HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken Sony Alpha ska jag välja ?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/06/21 :  11:20:40  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Vilken Sony Alpha ska jag välja ?

jag har en Monolta sedan tidigare med 2 objektiv
28 -80 , 70 -300 zom. vill hellst inta ha massa onödiga objektiv.

fast 18 mm - framåt vidvinkel kan ju vara bra.

Är det någon som har koll och vad ska man undvika.

Minoltas objektiv och blixt funkar ju på Sony.

Nej jag tänker inte byta märke även on Canon och Nikon är bättre.
Jag vet det.

Visserligen ska jag till Japan i höst och de verkar vara billigare där.
Ja jag vet om garantin också.

Lindgren
Donator: Bildserver

330 Posts

Posted - 2010/06/21 :  16:56:29  Show Profile  Visit Lindgren's Homepage Send Lindgren a Private Message  Reply
Jag tänkte likadant till en början efterssom jag också hade en minolta (modell: 5000) med två objektiv, men efter rejäl efterforskning kikade jag därefter på canon och det blev tillsisst en nikon ändå sen sålde jag minoltan o köpte en ännu äldre analog nikon vid sidan om den digitala också

DiY and OpenSource is my melody
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/06/21 :  17:12:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Sitter också?? med en Dynax 4 med 28-80 + 75-300....har varit (är) sugen på en A550, men har "avhållit" mig än så länge...D4 var ju ganska instegsmodell, och behöver man då en 550? fast å andra sidan är A380 är inte aktuell.

Kanske köper en D3000 med 18-105 som kompromiss, så får man ändå en systemis som inte slaktar ekonomin totalt...

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2010/06/21 :  18:27:19  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Om jag vore du så skulle jag välja Sony Alpha 850. Jag har själv 14 Nikkor Ai och AF gluggar. Har haft Nikon i nästan 40år och har nu fem olika kamerahus. Det gör att jag aldrig kommer att byta till något annat.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/06/21 :  22:47:15  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Alpha 850 tillhör dock det obilliga pris segmentet.
men visst är det en bra kamre kruxet är att mina objektiv är inte i samma kaliber som den.
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/06/22 :  07:47:42  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Kanske a450?? eller a500 som kommer att vara rätt billiga nu då dom slutat tillverkas??

Själv hade jag valt en a550 men jag är så nöjd med min Sony a300 så det får vänta tills nästa modell ;)

Sony a550 har bättre AF och en helt underbar skärm jämfört mot min a300. Bra när man använder Sonys grymma LV. Bättre högiso förmåga också dvs den brusar inte som min kan göra på höga ISO. Kör på en a550 poppen :)

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/06/22 :  15:38:29  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
290 verkar vara ettt fynd för 5000 med 14 megabits bakstycke. Då får man ett objektiv tyvärr på köpet med 18 - 55. jag som redan har 28 - 70 samt ett 700 - 300 till min minolta.
Tyvärr säljer de inte bara bakstycken.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2010/06/22 :  17:01:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Kanske oväsentligt, men jag förstår inte vad du syftar på....

28-70 är ju inte direkt vidvinkel iom. att sensorn är mindre på "icke-fullformatare" så det motsvaras ju av 18-55....

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/06/22 :  17:31:29  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Varken 28-70 eller 70-300 är ju särskilt praktiska för DX-formatet. Köper du en A850 slipper du ju ändå en framtida uppgradering när du fastnar i fototräsket

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/06/22 :  17:54:12  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Poppen, w all do respect, dom där gluggarna var inte så heta ens när dom kom (om det nu är dom konsumentgluggarna som jag tänker på) du har också en brännviddsförlängning som gör "normal-zoomen" väldigt lång. Jag har själv fotat med motsvarande brännvidd på min Canon DLSR och jag hamnade ofta i korta änden och försökte vrida lite till. OM du nu skall gära något så tycker jag att du skall skaffa en "APS-C DSLR normalzoom" med ett range från 15-20 och uppåt.

Det har hänt mycket på optikfronten och det mindre behovet av storlek pga mindre sensor gör att man kan konstruera annorlunda (läs billigare) gör att man får "mer för pengarna". Det har snackats mycket om Sonys "fullformatare" (35-mm-full) som skall vara riktigt bra, och då "fungerar" ju din optik.

Jag skulle ÄNDÅ rekomendera dig att ta en sväng förbi canon eller nikon-hyllan så utbudet av beggad bra optik är mycket bra. FX kan man köpa canons instegs-L-glugg EF70-200f4L USM för från 4000kr. Det är sjukt mycket jättebra och jätteskarp optik för dom pengarna.

säl som har är djupt i Canon-träsket, just för att det finns så bra och skarp optik.

Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/22 :  20:08:32  Show Profile Send conny_a a Private Message  Reply
Som tidigare sagts är kitoptikerna 28-80, 70-300 etc ganska ok men inget skäl att stanna kvar hos Sonolta ...

Dock är det inte helt givet att man ska byta märke. Sony och tidigare Minolta gör riktigt fina optiker. Ska man leta upp några är mina heta tips:
- Minolta AF 200mm F2.8 APO (helst första utgåvan men HS går bra också)
- Minolta AF 100mm F2.8 Macro 1:1
- Minolta AF 50mm F2.8 Macro 1:1
- Minolta AF 28mm F2.0

Men ... det lär kosta minst 15kkr att få tag på alla begagnat. Då får du världens bästa optik i AF 200mm F2.8 ... vill jag nog påstå.

ESL-57
Go to Top of Page

theseal
SW-hantering

674 Posts

Posted - 2010/06/22 :  20:49:24  Show Profile  Visit theseal's Homepage Send theseal a Private Message  Reply
Conny, Primes går imho inte att jämföra med zoomar.
Go to Top of Page

conny_a
Member

80 Posts

Posted - 2010/06/22 :  21:22:04  Show Profile Send conny_a a Private Message  Reply
Sant, det är få zoomar som är riktigt bra. De är i så fall ofta dyra.

70-200mm F2.8 och motsvarande från de tre stora tillverkarna kan man iofs hitta - men de är eftertraktade av nyhetsfotografer och då de kommer ut på marknaden är de rätt slitna till det yttre - men kan vara mycket fina optiskt sett.

Men - det handlar också om vilken sorts fotografi man vill ägna sig åt. En del gillar porträtt mest av allt och satsar på en 85mm fast optik. Andra gillar gatufoto eller liknande "helfigursfoto" och köper en 50mm eller så kallad normaloptik. För vissa är naturbilder bäst och där kanske vidvinkel 24mm är bra val. För fågelfotografen är det inte sällan ett 600mm krävs - men då pratar vi stora pengar.

Till kameran då: Sonys DSLR:er står sig bra i konkurrensen men valet är inte självklart. Canon och Nikon är också bra.

Ett annat alternativ är att satsa på en Sony NEX-5. Den verkar mycket trevlig på grund av sin storlek och möjligheter att byta objektiv som på en "vanlig" DSLR. Den har iofs inte alltid fått så bra kritik men den är intressant som "lite udda" i kameradjungeln.

Kanske om poppen kan berätta om sitt fotografiintresse och motivval så blir det lättare att komma med råd?

ESL-57
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/22 :  22:05:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu har jag förvisso inte koll på vilka priser som gäller för husen ni pratar om.
Men ska man köpa en instegsmodell till D-SLR då ska man helt klart testa Canons G11 innan man springer iväg o handlar
Finns vidvinkel att köpa till o den är kompatibel med canons blixtar, och den har även .raw!!
Vill man ha FF sensor då får man vara beredd på att lägga en ansenlig slant på optiken, speciellt vidvinkel.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2010/06/23 :  00:07:34  Show Profile Send JonasY a Private Message  Reply
Nja. Fullformat har ju än så länge lägre pixeldensitet vilket gör att det ställs lägre krav på optiken.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2010/06/23 :  10:03:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du ser problemet från fel håll
Storleken på sensorn är själva problemet inte upplösningen.

Går man ner mot 30mm och under då får man problem med vinjettering o dist om inte optiken är riktigt bra.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

bibl
100.000-klubben

987 Posts

Posted - 2010/06/23 :  11:16:04  Show Profile Send bibl a Private Message  Reply
Något som många missar i den här debatten är begagnad äldre optik. När Canon började tillverka auto-focus kameror så bytte man fattning från Fd till EOS (de gjorde faktiskt en kamera i FD-fattning med autofocus T80 med tre olika objektiv till men motorn satt inte i huset utan i optiken varför den blev snuskigt dyr därav bytet av fattning) flyttade man också focal-planet vilket gjorde att all äldre Canon optik inte passar till EOS husen, Det finns dock en mycket ovanlig konverterare från Canon som togs fram för att proffs skulle kunna använda sina gråa gluggar även till EOS (den konverterar ringen hittar man ibland dyrt på e-bay, det finns också nytillverkade kopior med tveksam kvalité att köpa i handeln). För den som däremot gillar att fotografera analogt och inte bryr sig om autofocusen är FD-systemet en guldgruva. Har ett antal SSC- och New FD-objektiv liggande här hemma och inget har varit ens i närheten av ordet dyrt.

Nikon däremot bytte inte F-fattningen till en ny när de började med autofocus kameror. Varför du för en spottstyver emellanåt kan komma över deras vassaste proffsoptiker från 70-talet och de funkar på din nya kamera, du får dock givetvis ingen autofocus.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/06/23 :  14:30:27  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Eftersom jag har 2 gluggar och en blixt på 70 ledtal så önskar jag att kunna använda dem i forsättningen. Det analoga bakstycket går ju också använda om man ser att bilden blir bra i det digitala bakstycket.
jag inbillar mig att 100 asa ger bättre bild än 14 megapixel digitalt.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/06/24 :  14:08:29  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Funkar Minoltablixtarna till Sony ?
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2010/06/24 :  17:22:06  Show Profile Send drkim a Private Message  Reply
Vissa Minoltablixtar funkar - var på väg att köpa ett gäng gamla analoga Minolta i vintras, bara för att det ingick blixtar och 3 gluggar - inget passade dock min A100 - annars har jag ett fast 50 mm minolta som funkar kanon på Sonyn.. och har lånat Minoltablixt som funkat perfekt...

Tycker nog du gott kan köpa Sony - jag är nöjd med min A100 även om den har några år på nacken nu...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2010/07/06 :  14:30:16  Show Profile Send poppen a Private Message  Reply
Jag har testat mina gluggar på Sony 230. Det funkar.
Blixten också även om det lyser upp som attan. 52 ledtal är ganska starkt.

Hur som helst verkar det som jag slår till på 290 när den släpps.
kanske får inköpa den i Tokyo i höst.
Go to Top of Page

nikwal
Member

126 Posts

Posted - 2010/11/22 :  11:39:19  Show Profile Send nikwal a Private Message  Reply
jag har en a350 och kommer nog ha kvar den några år till, om det inte blir en 850/900 nångång. När det gäller gluggar till den så använder jag numera bara ett 28-135 från 1985, kitobjektivet kommer inte ens nära. det finns lite andra bra objektiv från 80talet också men tyvärr brukar folk veta att ta betalt för dom :-/. Läs på www.dyxum.com
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2010/11/22 :  22:33:17  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message  Reply
Sony, Canon eller Nikon, vem bryr sig? Kolla upp vilka gluggar du vill ha, ta sen det märket som har de bästa gluggarna för dig och din plånbok, sen tar du en modell som sitter bra i din hand och inte har ett interface som du blir galen av. :)

Själv har jag sony 850. Sitter grymt bra i min hand, har stora sådana. Sen har sony den BÄSTA 135 du kan få tag i, inte helt billig tyvärr. Nikon har den BÄSTA vidvinkel zoomen, deras 14-24 2.8 är ju helt grym, men opraktisk och inte billig den heller. Men den är bättre än någon annan vidvinkel, fast som zoom i princip. Helt galet bra.

Kameror i samma prisklass är alla ganska lika bra, det skiljer inte mycket. Så, strunta i märket och leta gluggar.

Jag hade gamla minolta gluggar så jag köpte 850 delvis för det, men 80-200/2.8, 50/1.4. 20/2.8 hade blir lite väl dyrt att köpa "nytt" i samma kvalitet. Men, den har en GRYM sökare, den har ett bra användargränssnitt och den sitter som gjuten i handen.

Det här automatiska "köp canikon" förstår inte jag.

Kolla på sonys nya a55 och a33 heter de väl, det är revolutionerande kameror, de första på galet länge.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2010/11/26 :  07:10:47  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
Jag min prylgalning har köpt en Sony a55. Jag har haft den i en vecka och vilken liten canon..förlåt..kanonkamera det är

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2011/02/01 :  10:09:05  Show Profile Send mace a Private Message  Reply
Vi Ska ersätta en MinKoSony D5D.

Rekommenderar Ni en beg. D7D eller ska man sattsa på en nyare ur Sonys nuvarande sortiment?

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2011/02/01 :  13:30:23  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message  Reply
mace: Köp den kamera som känns bäst i handen och som har dom funktioner du kännar att du prioriterar. Ergonomi + funktioner alltså. Alla systemkameror av idag är kapabla att ta mycket trevliga bilder i rätt händer :)

Jag hade definitivt INTE köpt en Minolta 7D. Den kan inte jämföras med en ny kamera. I ditt fall hade jag klämt på en Sony a580 eller den där lilla godingen jag har a55 (eller lillebrorsan a33). :)

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000