T O P I C R E V I E W |
Tobbe_L |
Posted - 2008/01/04 : 13:44:44 Har en fundering. Hur funkar det att koppla en HTPC till ett slutsteg? Är det någon risk att datorn får för sig att skicka ut max volym? Vilket inte är så kul.. Likaså hur bra är datorns volymkontroll? Eller är det så att man vill ha någon form av försteg/passiv volymkontroll mellan datorn o slutsteget?
|
5 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Lovan |
Posted - 2008/01/06 : 16:46:44 Optokopplarvarianten är väldigt smidigt när du ska ha många kanaler dock måste du få tag i rätt många matchade LDR. Om du känner att du har för mycket fritid så kan du ordna ett gruppköp. Kan tänka mig att det finns fler som är intresserade. Jag kan hjälpa till att bygga en testbänk |
Tobbe_L |
Posted - 2008/01/06 : 14:02:22 Fråga är hur man löser en 6-kanals passivvolymkontroll på bästa sätt. Optokopplar varianten är nog inte fel.
|
Lovan |
Posted - 2008/01/06 : 00:23:06 Definitivt ingen nackdel |
Tobbe_L |
Posted - 2008/01/05 : 13:19:52 Med andra ord så vill man ha en volymkontroll bara för att vara på säkra sidan |
Lovan |
Posted - 2008/01/04 : 18:48:41 Jag använde förut datorn kopplad direkt till orion-filtrena som sen gick direkt till slutstegen. Det funkar bra men det finns alltid en risk att något program styr upp till maxvolym vilket kan bli...obehagligt beroende på hur hög gain du har samt effektiviteten på högtalarna. Nu har jag gått över till en optokopplarvolymkontroll så jag kan ha allting på max i datorn(positivt för ljudet) och ha en fysisk ratt att justera på. Alternativet är att ha en dämpsats så man inte får obehagligt hög volym men då kanske man lika gärna kan ha en passiv volymkontroll. |