T O P I C R E V I E W |
Njord |
Posted - 2010/03/02 : 20:26:16 Jag ville lägga ett bud på den här cd:n
http://cgi.ebay.co.uk/Prokofiev-Shostakovich-Violin-Concertos-1-CD_W0QQitemZ330408823107QQcmdZViewItemQQptZUK_CDsDVDs_CDs_CDs_GL?hash=item4cede68943
Det fick jag inte. Det finns en lång lista med undantagna länder. Jag frågade säljaren om anledningen och fick det här svaret.
quote: For some bizarre reason eBay has created that list of countries that they recommend not selling to (including the Vatican City State, and you know what a bunch of lawless they are!). As I'm new at this (the selling side of the deal, that is) I'm going to follow their suggestion, but I'm also going to try and find out more about their reasoning. Sweden? Norway?? San Marino??? Makes no sense. Sorry.
|
20 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Dr Moureau |
Posted - 2010/04/08 : 21:15:31 Vad säger e-bay själva? |
staffann |
Posted - 2010/04/08 : 18:54:28 Han borde väl kunna ta bort sverige mha denna sida: http://pages.ebay.com/help/sell/buyer-requirements.html |
Njord |
Posted - 2010/04/08 : 17:53:02 Jaha, så var det dags igen. Ännu en gång har jag hittat en cd som jag vill bjuda på, men tillhör de förbjudnas skara.
http://cgi.ebay.co.uk/Janacek-katya-kabanova-cd_W0QQitemZ280488296567QQcmdZViewItemQQptZUK_CDsDVDs_CDs_CDs_GL?hash=item414e67c077
Jag har frågat säljaren om han vill göra ett undantag och visst det går bra. Men det gör ju inte det. Jag försökte att lägga ett bud men E-bay blockerade det.
Jag kontaktade säljaren igen men han vet inte hur man ska göra för att tillåta ett bud från mig.  |
bibl |
Posted - 2010/03/03 : 17:46:43 Men i det här fallet gäller det ju en privatperson som säljer. Frågan är ju varför e-bay inte rekommenderar honom att sälja till alla de uppräknade länderna? Dessutom är det ju e-bay UK och då är vi är ju till och med innanför eu:s tullzon, vore väl en annan sak om det vore e-bay US då kan jag förstå att de tycker att man inte ska skeppa till europa pga att tull och sånt är jobbigt men innan för tullzonen? Det verkar ju bara vara helt barockt! |
ztenlund |
Posted - 2010/03/03 : 17:26:41 Om jag minns rätt så är parallellimport normalt tillåten inom EU och EES. Däremot är sådan import inte tillåten från länder utanför nämnda område. Detta har jag för mig hänger ihop med immaterialrätten och att det blir problem vad gäller t ex varumärken. |
soundbrigade |
Posted - 2010/03/03 : 17:14:09 Pac & V8: Om t ex Wrangler hade en importör i Sverige fick man inte starta egen import vid sidan om och sälja i egna eller andras butiker. jag tror det var mycket bråk just på musiksidan, då skivbolag kunde få för sig att inte ta in vissa skivor i Sverige MEN att dessa skivor inte fick tas in av konkurrerande affärer/importörer heller pga av de konkurrensbegränsande ( ) reglerna. |
Njord |
Posted - 2010/03/03 : 16:29:35 Ser man på, nu har han ändrat sig och öppnat för handel från alla länder. Han säljer en del annat intressant och en kille från Grekland hade också frågat om möjligheten att få köpa. |
Vee-Eight |
Posted - 2010/03/03 : 16:17:09 Nej, vill man undvika parallellimport så blir man ju hänvisad till lokal återförsäljare. Givetvis finns det pga diffad prissättning på olika marknader efter betalförmåga. Men kanske är det också en garantifråga.
En anledning är att en vara kan vara skyddad av patent på vissa marknader och hindrar således försäljning, men jag är övertygad att så inte är fallet med e-bay-köpet ovan. |
Pac |
Posted - 2010/03/03 : 15:08:37 quote: kom det inte besynnerliga konkurrensbestämmelser om parallellimport för några år sedan?
Va? Skulle det finnas lagstiftade regler emot import? Det låter urbota dumt på den "inre marknaden" så det hoppas jag verkligen är en skröna som inte stämmer.
Vi har ju tom en EU-myndighet som jobbar emot sådan dumheter...  |
soundbrigade |
Posted - 2010/03/03 : 13:45:59 VeeEight: kom det inte besynnerliga konkurrensbestämmelser om parallellimport för några år sedan? Dvs att om det fanns representation i Sverige redan fick varor från den firman inte tas in av andra. Fast nu fanns det inte representation, konstigt ... |
Vee-Eight |
Posted - 2010/03/03 : 10:36:55 För en tid sen skulle jag köpa ngn pryttel (kan ha varit en skiva), kommer inte ihåg vilken, men man kunde inte leverera till Skandinavien bla en del andra. Man förklarade det med att bolaget som producerade varan inte fanns representerade där och inte vill marknadsföra sig där. Med det betydde det att människor där också skulle hindras att handla pga detta. Misstänker att detta är ngt liknande. Av ngn rätt så otrevlig anledning så dikterar sk frihet, tom på det annars verkligt fria sättet att handla saker.
|
soundbrigade |
Posted - 2010/03/03 : 08:10:09 Att Norge är exkluderat hörs ju - Norway ->No way! Vatten-i-kranstaten låter inte heller bra för att inte tala om latinamerikanska Honluras ... |
McGyver |
Posted - 2010/03/03 : 07:04:30 Är det inte bara så att säljaren är ovan och markerat en faslig massa länder som undantag när han la upp auktionen?
/R |
acebowler |
Posted - 2010/03/02 : 23:44:00 Håller med! |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/03/02 : 23:07:37 Den som följer ett sådant påbud när han ska sälja en CD-skiva är nog rätt inskränkt tror jag. |
Pac |
Posted - 2010/03/02 : 22:38:40 Hela Scandinavien är undantaget! De är nog rädda för att brevbärarna skall bli överfallna av isbjörnar? 
Det var allt en ganska begränsad värld de hade som "worldwide".  |
bibl |
Posted - 2010/03/02 : 22:35:13 Det är ju onekligen lite kul att föremålet kan sändas vart som helst i världen förutom typ halva världen... |
acebowler |
Posted - 2010/03/02 : 22:33:28 Worldwide.... excluding world då eller?   |
Bernt Jansson |
Posted - 2010/03/02 : 22:22:35 quote: Postage and packaging Item location: Walton-On-Thames, Surrey, United Kingdom Dispatches to: Worldwide Excludes: Africa, Central America and Caribbean, Middle East, South America, Mexico, Greenland, Saint Pierre and Miquelon, Bermuda, Russian Federation, Malta, Albania, Iceland, Vatican City State, Slovakia, Norway, Romania, Cyprus, Sweden, Greece, Belarus, Hungary, Bosnia and Herzegovina, Luxembourg, Guernsey, Gibraltar, San Marino, Croatia, Republic of, Estonia, Latvia, Lithuania, Jersey, Portugal, Svalbard and Jan Mayen, Liechtenstein, Monaco, Bulgaria, Montenegro, Denmark, Finland, Moldova, Andorra, Serbia, Slovenia, Czech Republic, Ukraine, Macedonia, Philippines, Macau, Taiwan, Cambodia, Thailand, Indonesia, Vietnam, Brunei Darussalam, Laos, Armenia, Bangladesh, Mongolia, Nepal, Sri Lanka, Japan, Turkmenistan, Uzbekistan, Korea, South, Bhutan, Afghanistan, Pakistan, Georgia, Kyrgyzstan, Maldives, Azerbaijan Republic, Tajikistan, Kazakhstan, Tonga, Tuvalu, French Polynesia, New Caledonia, Western Samoa, Palau, Marshall Islands, Wallis and Futuna, Papua New Guinea, Cook Islands, New Zealand, American Samoa, Micronesia, Guam, Fiji, Kiribati, Vanuatu, Nauru, Solomon Islands, Niue
|
acebowler |
Posted - 2010/03/02 : 20:37:57 Hmmm jösses vad är detta för tok av ebay!? 
|
|
|