HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad använder ni för kaffefilter och varför?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Jazz Posted - 2011/07/28 : 09:07:37
Är det någon större skillnad mellan billighets filter och dyrare?
Vill gärna veta vad ni rekommenderar och varför
14   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
HLindgren Posted - 2011/09/06 : 14:49:29
Filter???Näfan..pressokanna får det allt vara. Men hade jag kört filter, inte hade det blivit något i papper iaf.
lennartj Posted - 2011/09/06 : 14:46:27
Melitta 1x2 original till Melitta single5-bryggare, som brygger överlägset bäst kaffe av de jag provat, när jag ska ha mindre än 3 koppar, vilket i mitt fall är 9 gånger av 10.
repeterande Posted - 2011/09/06 : 10:33:33
Aeropress är riktigt trevlig, har "nött" ut min gummipuck dock så den ligger vilandes,

Tycker nog att pressokannan har en plats i hyllan ändå, det blir inte en lika klar kopp men kan smaka fantastiskt likväl
Claes_Ireland Posted - 2011/09/05 : 19:08:17
Usch, bort med pressokannan, kör med aeropress istället. Gruvligt mycket godare. Där blir det pappersfilter för mig, finns inget annat att välja på.
repeterande Posted - 2011/08/17 : 15:32:09
Jag använder ett swiss gold till filterbryggaren och motsvarande enkoppsfilter om jag bara ska droppbrygga till mig själv.
Har också en pressokanna och växlar lite mellan dessa beroende på humör/sällskap.

Jag känner ingen större skillnad i smak på guldfiltret när jag brygger i min moccamaster men uppskattar att det är ett permanent filter.
Enkoppsfiltret (och säkerligen det större som man sätter direkt på en kanna) gör dock en suverän kopp kaffe med riktigt nyrostat kaffe..
Gaffa Posted - 2011/08/07 : 22:38:43
Har inte använt filter på flera år. Använder en sån där Bodum presso eller vad de kallas för...

Eh... Just det, pressobryggare var det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pressobryggare
soundbrigade Posted - 2011/07/29 : 12:55:49
Bra att veta.

Lite OT: Köpte ett paket kaffe till Moka-bryggare i Italien. vanligt Zoega funkar dåligt i våra espressobryggare.
mace Posted - 2011/07/29 : 11:56:23
quote:
Hur är det med flergångsfilter? Kaffe är ju lite flottigt och om man inte diskar ordentligt härsknar kaffefettet.

Vi sköljer ur filtret i varmt vatten effter varje bryggning. Diskar ur med handdiskmedel en gång i veckan eller så.

Kanoners!

M
gerward Posted - 2011/07/29 : 11:26:53
Melitta Intense är det filter vi använder. Har en långsammare genomsläpplighet än tex Meltitta normal. Detta ger för oss ett mer aromrikt och kraftfullare kaffe. Dock blir det problem då man brygger 10 koppar då vattnet ibland rinner över (moccamaster bryggare).

Att filtret spelar roll för genomsläpplighetshastigheten är givet, frågan är bara vad man är ute efter.

Vi provade tex Melitta Gourmet vilket vi tyckte gav ett blaskigare och tunnare kaffe än Intense-filtret.

Dock får man ta sig en funderare på vilka faktorer som påverkar. Köper man färdigmalet och dricker ett paket varannan vecka så är själva kaffepulvret en stor variationsgivare.

//Andreas
soundbrigade Posted - 2011/07/29 : 09:31:54
De flesta filter har en elak förmåga att spricka oavsett fabrikat och pris.

Hur är det med flergångsfilter? Kaffe är ju lite flottigt och om man inte diskar ordentligt härsknar kaffefettet.
everwake Posted - 2011/07/28 : 21:49:44
om jag vill att filtret ska vika sig och släppa ner kaffesump i kannan brukar jag ta lite finare "aroma"-filter, annars billigast möjliga.

de gånger jag undvikit kaffesump har kaffet genom de "fina" filtren smakat precis som vanligt
Ryssen Posted - 2011/07/28 : 21:43:30
Så billigt som möjligt,är det skillnad?
Gubben i Kalmar Posted - 2011/07/28 : 21:22:46

Kaffe.......var det någon som sa kaffe?

Aha......filtret!

Det kanske låter vanvördigt så billigt som möjligt!
mace Posted - 2011/07/28 : 09:47:32
Swiss Gold
Toppen till 99% Den sista %-en är för de gånger man vill brygga mer än 6 koppar vilket inte går för oss.

Papper? Nä!

M

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000