T O P I C R E V I E W |
JWO |
Posted - 2008/08/10 : 21:33:28
Om man kör digitalt ut ( i detta fall optiskt ) från en Squeezebox. Hur står sig kvalitén hos denna utsignal jämfört med en utsignal ( också optiskt ut )från en annan digital mediaextenderenhet tex Popcorn Hour, Dvico Tvix, Tomacro eller liknande?
Jag vet att Squeezebox är lätthanterlig med sina fina menyer och med Squeezecenter. Men rent kvalitétsmässigt är den digitala utsignalen bättre från Squeezebox än hos sina konkurenter?
Anledningen att jag frågar är för att jag köpt en Tomacro 210s ( nypris ca 3000kr utan hårddisk )mediaextender. Den har display, inbyggd hårddisk och jag kan köra optiskt ut.
Det vore så skönt att slippa ha en dator igång. Det vore också skönt med bara en enhet och slippa ha 2 boxar.
Jag undrar helt enkelt. Vad tror ni? Blir det minst lika mycket välljud med denna Tomacro som med min Squeezebox? |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
JWO |
Posted - 2008/08/15 : 17:37:06 Har fått Tomacron nu!
Grym spelare. Fick den med inbyggd hårddisk på 200gig. Kör Bluray filmer direkt till projektor med hdmi. GRYM bild. Dock är menyerna endast på skärmen och inte på displayem på lådan. SÅ än en gång så är Squeezebox oslagbar.
Fattar inte varför man inte skulle kunna en extern hårddisk direkt till SB och sedan bara tuta och köra. vore väldigt bekvämt :)
Men men...
Vore grymt om man kunde lägga in Squeezecenter på Tomacrons hd och ha den som server. Men så duktig är inte jag..... |
JWO |
Posted - 2008/08/13 : 16:31:20 JA! kom gärna med resultatet av den installationen!
Vore grymt om det funkar!
|
adi6606 |
Posted - 2008/08/13 : 15:39:29 ztenlund: Fick veta att det ska vara router som agerar NAS och hårddisken ska vara storage. Kompisen i frågan är civ. ing. med data som specialitet och han har gjort beräkningar som säger att lyssna musik ska inte vara problem men för att ladda ner kommer att ta mycket länger tid Vi får se... |
zix |
Posted - 2008/08/13 : 14:53:08 OhmBoy, det ska bli kul att höra vad du tycker om Tomacron. Glöm inte att skriva!
|
ztenlund |
Posted - 2008/08/13 : 13:50:22 1. Det där är inte direkt en vanlig trådlös router, utan en som specifikt är utrustad med USB-port för att ansluta en extern hårddisk. Knappast något som är standard.
2. Jag sökte och visst finns det de som installerat Slimserver på den med modifierad firmware mm. Inget som bara är att klicka "installera" i standardutförande.
3. Hårdvaran talar inte direkt för något fartmonster.
Det fungerar säkert om han säger det, men jag hade nog aldrig gått på den här lösningen. |
adi6606 |
Posted - 2008/08/13 : 12:48:49 Micke65: Jag har inte svar på din fråga, än. Men allt är beställt och ska fixas nästa vecka. Altså, enligt min kompis som kommer att installera hela härligheten åt mig är det en baggis. Följande har införskaffats: Assus WL-500G Premium, http://www.webhallen.com/prod.php?id=59283 och LaCie 750GB Extern HD Desktop, http://www.webhallen.com/prod.php?id=89316 En vanlig Squeezebox Duet, förstås :) Jag ska bra fylla på disken med musiken och resten ska han fixa. |
ztenlund |
Posted - 2008/08/13 : 10:57:24 Jag misstänker att den berömda bakfoten är inblandad här. |
Micke65 |
Posted - 2008/08/13 : 10:08:07 quote: OhmBoy: Man kan använda vanlig extern hårddisk på säg 750 GB via USB:n på router och konfigurera den som NAS Det kostar runt 700-800 kronor.
adi6606: Hur installerar man och kör Squeezecenter, i routern ? /Micke |
JWO |
Posted - 2008/08/13 : 09:12:40 Förlåt om jag är lite novis på detta.
Vadå? en valig trådlös router kan bli en NAS med en extern hd till via usb?
Är detta möjligt?
Detta vore fantastiskt! |
adi6606 |
Posted - 2008/08/13 : 08:38:20 OhmBoy: Man kan använda vanlig extern hårddisk på säg 750 GB via USB:n på router och konfigurera den som NAS Det kostar runt 700-800 kronor. |
Mirage |
Posted - 2008/08/12 : 22:09:45 quote: Jo men då måste jag ju köpa en NAS eller hur (?) Och den kostar väl minst 3-4 tusen kr (?)
Tja, det finns inga gratis luncher....
Vill du ha en väl fungerande lösning med hårddisk kopplad till flera enheter är en nätverksdisk det som behövs. Ska du även kunna köra Squeezecenter så krävs ju att det är minst en NAS med lite prestanda. Med tanke på hur mycket jobb det är att läsa in sina skivor och filmer vill jag inte heller riskera allt om en hårddisk kraschar. Då krävs flera diskar i RAID 1 eller 5 för att man ska ha möjlighet att återskapa. Som jag svarde i den här tråden så valde jag en dator, även om det kostar lite ström. |
Björn-Ola |
Posted - 2008/08/12 : 20:22:37 Tja..
Här är bandvidderna enligt Robert Harley: Toslink: 6 MHz ST: 50-150 MHz (en inte längre vanlig typ av optisk överföring) Elektrisk upp till 500 MHz (utförd korrekt med galvanisk avskiljning och hela baletten) |
AndersP |
Posted - 2008/08/12 : 18:22:58 quote: Ingen tillverkare har råd med fördyrande lösningar som inte ger något utbyte i välljud. Såpass påpassad är hifimarknaden idag.
Min syn på hifi-branschen är väl kanske tvärtom; Apparaterna är mycket sämre än vad dom skulle kunna vara och dessutom alldeles för dyra. Man förlitar sig på dyra skrytkomponenter i tekniskt undermåliga och illa genomförda konstruktioner. Man ser hela tiden slarvigt justerade slutsteg som helt nya ur kartong kan fås att mäta och låta mycket bättre efter en enkel justering av tex tomgångsströmmen, dyra cd-spelare som börjar hacka och leva rövare efter bara nåt år, woodoutrustning som ska ligga under eller ställas ovanpå utrustningen för att öka välljudet osv.
Många förståsigpåare finns, men hur mycket vet man egentligen och hur mycket är bara tro? |
JWO |
Posted - 2008/08/12 : 17:56:41 adi6606:
Jo men då måste jag ju köpa en NAS eller hur (?) Och den kostar väl minst 3-4 tusen kr (?)
Mvh |
Björn-Ola |
Posted - 2008/08/12 : 16:29:38 quote: Hur stor bandbredd behövs till överföring av PCM 16/44 via SPDIF-protokollet?
Hur stor transformator behöver en förstärkare? Det kan ju räcka med en liten men det blir ju bättre ju större den är.
quote: Hur stor bandbredd fås med en 75 Ohms coax och Toslink?
Jag minns inte siffrorna men jag har för mig att en elektrisk överföring har 100 gånger större bandbredd än toslink. Jag läste detta i Harleys bok som har några år på nacken.
quote: Vissa auktoriteter påstår ju till skillnad från den sk. highend-falangen inom hifi-branschen att jitter tvärtom är lägre via Toslink
Intressant. Då skulle det ju vara meningslöst med dyra elektriska utgångar. En toslink är ju en billig standardpryl. Men jag upplever att de flesta är överens om att toslink inte är något vidare och att en elektrisk är bättre. Jitternivån är högre med toslink jämförd med en korrekt utförd elektrisk digitalöverföring. Du hittar exempelvis ingen jittermumsare med toslinkutgång. Hade toslink varit bättre så skulle den ha konkurrerat ut de dyra elektriska utgångarna för länge sedan. Ingen tillverkare har råd med fördyrande lösningar som inte ger något utbyte i välljud. Såpass påpassad är hifimarknaden idag.
Jag har själv kört med separata DA-omvandlare hemma de senaste 10 åren och har testat många olika transporter. Jag har hört tydliga skillnader. Bäst ljud har jag fått med elektrisk överföring. Men också sämst. Det kan fuskas med elektriska utgångar kan jag säga.
När jag körde med Airport Express så var jag tvungen att använda dess toslinkutgång. Jag upplevde en klar ljudförbättring när jag gick från en standardkabel till Supras toslinkkabel med bättre kontakter och slipade fiberändor. Det lönar sig med bra kablar även vid toslink. Men nu kör jag enbart med Squeezebox och jag får då snäppet bättre ljud via den elektriska utgången. Upplösningen blir lite bättre vilket ger ett mer mjukare och avslappnat ljud. Men en kompis föredrog faktiskt ljudet från toslinken som han upplevde som mer engagerande, så jag tycker att man bör pröva själv vad som passar.
|
AndersP |
Posted - 2008/08/12 : 14:45:05 Hur stor bandbredd behövs till överföring av PCM 16/44 via SPDIF-protokollet?
Hur stor bandbredd fås med en 75 Ohms coax och Toslink?
Vissa auktoriteter påstår ju till skillnad från den sk. highend-falangen inom hifi-branschen att jitter tvärtom är lägre via Toslink och att bara frånvaron av HF-överhörning i sig gör en 75-Ohms förbindelse ointressant i jämförelse förutsatt korta längder på Toslinkförbindelsen ( < 6 m ) och frånvaron av skarpa knyckar på fibern.
|
adi6606 |
Posted - 2008/08/12 : 14:25:02 OhmBoy: Om jag har förstått dig rätt; du vill slippa ha datorn på när du lyssnar på musik via Squeezebox. Det kan man göra om man tappar musiken från en NAS via nätverken till Squeezeboxen. För att göra detta måste man inte ha datorn påslagen. Eller...!? |
AndersP |
Posted - 2008/08/12 : 13:36:56 Hur stor bandbredd behövs till överföring av PCM 16/44 via SPDIF-protokollet?
Hur stor bandbredd fås med en 75 Ohms coax och Toslink?
Vissa auktoriteter påstår ju till skillnad från den sk. highend-falangen inom hifi-branschen att jitter tvärtom är lägre via Toslink och att bara frånvaron av HF-överhörning i sig gör en 75-Ohms förbindelse ointressant i jämförelse förutsatt korta längder på Toslinkförbindelsen ( < 6 m ) och frånvaron av skarpa knyckar på fibern.
|
JWO |
Posted - 2008/08/12 : 12:42:39 om signalen går till en dac som tar bort jitter då? |
Björn-Ola |
Posted - 2008/08/12 : 08:04:59 Det är riktigt. För långsam överföring leder till att flankerna på pulserna lutar, vilket leder till en osäkerhet om när pulsen börjar och slutar och därmed får man jitter-problem. |
Mirage |
Posted - 2008/08/12 : 00:06:47 Jag har för mig att någon annan nyligen refererade till Robert Harleys bok The Complete guide to high-end audio i samma fråga (i en annan tråd), men jag gör det igen.
Enligt Harley är det önskvärt med största möjliga bandbredd på den digitala signalöverföring. Syftet med detta är att minska jitter, det har allstå inte med ett stort frekvensomfång att göra. (står på sidan 245 i den utgåva jag har, inköpt 1994.)
Det är ju några år sedan boken kom, men jag har inte läst några nya "sanningar" i ämnet.
Även Harley anser att en elektrisk digtal signal är att föredra, om den är rätt gjord, för att slippa omvandlingen till och från ljus.
|
Patrik |
Posted - 2008/08/11 : 23:22:50 På vilket sätt är den för smal? Vilka frekvenser tror du man behöver få igenom? |
Björn-Ola |
Posted - 2008/08/11 : 23:02:55 Den är för smal! |
Patrik |
Posted - 2008/08/11 : 21:07:30 quote: Björn-Ola:Bandbredden på toslink är för dålig.
Specifikt på vilket sätt är bandbredden för dålig? |
Björn-Ola |
Posted - 2008/08/11 : 18:05:05 Jag är en känd glädjedödare. |