HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad använder ni för kaffefilter och varför?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2011/07/28 :  09:07:37  Show Profile Send Jazz a Private Message  Reply
Är det någon större skillnad mellan billighets filter och dyrare?
Vill gärna veta vad ni rekommenderar och varför

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/07/28 :  09:47:32  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Swiss Gold
Toppen till 99% Den sista %-en är för de gånger man vill brygga mer än 6 koppar vilket inte går för oss.

Papper? Nä!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2011/07/28 :  21:22:46  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply

Kaffe.......var det någon som sa kaffe?

Aha......filtret!

Det kanske låter vanvördigt så billigt som möjligt!

Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8822 Posts

Posted - 2011/07/28 :  21:43:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Så billigt som möjligt,är det skillnad?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2011/07/28 :  21:49:44  Show Profile Send everwake a Private Message  Reply
om jag vill att filtret ska vika sig och släppa ner kaffesump i kannan brukar jag ta lite finare "aroma"-filter, annars billigast möjliga.

de gånger jag undvikit kaffesump har kaffet genom de "fina" filtren smakat precis som vanligt
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/07/29 :  09:31:54  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
De flesta filter har en elak förmåga att spricka oavsett fabrikat och pris.

Hur är det med flergångsfilter? Kaffe är ju lite flottigt och om man inte diskar ordentligt härsknar kaffefettet.
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2011/07/29 :  11:26:53  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Melitta Intense är det filter vi använder. Har en långsammare genomsläpplighet än tex Meltitta normal. Detta ger för oss ett mer aromrikt och kraftfullare kaffe. Dock blir det problem då man brygger 10 koppar då vattnet ibland rinner över (moccamaster bryggare).

Att filtret spelar roll för genomsläpplighetshastigheten är givet, frågan är bara vad man är ute efter.

Vi provade tex Melitta Gourmet vilket vi tyckte gav ett blaskigare och tunnare kaffe än Intense-filtret.

Dock får man ta sig en funderare på vilka faktorer som påverkar. Köper man färdigmalet och dricker ett paket varannan vecka så är själva kaffepulvret en stor variationsgivare.

//Andreas
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/07/29 :  11:56:23  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
quote:
Hur är det med flergångsfilter? Kaffe är ju lite flottigt och om man inte diskar ordentligt härsknar kaffefettet.

Vi sköljer ur filtret i varmt vatten effter varje bryggning. Diskar ur med handdiskmedel en gång i veckan eller så.

Kanoners!

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2011/07/29 :  12:55:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Bra att veta.

Lite OT: Köpte ett paket kaffe till Moka-bryggare i Italien. vanligt Zoega funkar dåligt i våra espressobryggare.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2011/08/07 :  22:38:43  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message  Reply
Har inte använt filter på flera år. Använder en sån där Bodum presso eller vad de kallas för...

Eh... Just det, pressobryggare var det: http://sv.wikipedia.org/wiki/Pressobryggare

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/08/17 :  15:32:09  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Jag använder ett swiss gold till filterbryggaren och motsvarande enkoppsfilter om jag bara ska droppbrygga till mig själv.
Har också en pressokanna och växlar lite mellan dessa beroende på humör/sällskap.

Jag känner ingen större skillnad i smak på guldfiltret när jag brygger i min moccamaster men uppskattar att det är ett permanent filter.
Enkoppsfiltret (och säkerligen det större som man sätter direkt på en kanna) gör dock en suverän kopp kaffe med riktigt nyrostat kaffe..
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2011/09/05 :  19:08:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Usch, bort med pressokannan, kör med aeropress istället. Gruvligt mycket godare. Där blir det pappersfilter för mig, finns inget annat att välja på.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

repeterande
Starting Member

41 Posts

Posted - 2011/09/06 :  10:33:33  Show Profile Send repeterande a Private Message  Reply
Aeropress är riktigt trevlig, har "nött" ut min gummipuck dock så den ligger vilandes,

Tycker nog att pressokannan har en plats i hyllan ändå, det blir inte en lika klar kopp men kan smaka fantastiskt likväl
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2011/09/06 :  14:46:27  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Melitta 1x2 original till Melitta single5-bryggare, som brygger överlägset bäst kaffe av de jag provat, när jag ska ha mindre än 3 koppar, vilket i mitt fall är 9 gånger av 10.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2011/09/06 :  14:49:29  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
Filter???Näfan..pressokanna får det allt vara. Men hade jag kört filter, inte hade det blivit något i papper iaf.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000