T O P I C R E V I E W |
Bernt Jansson |
Posted - 2012/12/30 : 10:24:51 Detta är den version av Mozarts 5:e violinkonsert som jag tycker bäst om hittills: http://www.eclassical.com/mozart-violin-concertos.html Jag har säkert 10 inspelningar men detta är något alldeles extra, dessutom mycket välgjord inspelning. Jag köpte 24/44 versionen.
Sen har vi http://www.eclassical.com/conductors/breiner-peter/mussorgsky-pictures-at-an-exhibition-songs-dances-of-death-the-n.html Här har jag nog ännu fler versioner, kanske 15 stycken, till och med på orgel. Men denna är speciell på grund av att orkestreringen är annorlunda. (Det är ju ett pianostycke från början) Man brukar höra Ravels version men denna av Breiner är något annat. Massor av blås och slagverk, perfekt för oss som har högtalare med lite tryck i. Fin inspelning i 24/96. |
1 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Björn-Ola |
Posted - 2012/12/30 : 13:25:05 quote: Här har jag nog ännu fler versioner, kanske 15 stycken, till och med på orgel. Men denna är speciell på grund av att orkestreringen är annorlunda. (Det är ju ett pianostycke från början) Man brukar höra Ravels version men denna av Breiner är något annat. Massor av blås och slagverk, perfekt för oss som har högtalare med lite tryck i. Fin inspelning i 24/96.
Lite för mycket tingel-tangel för min smak. Men ska det vara meningsfullt med en ny orkestrering, så bör den ju vara annorlunda. Underhållande i alla fall. Det är orkestreringen av Songs and dances of death som gjorde den här skivan köpvärd för mig. Däremot fungerar inte sångcykeln The Nursery riktigt i orkesterversion, tycker jag, musiken var ju formad efter den ryska språkmelodin för att förstärka det texten uttrycker. Det går inte riktigt att överföra till en orkesterversion. Eftersom Mussorgsky skrev så lite orkestermusik, så har jag samlat på olika orkestreringar av pianomusik av honom och instrumentala utdrag från hans operor, där man kan hitta mycket fin musik. När det gäller Tavlor på en utställning, så är det en smaksak vilken version man föredrar, själv föredrar jag nog den här, som låter mer rysk än Ravels version:
Orkestreringen är gjord av den finske dirigenten Leo Funtek. Det var också den första version jag hörde och det påverkar naturligtvis. Det är nog därför jag tycker att det är så här det ska låta.
|
|
|