T O P I C R E V I E W |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/28 : 15:50:19 Alla andra gör det så då får väl även jag göra det. Så av med ringarna och på med tyg vantarna och fram med skruvmejsel.
Vad som ska förevisas helt ogenerat är Accuphase C-245 och P-370
Vi börjar med baksidan , där är en hel uppsjö av ingångar och utgångar. 3 st fungerar utan att man ens behöver slå på försteget. Längst till vänster syns även dom 2 platserna för optionskort. Jag använder själv den ena platsen till en DAC. Digitalt in med andra ord.
Man brukar höra att Accuphase har x-trem bygg kvalité. Det märks redan när ytterkläderna ska av. Här är det inget sladdrigt lock som man får slita och dra i för att få av. 2 mm gods tjocklek som är ybehandlat med nått sammets liknande skikt. För enkelhetens skull så tar man av sidoplåtarna först och topplocket sist.
Väl inne i skönheten ser det ut såhär. En trafo för varje kanal. Options korten sitter under den blanka plåten uppe till vänster. Resten är helt moduluppbyggt !
Här en lite närmare bild på dom olika korten. En av idérna med att bygga det såhär är att den gången något pajar då lagas inte den defekta delen utan hela kortet åker ut och in kommer ett helt nytt. På så vis så vet man med säkerhet att det hela tiden låter som det var menat. På slutstegen blir det lite speciellt , mer om det senare.
En volympott behövs med o den ser ut såhär. En motor driven historia.
Bilder på slutsteget kommer lite senare.
|
24 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/29 : 16:53:05 quote: Varför har du flyttat DAC-kortet till option-2 slottet när du satte det i option-1 under "Konsten att operera en Accuphase"? Kan du inte hålla fingrarna borta, utan måste skruva hela tiden
Såg du det
Det är av ren brist på kablar i rätt längd som gjorde att jag flyttade kortet. Dom x-tra cm jag tjänar där är precis vad jag behöver. |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/29 : 16:49:07 Till alla som har svarat Tack
Nagra
Du kan slita o dra hur mycket du vill i topp plåten Du har 2 skruvar i sidoplåten som sitter fast undertill. Sen 2 som du redan ser på sidan. Sen tar du av sidoplåtarna då kan du skruva av topp plåten.
Var försiktig bara |
Nagra |
Posted - 2003/09/29 : 14:28:50 nu vill jag oxå in o rota lite..... men hur tar man av den? ska sidoplåtarna av först eller, försökte att "rucka" litepå topplåten, men gav inte ens 1mm. |
yoko |
Posted - 2003/09/29 : 13:28:12 skoj att se! |
neriks |
Posted - 2003/09/29 : 11:38:20 johan_björklund,
Wow, vilka bilder!!! |
Neodynium |
Posted - 2003/09/29 : 08:50:21 Mums.. fler fina bilder!!
|
K-man |
Posted - 2003/09/29 : 08:46:10 Tjusigt värre! ordning och reda tom I lådorna! Inte illa! Sämre layouter har man sett
\\K-man |
geten |
Posted - 2003/09/29 : 01:00:43 Riktigt fina bilder, och fin elektronik! :D |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/28 : 21:33:29 quote: men det var en lite fjantig transformator i slutsteget
Det e ju "bara" en 75 wattare |
ekman |
Posted - 2003/09/28 : 21:02:24 otroligt vackert Johan accuphase är oslagbara när det gäller snygga byggen |
Rydberg |
Posted - 2003/09/28 : 20:52:53 Ser välbyggt ut, men det var en lite fjantig transformator i slutsteget Skämtar bara ser fint ut |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/28 : 20:45:04 Tack för dom fina orden. Det är annars ett rent helvete att ta bilder när allt är byggt på höjden. Hur man än gör så skuggas nått. Det är därför bakgrunden blir så himla ljus.
|
epkpeng |
Posted - 2003/09/28 : 20:14:29 Underbart att se så färdiga och riktiga produkter!
Fina blider! |
EAR |
Posted - 2003/09/28 : 20:10:43 Hej Johan Tjusigt tjusigt. |
tober |
Posted - 2003/09/28 : 18:57:13 Som du skrivit rubriken så är det falsk marknadsföring även om jag gillade dina bilder iaf.
|
ud |
Posted - 2003/09/28 : 18:51:03 Varför har du flyttat DAC-kortet till option-2 slottet när du satte det i option-1 under "Konsten att operera en Accuphase"? Kan du inte hålla fingrarna borta, utan måste skruva hela tiden
|
Jonas Nilsson |
Posted - 2003/09/28 : 18:33:48 Ack så snyggt...... Och jag som inte har plats för 470mm. Det är f*n att bygga sin stereomöbel själv. |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/28 : 18:11:28 Dax för slutsteget då. Det är bara ett 75 watts stereo steg , det dubblar hela vägen ner till 2 ohm. är även helt balanserat. Vikten ligger på 24 Kg. Jag glömde nämna det innan men här som med allt annat som Accuphase gör är 475 mm brett inte 430 som är "standard"
Baksidan får bli först ut
Precis som alla andra Accuphase produkter så ger man användaren en massa val hur man vill köra det. Här kan man ändra mellan Stereo , bryggat. Man kan även köra tex höger kanals signal in för att låta båda slutstegen spela enbart höger kanal. Eller köra båda kanalerna in som i stereo men signalen slås ihop så det blir mono i båda kanalerna. Perfekt för att köra bi-amp med andra ord. Notera även hur balanserade kablar ska termineras.
Högtalarkontakterna är inte riktigt lika feta som på Timbres A-50v Men dom tar hand om det mesta förutom bananer.
Man skruvar av lock och sidor som på försteget , vad man då ser är det här. En FET trafo , två coca cola stora kondensatorer på 47 000 uF var. Sen ser man inte mycket mer förutom 2 stora kylaflänsar. Utgångsstegen sitter på höjden så man ser inte så mycket av dom. Ingångs kortet sitter högst upp i höger hörn. I det vänstra hörnet ser man utgångsreläerna
Här en bild för att visa storleken på det hela. En sak som jag försökte ta foto var hur det ser ut på undersidan av trafo och kondingarna. Men att få bort det plåten betyder att jag måste dela hela lådan. Det är synd för det ser ut som ett ställverk med massiva koppar banor.
Här är en bild på ingångskortet.
Utgångs relä.
Det är högtalarutgången. Där går 3 kablar till varje stift.
Att ta bild på själva utgångs steget är inte det lättaste. Flänsen är något högre än ett cd fodral. Här kommer man in på modul uppbyggnad igen. Pajar nån av trissorna så bytas hela utgångssteget.
Här vi lite närmare.
Och här är en bild på andra sidan kortet.
Jag avslutar med en bild från P-370:s .pdf fil. Här ser mycket bättre hur utångssteget är uppbyggt.
Det var allt.
|
Bernt Jansson |
Posted - 2003/09/28 : 17:51:14 Precis som på jobbet! |
marcus_ec |
Posted - 2003/09/28 : 16:43:30 Snyggt jobbat! |
johan.björklund |
Posted - 2003/09/28 : 16:30:05 quote: Jösses...du håller väl hårt i skruvmejseln!
Man har ju varit inne o rotat i Accuphase produkter förr !
|
thli |
Posted - 2003/09/28 : 16:02:48 Japanerna kan det där med byggkvalitet, brukar öppna min Accuphase förstärkare varje halvår för att blåsa bort lite damm och slås varje gång av det fina bygget. Jag vill se slutsteget NU!!!! |
Neodynium |
Posted - 2003/09/28 : 15:59:33 Tänkte precis på det samma!
Fina bilder iaf!
|
Timbre |
Posted - 2003/09/28 : 15:53:36
Jösses...du håller väl hårt i skruvmejseln! |