HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 4-6 ohm som last

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
miaber Posted - 2007/12/17 : 17:39:54
Hej,

På min gamla Pioneer 5.1-stärkare står det 8 Ohm vid högtalarutgångarna, vilket gjort att jag aktat mig för lägre impedanser.
Upptäckte nu att det står så även på HK 135. Är det någon risk att belasta dessa med 4 eller 6 Ohm?
7   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
miaber Posted - 2008/01/06 : 02:18:43
Har nu testat 6 ohms mission 780 på HK135 med 8 Ohms rekomendation på högtalare. Inga problem så långt. Har dock inte pressat max.
whiskyman Posted - 2008/01/05 : 17:33:27
Värsta som kan hända är väl att den inte pallar lasten och brinner upp

Verkar inte sannolikt att detta skulle hända.Förstärkarens skyddskretsar stänger av långt innan dess.Problemet som kan uppstå om man kopplar in högtalare med lägre nominell impedans är just att du inte kan spela lika högt innan förstärkarens skyddskretsar stänger av.

Sedan vid parallellkoppling som är fallet om du kopplar in två par högtalare på utgången ger som resultat att du måste halvera impedansen igen för att veta hur mycket du kan pressa förstärkaren innan klippning. MvhKristofer
OcA Posted - 2007/12/20 : 22:30:35
Värsta som kan hända är väl att den inte pallar lasten och brinner upp... I bästa fall kanske det går utmärkt och alternativ tre är att säkringen går, eller att den stänger av sig innan det blir härdsmälta...

Beror ju lite grann på hur impedanskurvan ser ut och vart i registret de dippar i impedans?

Högtalartillverkarna ljuger ju rätt friskt om impedansen kan jag tycka när man ser mätningar... Bästa vore om du kunde få fram en impedanskurva på dina burkar och kolla hur den ser ut.
miaber Posted - 2007/12/20 : 16:50:50
Svaret från Pioneer blev att dom inte rekomenderade att köra med lägre än 8 Ohm. Inget mer utförligt. Jag står kvar frågande om konsekvenserna.
Dom ska iallafall ha all heder av att svara snabbt.
miaber Posted - 2007/12/19 : 19:00:23
Det är en VSA-E03. I manualen står det 8-16 Ohm.
Köpte även en HK 135, och på den stog det 8 Ohm vid utgångarna.
Har skickat en fråga till Pioneers supportsida. Får se om jag får napp.
OcA Posted - 2007/12/19 : 09:07:11
Vad är det för Pioneer du har?

Brukligt är ju att det oftast går att koppla 4 eller 8 ohms last på vilken stärkare som helst. Däremot om man ska köra "dubbla" högtalare, tex A och B zon samtidigt ska lasten helst inte gå under 8 ohm.

Pioneer har faktiskt väldigt bra support man kan kontakta via deras hemsida. De svarar snabbt och utförligt även via mail. Förslagsvis kollar du med dem innan du börjar mickla med högtalarna...

I annat fall kanske manualen kan ge dig råd? Den bör också finnas på Pioneers hemsida.

Ett annat exempel är Yamaha som brukar ha en vippbrytare bak på sina stärkare för att ställa om mellan 4 och 8 ohm.

Men testa att kontakta Pioneer...
miaber Posted - 2007/12/18 : 16:45:36
Ingen som har några idéer om huruvida det kan vara skadligt?

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000