HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken Sony Alpha ska jag välja ?

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
poppen Posted - 2010/06/21 : 11:20:40
Vilken Sony Alpha ska jag välja ?

jag har en Monolta sedan tidigare med 2 objektiv
28 -80 , 70 -300 zom. vill hellst inta ha massa onödiga objektiv.

fast 18 mm - framåt vidvinkel kan ju vara bra.

Är det någon som har koll och vad ska man undvika.

Minoltas objektiv och blixt funkar ju på Sony.

Nej jag tänker inte byta märke även on Canon och Nikon är bättre.
Jag vet det.

Visserligen ska jag till Japan i höst och de verkar vara billigare där.
Ja jag vet om garantin också.

25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mace Posted - 2011/03/30 : 12:45:59
Schtänk Jå!

M
ztenlund Posted - 2011/03/30 : 11:43:33
Har inte Sony dem för nedladdning på sina supportsidor?
mace Posted - 2011/03/30 : 11:41:23
Kan man köpa instruktionsbok på SE eller UK någonstans?

Är inte så flytande på Finska och Holländska

M
mace Posted - 2011/03/30 : 11:39:51
gcs; Jag tror inte för en sekund att automatiken i en A55 kan hjälpa mig att ta bilder som är i närheten av dina. Så det så

Framförallt så har jag inte en aning om vad jag ska skruva på om en bild inte blir som jag vill. Vi kan ju inte prata med kamerorna...ännu.

M
gcs Posted - 2011/03/30 : 00:36:38
quote:
Bra foton kan alla klara, det hänger nog mer på personen bakom kameran där
Ja så är det. Jag som har fotograferat i 50år har en massa kunskaper om ASA, Din, exponeringsförlängning, ledtal, Kelvingrader, DUTO-filter och alla andra olika filter av alla slag, skärpecirkel, skärpedjup, ljusgård, Wratten mm.mm..... Vad kallas den kunskapen? Jo onödigt vetande för den behövs inte längre.
Dan Brickman Posted - 2011/03/29 : 22:36:20
Mace: Kolla in Sonys 50 1,8 SAM om du gillade 50mm. Jag har ett sådant objektiv och det är kanon. Annars är ju 35mm inte helt fel på en aps-c sensor :-)

qcs: Nikon D7000 verkar helt grym men spelar väl lite i en annan dimesion än en Sony a55. Nikons D5000 är kanske mer likvärdig ;-). Jag har också varit Nikonägare i många år men blev helfrälst på Sonys fina live-view och bildstabilisering i huset. Annars är ju alla nya systemkameror bra numera. Det är mest ergonomi, tycke och smak som skiljer. Bra foton kan alla klara, det hänger nog mer på personen bakom kameran där ;-)
Claes_Ireland Posted - 2011/03/29 : 18:22:33
Mace, bara att googla sony zeiss 135, det är en 1.8. Grym grym. Sen har de en softfokus 135 också, som inget annat märke har, den producerar grymt fin bokeh.
gcs Posted - 2011/03/29 : 14:53:55
Jag var ute efter en kamera som man kunde filma med och såg en som var intressant. Det var en sony DSC-HX1 som kostade bara 3000:- men hade kunde filma real HD. Jag var och tittade på den hos Rajala men jag tyckte nog att den var väl plastig. Eftersom jag varit Nikon fotograf sedan 1971 har jag ett gäng med kameror av märket Nikon, och den senaste jag köpte var en D70. Jag har väl tidigare bestämt mig för att det får vara slut med alla kameror från Nikon. Hur det nu var så ville jag ändå jämföra Sony med en Nikon D7000. Jag blev helt såld, nu har jag haft den i två månader och kunnat hårdtesta kameran. Den är en dröm, helt otrolig. Man ställer in ISO-känsligheten på ex.v 200 ASA och sedan ställer man in kameran på automatisk-ISO. Sedan är det bara att fotografera. Man kan glömma allt och bilderna blir alltid perfekt exponerade, både med blixt och befintligt ljus. Det finns ytterligare "enmiljon" olika val som är för de flesta omöjliga att komma ihåg. Men det gör ingenting för man klarar sig ändå. Jag säger att det är den bästa kameran jag någonsin haft. Det enda jag skulle kunna önska mig är en större bildsencorplatta för 24x36mm. Men en sådan finns ännu inte, i alla fall inte med alla möjligheter som D7000 har och till ett rimligt pris. Nikon D7000 har plats för två minneskort, ett för stillbild och det andra för HD-filmning med stereoljud. Kameran väljer själv vilket kort som ska användas beroende på vad man vill göra.
mace Posted - 2011/03/29 : 11:47:08
Det bidde en A55V med 18-55 från Rajala i Malmö. Tur hade jag som köpte dagen innan priset gick från 6999-->9400
Dottern, och resten av familjen, är

Kameran som blev stulen hade ett minolta objektiv på, 50mm 1.7

Vad kan ni rekommendera för ersättare till det idag? Nytt eller beg spelar ingen större roll, bara inte plånboken förblöder..

M

Dan Brickman Posted - 2011/03/24 : 22:53:26
Nja. Jag har inte behövt uppdatera mina 3 Sigma-objektiv i alla fall. Dom fungerar som dom skall. För att vara säker kan du ju ta med dig ditt Sigma och testa i butik.
mace Posted - 2011/03/22 : 18:12:14
quote:
Sigma optik
OBS! Om du har Sigma objektiv med Sonyfattning sedan tidigare så måste de uppdateras om de ska användas med A33 & A55. Arbetet utförs av den Svenska generalagenten Tura Scandinavia utan kostnad (0300-56 89 00). Det kommer även gälla nya objektiv under en övergångsperiod, innan Sigma hunnit uppdatera hela sin arsenal med optik till Sony.

Whaaat

M
mace Posted - 2011/03/22 : 12:59:51
quote:
Själv har jag sony 850. Sitter grymt bra i min hand, har stora sådana. Sen har sony den BÄSTA 135 du kan få tag i, inte helt billig tyvärr.

Vad kan den ha för beteckning tro?

M
mace Posted - 2011/03/22 : 12:57:01
Det blir nog en A55 till helgen

M
mace Posted - 2011/02/06 : 17:04:47
SE. A55 + 18-55 7995 SEK
UK. A55 + 18-55 £599

Hmmmm? Ska ju till England snart... hmmmm.

M
mace Posted - 2011/02/01 : 15:59:18
Tack Dan

Det känns ite baklänges med en D7. Ska titta på de du nämner + en del till.

M
Dan Brickman Posted - 2011/02/01 : 13:30:23
mace: Köp den kamera som känns bäst i handen och som har dom funktioner du kännar att du prioriterar. Ergonomi + funktioner alltså. Alla systemkameror av idag är kapabla att ta mycket trevliga bilder i rätt händer :)

Jag hade definitivt INTE köpt en Minolta 7D. Den kan inte jämföras med en ny kamera. I ditt fall hade jag klämt på en Sony a580 eller den där lilla godingen jag har a55 (eller lillebrorsan a33). :)
mace Posted - 2011/02/01 : 10:09:05
Vi Ska ersätta en MinKoSony D5D.

Rekommenderar Ni en beg. D7D eller ska man sattsa på en nyare ur Sonys nuvarande sortiment?

M
Dan Brickman Posted - 2010/11/26 : 07:10:47
Jag min prylgalning har köpt en Sony a55. Jag har haft den i en vecka och vilken liten canon..förlåt..kanonkamera det är
Claes_Ireland Posted - 2010/11/22 : 22:33:17
Sony, Canon eller Nikon, vem bryr sig? Kolla upp vilka gluggar du vill ha, ta sen det märket som har de bästa gluggarna för dig och din plånbok, sen tar du en modell som sitter bra i din hand och inte har ett interface som du blir galen av. :)

Själv har jag sony 850. Sitter grymt bra i min hand, har stora sådana. Sen har sony den BÄSTA 135 du kan få tag i, inte helt billig tyvärr. Nikon har den BÄSTA vidvinkel zoomen, deras 14-24 2.8 är ju helt grym, men opraktisk och inte billig den heller. Men den är bättre än någon annan vidvinkel, fast som zoom i princip. Helt galet bra.

Kameror i samma prisklass är alla ganska lika bra, det skiljer inte mycket. Så, strunta i märket och leta gluggar.

Jag hade gamla minolta gluggar så jag köpte 850 delvis för det, men 80-200/2.8, 50/1.4. 20/2.8 hade blir lite väl dyrt att köpa "nytt" i samma kvalitet. Men, den har en GRYM sökare, den har ett bra användargränssnitt och den sitter som gjuten i handen.

Det här automatiska "köp canikon" förstår inte jag.

Kolla på sonys nya a55 och a33 heter de väl, det är revolutionerande kameror, de första på galet länge.
nikwal Posted - 2010/11/22 : 11:39:19
jag har en a350 och kommer nog ha kvar den några år till, om det inte blir en 850/900 nångång. När det gäller gluggar till den så använder jag numera bara ett 28-135 från 1985, kitobjektivet kommer inte ens nära. det finns lite andra bra objektiv från 80talet också men tyvärr brukar folk veta att ta betalt för dom :-/. Läs på www.dyxum.com
poppen Posted - 2010/07/06 : 14:30:16
Jag har testat mina gluggar på Sony 230. Det funkar.
Blixten också även om det lyser upp som attan. 52 ledtal är ganska starkt.

Hur som helst verkar det som jag slår till på 290 när den släpps.
kanske får inköpa den i Tokyo i höst.
drkim Posted - 2010/06/24 : 17:22:06
Vissa Minoltablixtar funkar - var på väg att köpa ett gäng gamla analoga Minolta i vintras, bara för att det ingick blixtar och 3 gluggar - inget passade dock min A100 - annars har jag ett fast 50 mm minolta som funkar kanon på Sonyn.. och har lånat Minoltablixt som funkat perfekt...

Tycker nog du gott kan köpa Sony - jag är nöjd med min A100 även om den har några år på nacken nu...

Mvh
Jocke
poppen Posted - 2010/06/24 : 14:08:29
Funkar Minoltablixtarna till Sony ?
poppen Posted - 2010/06/23 : 14:30:27
Eftersom jag har 2 gluggar och en blixt på 70 ledtal så önskar jag att kunna använda dem i forsättningen. Det analoga bakstycket går ju också använda om man ser att bilden blir bra i det digitala bakstycket.
jag inbillar mig att 100 asa ger bättre bild än 14 megapixel digitalt.
bibl Posted - 2010/06/23 : 11:16:04
Något som många missar i den här debatten är begagnad äldre optik. När Canon började tillverka auto-focus kameror så bytte man fattning från Fd till EOS (de gjorde faktiskt en kamera i FD-fattning med autofocus T80 med tre olika objektiv till men motorn satt inte i huset utan i optiken varför den blev snuskigt dyr därav bytet av fattning) flyttade man också focal-planet vilket gjorde att all äldre Canon optik inte passar till EOS husen, Det finns dock en mycket ovanlig konverterare från Canon som togs fram för att proffs skulle kunna använda sina gråa gluggar även till EOS (den konverterar ringen hittar man ibland dyrt på e-bay, det finns också nytillverkade kopior med tveksam kvalité att köpa i handeln). För den som däremot gillar att fotografera analogt och inte bryr sig om autofocusen är FD-systemet en guldgruva. Har ett antal SSC- och New FD-objektiv liggande här hemma och inget har varit ens i närheten av ordet dyrt.

Nikon däremot bytte inte F-fattningen till en ny när de började med autofocus kameror. Varför du för en spottstyver emellanåt kan komma över deras vassaste proffsoptiker från 70-talet och de funkar på din nya kamera, du får dock givetvis ingen autofocus.

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000