posted - 2008/02/07 : 23:38:10 Trevligt projekt. Kul att du beskriver på ett sätt som gör att man hajar. Man är ju inte elektronikingenjör direkt . Skulle gärna bygga en, men måste bygga klart min Remus först. Snyggt jobbat rannagarden! |
linnar |
Posted - 2008/01/23 : 12:53:36 Otroligt pedagogiskt upplägg! Kanontråd!
|
Lech |
Posted - 2008/01/20 : 19:21:13 Hej Rannagarden.
Jag skulle vilja vara med på 2 stycken PCB versioner för batteridrift. Har nu lyssnat LÄÄÄÄnge på mitt råttbo, men det låter bra.
Ska bygga in en i varje sängbord här hemma med gemensamt batteri. 12V. Då löser jag den delen med ett litet hål i väggen ut i garaget. Blir perfekt.
Det är inte bråttom men glöm mig inte.
MVH Lech |
rannagarden |
Posted - 2008/01/17 : 22:23:59 Ingen fara Andy. Ibland tar saker bara mer tid än man tror. |
Andy |
Posted - 2008/01/17 : 18:32:46 Det var inte meningen att klaga - det finns tid. Det verkade på en föregående post att det i stort sett var i hamn, bara. Ser framåt, då! Mvh andy |
rannagarden |
Posted - 2008/01/17 : 14:31:59 En pcb-version är på g, Andy. Ber ödmjukast om en gnutta tålamod till. Men det kommer. Var så säker.
/M |
Andy |
Posted - 2008/01/16 : 23:08:50 Hur blev det med PCB:rna???? Har ni skrivit om dem någon annanstans som jag missat???? |
IRONBERG |
Posted - 2008/01/13 : 15:17:40 Hur har ni gjort lådorna? köpbara eller har ni hamrat ihop dem själva.
Ekipaget går lös på runt 1000,- bagis för er som vill veta det. Glöm inte Nätkontakten och phonoingångarna om ni ska bygga (jag gjorde det ) |
rannagarden |
Posted - 2008/01/12 : 21:29:56 WOW! Elakt snygg! Bra jobbat sCent! Härligt att tråden inspirerade.
/M |
sCent |
Posted - 2008/01/12 : 21:14:26 Det här var en så pass kul,pedagogisk och inspirerande tråd att även mitt slumrande Hifiintresse har väckts till liv igen Jag har byggt mig en Rannagarden nästan helt enligt receptet,men har även hunnit med att bli inspirerad av B-Tech tråden där Mayday moddade sin hörlursförstärkare.Resultatet blev att jag bytte till Kiwame motstånd och en Alps blue velvet pot, samt ELNA silmic2 lytar.Rannagardens skapelse kvitterade med ett klart lyft i ljudkvaliten,och jag vill påstå att den är klart värd fina komponenter! Ännu ett tack till trådskaparen ,nu håller jag på att modifiera mina för- och slutsteg samt bygger basabsorbenter
|
rannagarden |
Posted - 2007/07/31 : 09:32:41 quote: Jag har lyckats fixa ihop denna hörlursförstärkare. Funkade klockrent, tackar för denna excellenta byggbeskrivning. Bockar och bugar. Har tvekat i att DIY:a något elektronikprojekt men detta gav mersmak. Kanske blir det något mera framöver.
//Nygga
Toppen! Det är exakt det som är meningen! Lycka till framöver.
/M |
Nygga |
Posted - 2007/07/31 : 04:36:43 Jag har lyckats fixa ihop denna hörlursförstärkare. Funkade klockrent, tackar för denna excellenta byggbeskrivning. Bockar och bugar. Har tvekat i att DIY:a något elektronikprojekt men detta gav mersmak. Kanske blir det något mera framöver.
//Nygga |
poppen |
Posted - 2007/05/14 : 08:58:47 Att stoppa in en hörlur gför 5000 SEK i en enkel hörlursförstärkare är som att stoppa en luftkyld VW 1200 motor i en mordärn Porche. Det fungerar men lurarna kan låta bättre med bättre förstärkare. precis som du kan få Porchen att rulla med VW motorn men är det optimalt ?
Jag kommer nog att nöja mig med Gold Ring lur när regeringen ger sitt medgivande till hushålskassan.
|
Lech |
Posted - 2007/05/10 : 22:11:31 man kan stoppa in vilka lurar som helst i ditt bygge.
MVH Lech
|
rannagarden |
Posted - 2007/05/10 : 21:42:15 Har testat dem och gjort jämförelser. Kanske inte skall lägga nån jättetyngd på testet, men det var intressant. Op-Ampen jag tycker låter bäst i B-Tech är AD8066, så den fick sitta där i. I trådens lurstärk sitter en OPA2134, duger och har fina egenskaper även vid låga volt. Dessa bägge Opar har lite olika karaktärer anser jag, men det får duga som bastest.
B-Tech: En riktigt trevlig tingest med bra fart och generellt bra karaktär. Betonar inte något och har en bra stuns i basen. Bra inbjudan till 3d och bredare stereo än min Creative MP3. (OBS! Detta efter kraftiga modifieringar på den stackars B-Techstärkaren).
Tråden lurstärkare: En hästspark, är en träffande beskrivning. Mycket kött och mycket muskel. Man får nog svårt att få några som helst lurar att låta bleka, tunna eller klena med denna lurstärk. Det bres på en något flirtig bas, men behåller samtidigt de övriga registren nöjsamt rena. Den gräven bra mycket djupare bas än B-Tech. En party-lurstärkare! Den har dock lite lägre gain än B-Tech.
Ingen av dessa är väl något man kopplar sina 5kkr Sennheiser eller 10kkr Grado till. Med de är skojiga objekt att öva på och kan leverera mycket nöje till nåt hörlursaktigt som täcker örat för tusenlappen.
/M |
poppen |
Posted - 2007/05/09 : 15:12:45 Låter spännande vetar ivrigt på test resultat. |
rannagarden |
Posted - 2007/05/08 : 13:49:49 Jag kan naturligtvis ta och jämföra B-Tech med denna lurstärkaren under kvällen.
/M |
Mc Square |
Posted - 2007/05/08 : 11:20:40 Redigt läcker pjäs du har fått till! |
poppen |
Posted - 2007/05/08 : 09:53:11 men hur låter det då ? Bättre än B-techen . Det finns oxå Grado klon på nätet. medn den är mycket enkelv konstruktion som de tar 5000 sek. kanske lådan är värd 4000 sek på den. |