HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Aktiva dator-högtalare, nu med GC kit.

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
Neville Posted - 2005/10/07 : 21:36:47
Aktiva dator-högtalare

Del-1 Sateliterna



Efter år av sittande med hörlurar på huvudet kände jag att det var dax för att bygga ett par välljudande Pc-högtalare. Fastnade för ett projekt som jag hittade i Ljud&Bild, vet att upphovsmannen till dessa sateliter finns här på forumet till och med. Tjingeling!

Till och börja med blir det ett par sateliter, sedan ska en passande baslåda till som ska innehålla en egenbyggd 3-kanals förstärkare med aktivt delningsfilter och eventuellt en D/A omvandlare. Det kommer med andra ord bli en utdragen tråd.

Här kommer lite bilder ifrån dagen arbete, håll till godo.



Element och (många)delningskomponenter:




Elementen är verkligen små 3" Vifa och en liten Peerless, söta.




Min kära överhandsfräs med hemmagjord adapter, fräst ur aluminium av en vän som arbetade nattskift på en fabrik jag inte nämner den är byggd för extra stabilitet och för att kunna göra extra små och stora hål. Natt och dag jämfört med det skrangliga orginalet.
Lägg märkte till det hårt ansträngda fräshuvudet:




Dax för limning, som erfaren tv-kock har jag förberett lite och hoppat över sågningen av MDF-skivorna



Tvingarna på plats, testade att limma utan skruvar den här gången. Var lite småpilligt, men det gick bra när lådorna var så små:


25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Neville Posted - 2005/12/08 : 13:54:04
Om ni undrar varför det är ganska ko-lugnt i tråden beror det på att jag är upptagen med min fel/rättsökta Mätro-1. Återkommer så snart jag är klar med Peerless projektet.
Neville Posted - 2005/12/07 : 13:43:30
quote:
Jag är intresserad av denna som volymkontroll men vet inget om den.
http://www.diyfidelity.com.au/product_info.php?cPath=0_33&products_id=32

Billig är den iallafall, om du finner den intressant och funderar på att köpa så kan vi ju ev höras om att gå ihop på ett köp. Beroende på ekonomi och liknande såklart.


Den såg väldigt prisvärd ut, men lite dyr för mitt projekt.
Kmj Posted - 2005/12/06 : 18:43:45
Jag är intresserad av denna som volymkontroll men vet inget om den.
http://www.diyfidelity.com.au/product_info.php?cPath=0_33&products_id=32

Billig är den iallafall, om du finner den intressant och funderar på att köpa så kan vi ju ev höras om att gå ihop på ett köp. Beroende på ekonomi och liknande såklart.
Material Posted - 2005/12/06 : 17:11:12
Intressant det där med att gaincloner funkar med 12 till 70 V, stämmer det för "alla"? Jag tänker i första hand på PerAnders SMD:are som ligger omonterade i skrivbordslådan här, bland annat för att jag inte riktigt kommit mig för att bestämma mig för trafo. Jag funderar på att till en början i alla fall driva dom med en/ett par datortrafo (ligger på hyllan), dom ger ju

-12, -5, 0, +5, +12 V

så det går ju att klippa och klistra ihop en hel del olika spänningar om man känner att man måste. Effekt har den också.

Är det en dålig ide? Misstänker att det nog kan vara det, men är det någon som vet säkert?

Om det är en bra ide så kan jag se en liten marknad för små, mycket välskärmade förstärkare som passar lagom i ett CD-ROM-fack... Kanske en hörlursförstärkare i den formfaktorn?

Så, tala nu om för mig att jag flummar, inte vet vad jag talar om och inte skall umgås med en lödkolv om livet är mig kärt! (det är förmodligen sant)
Neville Posted - 2005/12/06 : 15:41:48
Elementen köpta jag privat och gav väl ca 150kr/bas och 125/diskant, koster väl dubbelt så mycket nya.

Jag håller på att bygga på ett par andra högtalare just nu (till svärfar), så datorhögtalarna har fått vänta lite.
Det ska bli ett par golv-högtalare plus en center med Peerless SDS 164 6,5" och DT 100, det kommer bli relativt billigt och väldigt bra ljud, det lilla jag hitills har hört, med temporära filter. Men ska starta en nya tråd när dom är klara.
Sitter med en nääästan klar Mätro-1 som jag ska använda till det.

Här är en liten teaser iaf ;)
silvervarg Posted - 2005/12/06 : 14:40:38
quote:
Illy: Det är ganska lagom, dock tycker jag där finns en viss hårdhet i ljudet, som jag tror skulle försvinna om jag kunde sänka spänningen några volt. Nån som har något bra tips på hur man kan göra det på ett billigt och smidigt sätt med kraven: inte slösa för mycket ström, inte ta så mycket plats, inte för mycket värmeutveckling? Lådan är trång och varm nog som det är och strömmen vill jag ha till att spela musik!


Enda bra sättet är att linda av något varv på sekundärlindningen på trafon.
Alla andra sätt enkla sätt går ut på att bränna bort effekt och då blir det varmt utan att tillföra nytta.

quote:
Neville: gör det någon skillnad om man använder sig av en 50K istället för 10K?

Det kommer säkert fungera fint för dig med 50K istället för 10K om du kör BrianGT kit (som det ser ut att du gör). Det är ingen skillnad i hur långt man behöver vrida på 50K eller 10K. Skillnaden ligger främst i vilken ingångsimpedans du får, och 50K brukar vara att föredra.

Fortsätt gärna att berätta hur bygget går. Jag följer med spänning.
Vad kostade högtalarelementen och varifrån köpte du dem?
Neville Posted - 2005/12/02 : 15:15:56
Ja, lite skämmit att inte ProAc Clonerna får spela med sin fulla potential.

Nya planer
Jag ska bygga en kompakt Gain Clone-förstärkare till datorn, och skippa baslådan (i första stadiet). Och om basen blir för tråkig har jag en basförstärkare liggande, fast den brusar lite och skulles nog må bra av lite moddning alá Denver-klubben Ska spara lite plats för en DAC också, men vet ju aldrig.

Har lite uppgraderingsplaner för ProAc Clonerna också, en skaplig surround-förförstärkare och Gain Clone/Hypex x 6, vad tror ni om det? Man kan ju börja med 2 kanaler och bygga vidare på den när man får råd(!), bara man skaffar sig en STOR låda att bygga i Kanske separat trafo till varje kanal, med stående kort. Argh, det finns mycket att göra nästa år! hehe...
ILLY Posted - 2005/12/01 : 21:44:54
Lustigt.
Yamaha var vad jag hade innan mitt första bygge också, ungefär dubbelt så dyr som din. Efter att ha kopplat in gainklonen så stod den förstärkaren mest och samlade damm tills jag skänkte bort den. Yamahan hade väl en sisådär tre gånger så mycket effekt på papperet, men lät tunn och komprimerad jämfört med klonen. Musiken vaknade liksom aldrig till liv.

Nu har jag visserligen aldrig hört en ProAc-klon, men min övriga erfarenhet av Scan-Speak säger mig att dessa gärna vill ha skapligt med ström innan de blommar ut.

Hade jag varit i din sits hade jag kört Yamahan till datorn och flyttat in klonen i salongen. Den kommer knappast att göra bort sig.
Neville Posted - 2005/12/01 : 18:27:07
Silvervarg: Tack för tipset, gör det någon skillnad om man använder sig av en 50K istället för 10K? Blir det inte bara att man får vrida lite längre?

Jag fick hem mitt Gain Clone Kit förra veckan, har tyvärr ingen digital-kamera, så jag kan inte föreviga uppackningen-ögonblicket.
Men det var iaf. kul att packa upp så fina grejer, sambon förstod inte varför jag var så glad över någon som inte äns satt ihop.

Har också funderat mycket på om det här projektet har ballat ur lite grann, förstärkaren kommer nog bli lite overkill till dom här högtalarna... och ska jag verkligen bygga in förstärkaren i en baslåda? Vore ju synd om vibrationerna ifrån basen skulle förstöra hela ljudbyget.Samtidigt står ett par ProAc Cloner (9300 modellen) i vardagsrummet och drivs av en 3000kr Yamaha förstärkare!!! Känns som dom skulle må bättre av lite Gain Clone... får nog tänka om lite här.

Får helt enkelt bygga klart Gain Clonen och pröva på båda högtalar-paren.
silvervarg Posted - 2005/11/22 : 23:23:50
quote:
Ska försöka hitta någon vridpot av högre kvalitet, någon som har något tips?


Alps RK27112A "blue velvet"
http://www.amb.org/shop/ säljer den till det otroligt låga priset $16
Jag tror inget i den prisklassen kan slå den potten.
Neville Posted - 2005/11/19 : 18:33:13
Hehe, jag läste lite slarvigt ja.
Hmm, 2000kr för en attenuator var lite dyrt för det här projektet. Ska försöka hitta någon vridpot av högre kvalitet, någon som har något tips?
ILLY Posted - 2005/11/15 : 21:16:22
Hehe, störtestet med mobiltelefonen var inte avsiktligt, det bara blev så ändå...

Jag använder inte någon ingångsbuffert, eftersom jag inte upplever att jag har något behov av det. Dels för att det är mindre än en halvmeter kabel från tidigare buffert och dels för att delningsfiltret jag använder som förförstärkare buffrar signalen tillräckligt många gånger ändå. Varje opamp du kör signalen igenom adderar ju brus också och just nu anser jag att min signal redan passerar för många (för dåliga) opampar. Hursomhelst, har man volymkontroll i sin gc så är det nog ingen dum idé med buffert. Jag har inte testat, men det sägs att det gör nytta.

Volymkontroll med en massa motstånd kallas attenuator eller dämpsats. Om du ska konstruera en sådan så behöver du en vridomkopplare. För mer information om vilka ställningstaganden du behöver göra, besök http://www.svalander.se/tips/volym.htm kolla även hans shop, där finns några olika modeller, både färdiglödda och lösa. Fjärrstyrning är nog inte så dumt, fast nu börjar det bli trångt i din subwoofer va? Jag har ingen erfarenhet av fjärrstyrningskonstruktioner, men jag har för mig att trådar har handlat om det tidigare, så använd du sökfunktionen.

Lycka till med dina lamineringsexperiment och håll oss uppdaterade!
Neville Posted - 2005/11/15 : 17:59:24
Illy: Smart ide att stör-testa med mobiltelefonen =) Ska lägga på minnet att försöka ha så korta signal-vägar också.
Tänkte experimentera med laminat av aluminium och tunn plåt tänkte jag, kanske nått vibrationsdämpande imellan också... lite asfaltsmatta eller likvärdigt.

Är sugen på en volymkontroll med en massa motstånd, vet inte vad dom kallas. En liten stegmotor och ir/radio sändare & mottagare så har man fjärrstyrt också. Vore mumma!

Kör du med buffer på ingången? Hör man stor skillnad med/utan?
ILLY Posted - 2005/11/14 : 22:13:31
Jag använder den som renodlat slutsteg och har således volymkontrollen tidigare i kedjan. F n använder jag ett analogt aktivt delningsfilter som försteg, dock bara provisoriskt. Den första jag gjorde hade volymkontroll i form av en 20Kohm log miniatyrpanelpot från alps (art nr. 64-125-22 på elfa). Den var jag inte nöjd med alls, eftersom den hade dålig balans mellan kanalerna.

Alla komponenter jag använt har handlats antingen genom elfa eller från privatperson genom annonser o dyl. Jag har inte använt kretskort någon gång, utan alltid hårdvirat. Mycket inspiration har hämtats från Decibel Dungeon ( http://myweb.tiscali.co.uk/nuukspot/decdun/ ) Joe Rasmussen ( http://www.customanalogue.com/ ) Pedja Rogic ( http://users.verat.net/~pedjarogic/audio/index.html ) och en del byggen och trådar jag sett på www.diyaudio.com .

En ingångsbufferts jobb är, om jag fattat det hela rätt, att avlasta utgångssteget i signalkällan och låta det jobba mot en konstant impedans samt att man kortar ner återkopplingsslingan, som kan sägas är en del av förstärkarkretsen. Just betydelsen av korta signalvägar är något som jag genom mina experiment fått erfarenhet av. Det är stor skillnad i ljudkvalité med några centimeter kortare krets. Jordning är ju ett kapitel i sig också. Den första jag gjorde började knattra när grannens mobiltelefon ringde och sprakade rejält när man tände lampor o dyl. Den jag har nu är knäpptyst.

Jag skulle upsskatta om någon korrigerar mig ifall jag far med osanning angående buffertsteg.
Neville Posted - 2005/11/14 : 17:25:33
Jo, kylfläns kommer det bli så det räcker. Svärfar jobbar nämligen på mekanisk verkstad, tänkte bygga plattan med 10mm aluminium + ett par fläskiga flänsar, så man kan uppgradera förstärkeriet utan att det blir för varmt.

Illy: Vad använder du för volym-kontroll? Och vad köpte du komponenterna till din GC? Jag hittade ett kit på www.madaboutsound.com, £42.39 för ett "LM3875 Dual Mono Kit Rev 3" inkl. frakt.

Vad gör en input buffer igentligen, och när ska den användas?
ILLY Posted - 2005/11/14 : 15:58:01
Visst kan du bygga in den i subban om du har platsbrist, se till sätta kylfläns utanför lådan bara, annars finns det risk för onödigt slitage på en del förstärkarkomponenter och i värsta fall även basens talspole (dock inte så troligt, om du inte spelar väldigt högt väldigt länge i sluten låda).

Jag har byggt några kloner och min erfarenhet är att man lurar sig själv innan man hört dom spela. Bara för att kretsen är liten med få komponenter och lämnar maximalt 56w, så vill man gärna tro att de har en tunn och klen ljudkaraktär, vilket inte alls är sant. Möjligtvis om man kör för klent med ström, men 300VA borde inte ge några bekymmer av den sorten.

Ursprungligen spelade jag med 80VA 2x12V till två kanaler. Lät okej, men man kunde inte kräma på så mycket innan musiken började gröta ihop. Skaffade sedan en till likadan traf och körde dual mono. Klart lyft. Sedan skaffade jag ytterligare två likadana trafar och seriekopplade sekundärerna, så jag kör dual mono och plockar en spänningshalva/transformator. Således kör jag alltså i dagsläget med 2x24v 160VA /kanal. Det är ganska lagom, dock tycker jag där finns en viss hårdhet i ljudet, som jag tror skulle försvinna om jag kunde sänka spänningen några volt. Nån som har något bra tips på hur man kan göra det på ett billigt och smidigt sätt med kraven: inte slösa för mycket ström, inte ta så mycket plats, inte för mycket värmeutveckling? Lådan är trång och varm nog som det är och strömmen vill jag ha till att spela musik!

Lycka till och välkommen in i värmen.
UrSv Posted - 2005/11/14 : 10:51:46
300 VA räcker gott och väl.
Neville Posted - 2005/11/14 : 10:38:39
Illy: Ja, 2x18V sek. ska det var. Läste mej till att mellan 18-22V var lagom för 2st. LM3875.
Har inte lyssnat på någon Gainclone än, hur mycket orkar dom driva igentligen?
Har du byggt något liknande?

Vemsom: Hur tycker du GC:n låter? Mycket kontroll/kraft?

Tror ni att 300VA räcker om jag ska driva 4st. LM3875:or? Varav 2st. driver dom små sateliterna (3" basar)
Är helt grön när det gäller just förstärkeriet, men kul att lära sig något nytt =)

Och är det en korkad ide att bygga in allt i en baslåda? Den kommer ju bli stabil, men lite vibrationer blir det väl ändå.
ILLY Posted - 2005/11/14 : 09:03:53
vemsom: Den startar fint på allt mellan +/-10 och +/-42 V. Jag antar att det är dubbla 18V sekundärer på trafen? Isåfall är det förmodligen ett bättre alternativ än 24V (som jag också använder i min). 24V likriktat blir ju en sisådär 34V vilket ger en potentialskillnad på 68V, lägg till lite variationer på elnätet så är du uppe i 70V. I databladet kan man läsa sig till att det är någonstans i dessa spänningsregioner som skyddssystemet "SpiKe" börjar bli på sin vakt mot överspänning och kan därför börja introducera en aning dist och klippning.

Orkar inte öppna databladet nu, men det står ungefär "Vi garanterar att kretsen fungerar upp till 84 volt, men vi vågar inte stå för att den låter bra över 70"
vemsom Posted - 2005/11/13 : 19:44:28
Det skall väll vara en 24Voltare till den där GCn (det är iaf vad jag har :)
Neville Posted - 2005/11/13 : 19:33:29
Äh, varför krångla till det. Nu har jag beställt ett "LM3875 Dual Mono Kit" till sateliterna, lite overkill kanske. Men bygger isåfall nya sateliter om förstärkaren låter bättre än högtalarna!
(Känner att det här kommer spåra ur redan nu )



Här är en liten skiss på hela lösningen, kom gärna med förslag.
Det kanske finns bättre alternativ än 2st. bryggkopplade 3875:or?
Det kanske till och med räcker med 1st. till en liten bas?
En trafo på 300VA kanske är i minsta laget, men sateliterna kommer ju inte att spela så mycket bas... har jag fel?
Har någon tips på aktiva filter? Var hittar man kit/ritningar?
Var är mina tofflor?`
Neville Posted - 2005/11/07 : 18:31:12
I fredags ramlade det ner ett Gainclone LM3875 kretskort i brevlådan, nu fattas bara lite komponenter en trafo och lite läsning.
Stay tuned!
Neville Posted - 2005/10/30 : 16:53:06
Trevligt =) Här är en länk så andra kan hänga med: http://home5.swipnet.se/~w-50719/hifi/index.html

Snubblade också över den här sidan med http://www.41hz.com/
Någon som har erfarenheter av deras förstärkar-kit?
AMP6:an kanske räcker till sateliterna, dom ska ju inte spela någon bas. Och då behövs det ju inte så många watt heller.
Hålmonterade komponenter är det också, bra för en nybörjare som jag.

quote:
AMP6

Two analogue inputs/outputs (stereo).
The output power is around 2x25W RMS maximum, into 4 ohms at 10% THD+N. Up to about 2X15W, the THD+N is below 0.1%.
Audiophile sound quality.
The footprint of the board is 43x105 mm, The height is slightly less than 40 mm.
The AMP6 board has the power supply on the board, simplifying the implementation as a whole. Just add a transformer of 15V AC.
The AMP6 board uses hole mounted components, and a few, relatively large, surface mount power diodes.
The power supply consists of a 8A rectifier bridge, a 18.000 uF bulk capacitor, a LM1084 low dropout 5A voltage regulator set to 14.5V, a 1800 uF smoothing capacitor.
The boards are high quality, made with double weight (2OZ) 70um thick copper, holes plated through, and component print on both sides.
ohmega Posted - 2005/10/28 : 17:29:49
OBS! Peranders har en 2-kanals GC med hålmoterade komponenter!
Neville Posted - 2005/10/28 : 17:24:09
quote:
Finns det egentligen något alternativ......



Har du några bra länkar på GC-byggsatser/kit Illy?

Nä, går ju bara härda små projekt i hemma-ungnen
Men det blir en snygg halvmatt yta på värmefärg som jag gillar, man kan även spraya/härda skruvar också.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000