HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Formel 1 Ventilation i sittbrunn depå?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
M3 Posted - 2011/10/07 : 20:35:11
Hur fungerar ventilationen i formel 1 när de sitter i depå.
Förarna har en svarvad tub som de leder tryckluft till, ser ut som en förgasare.
Använder de sig av en typ av bakvänd venturieffekt för att få det att fungera?
(Det ser ut som de trycker in luft i mitten på en svarvad tub med en förträngning i mitten som är öppen på båda sidorna ,sedan blåser det ut luft på ena sidan av tuben..)
Jag fattar inte...
Någon som har en länk eller kan förklara i stort hur det funkar, jag blir galen på att jag inte fattar.

Hälsningar Ronnie
10   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gaffa Posted - 2011/12/06 : 19:56:41
Den komprimerade luften är ju "rumstempererad". När den sedan släpps ut genom munstycket dekomprimeras den och temperaturen sjunker.
Precis som när cykelpumpen blir varm när du pumpar däcket (ökar trycket) fast tvärtom. Allt i enlighet med gaslagarna: pV=nRT


M3 Posted - 2011/11/05 : 21:00:59
Jag spånar om man kan använda denna teknik på bilar.
Hjälpa turbotryck, eller flöde ut ur avgassystem till exempel.
Man dumpar ju en hel del luft vid spjällstängning på turbobilar så om man använder sig av denna funktion borde man spara både bränsle och miljö...
Men som sagt jag bara spånar. Biltillverkare har nog redan tänkt tanken...
M3 Posted - 2011/11/05 : 14:24:25
Tack Ztenlund Nu hajjar jag biffen...
Hittade detta vid googel sökning.
http://www.nyteknik.se/nyheter/innovation/forskning_utveckling/article2470742.ece
Detta system borde gå att använda till mycket annat också, det var därför jag var lite nyfiken.

Hälsningar Ronnie
ztenlund Posted - 2011/11/04 : 20:10:56
Alltså, är det samma idé som Dyson-fläktarna vi pratar om?
Isf borde du nog kunna hitta något om dem. Teorin är ju att luften som sprutar ut längs med kanten drar med sig luften bakom genom hålet. Hastigheterna anpassas väl så att den stillastående luften ökar hastigheten och den som kommer in längs kanten saktas ned.
M3 Posted - 2011/11/04 : 19:25:03
Ursäkta att det tog sådan tid för mig att svara i denna tråden som jag skapat. Har varit borta på jobb i en kraftstation i Sällsjö väster om Östersund. (Det är i skogen till vänster om en tall... Dvs. i ödemarken :))
Nu efter Bernts inlägg tror jag att jag förstår lite mer.
Finns det någon bra länk om hur en tryckluftsdriven luftsug fungerar, jag googlar utan framgång tyvärr.

Hälsningar Ronnie
mace Posted - 2011/10/08 : 12:51:54
Jag är på jakt efter en sådan vattensug som vi använde i skolan


M
Rolf-san Posted - 2011/10/08 : 09:53:48
Det låter som samma princip som vattensugarna hade i kemilabbet i plugget, om nu någon kommer ihåg.
Bernt Jansson Posted - 2011/10/08 : 08:54:32
Det låter som en tryckluftsdriven luftsug. Kommer inte ihåg vad de heter men de fungerar så att tryckluften leds in i en krage inuti
röret som sprutar luften åt ena hållet längs rörets radie, det drag som då bildas suger då med sig luft från den andra öppna ändan.
Sådana sugar används i processindustri för att ventilera kärl och ugnar före inträde. Efter att ha öppnat manluckan hänger man in en
grov slang med en sån sug i änden och drar på luft. Den som arbetar där inne sedan har bra ventilation som inte väsnas inne i burken,
och minimalt med eldriven utrustning därinne. (Luften sugs alltså in genom manluckan, genom grova slangen och blåser sedan ut ur sugen.)
Samma effekt används t.ex i ejektorsugar, skummunstycken för brandbekämpning mm.
M3 Posted - 2011/10/08 : 08:15:05
Miaber
Det ser inte ut som det är någon fläkt i tuben. Man borde ju se fläktlageraxeln i mitten i så fall.
Det ser ut som ett helt öppet rör.

Hälsningar Ronnie
miaber Posted - 2011/10/07 : 23:55:20
Jag har fått för mig att tryckluften driver runt fläkten. Det är inte tryckluften som blåser i fejjan på förarna. Nu ser vi fram emot kvalet på Suzuka.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000