T O P I C R E V I E W |
Björn-Ola |
Posted - 2014/02/02 : 11:00:50 ...that's all. Är detta framtiden? Streamer inbyggd i den aktiva högtalaren?
http://www.audiovector.com/images/Discreet-articles/audiovector-discreet-brochure.pdf
|
3 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Mirage |
Posted - 2014/02/02 : 16:45:47 Meridian har ju varit inne på detta rätt länge, med även D/A-omvandling i högtalarna. Man behöver inte ens använda deras egna källor, går att mata digitalt med en Squeezebox eller så. |
ahultin |
Posted - 2014/02/02 : 15:28:28 Jag tror att det blir allt vanligare att man lägger förstärkningen i högtalarna. Några av de som gått den vägen nu är bl.a. Dynaudio (Xeo), Audiovector som länkas till här i texten, Linn (både Akubarik och A350 - men framför allt Exakt), m.fl. Det kanske är lättare rent inredningsmässigt att få till det med stegen inbyggda i högtalarna? Inte längre något behov av att dra (dyra?) högtalarkablar tvärs igenom rummet utan det som behövs är en strömkabel in på baksidan. (Om man inte behöver en analog ingång...). Jag kan inte låta bli att tänka på en artikel som var i Hifiklubbens katalog för några år sedan, en intervju med BEE himself (mannen bakom Nad 3020). Där sa han att utvecklingen är digital, och att det snart bara finns digitala förstärkare (i rimliga prisklasser...) om man inte har speciella krav/önskemål. |
R1 T |
Posted - 2014/02/02 : 11:19:50 Skall man jämföra med utvecklingen på telefoner, så tror jag att även HiFi och hemmabio kommer att gå åt det hållet.
Nästa steg (kanske redan finns) blir en hel hemmabio, streamar till tex. frontarna som sen skickar trådlöst till surrounder, center, projektor m.m.
Med vänlig hälsning Åke |
|
|