HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Ino Audio
 Gått _från_ Ino till annan tillverkare?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Baltazar Posted - 2005/04/08 : 09:53:48
Nu tänkte jag, såhär på fredagsförmiddagen, att en "ino-är-bäst"-tråd skulle passa sig alldeles utmärkt

Helt seriöst har jag, efter att ha läst om diverse medlemmars byteskaruseller(och även funderat över egna), ställt mig frågan:

Hur många har köpt en av Inos högtalare, haft dom hemma ett tag, fintrimmat placering av högtalare och lyssnare, lyssnat igenom sin skivsamling och tänkt: -Äh, vad är detta för skit? Jag köper mig nog ett par [valfri tillverkare, valfri modell] istället!!!

Så, är det någon som, pga av missnöje av Ino-högtalarnas återgivningsprestanda, bytt till något annat?

Trevlig helg!

/ Christian
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
PeterL Posted - 2005/04/17 : 18:03:55
En annan ska iväg till Öhman imorgon för provlyssning tillsammmans med en kompis, men denna gång ska jag inte beställa några högtalare, ska inte beställa, ska inte, ska..., men vänta nu skulle jag inte behöva ett par till ? :-)
matte76 Posted - 2005/04/17 : 11:23:01
quote:

Ja Matte, ta en tur till Ingvar och lyssna på piP och Pi60S

Kanske jag gör om jag får tiden att räcka. Ingen som har piP eller Pi60 i Skåne typ?? Hade varit kul att bilda mig en egen uppfattning om dem, nu när jag går i köpartankar gällande nya högtalare...
jokkon Posted - 2005/04/17 : 04:25:46
Ja, jag vet inte om jag får uttala mig men..

Jag tog en tur runt hela Stockholm för att lyssna på alla högtalare som fanns att erbjuda (tillsammans med en vän, jag hoppas vi hinner med en till innan sommaren hunnit för långt) för ungefär ett år sedan. Vi var båda ense om att det var vissa som stack åt det ena eller andra håller i lyssningen.

De som stack ut ordentligt var de mindre Amphion Argon och de medelstora Carlsson OA58. Vi hade en trevlig lyssningssession helt klart! Fraföralt med dem på (Linn) High Fidelity, som verkligen hade roligt med oss och umgicks som människor och fakiskt ansåg att de inte hade det bästa på allt i alla prisklasser (skivspelare i lägre prisklass). OA58 i rummet som de presenterades i var inte vidare värst, dämpat mellan högtalarna vilket är Carlssons signum*, och inte gav någon bra röståtergivning ALLS! Och Argon som gjorde det mest ok, förutom basåtergivningen. Men som de stod uppställda vet jag inte om tanken var att visa hur de kunde prestera alls!

Hur som helst gick vi mer eller mindre skakade ifrån denna lyssningsdag, och var mkt nöjda! Vi har båda (så vitt jag vet) Ino Audio hemma hos oss nu. Och mina pip med basmoduler kommer inte bytas på lång tid ty de är bra på både 4 och 5 saker av allt möjligt! Hur som helst vore det roligt att höra oa58 i en bra miljö, och gärna någon Amphion med lågbasprestanda i en ok miljö.

Efter den lyssningen (och kanske kommande lyssning?) är vi båda väldigt ense om att ingen kunde prestera så bra i deras uppställda miljöer som piP kunde! Låt vara att man inte ville ställa upp dem optimalt... hoppas något kan konkurera tills nästa gång!

*att inte ställa upp högtalare så de presterar bra, är väl inte så bra för försäljningen?

PS vi lyssnade på någon elektrostat också, kommer inte ihåg vilken dock finns det många att välja på på Lars Bengtsson? Men att ställa upp dessa utan tillräcklig effekt måste ju ses som ett klart misstag, måste det inte? DS

Jonas Nilsson Posted - 2005/04/16 : 17:25:13
Ja, eller till någon närmare dig. Borde finnas några stycken inom en 15 mils radie.
/Jonas
PeterL Posted - 2005/04/16 : 16:42:58
quote:
Nej då, men man är ju lite nyfiken. Har inget att vinna på att provocera.

Ja Matte, ta en tur till Ingvar och lyssna på piP och Pi60S, tror inte du kommer ångra dig. Ingvar är dessutom väldigt trevlig och han har mycket intressant att berätta.
Haakan Posted - 2005/04/16 : 16:23:04
matte jag tror inte heller att du är ute efter att provocera...men det enda tips jag kan ge dig är att besöka iö? vore kul om du gjorde det åsså sen skriver du vad du tyckte här?
matte76 Posted - 2005/04/16 : 15:34:12
quote:
Annars undrar jag varför du skriver här, när du uppenbarligen inte är ett dyft intresserad av Ino´s grejer. Vill du bara provocera lite

Nej då, men man är ju lite nyfiken. Har inget att vinna på att provocera.
Jonas Nilsson Posted - 2005/04/16 : 10:35:39
quote:
Ok enligt vilka kriterier/tyckte vem?

Alla som lyssnat på piP under ordnade former, och vet vad dom kan prestera Om man har konstruerat en högtalare för att stå nära vägg och dämpat bakom, och sedan någon ställer den helt fritt utan dämpning, så blir nog resultatet inte så lyckat
Annars undrar jag varför du skriver här, när du uppenbarligen inte är ett dyft intresserad av Ino´s grejer. Vill du bara provocera lite
/Jonas
Haakan Posted - 2005/04/16 : 10:21:25
jag! å tro inte för gudsskull att jag är nåt ino/lts fan...

gillar även andra märken exvis linn som är lts's motpol
matte76 Posted - 2005/04/16 : 08:56:42
quote:
jo pip hade absolut sämst förutsättningar

Ok enligt vilka kriterier/tyckte vem?
Haakan Posted - 2005/04/16 : 00:00:54
jo pip hade absolut sämst förutsättningar, sen var det inte mycket som lät bättre iofs
matte76 Posted - 2005/04/15 : 23:05:38
quote:
allt låter skit med dåliga förutsättningar? dom som demade dom hade inte ens sittplatser?

jag tycker faktiskt.se matte att du ska ta dig en tur till iö sen får vi se vad du säger...sen att iö har bästa möjliga förutsättningar i sitt rum betyder väl egentligen ingenting

Dåliga förutsättningar, hade piP sämre förutsättningar än de högtalare som lät bra på mässan? Kul ordvits med faktiskt.se...en tur till IÖ hade varit intressant någon gång, vi får väl se om tid ges...nypris som beggade? Ehh...? Ja jag har bytt lite väl ofta men jag är snart klar...
Baltazar Posted - 2005/04/15 : 22:44:11
Källaren hos IÖ är mycket bra men inte perfekt. Iaf inte enlig honom själv. Kanske är helt klar nu.
Haakan Posted - 2005/04/15 : 22:04:58
allt låter skit med dåliga förutsättningar? dom som demade dom hade inte ens sittplatser?

jag tycker faktiskt.se matte att du ska ta dig en tur till iö sen får vi se vad du säger...sen att iö har bästa möjliga förutsättningar i sitt rum betyder väl egentligen ingenting?

dessutom borde det vara perfekt för dig som byter grejer ofta eftersom dom håller nypris som beggade ?
matte76 Posted - 2005/04/15 : 20:47:45
quote:
Säger killen som byter högtalare som de flesta byter tandborste
Gjorde ä'ven jag innan jag såg ljuset

Själv har jag aldrig hört nåt bättre så, ja, tills jag hör nåt bättre är jag övertygad om att Ino Audio gör de bästa högtalarna för pengarna. I alla fall enligt mina öron och referenser(och många andras).

Matte 76, lyssna på piP och pi60s hos Öhman så kanske du skulle få en tankeställare och kanske, gud förbjude, få för dig att dom tom är så bra som de flesta tycker

Synd bara att du bor så långt bort för att det ska vara genomförbart

Då byter du tandborste lite väl sällan jag hade inte velat känna din andedräkt isåfall. "och många andras", ja då måste det väl vara sant. Tycker det är dåligt att man bara kan lyssna på de beryktade Ino i Täby, och nej, det har jag ej möjlighet till. Bästa högtalarna för pengarna, har du hört alla prisklassens alternativ i samma anläggning sida vid sida med Ino för att kunna säga så? Tvivlar jag på...

Visst de flesta som hört dem tycker de låter bra, men på Sollentunamässan lät de visst skit läste jag. Så då är det inte säkert att de låter lika bra i alla vardagsrum, som tex hemma hos IÖ?
ninja Posted - 2005/04/15 : 17:56:27
quote:

Baltazar Posted - 2005/04/15 : 16:15:05 Säger killen som byter högtalare som de flesta byter tandborste

Baltazar Posted - 2005/04/15 : 16:15:05
Säger killen som byter högtalare som de flesta byter tandborste
Gjorde ä'ven jag innan jag såg ljuset

Själv har jag aldrig hört nåt bättre så, ja, tills jag hör nåt bättre är jag övertygad om att Ino Audio gör de bästa högtalarna för pengarna. I alla fall enligt mina öron och referenser(och många andras).

Matte 76, lyssna på piP och pi60s hos Öhman så kanske du skulle få en tankeställare och kanske, gud förbjude, få för dig att dom tom är så bra som de flesta tycker

Synd bara att du bor så långt bort för att det ska vara genomförbart.

Trevlig helg!

Christian

PS. Senast var det ju Jonas Nilsson här på forumet som blev jätte nöjd med pi60 som ersatte Audiovector M3 Signature. DS.
matte76 Posted - 2005/04/15 : 15:44:20
Är man övertygad om att Ino är bäst byter man nog inte....lite som en sekt.
Wolfie Posted - 2005/04/15 : 14:17:24
Till frågan: Jag tror inte det är många som gått över från Ino till något annat märke...

Jag är rätt så säker på att jag aldrig kommer göra det i alla fall...
Jonas Nilsson Posted - 2005/04/13 : 13:53:24
pi60S kostar 43800:- i fanér, och 29200:- i rå-MDF byggsats. Finns en variant som byggsats och industrilackat för 30700:-, men den rekomenderas inte, då det kan uppstå lackprickor i fogarna(Bara pi60s inte pi60).
Så 29000:- för en fanérad pi60s är nog inte så farligt, om man betänker leveranstiden på 1 år också.
/Jonas
labrat Posted - 2005/04/13 : 13:33:32
Nej, det var kanske lite att ta i. Men alla annonser jag har sett har legat högt, så högt att man har kunnat köpa nya lådor i obehandlad MDF och sedan låta någåon lacka dom och ändå hamnar under/på samma nivå. Nu vet jag iofs inte var pi60s kostar men de kostar väl drygt 30k, då känns 29 som ett rätt orimligt pris för 6 år gamla högtalare.
m_persson79 Posted - 2005/04/13 : 02:41:19
labrat,

det du säger låter underligt. Mer eller samma summa, det har jag aldrig stött på.

Men däremot så ligger beg-priset HÖGT! Alla andra högtalare med några år på nacken brukar ligga nånstans 50-70%, icke INO.

Fast man förstår ju.. dom går vanligtvis ursnabbt ändå.
labrat Posted - 2005/04/12 : 23:40:31
Jag tycker 1000st låter rätt lite, under 30 år eller vad det är. Om de siffrorna stämmer (låter ju rimligt) är det väl heller inte speciellt märkligt att de inte förekommer på begagnatmarknaden speciellt ofta. De som säljer verkar dessutom ta ut mer eller mindre samma som nypris, eller mer och då kan man väl likagärna köpa högtalarna direkt från Ingvar i obehandlad fanér och skicka in på någon snickerifirma för lämplig behandling.
m_persson79 Posted - 2005/04/12 : 23:35:25
1000st är väldigt många! SJUKT att det inte finns fler på beg-marknaden!!
Bosco Posted - 2005/04/12 : 18:58:57
Jag vill minnas att siffran 1000 pi60 nämndes omkring den tid jag köpte mina.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000