HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Störande grannar, 2 problem lösta+ett nytt problem

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

T O P I C    R E V I E W
Mey Posted - 2009/06/14 : 11:15:22
Det är inte lätt att vara musikintresserad har jag upptäckt.

Flyttade för ett tag sedan till en bostadsrätt, och fick klagomål redan när jag bar in mina prylar första dagen, grannen bredvid förklarade för mig att jag fick absolut inte arbeta med lägenheten under den stundande julhelgen, för då ville dom att det skulle vara tyst

Nåväl, jag har hållt mig ganska lugn här och försökt göra min renovering under tider när det inte stör någon.

I morse var jag sugen på lite ordentlig musik medans jag skulle måla i köket så jag vred på lite grann, (högre än min normala lyssningsnivå, första gången jag spelar så högt på detta ställe) klockan var ju 10.00 och då borde man ju kunna vrida upp lite.

Efter en kort stund kommer grannarna snett nedanför och bultar på dörren, men jag orkade inte stå och tjafsa med dem, när jag var mitt uppe i målningen. Istället vred jag ner i omgångar. Jag såg att de ringde på hos min granne brevid (gnällspikarna) och började prata med dem.

Det intressanta i sammanhanget är grannen bredvid har haft en massa högljudda fester fram till 02-03 tiden. I natt var festen slut runt midnatt, strax efter det kommer hans fru hem (av ljudet i trappen att döma) och kort därpå började de slamra frenetiskt med möbler i sovrummet som ligger vägg i vägg med mitt vardagsrum.
Det var ett slamrande utan dess like.
Att denna granne tidigare har fått en varning för bland annat de sena festerna, ommöblering av sovrummet, att han ställer sopor i trapphuset samt en hel del annat som jag inte orkar nämna här tycks inte ha påverkat honom.

Grannen snett nedanför (som knackade på) har en liknande historik. Deras tonårsbarn (ca 16&18 år) har haft 4 föräldrafria fester till som mest 03.30 (på vardagar) och jag har varit nere och sagt till 5 gånger utan resultat. Efter sista tillfället tröttnade jag och skrev ett brev till styrelsen varpå de fick en varning för detta.
Förutom det så grillar dom på sin uteplats på ett hänsynslöst sätt, låter hunden gå okopplad i trapphuset, hänger smutsiga illaluktande handdukar och ställer soppåsar i trapphuset.

Alldelles nyss damp det ner en lapp i lådan från grannen snett nedanför om att de ville prata med mig, och att jag skulle komma förbi dem i eftermiddag eller kväll för att som de skrev "vi har en del saker vi vill prata med dig om"

Så, vad säger expertpanelen? Hur gör man i detta läge?
Jag har i ett halvårs tid stått ut med flera störningar varje vecka på tider när det skall vara tyst. I våra regler anges 22.00-07.00 som en tyst del av dygnet.

Edit: topic
25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Gaffa Posted - 2011/08/07 : 22:27:20
quote:
quote:
Enda alternativet! Lägenheter är för studenter och knarkare.
Och för dem som inte har "råd" med eget hus.

Jajjamensan, här är vi inte fördomsfulla.
Cyrus Posted - 2011/08/01 : 13:20:03
Jag har bott i lägenhet i snart 30 år och den enda gången jag fått klagomål är när jag spelade på ganska låg volym med EN högtalare ut mot mot gården (egen ingång) kl.13.00 på en söndag. En idiot i grannhuset på andra sidan gatan som tyckte jag skulle vara tyst, för han jobbade natt. Det hade nog mer med mitt musikval att göra, Cornelis
Att han själv och hans umgänge spelade på hög volym på helgnätterna till fyra ,fem och kastade ut flaskorna från balkongen så man fick plocka glasskärvor dagen efter hade ingen betydelse. Bad man dem stänga balkongdörren för man hade barn som vaknade av musiken så kom dem ner och ville slå mig på käften för att jag klagade

Annars har jag alltid frågat grannarna om jag spelat för högt och förklarat mitt intresse för musik. Ibland glömmer man ju bort tiden när är mitt i musiken De flesta har inte ens hört något och då har jag spelat riktigt högt, ibland vid tio,elva på kvällen.
Min nuvarande granne ovanför jobbar på P2 och spelar ofta piano hemma vilket jag tycker är mycket trevligt att höra, musik är bäst live Hon har aldrig klagat under de 5 år vi bott här
Skulle gärna ha hus med hifirum i, men det är svårt att motivera för familjen och sig själv med tanke på kvadratmeterpriserna här i Stockholm Många semesterresor blir det

Edit:särskrivning
mace Posted - 2011/08/01 : 10:08:12
Det är svårare att hitta hus för oss saligt drabbade.

Passar inte avsett rum för högtalare och medföljande eluttagsbunden kringutrustning så är det bara att säga tack för vi fick komma på visningen och gå vidare till nästa visning.

Men en dag så...

M
Mey Posted - 2011/07/31 : 19:06:03
Jo, att jag bor i lägenhet fortfarande beror till största del på att jag är student (förhoppningsvis bara några månader till) och därmed inte har möjlighet att bo i eget hus ännu. Dock är jag tacksam över att kunnat ha ett eget boende under hela studietiden, tur att man sluppit studentkorridorerna med allt som det innebär.

Dock är det lite märkligt att man har så mycket störningar i ett område med en snittålder som är dubbelt så hög som min egen ålder. På denna gård med 36 lägenheter är vi totalt 3 st lägenhetsinnehavare som är under 40..
Jag trodde att ju äldre grannar, ju lugnare är det på kvällar och nätter men så enkelt är det inte.

Nya grannens son hade förövrigt idag försökt be om ursäkt till mig via en annan granne , och förklarat sitt dåliga beteende med att de hade tidspress, inte kände till reglerna, samt att det var mer att göra på lägenheten än vad de trodde.
Ska man skratta eller gråta åt en sådan förklaring?

Det ursäktar knappast att man renoverar till 01-tiden på nätterna under en hel månad trots brev från styrelsen som informerar om vad som gäller.
FBK Posted - 2011/07/31 : 18:04:44
Det här med att få/ha möjligheten att bo i hus är nog något som de allra flesta HiFi & Musik intresserade dreglar över, i alla fall mer eller mindre då det möjliggör en del. För vem gillar inte att få den där fysiska känslan som man kan få med rätt grejer och högre volymer Det lyfter liksom hela musik upplevelsen till en annan nivå...
Marina Jansson Posted - 2011/07/31 : 09:08:21
Bernt (som tycker det är roligt att retas) och jag har bott i lägenhet tillsammans mellan 1986 - 2008. I 15 år hade vi sovrummet rakt ovanför grannarnas TV och de sista 2 åren skaffade de sig 4 Collies till, utöver den de redan hade. Det var inte så roligt...
Det är först de senaste 2.5 åren som vi har haft ett eget (hyrt) hus att bo i, och det är verkligen oslagbart!
Vi får spela hur högt vi vill, och de enda som låter om natten är rådjuren som skäller. Ibland väcks jag av att tranorna trumpetar men det är ganska exotiskt och inte något att reta upp sig på.
Jag drömmer om att kunna köpa ett eget hus, men hyra går också bra.
Lindgren Posted - 2011/07/31 : 03:03:14
Oj, jag längtar verkligen efter en "enskilld bostad", vilket många av mina bekanta har införskaffat sig, men efterssom jag valde att studera så bor jag ännu i studentlägenhet som jag inte verkar kunna flytta ut ifrån trots avslutade studier sedan 6mån. Fördelen med detta boende är just att det är välissolerat, och folk är inte särskillt känsliga av sig, man kan dra på duktigt utan att någon bryr sig såvida det inte är söndag natt möjligen. Personligen har jag aldrig haft problem med (vad jag tycker är) högljudda grannar i någon lägenhet, men det var jobbigt i Växjö när jag bodde med gipsvägg till grannen - förstärkaren fick alltid vara avslagen, kunde inte spela i pratvolym mitt på dagen en lördag änns, grannens lägenhet blev som en resonanslåda.
Har jag inte lyckats knipa en hyreslägenhet innom ett år så får jag nog köpa mig en billig etta med kokvrå i eslöv eller något för det mästa är större än detta. Är det fester på flera ställen i huset lägger jag bara kudden på huvudet + eventuellt öronproppar så är problemet löst.
Dessvärre förväntar jag mig problem i kommande lägenhet, det finns alltid någon som stör sig - det finns visst större lägenheter som reserveras som ungdomsboende, synd bara att jag är för gammal för att söka dem :-(
gcs Posted - 2011/07/31 : 00:16:57
++ Jag håller med FBK. När jag bodde i lägenhet så var det ett finskt par som bodde under oss. Den finska mannen kom upp och ringde på ganska tidigt på kvällen och klagade. Andra gången han kom upp, klockan var kanske 20:00 och var han mycket arg. Han hade en kniv i handen som han hotade mig med eftersom det var jag som spelade. Det var faktiskt andra gången som jag blivit hotad med kniv. Första gången var i Finland på ett tåg när jag försökte att avvärja en man som antastade en tjej.
FBK Posted - 2011/07/31 : 00:02:14
quote:

Och för dem som inte har "råd" med eget hus.
Lech Posted - 2011/07/30 : 19:39:13
+
// Lech
Bernt Jansson Posted - 2011/07/30 : 16:32:02
quote:
Mitt nästa boende blir ett eget hus

whiskyman Posted - 2011/07/30 : 14:33:41
Jag skulle bli vansinnig om nån granne klev oombedd rakt in lägenheten.

Här händer det till och från, mest snorungar som inte har någon hyfs. Beträffande egenmäktigt förfarande så är den gränsen redan passerad pga att personen tar din parkering. mvhKristofer
Mey Posted - 2011/07/26 : 11:09:47
Ok, nu har jag grävt upp en riktigt gammal tråd men tänkte att det vore läge för en uppföljning.

Först vill jag rikta ett stort tack till alla som kommit med tips och råd under resans gång. Ingen nämnd, ingen glömd som man säger

Problemen löste sig genom att granne 1 insåg hur illa de betedde sig, och passade på att flytta eftersom att de planerat det under en lång tid (redan innan jag flyttade in)

Granne 2 flyttade också lite senare, då de insett att det inte gick att leva så som de önskade i en lägenhet (tex. låta tvättmaskinen centrifugera kl. 02.00 på natten)

De nya grannarna var en stor uppgradering

Men glädjen tog nyligen slut då den tystlåtna tanten under mig som aldrig fört något oväsen, flyttade till ålderdomshemmet och sålde till någon som tittat för mycket på heminrednings- och renoveringsprogrammen på TV.

I en månads tid nu har de haft inhyrda utländska hantverkare där som jobbat från 07.00 till allt mellan 22-01, samtliga dagar i veckan inklusive söndagar. Och dom har mycket kvar att göra, vad jag kan se.

Mitt nästa boende blir ett eget hus
Micke Y Posted - 2010/05/03 : 12:15:42
Kul

Micke
Mey Posted - 2010/05/03 : 11:51:16
Pratade med förvaltaren imorse, då jag skickat in ett nytt brev.
Fick bekräftat av denne att 2 st. riktigt skarpa varningar gått ut till innehavarna av lägenheten där störningarna kommer från nu.
En tredje varning är på gång under denna vecka

Det ser ut att lösa sig
Mey Posted - 2010/05/02 : 15:53:15
Jo, vågar gör dom nu när rätt personer håller i ärendet men problemet är att störningsmomentet vägrar träffa styrelsen....
(Och styrelsen kommer inte ge sig i första taget, frågan är bara hur länge grannen skall kunna förhala mötet?)

Micke Y Posted - 2010/05/02 : 15:47:18
Trist Mey

Tyvärr är det nog så att om föreningen inte vågar driva frågan så är det nog så att flytt är den enda säkra lösningen. Grymt trist men jag har själv varit tvungen att ta till det.

Micke
Mey Posted - 2010/05/02 : 15:40:43
Vi har tyvärr ingen störningsjour som sagt, då styrelsen anser att det ej behövs
Har författat en ny skrivelse till styrelsen.
soundbrigade Posted - 2010/05/02 : 09:53:06
Troligen har detta varit på tapeten förut, men vår hyresvärd (ett stort kommunalt bolag) har ett avtal med ett vaktbolag som dels ser till att rätt hantverkare kommer på plats vid "katastrofer", dels åker ut och och ser tuffa ut när det är stökigt (störningsjour). Ett sådant besök debiteras sedan på lägenhetsinnehavaren med ett antal hundra kronor.
Grejen är här att om det stökas kl 22.00 och jouren rycker ut och det stökas några timmar senare och man ringer efter jouren blir det en ny räkning ...
Mey Posted - 2010/05/02 : 01:35:50
Ok, nästa rond har börjat.
Föreningen har fått en ny förvaltare som har tagit nya krafttag för att stävja det störande beteende som har förekommit allt för ofta. Först ut var surputtarna bredvid som klagade på mig för allt, och inte själva klarade av att uppträda på det vis de förväntade sig av andra.
Styrelsen kallade dessa till möte och resultatet blev mycket lyckat.
En bättring utlovades, och levererades.
Över en natt upphörde deras dåliga beteende, och grannarna ifråga kom redan på mötet till insikt om vad deras beteende ställde till med för problem.

Ok, då är halva problemet löst. Check!

Då återstår bara den andra halvan. Familjen snett nedanför som lämnar tonårsbarnen hemma på sportlov, påsklov, samtliga helger och klämdagar med mera. Resultatet? Ingen sömn för min del.
Föreningen har försökt kalla innehavarna av denna lägenhet till möte ett flertal gånger men inte lyckats boka något möte, lägenhetsinnehavarna slirar på kopplingen i hopp om att kunna förhala denna process, och låter under tiden barnens nattliga stök fortgå. I snitt drygt en natt per vecka. (Denna familj har fått varningar och tillsägelser flera ggr. tidigare)

Ordningsmakten har fått ännu ett jobb på sin lista för denna natt, men troligen har det en låg prioritet med tanke på hur helgnätter i storstäder i allmänhet utvecklar sig.

Vad är nästa steg, när inget av detta hjälper?
Gaffa Posted - 2010/01/12 : 16:04:19
Är någon av ungdomarna på festen under 20 år är det definitivt intressant för polisen, eftersom det då kan ha skett langning av sprit...
Circlomanen Posted - 2010/01/11 : 17:11:11
Det kanske verkar som om dom brukar annat än alkohol på sina fester?!!!!
Det brukar intressera polisen mer än bara en stökig alkohol-baserad fest. Får du bara dit Polisen, så kan det ha en hel del effekt. "Det såg ut som dom snortade nått från bordet, och dom är aggresiva och beteer sig konstigt".

Annars verkar det antingen vara att flytta eller starta ett privat litet krig. Två sämre, men ganska effektiva alternativ.
Claes_Ireland Posted - 2010/01/11 : 14:18:58
Jag har ringt deras icke nödnummer, granne med galna festen 10 i ordningen på ett ett knappt halvår, de kom på en gång.
Jag hade varit nere och pratat med dem, gav dem 10 min att stänga av. De stängde av på en gång, men drog på igen, på pricken efter 10 minuter. Jag var ganska irriterad då, insåg att gå ner igen var en kass ide, ringde polisen som sade att det var bra att jag ringde, de skickar en patrull, den kom ca 45 minuter senare. Paret har inte stört något sen dess.
Jag förklarade för polisen att jag var lite grining och hellre såg att de kom än att jag gick ner igen, de höll med, kanske därför det blev fart på det.
gcs Posted - 2010/01/11 : 13:48:21
quote:
Polisen har tyvärr inte resurser nog för att skicka en patrull när det inte pågår något som kan rubriceras som ett brott. Har ringt många gånger, men det har inte kommit någon patrull trots löfte om att de skall försöka få ut någon. Men detta har ju som sagt låg prio på deras skala, med tanke på hur mycket annat de inte hinner med.
Här om dagen i kylan såg jag tre polisbilar som stod vid motorvägkanten för att hjälpa någon med fel på sin bil i kylan. Då tänkte jag att sånt kan dom använda tre bilar och två man i varje bil att hjälpa en bilist.
Mey Posted - 2010/01/11 : 13:22:32
Vi har tyvärr ingen störningsjour då styrelsen anser att det inte behövs
Har pratat med ett par stora företag i branschen som erbjuder sådana tjänster, det skulle kosta föreningen ca. 2 kronor per lägenhet (gånger 470 st.) och månad för ett sådant avtal. Sedan tillkommer givetvis en avgift för varje utryckning men den kan man ju debitera vidare till den som stör.
Jag frågade om det gick att köpa denna tjänst på något sätt som privatperson, eftersom att dom är opartiska och endast förmedlar informationen vidare till styrelsen. På så vis skulle jag få ett bättre bevismaterial. Tyvärr gick inte det.

Polisen har tyvärr inte resurser nog för att skicka en patrull när det inte pågår något som kan rubriceras som ett brott. Har ringt många gånger, men det har inte kommit någon patrull trots löfte om att de skall försöka få ut någon. Men detta har ju som sagt låg prio på deras skala, med tanke på hur mycket annat de inte hinner med.

Mycket riktigt ligger problemet i styrelsen.
Dom sade en gång att man inte kan vräka folk för att de stör.
Däremot hotar man nu att vräka folk som betalar månadsavgiften en dag för sent. (Sila myggen och svälja kamelerna)

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000