HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Ett par klassiska tips!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2012/12/30 :  10:24:51  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Detta är den version av Mozarts 5:e violinkonsert som jag tycker bäst om hittills:
http://www.eclassical.com/mozart-violin-concertos.html
Jag har säkert 10 inspelningar men detta är något alldeles extra, dessutom mycket välgjord inspelning. Jag köpte 24/44 versionen.

Sen har vi
http://www.eclassical.com/conductors/breiner-peter/mussorgsky-pictures-at-an-exhibition-songs-dances-of-death-the-n.html
Här har jag nog ännu fler versioner, kanske 15 stycken, till och med på orgel. Men denna är speciell på grund av att orkestreringen är annorlunda. (Det är ju ett pianostycke från början) Man brukar höra Ravels version men denna av Breiner är något annat. Massor av blås och slagverk, perfekt för oss som har högtalare med lite tryck i. Fin inspelning i 24/96.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2012/12/30 :  13:25:05  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Här har jag nog ännu fler versioner, kanske 15 stycken, till och med på orgel. Men denna är speciell på grund av att orkestreringen är annorlunda. (Det är ju ett pianostycke från början) Man brukar höra Ravels version men denna av Breiner är något annat. Massor av blås och slagverk, perfekt för oss som har högtalare med lite tryck i. Fin inspelning i 24/96.

Lite för mycket tingel-tangel för min smak. Men ska det vara meningsfullt med en ny orkestrering, så bör den ju vara annorlunda.
Underhållande i alla fall.
Det är orkestreringen av Songs and dances of death som gjorde den här skivan köpvärd för mig. Däremot fungerar inte sångcykeln The Nursery riktigt i orkesterversion, tycker jag, musiken var ju formad efter den ryska språkmelodin för att förstärka det texten uttrycker. Det går inte riktigt att överföra till en orkesterversion.
Eftersom Mussorgsky skrev så lite orkestermusik, så har jag samlat på olika orkestreringar av pianomusik av honom och instrumentala utdrag från hans operor, där man kan hitta mycket fin musik.
När det gäller Tavlor på en utställning, så är det en smaksak vilken version man föredrar, själv föredrar jag nog den här, som låter mer rysk än Ravels version:

Orkestreringen är gjord av den finske dirigenten Leo Funtek.
Det var också den första version jag hörde och det påverkar naturligtvis. Det är nog därför jag tycker att det är så här det ska låta.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000