T O P I C R E V I E W |
pix |
Posted - 2011/05/28 : 21:00:57 Jag kikar efter en ny kärra, och har hittat en skaplig till hyfsat pris Men.... Säljaren är sambon till en man utan arvvingar. Hur fungerar detta?
Jag vet att en godkänd bouppteckning ger rätt att sälja saker, men om jag förstår det rätt så kan det ta upp till 6 månader att få en bouppteckning godkänd (för att ev. testamente skall hinna disputeras)
/Lars |
1 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mey |
Posted - 2011/05/28 : 22:48:11 Den är lite knepig. Skulle inte köpa den med mindre än en fullmakt från dödsbodelägare eller godkänd bouppteckning alternativt att säljaren överlåter bilen på sig själv innan Du köper den. Med det sistnämnda alternativet blir det en rak affär mellan Er, utan dödsboets inblandning och vid eventuell tvist framgent får säljaren bära ansvaret gentemot dödsboet. Huruvida det går att göra så här rent praktiskt är jag inte säker på men jag skulle inte köpa den under nuvarande omständigheter då det finns tid kvar för disputation. Det gäller att se upp när man gör bilaffärer då lagstiftningen inte erbjuder särskilt mycket skydd för köparen tyvärr. |
|
|