HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Mittkanal & bakkanal frekvens omfång

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
BuffaloBengt Posted - 2006/02/22 : 14:20:44
Hej ni som är flerkannals experter det finn väl flera konkurerande system DTS, ac3 dolbydigetal o.s.v vad jag undrar vad specar dom för frekvensomfång på mitt kanalen och bakkanalen

Tack på förhand

Bengt
9   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Bubben Posted - 2006/03/01 : 21:29:45
Mmm, kan vara så förståss.

På Prologic-tiden fick man ju bra ambiens med vindsus, ekon, regn och lite andra miljöljud. Men mycket av effekten gick förlorad eftersom det bara var mono-signal. Prologic II upplevs som ett helt annat system med lövprassel, fågelsång och möjlighet att peka ut en riktning. Är ju dock kodat lite annorlunda med Prologic II...
ulfsan Posted - 2006/03/01 : 13:35:19
quote:
så jag vet inte riktigt hur vi kom in på tvåkanalsavkodningar..

Bubben: Jo genom frågan:
quote:
ni som är flerkannals experter det finn väl flera konkurerande system

Dolby Digital t ex finns även i färre kanaler än 5.1, som sedan kan kodas vidare till Prologic o likn... Dessutom har nog frågeställningen om mindre frekvensomfång i vissa kanaler sitt ursprung i hur det fungerade på "Prologic-surround-tiden".... / Ulf

Bubben Posted - 2006/03/01 : 13:06:17
Enkelt beskrivet så skiljer det en del mellan de olika matris-formaten.
Dolby Suround Prologic har ett begränsat frekvensomfång i bakkanalerna till 7Khz, och i mono. Men Dolby Surround Prologic II har olika signal i höger och vänster bak och samma frekvensomfång som i de främre. Dolby Prologic IIx har ytterligare en matris-kodning mellan de redan matriskodade bakkanalerna, så man kan få ut fyra olika surroundsignaler, ur endast tvåkanaligt material.
Centerkanalen fås fram genom att lägga ihop de signaler som är lika mellan höger och vänster, eller de som skiljer.

Men frågeställningen gällde ju DD, DTS och liknande så jag vet inte riktigt hur vi kom in på tvåkanalsavkodningar...
ulfsan Posted - 2006/03/01 : 10:56:38
Ovanstående gäller de äkta X.y-systemen (t ex 5.1). Dessutom finns ju system där man plockar ut flera kanaler ur ett 2-kanalsmtrl, t ex Dolby Prologic. Här gäller inte fullregister för alla kanaler. Bakkanalerna (som egentligen är en kanal som skickas ut i två högtalare) har ett begränsat register - vet inte riktigt vilket. Bör gå lätt att kolla via Google el dyl... / Ulf
Bubben Posted - 2006/02/27 : 18:15:56
Väldigt olika, men de som har störst frekvensomfång har ju just 10-20000 Hz.
BuffaloBengt Posted - 2006/02/27 : 12:42:51
Jag menar programmaterialet som sänds ut i kanalerna
Hardseq Posted - 2006/02/22 : 20:35:20
Såväl dolby som DTS bör rimligtvis ha större frekvensomfång i LFE kanalen. Det finns plottar på nätet från exemplevis Black Hawk Down med stark signal vid 7Hz..
KingX Posted - 2006/02/22 : 18:25:51
precis.. frekvensomfånger är till stor del lika.. men komprimeringen av ljudet skiljer sig ofta vilket gör att DTS upplevs som mer öppet och luftigt än Dolby Digital..
Bubben Posted - 2006/02/22 : 15:31:37
Om jag inte har fått det helt om bakfoten så gäller följande för DTS:
Alla kanaler har ett frakvensomfång på 10-20000+Hz i en uppsättning med två främre, center och bakre högtalare. Subkanalen har ett frekvensomfång på 10-150Hz.
Dolby har 20-20000Hz i fullregisterkanalerna och 20-120 Hz i subkanalen.
Det är altså ingen skillnad i frekvensomfång på några kanaler förutom .1-kanalen.
Därmed inte sagt att alla högtalare måste vara likadant bestyckade. Man kan ju fortfarande ställa de bakre kanalerna som "small".

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000