T O P I C R E V I E W |
svanbo |
Posted - 2008/07/28 : 13:20:03 Ursäkta dubbelpostningen, kom på att denna tråd även passar i detta forum... eg. är det en mer hifi-relaterad fråga eftersom fokus är just ljudkvaliteten på denna... men den ligger väl typiskt i gränslandet
En mycket populär s.k. mediaextender alltså.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254612
Den har det mesta jag behöver inkl HDMI ut, coaxial ut o.s.v. förutom WLAN. Frågan är bara: Hur är ljudkvaliteten?? Många har ju uttalat sig om att ljudet på Squeezebox är så bra, men den klarar ju bara ljud, inte film. Denna klarar det mesta. Nån som hört den och kan uttala sig??
Jag ska ha den både till film och musik, det jag vill ha är:
- Stöd för HDD/inbyggd HDD - WLAN (går tydligen att fixa på Popcorn) - Stöd för MP3 och FLAC - Komponent ut - Coaxial digital ut - HDMI ut - Gärna en BitTorrent klient, men inget måste (popcorn har detta)
Jag har inte hittat NÅGON mediaextender som har allt detta men popcorn är den som kommer närmast med bara avsaknad av WLAN (men som sagt det går att fixa)...
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
AndersP |
Posted - 2008/08/07 : 17:38:34 Me bad! Den har inte WLAN förstås, blandar samman begreppen, sorry. |
Mickeman |
Posted - 2008/08/07 : 14:35:06 A110 Baseline verkar som en riktigt kul produkt - egen låda och hänga på Wlan med USB verkar som en bra lösning. Har varit på gång att köpa en popcorn en evighet så nu är det dags
http://www.popcornhour.com/onlinestore/index.php?pluginoption=catalog&task=info&item_id=7&main_id=0&category_id= |
tommypeters |
Posted - 2008/08/07 : 13:09:16 Nej, den har inte WLAN. Men man kan stoppa i en adapter i ett USB-uttag, några få fungerar. Kommer snart en något uppiffas modell A110. |
Mickeman |
Posted - 2008/08/07 : 13:06:06 Nu är jag lite förvirrad, enligt specarna finns inte någon wlan-anslutning, bara en RJ45?
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=POPA-100
Internt minne - Nej, 3,5" PATA hårddisk Videoformat - MPEG 1/2/4, VOB, MKV, H.264, Divx, Xvid mfl Ljudformat - MP3, WAV, WMA, AAC, LPCM mfl Bildformat - JPEG, BMP, PNG, GIF
Videoutgångar 1 x HDMI (version 1.1 720p/1080i/1080p) 1 x Komponent (upp till 1080p) 1 x S-Video 1 x Komposit
Ljudutgångar 1 x Digital Koaxial 1 x Stereo RCA
PC-koppling - RJ-45 10/100 Mbps Trådlös anslutning - Nej Streamingfunktion - Ja
Medföljande tillbehör: 1.5 m HDMI-kabel Strömadapter Fjärrkontroll Batterier Guide
Storlek (BxHxD) - 270 x 32 x 132 mm Vikt - 1 kg Garanti - 1 år övrigt - 2 st USB 2.0 ingångar för anslutning av extra hårddiskar
|
AndersP |
Posted - 2008/08/07 : 12:30:58 Jag har Popcorn och den HAR WLAN, men är bökig att spela musik med.
Jag har kopplat en 7" lcd-skärm till den, men texten blir då så liten att det blir svårt att välja låtar. Känns motigt att tända tv,n för att spela musik tycker jag.
Jag använder DA-omvandlarna i min Thule PR350b via Ino Audio il75s coax digital-kabel och kan inte höra någon skillnad mot ljud från cd med PR350b som omvandlare så länge jag kör FLAC nivåmatchat. Mp3 hör man förstås som väntat. Jag tänker därför köpa en SB Duet att spela min musik med istället och använda Popcorn bara till film.
Eftersom det går så sakta att dumpa större datamängder till/från Popcorn avråder jag dig från att installera HDD eller att använda bittorrentfunktionen. Apparaten blir dessutom mekaniskt ljudlös utan Hdd vilket tilltalar mig. Kör den istället som ren nätverksspelare och ha tillgång till dina jättediskar på datorn och streama från dom. Funkar kanon. |
|
|