HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Acmes Tangband 4+1

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

Check here to subscribe to this topic.

T O P I C    R E V I E W
Acme Posted - 2006/04/25 : 23:17:06
Hej,

Jag lovade ju att jag skulle beskriva Tangbandhögtalaren som jag spelade på under den mycket trevliga diy-träffen i Göteborg 22/4.

Så här kommer en kort beskrivning:

Bestyckningen är Tangbands fyrtummare W4-657 och diskant 28-847. Filtret är av första ordningen elektriskt och består av en CFAC bandspole på 0.3mH i serie med fyrtummaren och en Audyn-cap på 3.9µF i serie med diskanten. Detta är komponenter som fanns tillgänliga vid bygget och kanske inte är helt perfekta till elementen. Delningsfrekvensen ligger mellan 4-5KHz. Detta är väl egentligen något för högt enligt "normala" sätt att dimensionera en tvåvägare. Men det verkar fungera tillräckligt bra i alla fall. Det finns ingen kompensation för baffelsteg eller elementens impedansvariation. Trots detta så verkade de flesta tycka att den spelade helt ok. Möjligvis något ljus pga odämpad diskant. Här finns det säkert utrymme för förbättringar.

Yttermåtten på lådorna är D=21,8cm B=18cm H=29,8cm. Lådan är byggd i 19mm MDF utan internstag. Detta ger en innervolym på omkring 6.5L. Basreflexporten är från Biltema, 35mm i diameter och 120mm lång. Avstämningsfrekvensen i lådan är mätt till 52Hz. Lådan är målad med grå lackfärg, färgkod NCS S 7502-B. Högtalarkontakter (tätade) från Biltema.

Enkel måttskiss

Baksida

/Peter
15   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Kanhow Posted - 2007/05/10 : 19:55:48
Har ett par 4tums Tangband av samma sort som jag tänkt använda till datorhögtalare.
Hur tror ni det kommer bli om man använder dem utan extra diskant?
Haddock Posted - 2007/02/21 : 11:36:43
Här är ett alternativ med samma element och rektangulär port på framsidan: http://www.blueplanetacoustic.de/pdf/18/DUCONE.pdf
Jag blir ju riktigt sugen måste jag säga.
jaste Posted - 2007/02/18 : 21:51:17
Om man nu vill ställa denna skapelse nära en vägg, väldigt nära tillochmed, så kommer ju basporten täckas lite. Kan man utan att tumma på ljudet flytta porten fram eller kanske använda sig av en rektangulär port på framsidan istället? Eller hur nära väggen får den stå som den ser ut nu?
Kmj Posted - 2006/05/02 : 19:22:19
Dessa ser ut som nått polaren skulle kunna ha, han ville ha ett par smidiga och bra högtalare. Nått nytt på filterfronten?
UrSv Posted - 2006/05/02 : 11:24:58
I Sverige: http://www.hifidistribution.com/
BjornJ Posted - 2006/05/01 : 18:15:42

http://www.jumon-audio.dk/
Hej fra Bjørn
johmi Posted - 2006/04/28 : 15:13:14
Snygga! Var kan man få tag på elementen?

/Mikael
asto Posted - 2006/04/27 : 04:34:36
quote:
Egentligen ska man väl mäta upp just de högtalare man har för att det ska bli riktigt rätt.

Det var det jag hoppades på att du gjort med denna högtalare
Tb:s mätningar är det nog lite si och så med, man vet ju inte så mycket om hur de har gjort

Om du har möjlighet att mäta upp dem, så får du gärna dela med dig av filerna

Super trevlig liten monitor, snyggt jobbat Acme......
Martell Posted - 2006/04/27 : 00:44:13
Tack Acme!

Snabbt jobbat

Detta var en av de högtalare som imponerade på mig vid DIY träffen...liten...lät mycket...och hur i helsicke fick man den basen ur den lilla lådan?

När det lugnar sig lite på jobbet så...

/M
Acme Posted - 2006/04/26 : 23:01:40
Data för elementen finns här: http://www.tb-speaker.com/
Det står dock inte hur de mätt frekvenskurvan, så jag vet inte hur bra det stämmer med verkligheten. Men det kanske duger att börja med. Egentligen ska man väl mäta upp just de högtalare man har för att det ska bli riktigt rätt.

Vad gäller dämpningen så består den av lite dämpull som ligger inklämt i lådan. Det sitter ingen dämpmatta eller liknande på lådväggarna.

/Peter
Marcus7601 Posted - 2006/04/26 : 16:34:45
Hur är dämpningen inuti gjord?
asto Posted - 2006/04/26 : 15:44:12
quote:
Delningsfrekvensen ligger mellan 4-5KHz. Detta är väl egentligen något för högt enligt "normala" sätt att dimensionera en tvåvägare. Men det verkar fungera tillräckligt bra i alla fall. Det finns ingen kompensation för baffelsteg eller elementens impedansvariation. Trots detta så verkade de flesta tycka att den spelade helt ok. Möjligvis något ljus pga odämpad diskant. Här finns det säkert utrymme för förbättringar.

Acme.....

Har du mätdata på elementen i denna låda, skulle va spännande att se vad man ev. skulle kunna göra med filtret....
Jonas Posted - 2006/04/26 : 09:29:43
Intressant bygge. Nu blir jag lite sugen, men kan tyvärr inte komma på nånstans jag skulle behöva ett par högtalare till. Jo såklart man skulle behöva nåt till datorn! I sovrummet har jag ju redan Lenn Arts Lancettor så kontoret är det enda stället där jag skulle behöva nåt. Kanske skulle gå fint ihop med en T-Amp??
Fisksmisk ola Posted - 2006/04/25 : 23:37:13
You the man Acme! Riktigt snygga prylar gör du, verkar vara skön finish på dem också. Ljudet kan jag tyvär inte uttala mig om.
ohmega Posted - 2006/04/25 : 23:33:09
Hmm misstänker att den där högtalaren låter riktigt bra för pengarna...snygg finish förresten

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000