HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Nån som hört Popcorn Hour A-100?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2008/07/28 :  13:20:03  Show Profile Send svanbo a Private Message  Reply
Ursäkta dubbelpostningen, kom på att denna tråd även passar i detta forum... eg. är det en mer hifi-relaterad fråga eftersom fokus är just ljudkvaliteten på denna... men den ligger väl typiskt i gränslandet

En mycket populär s.k. mediaextender alltså.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=254612

Den har det mesta jag behöver inkl HDMI ut, coaxial ut o.s.v. förutom WLAN. Frågan är bara: Hur är ljudkvaliteten?? Många har ju uttalat sig om att ljudet på Squeezebox är så bra, men den klarar ju bara ljud, inte film. Denna klarar det mesta. Nån som hört den och kan uttala sig??

Jag ska ha den både till film och musik, det jag vill ha är:

- Stöd för HDD/inbyggd HDD
- WLAN (går tydligen att fixa på Popcorn)
- Stöd för MP3 och FLAC
- Komponent ut
- Coaxial digital ut
- HDMI ut
- Gärna en BitTorrent klient, men inget måste (popcorn har detta)

Jag har inte hittat NÅGON mediaextender som har allt detta men popcorn är den som kommer närmast med bara avsaknad av WLAN (men som sagt det går att fixa)...

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/07 :  12:30:58  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Jag har Popcorn och den HAR WLAN, men är bökig att spela musik med.

Jag har kopplat en 7" lcd-skärm till den, men texten blir då så liten att det blir svårt att välja låtar. Känns motigt att tända tv,n för att spela musik tycker jag.

Jag använder DA-omvandlarna i min Thule PR350b via Ino Audio il75s coax digital-kabel och kan inte höra någon skillnad mot ljud från cd med PR350b som omvandlare så länge jag kör FLAC nivåmatchat. Mp3 hör man förstås som väntat. Jag tänker därför köpa en SB Duet att spela min musik med istället och använda Popcorn bara till film.

Eftersom det går så sakta att dumpa större datamängder till/från Popcorn avråder jag dig från att installera HDD eller att använda bittorrentfunktionen. Apparaten blir dessutom mekaniskt ljudlös utan Hdd vilket tilltalar mig.
Kör den istället som ren nätverksspelare och ha tillgång till dina jättediskar på datorn och streama från dom. Funkar kanon.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/08/07 :  13:06:06  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Nu är jag lite förvirrad, enligt specarna finns inte någon wlan-anslutning, bara en RJ45?

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=POPA-100

Internt minne - Nej, 3,5" PATA hårddisk
Videoformat - MPEG 1/2/4, VOB, MKV, H.264, Divx, Xvid mfl
Ljudformat - MP3, WAV, WMA, AAC, LPCM mfl
Bildformat - JPEG, BMP, PNG, GIF

Videoutgångar
1 x HDMI (version 1.1 720p/1080i/1080p)
1 x Komponent (upp till 1080p)
1 x S-Video
1 x Komposit

Ljudutgångar
1 x Digital Koaxial
1 x Stereo RCA

PC-koppling - RJ-45 10/100 Mbps
Trådlös anslutning - Nej
Streamingfunktion - Ja

Medföljande tillbehör:
1.5 m HDMI-kabel
Strömadapter
Fjärrkontroll
Batterier
Guide

Storlek (BxHxD) - 270 x 32 x 132 mm
Vikt - 1 kg
Garanti - 1 år
övrigt - 2 st USB 2.0 ingångar för anslutning av extra hårddiskar

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2008/08/07 :  13:09:16  Show Profile Send tommypeters a Private Message  Reply
Nej, den har inte WLAN. Men man kan stoppa i en adapter i ett USB-uttag, några få fungerar. Kommer snart en något uppiffas modell A110.

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2008/08/07 :  14:35:06  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
A110 Baseline verkar som en riktigt kul produkt - egen låda och hänga på Wlan med USB verkar som en bra lösning. Har varit på gång att köpa en popcorn en evighet så nu är det dags

http://www.popcornhour.com/onlinestore/index.php?pluginoption=catalog&task=info&item_id=7&main_id=0&category_id=

Think what's inside the box!

Edited by - Mickeman on 2008/08/07 14:35:31
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2008/08/07 :  17:38:34  Show Profile Send AndersP a Private Message  Reply
Me bad! Den har inte WLAN förstås, blandar samman begreppen, sorry.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000