T O P I C R E V I E W |
Mickel-mackel |
Posted - 2010/11/06 : 14:30:38 Jag provade att söka, men det verkar inte som att det existerar någon tråd med matrecept här på hifi-forum.
Då tycker jag det är dags att starta en.
Jag börjar med ett recept som jag stötte på i slutet av -90-talet och provade att laga då. Jag följde det hyggligt väl, köpte tom en Hank-williams-skiva , (ingen favvoskiva sedan dess, kan jag lugnt påstå).
Recepet är riktigt kul att läsa och den färdiga grytan är en mycket trevlig upplevelse för chiliälskare.
http://hem.passagen.se/cnilsson/recept2003/rec024.htm
Hela deras receptsamling återfinns på: http://hem.passagen.se/cnilsson/recept2003/ |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/11/20 : 18:52:02 Lite intressant: http://www.matbiten.net/index.php?article_no=8&sub=showarticle.php |
jari |
Posted - 2011/11/11 : 18:19:11 Vi kör en variant av "böffen",med vitlöksklyftor,stekta svampen och det stekta baconet var för sig,vid sidan om. Då kan var och en ta så mycket av dessa som man vill, till själva "bourguignonen".
|
Mickel-mackel |
Posted - 2011/11/11 : 18:02:52 Så småningom, efter många års försök, har jag börjat få någon ordning på boeuf bourguignon, eller burgundisk köttgryta som den också kallas.
Receptet på att lyckas (jämfört med tidigare) är Högrev och massor med vin.
Jag har i alla år använt för fint kött, typ rostbiff. Det funkar bara inte, det blir för hårt. Sen har jag pytsat i alltmer vin, för 15 år sedan blev det väl 1-2 dl, nu blir det 6-10 dl.
För ett tag sedan hittade jag Grand sud på bolaget: http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?varuNr=6263
Med sina 62kr för en 1-liters pappförpackning behöver det ju inte snålas. Bra smak men en aning för mycket blå färg till maten blev det.
Nu verkar den utgå från systemet. Men för folk som bor i sthlm-trakten tror jag det fanns 11 st kvar på någon buik.
Idag hittade jag högrev för 59:-/kg. Så just nu puttrar en boeuf bourguignon på spisen igen. Nu kör jag med ecologica i BiB i grytan, verkar funka det också. Och inte lika blå mat.
Recept som detta, ungefär: http://www.tasteline.com/Recept/boeuf_bourguignon_2 |
Marina Jansson |
Posted - 2011/11/08 : 00:05:33 Det såg ju väldigt smarrigt ut! Och Puck som köpte lövbiff idag till oss... |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/11/07 : 12:53:30 Den här ska jag göra nu ikväll, det blir väl 4-5'e gången nåt: http://kryddburken.se/2009/11/12/cajunkryddad-lovbiffsgryta-med-haselbackspotatis/ Än har jag inte kombinerat den med hasselbackspotatis, utan ris får det bli. Enkelt och gott, men brässeringen tar lite tid förstås.
Cajunkryddan höftar jag ihop själv utav malen paprika, cayenne-peppar, oregano, timjan, vitlökspulver, lite spiskummin och ingefära. Ungefär såhär: http://foodelicious.se/cajunkrydda Men då skippar jag förvisso löken för att ha en torr kryddblandning istället, så blandar man mer än vad man behöver och sparar resten i en burk. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/10/18 : 16:49:25 Jaja, det blev porterstek ... Puttrar just nu, klart om en halvtimme, ca. |
Labbe |
Posted - 2011/10/17 : 21:53:18 Pulled pork kanske? |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/10/17 : 21:26:45 Jag googlade på "majig curry", men det gav inget ... |
mace |
Posted - 2011/10/17 : 17:14:23 En majig curry
M |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/10/17 : 16:07:59 Nu har jag 1 kg grytstek av oxytterlår i kylskåpet !
Är det någon som vill tipsa om något att göra av'et. |
jari |
Posted - 2011/07/10 : 12:40:47 quote: med eller utan tequila i receptet ??
Utan,då lilltösen med sambo skulle bjudas på detta. |
sladdbarn |
Posted - 2011/07/10 : 10:39:42 Även jag har gjort chiliröran, det var gott men inte överväldigande. |
DIESEL |
Posted - 2011/07/10 : 01:39:18 med eller utan tequila i receptet ??
Kan bli lite väl tungt huvud annars
har oxå gjort den chilin , mycket god. 3 timmars kok på chili, öl och högrev ger en finfin chiliröra |
jari |
Posted - 2011/07/04 : 17:22:22 Jag gjorde "världens bästa chili" igår. Det blev väldigt gott,det kan verkligen rekommenderas.
|
Mickel-mackel |
Posted - 2011/06/25 : 10:52:28 quote: Men för att det ska bli någon succé så måste jag nog framförallt komma på hur jag ska få bort att det rinner ut vatten (vätska!) när man biter av den.
Men ett nytt försök till midsommar blir det, och sen fortsätter jag nog med försök i denna riktning. Dvs olika chilifrukter med fyllning.
Tja, igår pytsade jag i resten av Chevren i ett antal paprikor, körde dom halvvarmt på grillen med locket på, till att dom började få lite bruna fläckar under. MEN, sen fick dom ligga rätt länge innan vi åt. Och då, simsalabim, var det inte längre en tesked vätska som rann ut när man bet av. Det blev i alla fall rätt uppskattat och vi experimenterade fram att lite salt på, höjde smakupplevelsen ett snäpp. |
Marina Jansson |
Posted - 2011/06/24 : 09:47:20 Fetaostalternativet verkar spännande! Särskilt om du har honung i glazen. Det kan nog bli riktigt lyckat. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/06/23 : 23:53:37 Tja, vad ska det egentligen vara på midsommar tro?
Jag har bara ansvar för middagen på kvällen. Till lunch ska det tydligen vara lite sillsallad och annat mer eller mindre traditionellt.
Själv har jag ikväll lagt 1,5 kg rostbiff i en marinad av rödvin, olja, soja, timjan, balsamvinäger svartpeppar vitlök. Tänker torka av köttet, salta och peppra och grilla det långsamt till en innertemp på 62°C imorgon. Mot slutet en "glaze" med bl.a. mycket örtkryddor, kanske en aning flytande honung, sen får det vila en 15-30 minuter.
Så får det bli en fransk potatissallad till det, men nyss hittade jag en variant, med nykokt färskpotatis, fetaost, färska örter t.ex. rosmarin, basilika, persilja och lite gräslök. Och så lite olja, citronsaft, vitlök salt och peppar i. Jag har inte riktigt valt, men fetaostalternativet känns lockande.
Och så tror jag att jag snor ihop en nektarinsalsa också. Nektarin, tomat, någon mild lök, lite spansk peppar, olja salt och vitlök, typ ... |
Marina Jansson |
Posted - 2011/06/23 : 22:59:30 Eftersom jag hittade årets första kantareller idag, så skulle man kunna byta ut murklorna i EngelholmAudios recept mot kantareller (nyplockade) och få en utsökt god stuvning att lägga på surdegsbrödet, eller till den grillade laxen, flanksteken, karrén eller vad man hittar på grillen. |
EngelholmAudio |
Posted - 2011/06/23 : 21:44:27 Enkla såser: * Creme Fraiche (riktig, med bra fetthalt och utan tillsattser). Alternativ: - peppar, salt, vitlök - salladskrydda - salt, peppar, chilli - salt, peppar, riven limeskal Rör ihop och server kall.
Alt 2 Creme Fraiche ner i kastrull Buljong (tärningarna är tyvärr proppade med tillsattser å skit) Pressad vitlök Låt den blir varm, svagt bubblande och servera!
Alt 3 (underbart till fisk) Hacka ner och skölj murklor. Hacka mild lök. Stek sakta i smör. Häll på grädde och låt det hela sjuda tills det kokat ihop och blivit krämigt (/inte så blaskigt).
|
Gaffa |
Posted - 2011/06/23 : 21:24:42 Prova med lite finhackad färsk basilika på jordgubbarna och en skvätt cointreau i grädden. Fick det till efterrätt på en finare middag härom veckan och blev positivt överraskad.
|
lindvall |
Posted - 2011/06/23 : 16:27:14 Någon som har något midsommarrecept att dela med sig av, eller är det bara sill och potatis som gäller? |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/06/23 : 09:17:40 Tack Marina för att du visade att det åtminstone finns någon som är intresserad här på forumet.
Tja vad ska jag säga ... Det blev inget helt fantastiskt jättegott supercoolt mattillbehör. Jag kommer prova göra upp resten av Sivri paprikan nu på midsommarafton. Det blir på grillen då.
Enligt min smak blev det bäst med getost + svartpeppar i okokt paprika. Cheddarostfyllningen blev mesig, kände liksom inte ostsmaken riktigt.
Den kokta chilifrukten blev också den alltför mesig. Men den okokta hade en aning av stickighet som inte var helt angenäm (men påminde om någon sorts chilismak, konstigt va ). Ähh, sticket var väl inte så besvärande egentligen, men jag blir lite väl kritisk medan jag experimenterar.
Men för att det ska bli någon succé så måste jag nog framförallt komma på hur jag ska få bort att det rinner ut vatten (vätska!) när man biter av den.
Men ett nytt försök till midsommar blir det, och sen fortsätter jag nog med försök i denna riktning. Dvs olika chilifrukter med fyllning. Det är ju lite kul, enkelt och billigt att greja med. |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/06/22 : 19:21:50 Experiment på gång.
Nästan helt utan min förskyllan hamnade det ett paket med chilifrukter hemma. Sivri paprika, mild sak som inte är så jättemycket starkare än en paprika.
Nu har jag av ren experimentlusta kokat två st ett par minuter i vatten + vinäger och de två andra är råa.
Kärnat ur, och fyllt med dels cheddarost + cayennepeppar + svartpeppar + heinz chilisås. Dels med chevreost + svartpeppar.
Grillar i ugnen just nu, snart vet jag hur det smakar ...
|
Klas |
Posted - 2011/06/10 : 18:49:36 Jag provade Chili receptet (typ), från toppen av sidan, blev kanon gött! Inte bara starkt utan starkt med god smak så att säga :] |
Mickel-mackel |
Posted - 2011/06/10 : 17:55:43 Och nu ska vi strax äta fläskotletter marinerade i: Chilisås Mörkt öl (nästan en porter) Liquid Smoke Flytande honung vitlök Salt svartpeppar Soja Citronsaft
Till dessa serverar jag potatisklyftor och en sås/salsa av: chilisås (Heinz) charlottenlök röd paprika olivolja senap vitlök liquid smoke salt och svartpeppar balsamvinäger
Snart vet jag om det blev gott.
Mängderna av de olika sakerna i marinaden och salsan vet jag inte, då jag i vanlig ordning häller i lite på måfå. Men om någon vill veta kan jag försöka ge en uppskattning. Skriv en rad och fråga i så fall. |