T O P I C R E V I E W |
Jörgen_G |
Posted - 2011/08/12 : 17:51:00 Undertecknad är med ved på landet - på rot. Den ska sågas ned, kvistas och kapas. Har insett att det blir lite jobbigt att handsåga. I synnerhet när man ser hur geschwindt det går för motorsågsinnehavande grannar.
Vad ska jag tänka på vid motorsågsanskaffning? Skyddsutrustning är självklart - men resten?
Aktuella träd är upp till ca 20cm i diameter. Mest barrträd, men ett och annat smärre lövtråd kommer att få känna på kedjan.
Det enda jag vet är att det inte ska vara en elsåg. Ty det finns inga eluttag nära berörda träd.
Några frågeområden:
- Motorstyrka?
- Bränsle?
- Lämplig längd på svärdet (eller vad den där långa saken som sticker ut och som kedjan går runt heter)?
- I vilken prisklass börjar det övergå från leksak till motorsåg?
- Avvägning mellan vikt och övriga egenskaper?
- ...och allt det där andra som jag inte har en aning om att jag ska fråga om ens?
Även tips på lämplig modell och lämpliga inköpsställen i Stockholmsområdet och i gränstrakterna av skärningspunkten mellan de tre smålandslänen mottages.
/Jörgen G |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Jörgen_G |
Posted - 2011/10/27 : 19:57:12 Visserligen finns det en säkerhetsfaktor i att personer i närheten kan skadas av till exempel fallande träd. Men nog verkar det som om vederbörliga myndigheter egentligen vill förbjuda användning av motorsåg av alla som inte har vederbörlig kunskap och visat det för en av myndigheten ackrediterad person som skriver intyg på att motorsågaren har de tillräckliga kunskaperna.
Samtidigt inser myndigheten att man inte kan ha koll på alla som hanterar motorsåg i rikets skogar utan inför en reglering där de som arbetar tillsammans ska kolla varandra. Ensamarbetarna släpps att klara sig själva, trots att de löper störst risk.
Å så alla gränsdragningproblem. Vad menas till exempel med "tillsammans"?
Suck! /Jörgen G
PS Glömde. Har sågat idag med. Det fungerar allt bättre. Börjar finna tekniken i allt fler moment. Hur man kapar smidigt och rationellt till exempel. /DS |
Ryssen |
Posted - 2011/10/26 : 21:47:18 Läste i tidningen att det framöver kommer krävas certifikat (kurs)om man ska såga mer än en vid samma tillfälle. Vilken tur att jag brukar såga ensam då.. |
Jörgen_G |
Posted - 2011/10/26 : 21:35:50 @jari - det råder uppenbarligen olika åsikter om aspar...
@Rolf-san - ska meddela det. Men jag tror inte hon är riktigt mottaglig för det argumentet ännu.
@jamo och alla andra intresserade: Sågandet har nu pågått i dagarna tre. Lagom mycket varje dag. Det är kul. Och enkelt. Själva motorsågen ÄR lätthanterlig. Det är inte den som strular till när man arbetar. Det är allt det där andra. Träden som växer knasig så att man inte har något bra ställe att stå och såga på till exempel.
Har även tagit ned lite större träd. En lind och ett par ekar med cirka 20cm diameter är max. Inga svåra träd. Smala kronor och inte känsliga för att riktningen blev exakt. Men de föll ungefär som jag ville.
I morgon är det dags att kapa upp allt det jag lyckats fälla.
Dessutom har stövlelskaften sluta skava.
/Jörgen G |
Rolf-san |
Posted - 2011/10/25 : 16:48:45 quote: Enda mankemanget var att jag råkade ta ner en asp som frugan tyckte var väldigt snygg.
Hon kan vara lugn. Det kommer upp 100 nya rotskott. Och då får du fler att såga ner.
För att citera Povel Ramel: " Upp till kamp mot varenda svamp. Trampa dom ner, så blir dom många fler." |
jari |
Posted - 2011/10/25 : 15:28:47 Aspar är inte snygga. |
Jamo |
Posted - 2011/10/24 : 22:50:47 Jag ser fram emot ytterligare rapporter. |
Jörgen_G |
Posted - 2011/10/24 : 20:20:03 Tack jamo.
Sågat ffg.
Alla kropsdelar i behåll. Och hela!
Inga stora träd än. Max cirka 10cm i diameter.
Jag blev positivt förvånad över hur lätthanterlig sågen är ute bland träden. Med rätt grepp och arbetsställning var det enkelt att komma rätt till träden och hanteringen av motorsågen kändes naturlig.
Enda mankemanget var att jag råkade ta ner en asp som frugan tyckte var väldigt snygg. Och så att sågstövlarna skaver mot smalbenen.
Mer sågning i morgon!
/Jörgen G
|
Jamo |
Posted - 2011/10/23 : 23:42:58 Grattis Jörgen!
Det hade varit roligt att vara med i morgon... |
Jörgen_G |
Posted - 2011/10/23 : 20:46:25 Vederbörliga skydd för huvudet - Check!
Diverse annat bra att ha - Check!
I morrn ska jag såga ffg...
/Jörgen G |
Jörgen_G |
Posted - 2011/10/16 : 16:34:18 Motorsågsstövlar - Check!
Skogsjacka - Check!
/Jörgen G |
Jörgen_G |
Posted - 2011/09/05 : 20:09:35 Var och klämde och kände idag igen.
Motorsåg - Check!
Det blev en Stihl MS250 med några bokstäver efter.
Efter ytterligare klämning och känning och jämförelser mellen MS260 samt ett par andra modeller samt värdering av de olika erbjudandena hamnade jag där.
Finns inte mycket tillägga just nu mer än
Tack för hjälpen allihopa!
Nu ska jag handla resten också.
/Jörgen G |
Jörgen_G |
Posted - 2011/09/04 : 19:44:28 Tack för nya inspel och erfarenheter.
Jag har nu börjat komma igång med mina inköp. Var ånyo på Fredells i annat ärende och släntrade förbi motorsågsavdelningen. Där hade de utförsäljning av skyddsutrustning i gammal färgställning. Och för en gångs skull hade de något jag var ute efter till halva priset - motorsågsbyxor. I min storlek!
Således
Motorsågsbyxor - Check!
/Jörgen G |
Ryssen |
Posted - 2011/09/04 : 19:08:27 quote:
Måste varit ett blåbär du pratade med då, den första bensinen sågen får är den som finns kvar i flottörhuset, sen fylls förgasaren på alltmedans sågen går..
Upps tänkte inte på det..Men när den är varm startar den direkt,det är när det gått nån dag emellan. |
Goldfinger |
Posted - 2011/09/04 : 13:54:00 quote: Min (nya)Husqvarna startar på 20 ryck... Har frågant på affären,dom säger att antagligen är bränsle slangen för lång så man får (dra)fram bensinen,har docj inte kortat slangen än..
Måste varit ett blåbär du pratade med då, den första bensinen sågen får är den som finns kvar i flottörhuset, sen fylls förgasaren på alltmedans sågen går..
Finns ingen koppling mellan slanglängd och hur lättstartad den är.. Okunnig säljare eller så ville han inte ta i problemet. |
Ryssen |
Posted - 2011/09/02 : 21:03:03 Min (nya)Husqvarna startar på 20 ryck... Har frågant på affären,dom säger att antagligen är bränsle slangen för lång så man får (dra)fram bensinen,har docj inte kortat slangen än.. |
Claes_Ireland |
Posted - 2011/09/02 : 20:46:29 Jo, qvarnan är 10 år gammal, den vi har, den startar på två ryck. All service den någonsin fått är rengjort luftfilter, nytt stift. Ett ryck med choken, brum säger sågen, in med choken, ett ryck till, sen är den igång. Men, jag kör det man inte ska göra, skjutsar sågen nedåt med handen som inte drar så man får "dragspels"effekt så att säga. |
Claes_Ireland |
Posted - 2011/09/02 : 20:44:16 Alltså, jag har sågat mycket med stihl ms 260 och husqvarna 55. 55 är mer driftsäker, stryktålig, och skönare att såga med. Men, det är inte stora skillnader, så låt din smak avgöra. Kedjespänningen har jag aldrig retat mig på. Har fungerat hur bra som helst på 55an. Bor du i stockholm kan du få klämma på en. Stiehlen är bra, men jag tycker att husqvarnan är lite bättre. |
Jörgen_G |
Posted - 2011/09/01 : 21:21:34 Jag vet - men de har ingen info om Dolmar-sortimentet.
/Jörgen G |
No Frills Audio |
Posted - 2011/09/01 : 21:06:22 Dolmar säljs numera av Makita-Sverige ..... så visst finns de att få tag på www.makita.se |
Jörgen_G |
Posted - 2011/09/01 : 20:35:06 @No Frills Audio - Omdömen man läser om Dolmar är ju överlag väldigt positiva. Men de är de knappt sökbara på Nätet och jag har inte lyckats finna någon återförsäljare i mina trakter. Så därför faller de bort.
/Jörgen G |
No Frills Audio |
Posted - 2011/09/01 : 20:16:45 Ta dig en titt på Dolmars sågar........... rekommenderas varmt! |
Jörgen_G |
Posted - 2011/09/01 : 19:07:02 @Erik Johansson - du sammanfattar rätt bra vad jag själv kommit fram till. Fast jag har naturligtvis ingen egen uppfattning om modellerna du beskriver.
@Jamo - Tack. Jag har noterat att Carlsönerna har motorsågskvällar och har väntat på att höstens datum skulle komma. Har redan anmält mig. Fast det är ju lite som att lära sig simma utan tillgång till sjö eller bassäng.
Efterforskningarna fortsätter, även om jag inte varit så frågvis. Har till exempel snurrat runt lite på olika skogsforum och sett vad de skriver där. De ger ungefär samma bild sm jag fått här.
Har varit och känt och klämt lite hos Carlsönerna här i stan. De har Stihl MS260 med 32cm svärd för cirka 5300. Det är favoriten. Smidig men dyrare än tänkt. De hade även Stihl MS250 för 4900. Den kändes klumpigare fast den var en aning lättare.
Klämde och kände även på Husqvarnas 4XX-serie. 435 kändes smidig, men är 1,6kW tillräckligt? 450 kändes klumpig. Båda i o f s OK - men verkade inte prisvärda om man jämförde med Stihls 260. Någon 359 såg jag inte till. De hade Husqvarna 55 också - men eftersom den hade 15" svärd, är dyrare än Stihl 260 och inte har kedjespänning från sidan faller den bort.
Och så var man där igen - gå lite över tänkt pris men få något som verkar bättre än man vågat hoppas att man kunde skaffa?
Att det ska vara så svårt att köpa grejer
/Jörgen G |
Jamo |
Posted - 2011/08/31 : 09:56:09 Motorsågskurs för 08:or
http://www.skogen.se/pub/render?id=4243 |
Erik Johansson |
Posted - 2011/08/28 : 08:34:56 Hej!
Ville bara påpeka att 55:an i allra högsta grad tillverkas fortfarande (dock flyttade tillverkningen till brasilien för något tiotal år sedan) och går ofta att hitta till bra priser (strax under 4000kr).
Själv satsade jag dock på 359:an som jag anser är smått oslagbar om man hittar den för de 4990kr jag gav för min. Det är ju exakt samma såg som 357XP fast med annan cylinder och kolv som är portad för lite bredare register och inte lika "vass" karaktär som XP-syskonet. Som allroundsåg tycker jag den är perfekt med 15" svärd. 13" är som skrivits lite mer lätthanterligt och räcker till det mesta men jag trivs bättre med 15".
I somras när jag var på semester i Tyskland köpte jag mig en Dolmar PS-420 att ha till kvistning. Också den byggd som en proffssåg med riktigt vevhus i magnesium och inte plast som det är på i stort sett allt under 5000kr. Priset låg på knappt 3000kr jämfört med knappa 6000kr här hemma. En enormt trevlig liten såg som är det mest lättstartade jag stött på. Direkt ur kartongen räckte det med 2 drag med choken och sen in med den och start på första rycket. :)
Om det är en såg du planerar att lägga lite pengar på och ha länge så tycker jag du ska satsa på Husqvarna, Jonsered eller Stihl och välja en proffsbyggd såg med riktigt vevhus i metall. Det gör allt eventuellt framtida servicejobb enormt mycket enklare och tillgången på delar kommer inte att vara några problem. Dolmar är inga problem att hitta delar till heller och är rena proffssågar. Problemet är bara att de inte är så populära i Sverige så support och service är inte lika bra som de övriga. Hittar du en 359 på kampanj så tycker jag som sagt att är det en svårslagen såg för pengarna.
Lycka till med inköpet!
/Erik |
Jörgen_G |
Posted - 2011/08/23 : 19:01:30 Återigen tack för visdomsorden till er båda.
@ Goldfinger: quote: har gett den nytt svärd/kedja och kolvring för sammanlagt några hundringar, såna grejor man kan få räkna med om man köper lite äldre beggade sågar
Det är just för sådant som jag inte vill köpa begagnat. Jag är generellt alltför mycket omekaniker och kan alldeles för lite om motorsågar för att hålla på med sådant. För mig är det väl värt en tusenlapp eller två för att slippa.
/Jörgen G |