T O P I C R E V I E W |
emanuelgbg |
Posted - 2012/07/02 : 11:48:07 Min bil fullkomligt äter bromsskivor just nu. Har varit på två verkstäder men de kan inte hitta orsaken till att skivorna blir skeva.
Senaste skivorna är 2,5 månader gamla men har nu börjat vibrera vid inbromsning igen. Kör inte speciellt tufft så de slår sig inte pga det. Ingen broms ligger an vid test även om det kan höras ett svagt gnissel ibland. Mekanikerna har dock sagt att det inte ligger emot tillräckligt och att gnisslet inte påverkar skivan.
Balansering av däck/fälg är gjord.
Skulle det vara skit mellan skiva och nav skulle det vara skevt hela tiden och inte dyka upp igen efter 2-3 månader.
Nu är skivorna bytta 2ggr på ett drygt år och det börjar bli dyrt.
Tänkte börja med att svarva skivorna om jag nu bara hittar ett ställe i Gbg som gör detta nu i sommar.
Tips på svarvare eller på vad det kan vara? |
24 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Beat |
Posted - 2012/07/10 : 22:56:13 Har haft samma sak på 2 st tyska kombis. Det är troligen oken. Vill du ha en enkel principskiss på hur systemet fungerar så PM:a.
Skönt att du fick det rullande. |
emanuelgbg |
Posted - 2012/07/05 : 19:44:21 Ja med! =) |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/07/05 : 17:53:15 Jag hoppas Du hittar en "proffsig" mekaniker med erfarenhet av Din bil. Skulle tro att det är det enda som han hjälpa Dig. |
emanuelgbg |
Posted - 2012/07/05 : 12:59:42 Har pratat med ytteligare en makaniker nu som är 99% säker på att det är något fel på bromsoket men han kommer självklart göra en undersökning och inte bara byta. Mjuka bussningar gör att vibrationerna kan kännas tydligare men de orsakar inte felet enligt honom. Hade det varit första gången skivorna blivit skeva efter bara 2,5mån så hade det troligtvis varit matrialfel men då det är 2:a gången på drygt ett år så är det mindre troligt.
Ang att släppa bromsen får jag väl lära mig att lägga in p-bromsen på automaten vid rödljusen.
Får tacka för alla tips o hoppas att jag har en vibrationsfri bil om ett par veckor. Det tråkiga är alla pengar som dessa biblar slukar.. kunde köpt mkt hifi o musik (inte tidningen) för alla reparationer och reservdelar man betalat. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/07/05 : 10:57:36 Javist "killen i norr", ojämn avkyling och uppvärmning av gjutgods är ett aber, stort som smått. Och har det väl börjat kasta, går det inte tillbaka av sig själv.
Men jag tror att man kan finna den/de felande delen eller kombinationen av delar om man jobbar systematiskt och inte 'trail and error'. Bilens framvagn kan vara full av 'special- tillverkade' komponenter som kanske inte 'lirar' så bra ihop.
|
stefaninorr |
Posted - 2012/07/05 : 10:29:00 det brukar hjälpa att svarva skivor, för då har dom ingjutna spänningarna släppt, har svarvat många bromskivor på mitt förra jobb, åt folk inom rally branchen. men som någon skrev, kan även vara mjuka bussningar i framvagnen somgör att man känner av skeva skivor. sen ett litet tips om man vet att man bromsat väldigt hårt, håll inte fast bilen med bromsen, man stjäl värme från just den punkten och då kan skivorna slå sig lite lättare. |
Ryssen |
Posted - 2012/07/04 : 11:48:03 Jag fick byta ett ok på min sierra,då det tog ojämt och orsakade vibrationer. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/07/04 : 11:12:28 Problemet är nog att det är svårt att förstå just problemet.
Oftast han man 'ringa in' felkällan rent logiskt. men då måste man ha hela bilden klar. Och viktigaste pusselbiten är 'hur såg bilen ut när den var OK'.
Det värsta typ av fel är då två detaljer till- sammans orsakar felet. Var för sig är detaljerna inga problem. Oc en värre är det om det är så att det handlar om 'enskilda individer'.
nu skriver jag inte detta för att slå ner modet på Dig. Man måste bara vara inställd på att 'teknik' är ett livslångt 'lärande'. Och man upphör aldrig att bli förvånad.
Hoppas Du hittar en bra utväg ur detta.
|
emanuelgbg |
Posted - 2012/07/03 : 19:58:06 Nä, inte jag men en mekaniker. Höger är utbytt för 2 år sedan men vänster är original. Skall kolla upp på semestern.
Kommer byta fälgar för jag har lite vibrationer som ballansering inte råder bot på. Fälgarna är lite slitna och det har alltid varit klart mindre problem m vinterdäcken.
Ska köpa nya billiga skivor från skroten för att kolla. Inga verkstäder som hinner svarva något nu i semestertider. |
Beat |
Posted - 2012/07/03 : 18:06:03 Har du kontrollerat att oken fungerar och klämmer jämnt över skivan?
/p |
pix |
Posted - 2012/07/03 : 08:42:30 Jag läste någonstanns att BMW gjort en utredning och hävdade att många skeva skivor, kommer av ogjämt, och felaktigt åtdragningsmoment av fälgarna. Att materialet under tid deformeras pga spänningar i materialet Jag vet ej hur mycket sanning det ligger detta (-eller var jag hittade denna info), men allt fler byter ju fälgar på däckverkstan där de troligen aldrig sett en kalibrarad momentdragare
/Pix |
sladdbarn |
Posted - 2012/07/03 : 08:05:41 Ring runt och fråga olika verkstäder (om du inte gjort det redan). |
emanuelgbg |
Posted - 2012/07/03 : 06:45:35 Bilen, Audi A4 Avant -04. Har haft ett par olika Brembo, nu senast Max samt ATE bromsbelägg från Mekonomen. Skivorna är inte synligt slitna det minsta o ja de är ventilerade och mkt stora, 312mm i diam, 25mm tjocka. Alltid fram som blir skeva.
Vet att senaste modellen av Audi A4 har haft en hel del problem med vibrationer och att de flesta har lösts med att byta länkarmar i framvagnen. Känner inte att jag vill lägga ut 20000:- på att byta alla länkarmar på måfå bara.
Går på semester på fredag så då får jag lite mer tid att kolla saker. Skall ta o kolla så att det inte ligger för mkt skit mellan skiva och nav. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/07/02 : 22:12:02 Förstod jag det rätt så slits skivorna jämnt. Hur ofta måste brombackarna bytas? Eller är det så att skivorna alltid är ojämnt slitna? Är det alltid dom främre skivorna som slits?
Frågorna hopar sig.
|
RuneStone |
Posted - 2012/07/02 : 20:29:43 Det finns flertalet bilar som har samma problem, det är sällan det beror på skivorna. Men så finns det ju förståss alltid undantag. Vissa bilmodeller har för klena skivor. Är det ventilerade skivor du har ? I annat fall kan det vara idé att byta till ventilerade. Kan som sagt också vara bussningarna till spindel som är dåliga.
Vad är det för bil ?
|
Enkie |
Posted - 2012/07/02 : 20:26:45 Fråga en mekanisk verkstad om de kan svarva skivorna. Brembo borde ha koll på att göra skivor, det är ju trots allt en firma som levererar bromsar till de flesta sportbilstillverkare. Ibland får skivorna ovett för dåliga belägg som "kletar av sig" på skivorna. När beläggen är varma så lämnar de ett avtryck när bilen stannar och där blir friktionen annorlunda än där man fått slitage. Sedan byter man skiva och det fungerar tills det återigen kletar av sig. En del belägg behöver köras in med ett antal upprepade halvhårda inbromsningar säg drygt 100km/h ner till 30km/h och så upprepa tio-femton ggr i tät följd. Problemet som uppstår med "klet" är precis när bilen stannar, så lätta på bromsen precis innan bilen ska stanna. Men självklart kan man ha otur att skivorna verkligen blir skeva. |
Jamo |
Posted - 2012/07/02 : 20:23:16 När jag köpte min BMW för 12 år sedan så nödgades jag byta bromsskivor tre gånger under de första två åren. Problemet var märkligt nog att bussningarna i framvagnen var för mjuka, vilket ledde till att skivorna började wobbla vid inbromsningar. När framvagnen bussats om försvann problemen och skivorna höll 25000 mil. |
jari |
Posted - 2012/07/02 : 19:55:48 Är det en Ford Mondeo,kompisen hade en sådan, och den åt bromsskivor. |
emanuelgbg |
Posted - 2012/07/02 : 18:47:51 Ingen aning hur Brembo tillverar sina bromsskivor men 3 par på 2,5år är lite för mkt o när inte reperatörerna hittar orsaken så blir man lite sne.. el frustrerad. |
Gubben i Kalmar |
Posted - 2012/07/02 : 15:40:17 Gjutgods är som vår vän 'sladdis' påpekar ett lurigt material. Dels kan man gjuta in spänningar i materialet när den kyls mer. Dels kan man få samlingar av 'karbider' som gör materialet 'stenhårt'.
Vad som ska göras kan vara lite olika. I några fall får man helt enkelt låta 'tid, väder o vind' göra grovjobbet, ett eller två år under bar himmel brukar hjälpa.
Värma upp detaljen 700-800 grader och låta det ha det temperaturen ett par dygn. Sedan låta den svalna lite pö om pö, vilket tar lika många dygn.
Ovan gäller om det är 'material fel'.
Jag hade ett uppdrag åt Norrbit som tillverkar just bromsskivor. Och fick vi problem med svarvningen och/eller kast skicka vi tillbaka hela partiet av gjutgods till gjuteriet. I Norrbits fall var det sällsynt.
Om Ditt problem bottnar i materialfel, skulle jag råda Dig att fixa en skiva från skroten. |
sladdbarn |
Posted - 2012/07/02 : 14:44:58 Det är ingen ide att svarva, dom kommer bli att skeva direkt. Vet inte riktigt varför men antar att det beror på förändringar i materialet. |
Mixon1 |
Posted - 2012/07/02 : 12:41:53 Kolla med gummiverkstäder, de brukar ha utrustning för att svarva bromskivor på in resp. utsida samtidigt, och vissa kan svarva skivorna direkt på bilen utan demontering, (hjulen då förståss). |
emanuelgbg |
Posted - 2012/07/02 : 12:18:36 Försöker bromsa ordentligt då och då men det blir på ett annat sätt när man har automatlåda. Mycket fesbromsning blir det (= beläggen som blir kassa men inga skeva skivor).
Verkstäderna som har kollat upp det vet inget annat bot än att byta skivorna igen alt svarva dem men det går ju inte göra stup i kvarten. Något är det ju som orsakar att de blir skeva..
Får väl bli medlem på något motoforum. |
ztenlund |
Posted - 2012/07/02 : 12:00:11 Om de skulle ligga emot för mycket så blir ju det rätt uppenbart om du kör en bit utan hårda inbromsningar. Om inte någon skiva är redigt het så ligger ju inte bromsen an särskilt mycket.
Skeva skivor har jag inte haft, men däremot "fuktskadade". Står bilen med för mycket fukt i bromsbeläggen kan det bli som ett galvaniskt element mellan belägg och skiva som gör den ojämn. Är det tillräckligt så börjar det skaka när man bromsar. Se upp med att tvätta bilen och inte bromsa av skivorna inom rimlig tid efteråt med andra ord.
Tyvärr vet jag inte var du kan svarva dem, särskilt inte på "baksidan". Jag frågade verkstaden för flera år sedan och det där med svarva var inte något de sysslade med. Fråga på yrkesgymnasium var rådet då. |