HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Acmes Tangband 4+1
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:17:06  Show Profile Send Acme a Private Message  Reply
Hej,

Jag lovade ju att jag skulle beskriva Tangbandhögtalaren som jag spelade på under den mycket trevliga diy-träffen i Göteborg 22/4.

Så här kommer en kort beskrivning:

Bestyckningen är Tangbands fyrtummare W4-657 och diskant 28-847. Filtret är av första ordningen elektriskt och består av en CFAC bandspole på 0.3mH i serie med fyrtummaren och en Audyn-cap på 3.9µF i serie med diskanten. Detta är komponenter som fanns tillgänliga vid bygget och kanske inte är helt perfekta till elementen. Delningsfrekvensen ligger mellan 4-5KHz. Detta är väl egentligen något för högt enligt "normala" sätt att dimensionera en tvåvägare. Men det verkar fungera tillräckligt bra i alla fall. Det finns ingen kompensation för baffelsteg eller elementens impedansvariation. Trots detta så verkade de flesta tycka att den spelade helt ok. Möjligvis något ljus pga odämpad diskant. Här finns det säkert utrymme för förbättringar.

Yttermåtten på lådorna är D=21,8cm B=18cm H=29,8cm. Lådan är byggd i 19mm MDF utan internstag. Detta ger en innervolym på omkring 6.5L. Basreflexporten är från Biltema, 35mm i diameter och 120mm lång. Avstämningsfrekvensen i lådan är mätt till 52Hz. Lådan är målad med grå lackfärg, färgkod NCS S 7502-B. Högtalarkontakter (tätade) från Biltema.

Enkel måttskiss

Baksida

/Peter

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:33:09  Show Profile Send ohmega a Private Message  Reply
Hmm misstänker att den där högtalaren låter riktigt bra för pengarna...snygg finish förresten

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2006/04/25 :  23:37:13  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message  Reply
You the man Acme! Riktigt snygga prylar gör du, verkar vara skön finish på dem också. Ljudet kan jag tyvär inte uttala mig om.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2006/04/26 :  09:29:43  Show Profile Send Jonas a Private Message  Reply
Intressant bygge. Nu blir jag lite sugen, men kan tyvärr inte komma på nånstans jag skulle behöva ett par högtalare till. Jo såklart man skulle behöva nåt till datorn! I sovrummet har jag ju redan Lenn Arts Lancettor så kontoret är det enda stället där jag skulle behöva nåt. Kanske skulle gå fint ihop med en T-Amp??

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/04/26 :  15:44:12  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Delningsfrekvensen ligger mellan 4-5KHz. Detta är väl egentligen något för högt enligt "normala" sätt att dimensionera en tvåvägare. Men det verkar fungera tillräckligt bra i alla fall. Det finns ingen kompensation för baffelsteg eller elementens impedansvariation. Trots detta så verkade de flesta tycka att den spelade helt ok. Möjligvis något ljus pga odämpad diskant. Här finns det säkert utrymme för förbättringar.

Acme.....

Har du mätdata på elementen i denna låda, skulle va spännande att se vad man ev. skulle kunna göra med filtret....
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:34:45  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message  Reply
Hur är dämpningen inuti gjord?

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Acme
Member

111 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:01:40  Show Profile Send Acme a Private Message  Reply
Data för elementen finns här: http://www.tb-speaker.com/
Det står dock inte hur de mätt frekvenskurvan, så jag vet inte hur bra det stämmer med verkligheten. Men det kanske duger att börja med. Egentligen ska man väl mäta upp just de högtalare man har för att det ska bli riktigt rätt.

Vad gäller dämpningen så består den av lite dämpull som ligger inklämt i lådan. Det sitter ingen dämpmatta eller liknande på lådväggarna.

/Peter
Go to Top of Page

Martell
Member

55 Posts

Posted - 2006/04/27 :  00:44:13  Show Profile Send Martell a Private Message  Reply
Tack Acme!

Snabbt jobbat

Detta var en av de högtalare som imponerade på mig vid DIY träffen...liten...lät mycket...och hur i helsicke fick man den basen ur den lilla lådan?

När det lugnar sig lite på jobbet så...

/M
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2006/04/27 :  04:34:36  Show Profile Send asto a Private Message  Reply
quote:
Egentligen ska man väl mäta upp just de högtalare man har för att det ska bli riktigt rätt.

Det var det jag hoppades på att du gjort med denna högtalare
Tb:s mätningar är det nog lite si och så med, man vet ju inte så mycket om hur de har gjort

Om du har möjlighet att mäta upp dem, så får du gärna dela med dig av filerna

Super trevlig liten monitor, snyggt jobbat Acme......
Go to Top of Page

johmi
Member

215 Posts

Posted - 2006/04/28 :  15:13:14  Show Profile Send johmi a Private Message  Reply
Snygga! Var kan man få tag på elementen?

/Mikael

Densen/Music Hall/Primare NP5 + Hegel HD11/Rega RP3 SE/Dynaudio
Go to Top of Page

BjornJ
Member

101 Posts

Posted - 2006/05/01 :  18:15:42  Show Profile  Visit BjornJ's Homepage Send BjornJ a Private Message  Reply

http://www.jumon-audio.dk/
Hej fra Bjørn
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2006/05/02 :  11:24:58  Show Profile Send UrSv a Private Message  Reply
I Sverige: http://www.hifidistribution.com/
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/05/02 :  19:22:19  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Dessa ser ut som nått polaren skulle kunna ha, han ville ha ett par smidiga och bra högtalare. Nått nytt på filterfronten?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:51:17  Show Profile Send jaste a Private Message  Reply
Om man nu vill ställa denna skapelse nära en vägg, väldigt nära tillochmed, så kommer ju basporten täckas lite. Kan man utan att tumma på ljudet flytta porten fram eller kanske använda sig av en rektangulär port på framsidan istället? Eller hur nära väggen får den stå som den ser ut nu?
Go to Top of Page

Haddock
Starting Member

4 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:36:43  Show Profile Send Haddock a Private Message  Reply
Här är ett alternativ med samma element och rektangulär port på framsidan: http://www.blueplanetacoustic.de/pdf/18/DUCONE.pdf
Jag blir ju riktigt sugen måste jag säga.
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2007/05/10 :  19:55:48  Show Profile Send Kanhow a Private Message  Reply
Har ett par 4tums Tangband av samma sort som jag tänkt använda till datorhögtalare.
Hur tror ni det kommer bli om man använder dem utan extra diskant?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000