HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Det kom ett brev från polisen....

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Vox Posted - 2011/09/02 : 18:04:25
...där de vill att jag skall meddela dem vem som körde min tjänstebil vid en viss tidpunkt.

Orsaken är att jag blev fotograferad av en fartkamera.

Någon som vet vad som händer om jag inte "agerar angivare" utan struntar i deras uppmaning?
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mace Posted - 2011/10/13 : 12:37:46
Nu har jag inte läst igenom hela tråden igen, men detta kanske kan vara ngt om det kniper.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fortkorare-frias-pa-grund-av-lagmiss_6548413.svd

M
edison Posted - 2011/09/08 : 08:54:16
JA, jag hade missat att det inte var en bot, utan en "vem körde?"-förfrågan.
Gör ju mitt 'ettriga' ifrågasättande lite väl överdrivet. Jag tillstår det.

Förstår också att ingen (inte jag heller) längtar efter att skicka in pengar.

Pricipen att man bör stå för det man gör har jag mindre lust att backa från, hur man nu ska tolka det utifrån vad saken gäller kan man säkert diskutera, också, jag låter bli.

Mvh
mace Posted - 2011/09/07 : 22:21:05
Försök med detta
quote:
En person ska inte behöva vittna mot sig själv

- De mänskliga rättigheterna artikel 14

M
Vox Posted - 2011/09/07 : 21:15:23
quote:
Hur kan frågan vara obesvarad?

Frågan är troligen obesvarad för att det är ingen som vet vad som kommer att hända om jag inte anger mig själv.
Däremot är det många spekulationer i tråden plus en och annan icke läskunnig som har sina åsikter.
Ryssen Posted - 2011/09/07 : 20:21:41
quote:
Min fråga är fortfarande obesvarad om vad som kan hända OM jag inte anger mig själv.

kronofogden blir inblandad.
JonasY Posted - 2011/09/07 : 19:58:42
Hur kan frågan vara obesvarad?
Circlomanen Posted - 2011/09/07 : 19:41:10
quote:
Min fråga är fortfarande obesvarad om vad som kan hända OM jag inte anger mig själv.

Du är ju såååå skyldig! Du är jättekriminell och bör genast anmäla dig själv för alla ouppklarade brott i världen.. JFK, Palmemordet och förintelsen under tidigt 40tal....

Skämtet på sidan så tror jag att har polisen nått gångbart på dig så får du hem ett betalningskrav. Har dom inget så händer inget mer.

En kompis fick ingen fråga, utan bara ett kravbrev med foto osv, när han hade passerat en kamera i lite väl hög fart.
Vox Posted - 2011/09/07 : 19:25:30
quote:
Klart jag sett att ingen fortkörning förnekats, Vox.
Jag har läst alla inläggen dina. OK, jag uppfattar avsikten med tråden är att få reda på vad som händer om du inte slantar(?) Implicerar inte det att du vill slippa, fast du VET att du bör/ska slanta?

Det är möjligt att du läst alla mina inlägg, men du verkar inte ha förstått vad du läst.
Jag har inte fått någon böter. Det som hänt är att jag fått en anmodan om att ange vem som var förare av bilen vid ett specifikt tillfälle. Min fråga är fortfarande obesvarad om vad som kan hända OM jag inte anger mig själv.
Mickel-mackel Posted - 2011/09/07 : 18:34:25
Jag är inte heller någon hastighetsängel. Har också pröjsat några ggr samt fått åka buss två månader en gång också, så vi har väl ungefär lika historia.
Jag har aldrig tjafsat med farbror blå när han står där bredvid förardörren, det tror jag inte man har mycket för.
Fullt medveten om det är mitt eget fel.

Vox har inte fått någon bot, inte än iaf.
Jag är övertygad om att även du skulle fundera lite på ifall du möjligen kunde slippa den.
Det skulle i alla fall jag göra, 100% garanterat.

Det betyder vidare att jag inte tänker spränga körkortsregistrets datahall i luften för att slippa att dom hittar mitt foto. Men att slippa boten skulle jag gärna göra, om det går på något vis.
edison Posted - 2011/09/07 : 17:19:29
Klart jag sett att ingen fortkörning förnekats, Vox.
Jag har läst alla inläggen dina. OK, jag uppfattar avsikten med tråden är att få reda på vad som händer om du inte slantar(?) Implicerar inte det att du vill slippa, fast du VET att du bör/ska slanta?

----------

Mickel-mackel:
Nä, om inget krav kommit hade jag har säkert inte ringt och bett om att få slanta. Men har jag redan fått en bot, och vet att det var jag själv som orsakat den, varför skulle då just jag inte betala, när andra gör det?
Visst kan man dra saker pricipiellt ända ut till vassaste spetsen, om man nu vill det. Det tycker jag nog inte jag har gjort i det jag skrivit...

-----------

Som jag skrev har jag genom åren både fått ett antal fartbotar (inget högt snitt per år iofs, har kört dryga 3 deccenier) och "lyckats" köra fort nog att få kortet beslaget, så nån vägarnas ängel är inte (heller) jag, om nu nån ville tro jag sitter och försöker vara präktig. Not so.

Kan hålla med circlomannen om detta:
"Det är farligare att alltid följa trafiklagarna än att tumma på dem vid behov. Slavisk laglydighet är ett stort problem i vår värld"

Smidig trafik innebär ibland att man töjer lite på en och annan regel, visst. 80 på en 70-väg tycker jag iaf är surt att få böter för, men det handlar ju inte tråden om i sig.

Att när man kört för fort, fått boten 'hemskickad' och det inte är oklart eller nåt tvistande om att fortkörningen ägt rum, då finns som jag ser det inte så mkt att göra utom att betala.
Det innebär inte att man behöver älska polisens alla tilltag, eller för den delen de som skrivit alla möjliga och omöjliga lagar...

Men om jag har tagit i så det upplevs oförskämt av nån ev er andra får jag väl be så mkt om ursäkt

Och så lämnar jag tråden
Circlomanen Posted - 2011/09/07 : 15:52:05
Det är farligare att alltid följa trafiklagarna än att tumma på dem vid behov. Slavisk laglydighet är ett stort problem i vår värld.
Vox Posted - 2011/09/07 : 15:17:03
quote:
Alla gör vi väl nåt tokigt, men varför lägga så mkt tid/tankemöda på att inte stå för det???
Har du inte råd slanta din bot eller vad?

Jag har ingenstans förnekat någon fortkörning.
Om du bemödar dig att läsa alla mina inlägg så ser du förhoppningsvis vad tråden handlar om.
Mickel-mackel Posted - 2011/09/07 : 14:44:37
edison, lite onödigt va?

Vox frågar inte någonstans "hur ska jag slingra mig ur detta?"

Utan frågan var vad som händer om han inte är alltför behjälplig med info.
Den frågan är väl inte helt dum, kan man bli än värre straffad så är det kanske bäst att direkt medge sig som förare.

Och sen är väl ingen som läser här så konstig att man inte helst slipper en böter ifall man kan?
edison, inte ringer du väl upp polisen och frågar var boten har tagit vägen ifall du blivit blixtrad på men ingen fortkörningsböter dyker upp?
Mickel-mackel Posted - 2011/09/07 : 14:14:46
http://www.unt.se/uppsala/misstankt-fortkorare-friad--1450000.aspx
sladdbarn Posted - 2011/09/07 : 12:14:42
Jag delar inte politikernas värderingar vad gäller fartgränser och
har kört för fort sedan -96. Inte mycket men så att jag kan sitta
i bilen utan att få panik. Jag har aldrig varit med om en trafikolycka.

Jag hade gjort allt för att slippa betala.
Rätt eller fel det är hur jag hade gjort
edison Posted - 2011/09/07 : 08:27:23
"Varför måste jag ha missat 70-skylten? Jag kan ha gjort ett medvetet val och kört fortare än tillåtet"

Hela idén att tjafsa om saken är därmed ännu dummare än den var tills jag läste det...

Jag är heller inte 100% nöjd med polisens metoder/prioritering etc, så det kan väl lämnas därhän.

Man konstaterar iaf att det är avsevärt fler gånger jag blivit nykterhetstestad på senare 5 åren än förut, vilket ju är bra.

Korkortet tog dom (ett par månader) för ett antal år sen pga fartöverträdelse, och i våras var det dags för 3200 kr pga ...fart. Så jag kan lätt förstå den som blir sur när han blir ertappad.

Det är däremot helt galet att tramsa om hur man ska komma undan, det är bara att slanta, i synnehet om man som du lite förklätt medger (min tolkning, jag kan ha fel) har gjort detta övervägt.

Du undrar vad som kan hända om du inget säger...jag tänkte skriva "du får taskigt samvete pga du gjort nåt dumt" men inser att det gäller nog inte det heller

Alla gör vi väl nåt tokigt, men varför lägga så mkt tid/tankemöda på att inte stå för det???
Har du inte råd slanta din bot eller vad?

Vox Posted - 2011/09/07 : 07:59:03
quote:
Kanske du missade du varningsskylten, precis som du måste ha missat 70-skylten??

Varför måste jag ha missat 70-skylten? Jag kan ha gjort ett medvetet val och kört fortare än tillåtet.
miaber Posted - 2011/09/06 : 20:35:42
Ja, mycket resurser läggs på att komma tillrätta med oss lagöverträdare. Mig tog dom med laser, 600 meter efter fartkameran. +12 km/h på 90-väg kostade mig 2000:-.
Circlomanen Posted - 2011/09/06 : 20:34:50
Fartkameror tar bort vår egna känsla av ansvar och de kommer bara leda till fler olyckor i långa loppet. Alla åtgärder som fråntar individen ansvar, gör även individen mer oansvarig. Nästa steg är väl elektronisk kontroll så att vi inte kan gasa på mer än rådande hastighetsgräns. Det leder till att folk troligtvis kommer att gasa på max oavsett omständighet, då man inte längre förväntas ta ansvar över sin egen hastighet.

Det är en väldigt tragisk nedåtgående spiral av allt mindre individuellt ansvar och allt mindre möjligheter.
Kontroll, ansvar och kunskap går hand i hand. Ta bort en del av de tre och de andra två faller i exakt samma grad.
("KRC-triangeln" (Knowledge, Responsibility och Control) av L.Ron Hubbard.)
brewitz Posted - 2011/09/06 : 19:44:47
Kanske du missade du varningsskylten, precis som du måste ha missat 70-skylten??
Vox Posted - 2011/09/06 : 19:36:52
quote:
Det stämmer, innan dom ställer ut en portabel kameravagn så sätter dom ut varningsskyltar
det är dom skyldiga att göra, har dom glömt det så klarar du dig.
Revoxarn.

Några skyltar fanns inte. Det är jag säker på, men att bevisa det!?
Revoxarn Posted - 2011/09/06 : 16:28:13
Det stämmer, innan dom ställer ut en portabel kameravagn så sätter dom ut varningsskyltar
det är dom skyldiga att göra, har dom glömt det så klarar du dig.
Revoxarn.
Mey Posted - 2011/09/06 : 12:38:24
Jag har flera gånger passerat kameravagnar, som varit märkta med fyrkantiga skyltar med kamerasymbol 100-200 meter innan.
Vox Posted - 2011/09/06 : 12:17:26
quote:
Sträckorna där kamerorna är placerade är dessutom märkta med skyltar i förväg så man har en chans att anpassa farten.

Nej, det där stämmer inte. Kameran som fotade mig var en portabel sak på en liten släpvagn. Dessa ställer de upp utan några varningsskyltar innan.

Jag vill göra ett förtydligande. Jag har inte, och kommer heller inte, förneka att jag körde för fort på det aktuella stället. Det var på en 70-väg och jag höll 80.
Vox Posted - 2011/09/06 : 12:14:16
quote:
Om alla som håller på o fjollar med dylikt helt enkelt bet i det sura äpplet och betalade sina böter skulle kanske polisen kunna ägna mer kraft år sådant som är viktigt...

Men det är klart att det är enklare att tycka polisen jävlas med en, än att erkänna att man gjort fel...

Den här tråden handlar inte om erkänna att någon gjort fel eller inte utan om vad som kan hända om jag inte skickar in mitt namn till polisen.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000