HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 SCART till HDMI?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
bibl Posted - 2010/07/18 : 15:21:45
Jag har ett gäng gamla videoband liggande som jag skulle vilja föra över till något lämpligt digitalt format. Visserligen finns det ju vhs-dvdbrännare att köpa men att lägga över 2k på något jag sedan inte har någon nytta av känns ju inte helt på. Jag lånade hem en pinnacle från jobbet (ni vet den där usb-boxen) men för att kunna köra den direkt in i datorn så får jag plocka ut scart-signalen som komposit vilket blir helt värdelöst. Bilden är helt ok när jag drar den från scart direkt in i tv:en men via komposit är det under all kritik. Jag har sökt med ljus och lykta efter en smart lösning när jag hittade den här på Kjell och Co Scart till HDMI. Någon som har testat?
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mikaels Posted - 2010/07/20 : 14:43:34
quote:
Bilden är helt ok när jag drar den från scart direkt in i tv:en men via komposit är det under all kritik.

Låter skumt, det borde inte vara någon skillnad, signalen på själva bandet är ju komposit, och (nästan) alla videospelare jag sett skickar bara komposit även över Scartkontakten (om de inte är S-VHSspelare), så vad du ser på din TV borde vara en kompositsignal. Låter som om Pinnacleboxen joxar med signalen (eller så har din TV ett bra kamfilter).
whiskyman Posted - 2010/07/20 : 11:32:46
Okey detta hade jag inte läst om tidigare men standardmässigt så skall inte den gamla scartsignalen kunna hantera YPbPr.

Men vill dock se till så att vi inte blandar ihop RGB och component.MvhKristofer
bibl Posted - 2010/07/20 : 10:15:09
Alltså jag tänkte hoppa över pinnacleboxen helt och hållet. TV:en hemma är en NAD 32A2 med en 160GB hårddisk vilken kan spela in digitala strömmar. Alltså tänkte jag helt enkelt dra scart till box till tv-spela in programmen på hårddisken sedan plocka ut dom på en usb-sticka via tv:ens usb-port över till datorn och sedan omkoda dom till lämpligt format för förvaring. (Blev lite lång förklaring kanske )

EDIT
Pinnacleboxen förövrigt har som val möjligheter in USB, komposit, samt S-VHS, dessutom finns två RCA in för ljudet. Alltså ingen HDMI på pinnacleboxen. Ut från boxen till datorn går signalen via USB.
Länk till pinnacle - den jag lånade hem var likadan box, programvaran dock version 11.
Lovan Posted - 2010/07/20 : 09:54:43
bibl: Det blev lite tokigt i länkningen där. Jag syftade på den här:
http://www.kjell.com/?item=98437
Testa i första hand om scart varianten fungerar. Tar den RGB eller component så bör du få lika bra bild som du får på tvn. Finns det bara hdmi ingång på pinnacle boxen?

Whiskyman: hanterar inte och hanterar inte...
"SCART cannot officially carry non-RGB (e.g. YPbPr) component video signals, which are gaining ground as an improvement over S-Video in markets where SCART is not used. However, some manufacturers of set-top-boxes and DVD players are known to provide optional (menu-selectable), non-standard YPbPr output through the pins that are officially reserved for RGB color components."
Oftast står det component även om det är RGB och vice versa.
bibl Posted - 2010/07/19 : 20:02:45
Okej, de här två inläggen lade bara ut mer dimridåer. Någon som känner för att klargöra vad boxen egentligen gör? Allt jag är intresserad av i grund och botten är om den kommer att ge mig en vettig omkodning från analog till en digital ström så att jag kan spela in filmerna i något digitalt format.
whiskyman Posted - 2010/07/19 : 19:40:35
Nej Scart hanterar inte komponent. Men RGB beroende på sändaren.MvhKristofer
bibl Posted - 2010/07/19 : 14:54:18
Lovan: Men det var ju den jag länkade till ovan? Har du alltså testat den? Funkade det bra?
Lovan Posted - 2010/07/19 : 14:45:57
Beroende på om scarten skickar ut component kan du köpa den här som tar via component garanterat vilket ger en bättre bild.
http://www.kjell.com/?item=98662

Den som tar in scart kan ta det gå via antingen component, composit eller s-vhs. Det beror på vilka källorna är helt enkelt.
John K Posted - 2010/07/18 : 15:58:24
Öppet köp, testa

Någon måste ju gå först, eller

Skämt å sido. Det vore ju perfekt om den varianten fungerade.
Det ligger ju ett par gamla kortfilmer man önskar att överföra till nytt media.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000