T O P I C R E V I E W |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/07/19 : 21:41:33 Som någon möjligen sett i min "Gammal man....." tråd under vinylavdelningen så är musiken det viktigaste för mig. Då det finns en hel del musik som inte givits ut på vinyl, eller som jag kanske inte har på vinyl, men ändå måste prata om, gammalt eller nytt, så kommer här att följa några "tips" eller funderingar runt sådant som fängslat mig.
Jag vill börja med Sam Westerbergs "Väg 45" utgiven 2002 på Zebra Art records, analogt inspelad i Oral majority studio/Helikopter studio gbg.
All musik är Sams egen och hans röst är en av de mäktigaste vi någonsin hört i Sverige. Varenda spår är mästerligt, som Sent, inte för sent, Axel & Elsa, och titelspåret, och så det absoluta mästerverket, Älskade Cowboy.
Den här skivan är totalt nödvändig.
Borde fortfarande gå att beställa på Bengans, eller möjligen via Zebra Art Music.
Går inte det så kontakta mig så ber jag Sam om hjälp.
Ingvar |
25 L A T E S T R E P L I E S (Newest First) |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2013/12/07 : 20:14:44 oops! Look who pops up again, just like Bugs Bunny!
Blev tvungen att återuppliva denna tråd då forumvännen Lech var på besök för ett par veckor sedan, han hade med en skiva jag aldrig tidigare hört.
Fick ett eget ex för några dagar sedan, signerat!
Robert Biggles Sohlberg, Put the light on me.
Jag vet inte om det skrivits om denna skiva tidigare här, det gör inget, det tål att upprepas. Robert Sohlberg, sångare, gitarrist och upphovsman till samtliga låtar på skivan. Innehavare av Slussens pensionat på Orust. Bandet: Bengan Blomgren, Bengt Nygren, Nicke Ström, Niels Nordin och Robert själv. Bra nära Nationalteaterns rockorkester eller Bjurman band.
Det här är Country med bluessjäl och blueston, liveinspelat bättre än något man hittar hos de stora bolagen.
Riktigt bra egna låtar, inga covers, tror att många stora i genren önskar de skrivit detta material.
Lennart (Lech) skrev om det han tog med sig: det blir inte bättre.
Han hade rätt.
Ingvar |
ninja |
Posted - 2011/11/20 : 21:44:37 Inte allt men nästan ;-)
http://open.spotify.com/user/ninja_swe/playlist/7D9dUmY6MjQwOkuCDtCdGR |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/11/20 : 19:58:15 Ursäkta men jag behöver störa lite till, trots söndagskväll.
Vill nämligen lägga ett postscriptum till mitt senaste inlägg, sista spåret på ovannämnda skiva, det är aldrig för sent att ge opp, det andra bonusspåret, Matilda, har spelat denna låt om och om igen etc etc.
Det här är bland det vackraste som finns i den svenska sångboken, det är, som jag ser det, uppe på samma nivå som "om Du någonsin kommer fram till Samarkand" och Thorstein Bergman är väl inte det sämsta sällskapet.
Ingvar |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/11/19 : 14:15:16 Om vi backar till den där torsdagen här ovanför så köptes det trenne skivor.
Jag vill ju gärna betrakta mig själv som ytterst välbevandrad i musiken och även om det fanns någonstans i bakhuvudet att Ronny Eriksson hade haft någon sorts band har detta gått mig helt förbi.
Det enda att göra är att bita huvudet av skam och ta itu med detta band och deras skivor.
Då jag är befriad från historia i sammanhanget väljer jag att börja bakifrån, med den senaste plattan, Aldrig för sent att ge opp, inspelad, som sig bör, live i Umeå december 2010.
Herrarna kallar detta countrypunk, jag skulle mer se det som americana, djupt rotat i nordisk folkmusik med inslag av bluegrass och äkta country, alltihop kryddat av norrbottensmål och ett stort socialt patos.
Ronny Eriksson är en stor låtskrivare, texterna står med bägge fötterna i hans värdegrund vilket passar mig utmärkt, bandet är riktigt j...a bra! Dessutom finns här Bengt Ruthström, en av de bästa röster jag hört på länge, måhända har man mer råg i ryggen när man kommer här norrifrån, Sam kommer ju från Dorothea och Gunnar Wiklund var från Luleå.
Jag är ytterst glad, eller kanske tacksam för slumpens hjälp den torsdagen, skivorna finns tillgängliga både i skivhandeln och från Euskeferats hemsida, om Ni har missat detta så köp en skiva, det här är bra, riktigt bra.
Ingvar |
gcs |
Posted - 2011/11/14 : 00:25:40 På bilden ser man din Sony spelare som sitter i en väldigt snygg låda. Har du byggt den själv? |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/11/13 : 21:03:24 Fick en Amrut av John idag, en Indisk singlemalt.
Vi åt ute på stan (eller byn kanske, vi talar om Kungsbacka) tog en öl till på Prinsen efteråt, där spelades Mesabi, Tom Russells senaste, hela tiden, vilket naturligtvis är bra då det är världens bästa skiva någonsin, men det kom en avi med posten i fredags, en annan skiva jag fick hämta, den har också gått varm ett par dagar, jag sade det att par rader upp men vi pratar om det bästa sydstatsbandet genom tiderna, skivan är också grymt snygg.
Nu pratar vi om en till helt fabulös skiva, Perry & the travellers, the grand voyage, släppt under sensommaren i år, denna skiva är helt omistlig, gjord i USA hade den sålt i obegripliga antal men här hemma verkar oerhört få människor vara intresserade av musik, för den som ändå är det går skivan att beställa här: http://www.perryandthetravellers.net/
Skivan är våldsamt bra, spår 3 på första sidan, All my time orsakar troligen både Robert Zimmerman och Tom Petty sömlösa nätter, det blir inte bättre än så.
Min är nr 203 av denna utgåva av 500 så skynda er och beställ:
Ingvar
Ingvar |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/11/13 : 11:34:21 I torsdags eftermiddag träffades Brittmarie och jag på the Square för att ta en öl innnan vi skulle handla.
Vid ett bord satt fem herrar och väntade på sin mat, de samtalade på tydlig norrbottniska men en av herrarna satt inte still, han sprang fram och tillbaks mellan bordet och de PM-4 högtalare som sitter där, han lyssnade och skärskådade, Brittmarie sa åt mig att tala med honom men jag ville inte tränga mig på när de skulle äta.
Gick ut och tog en cig och när jag kom in igen var mannen framme med telefonen och fotograferade en av högtalarna, då kunde min hustru inte hålla sig längre utan gick fram och frågade om högtalarna föll honom på läppen, då svaret var positivt och han sa att han kände igen dem någonstans ifrån pekade hon på mig och sa prata med honom då, det är han som byggt dem.
Vi hälsade och han sa sig känna igen dem och att de var väldigt lika Gunsinger! Det visade sig vara en forumvän så vi fick en stund att prata lite om våra olika högtalare och rörförstärkeri och hög verkningsgrad, sedan måste han äta, innan de skulle spela på Kungsbacka teater!
Springa och handla, hem och kolla programmet och se att det är Euskefeurat som spelar, springa ner till teatern och komma lite för sent, 10min in i första set, Ronny Eriksson pratar på sitt sätt mellan låtarna, ibland rent politiskt, ibland lokalfärgat av Norrbottensursprunget, och sagolik Pitepoesi!
Musiken är på en annan nivå, detta måste vara bland det bästa man kan se på en svensk scen! Själva kallar de det countrypunk, stämmer delvis men jag skulle kalla det americana fast från norrbotten och med inslag av bluegrass, bra texter, inte alltid helt begripliga för utsocknes, mycket orienterat runt lokalpatriotism men med vidsyn och tolerans för alla mäniskor oavsett varifrån.
Detta blev en vansinnigt bra torsdag, tack Robert och resten av bandet!
Köpte tre skivor, tankar kring dessa kommer snart.
Ingvar
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/10/16 : 20:05:06 Nu är jag här och bråkar igen!
Det går nog över snart igen men utkrupen ur ett halvår av helt befängd arbetbelastning (jag har inte slitit hund i saltgruva eller för slaverilön, men det har krävt för mycket tid för att vara roligt) så har glädjen att komunicera (pådyvla?) mina musikfavoriter till försvarslösa medborgare återkommit.
Nu tänkte jag skriva lite om en skiva där en av våra forumvänner deltar somm basist och låtskrivare, han har dessutom den goda smaken/dåliga omdömmet att snickra högtalare med en av mina byggsatser.
Noise Of Error är ett Göteborgsbaserat (var annars) band som man nog gärna skulle sortera in i något av metall-facken, jag tycker de går utanför detta, soundet ok, men mer melodier och roligare och väldigt varierade harmonier, ibland 70-tals sound, egna riktigt bra låtar och som extra finhackad färsk persilja på moset (jag tycker det är godare än grädde, på moset alltså, grädde är annars väldigt gott) så har man en tjej som sjunger, en helt j...a otrolig rockröst med gåshudsegenskaper, om Ni inte vet vad jag menar så fråga Herr Jeppson.
Skivan köper Ni lämpligen på deras hemsida:http://www.noiseoferror.se/
Ingvar |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/10/16 : 17:34:54 While we´re at it.
Om vi drar oss neråt Alabama och mitten av 70-talet, guldåldern för den lite tyngre sydstatsrocken, vi lyssnar på en av de bästa skivorna från denna era: Other side of the bridge.
Nu dyker ett litet problem upp, de fem grabbarna som gör denna skiva är knappa 25 år och har fötterna ganska stadigt planterade i Värmlandskogarna.
Perry and the travellers svänger ihop denna studioliveskiva 2009, Lynyrd Skynyrd hade blivit gröna av avund, nu är de inte med längre men det är vi så jag kan bara rekomendera Er att skyndsamt uppsöka favoritskivhandlaren och beställa ett ex av denna vanvettigt svängande skiva, rock´n roll, blues och soul med lortiga stövlar!
Ingvar |
AlfaGTV |
Posted - 2011/10/15 : 23:51:23 Vill bara meddela att jag uppskattar dina kåserier otroligt mycket! Skall definitivt kolla upp det hära sista tipset! Och gillar man trumpet, kanske jag får rekommendera Touch med Yello, de har en trumpetare med som är nåt alldeles extra! Med vänlig hälsning, Micke |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/10/15 : 17:31:15 Mesabi.
Sådär, tillbaks igen, åter med säcken full av superlativer, nu skriver jag mest om musik som betyder något för mig, så stå ut med mina haranger eller låt bli att läsa.
Den här skivan släptes för ca 3 veckor sedan, jag har lyssnat på den varje dag sedan dess, ofta flera gånger, den blir bättre varje gång.
Tom Russell har skapat ett nytt ( i min musikvärld) mästerverk, han har hållt på ganska många år, varje skiva han gjort har varit bättre än den förra, ganska ovanligt.
Den här då, som heter Mesabi, hans, tror jag 26:e skiva sedan starten för länge sedan, har totalt trollbundit mig.
Varje låt är en novell eller ett reportage, kanske en dokumentär, en lång rad av amerikanska kulturikoner paserar revy, James Dean Sterling Hayden, Liz Taylor, Bob Dylan etc.
Varje liten berättelse är, för mig, hårresande, väter ofta en sentimental gammal cowboys ögon.
Calexico är med på denna skiva, precis som på den förra, Blood and Candle smoke, den som jag tidigare kallat världens bästa skiva.
Det här är ganska mycket gränslandsmusik, både runt människoporträtten/berättelserna, var det hela utspelar sig, och så den här magiska trumpeten, en mexikansk trumpet från gränstrakterna mellan Mexico och Texas, kanske El Paso eller Juarez, den skapar det ensamaste ljud som existerar, ensamare men ganska likt en gammal grå varg som ylar i sin letan efter en flock, men på samma gång en ton, ett uttryck som förmedlar mer känsla en något annat musikinstrument.
om extra dekoration på sina egna låtar så spelar Tom Russell Dylans "a hard rains gonna fall", han gör det i ca 9 minuter och har Lucinda Williams med som sångerska!
För närvarande anser jag att det här är den bästa skivan någonsin, kanske ändras någon gång i framtiden, men jag tycker att Ni bör ge den en lyssning.
Ingvar |
bearwik |
Posted - 2011/08/02 : 22:43:50 Åååh, vad skönt att du är tillbaka; forumet hade inte varit detsamma utan dig. |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2011/08/02 : 22:34:06 Sura griniga gamla gubbar går inte att lita på. Särskilt inte när de uttalar sig i hastigt mod.
Således försvinner jag inte utan fortsätter att förpesta er tillvaro här.
Tänkte börja med att berätta att det vimlade av segel,
Men det var lördag, 2011-07-30, dans på brännö brygga, återupplivning av Brännö visfestival. Och så hade Sam Vesterberg release på sin nya skiva, (Genom mitt fönster) tillsammans med ett nytt band (Jimmy är fortfarande med på bas) så framför han hela den nya skivan i denna förtrollade miljö.
Det vi får är en milstolpe i den svenska viskonsten, ibland kunde det varit Olrog som skrivit, ibland är det ren, äkta blues, ibland blir det så personligt eller privat så att det är svårt att lyssna på.
Om inte den här skivan, Genom mitt fönster, av Sam Vesterberg, rumsterar om på försäljningslistor och relativt kvickt renderar upphovsmannen en guldskiva är det något djupt fel på den svenska musikpubliken, det finns ju inte så många skivköpare kvar dessvärre men det går väl att ändra på.
Ingvar
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/07/13 : 21:05:44 Jag har semester nu, inne på tredje veckan, har lyckats vara ledig 5 dagar under denna period, trodde arbetsinsatsen skulle minskas vid denna ålder men så är tydligen inte fallet.
De fem lediga dagarna spenderades dock i skuggan under min Stetson, Brittmarie dansade linedance och jag nyttjade jordbruksprodukter baserade på korn och agave.
Vill slå ett slag för en av de skivor jag hade med, väntat i flera månader men då ingen distribution alls verkar finnas i europa så tog det ett tag för grabbarna på Rocks i Kungsbacka att fåt tag på Gurf Morlix senaste; Last exit to happyland.
Det här är en grymt bra skiva, ett tungt, lite TJW-aktigt swampbluessound fast modernare och annan instrumentering. Fantastiska låtar, alla egna, Patty Griffin är med och sjunger och Gurf själv börjar låta som Steve Earle gör numera.
GM blev ju utnämnd till bästa instrumentalist under AMA förra året och det är väl ganska välförtjänt, förutom att ha varit det fantastiska soundet bakom Lucinda Williams i många år så har han ju spelat med alla, det är mycket enklare att räkna upp vem han inte hjälpt.
Jag vill verkligen rekommendera den här skivan, svår att få tag på men värd besväret, går att provlyssna på hans Myspace-sida.
En fundering dock, man får barn, jag vet hur det lyckoruset känns, sedan beslutar man sig för att döpa sonen till Gurf! Strider inte detta mot FN´s barnkonvention?
Ingvar |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/03/20 : 12:12:22 Om vi skulle ta en titt på ett band som inte blivit så uppmärksammat här i Kungariket Sverige.
Old Crow medicine show, bildat 98 har släppt 6 skivor sedan 2000, de tre senaste på Netwerk records finns fortfarande att få tag i.
Den senaste, Tennessee Pusher från 08 är en mycket rolig skiva. Bandet sorteras oftast in under "Bluegrass, old time, americana, alt country etiketter"
Man skulle kanske kunna kalla det folk-rock. Det svänger enormt och den här skivan innehåller mestadels eget material, som förstärkning dyker Benmont Tench (Hammond C3) och Jim Keltner (trummor) upp!
Producerat av Don Was och mästerligt inspelat.
Har Ni inte hört dem så kolla upp detta band!
Omslaget går inte av för hackor heller.
Ingvar |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2010/01/27 : 21:57:36 Jag får nog börja med en varning, här kommer återigen en radda superlativer och euforiskt gastande, men jag är tvungen.
Jag tänkte nämnligen prata lite om Jesse Winchester, Love Filling Station, den första plattan på 10 år, kom i sommras.
En ganska lågmäld skiva, Jesses otroliga röst, lite som Roy Orbison med en touch av John Prines heshet, ett mjukt sound, lite Gibson-fläskigt liksom (halsmicken på en ES 335).
Skivan inleds lite soul/jazzigt med O what a trill och Bless Your foolish heart sedan kommer Wear me out som kunde vara hämtad ur det bästa JJ cCale någonsin gjort.
Som nummer fyra kommer en sjukt vacker version av Ben E Kings Stand By Me, PG! Yes, Goosebumps så det ryker!
Sen hamnar vi i något som låter lite Bluegrass, lite skandinaviskt, lite New Orleans struttigt i It´s a shame about him.
Nummer sex är en liten bagatell om 50/60 talens "banala" kärlekssånger och deras texter, otroligt vackert ( se videolänken nedan).
Vi får ett par djupt gripande, gammalmodiga kärlekslåtar i I´m gonna miss You girl och I turn to my guitar.
Lonely for a while har en jazzgrund, ganska Svensk eller Nordisk, ett grymt läcker sväng och sagolikt vackert dragspel.
Eulalie kunde lika gärna varit en folkvisa sprungen ur Småland, eller kanske Värmland, en fiol som gjort BAO gröna av avund.
Skivan avslutas med två spår från andra kompositörer, Far side bank of Jordan, Terry Smith, sjukt svängigt och svinbra, fortfarande väldigt skandinaviskt i tonen och som magnifik Countryrock avslutning Loose Talk från Ann Lucas.
Ovanpå det här så är skivan ett mästerverk inspelningsmässigt, rent, otroligt välupplöst, djup men tonriktig bas och först och främst riktigt naturligt, det låter som på riktigt.
Den här skivan talar direkt till min(ganska utslitna) gammelmanshjärna men först och främst rätt till hjärtat.
Ta en titt här:http://www.youtube.com/watch?v=5uKGWpqnS8E
Med risk för att bli tjatig, jag rekomenderar verkligen denna skiva, eller kom hit och lyssna först.
Ingvar |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/11/22 : 19:36:09 Jag tycker egentligen inte så mycket om samlingsskivor men det finns en del undantag.
1997 kommer den magnifika samlingen Have I offended someone?
Ett plock från Frank Zappas enorma produktion, några av de låtar ur hans katalog som provocerat mest.
Helt perfekt, både att ha i bilen och bara för att lyssna på en bunt mästerverk utan att hålla på och byta skivor.
Sett från den andra sidan av vårt intresse så är det ett rent audiofilfrosseri också.
Jättebra att ha.
Ingvar |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/11/22 : 14:36:51 Jag tänkte att vi skulle ta en sväng till Texas, men vi skiter i det, tar Skellefteå i stället. Det är nämnligen så att 2001 så spelar Chuck Hall band in en live där. Den kallas ibland live in Sweden men heter nog egentligen High powered butt wiggelin blues Texas style.
För den som tycker om blues är den här skivan helt omistlig, det är ren powertrio all-out grymt sväng. Fyra låtar är Chucks egna resten är andra klassiker, The sky is crying, Little wing etc.
Ett litet citat från Chuck:My daddy once said, "shoe leather and the finest steak both come from the same cow,
but the minute you bite down, you know exactly which one you are eating."
And let's face it, life's too short to chew on shoe leather and listen to elevator music.
Den här skivan fick jag av Herr Tomas Hansson, en av Sveriges bästa trummisar, vi får försöka få till en spelning från dessa herrar, The Blues Moose Experience, igen
Ingvar
|
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/11/21 : 13:11:54 Om ni är färdiga med melodikrysset kanske vi kan ta en titt på en snubbe som tyvärr förblivit ganska okänd i Sverige.
Tom Russell släppte i somras Blood and candle smoke. Det här sorteras oftast in under den gigantiska americana genren, jag tycker att det lika gärna kan kallas worldmusic.
Med rötter i Norge från sin farfar och efter ett liv runt världen, kriminologilärare i Afrika, författare i Norge men ändå tydligt sprungen ur gränslandet Mexico/Texas.
Bandet på denna skiva är i princip Calexico, inta hela bandet, lite mindre blåssektionmen den otroliga mexikanska trumpeten från Jacob Valenzuela är med.
Det här har blivit en riktig favoritskiva men man måste lyssna, texterna är ytterst viktiga, varje låt en liten novell, ibland självbiografisk som Criminology och East of Woodstock, west of Viet Nam, ibland fantastiska berättelser, ingen björn dock.
Han turnerar i Norge nu kommande februari, kanske man kan få honom till Göteborg också?
Nu blir jag tvungen att rätta mig själv igen, John och jag lyssnade på den här skivan efter maten, det är så speciellt när han är hemma, det är ju den människa jag har pratat mest musik med någonsin.
Det är björnar med! I fjärde versen i Criminology promenerar det grizzlybjörnar nerför mainstreet i en icke namngiven stad i Canada år 1973, ingen ångpannesmed så långt ögat når dock, jag har läst igenom texterna en gång extra för säkerhets skull.
Om Ni missat Tom Russell, här är ett smakprov: http://www.youtube.com/watch?v=h5pbQWhoncY
Ingvar
|
dahlfalk |
Posted - 2009/11/21 : 12:34:44 Härlig tråd Ingvar. Väldigt roligt att få den här typen av tips på skivor.
quote: Another record by Ry Cooder.
Ry Cooder börjad (om jag kommer ihåg rätt) sin karriär som professionell musiker som gitarist i Captain Beefheart and his magic band. Cooder spelade bara med Captain Beefheart under en kort period men under denna period så gjordes skivan Safe as milk. En platta som jag tycker är ett måste i varje skivsamling.
|
lindome |
Posted - 2009/11/20 : 09:55:04 Jag tycker också att dina "kåserier" och tips är roliga att läsa. Selekteringen får man sköta själv. Att lyssna på plattor innan köp, även om man fått rekommendationer, är det enklaste sättet att se om man själv gillar plattan
Jag gillar ditt sätt att skriva Önskar att jag hade den förmågan själv
Kort sagt: Fortsätt med dina skivtips
/Ulrik |
byZan |
Posted - 2009/11/19 : 22:47:58 Jag tycker inte heller att alla dina påståenden om att man ska ha den eller den skivan i sin samling stämmer med min egen smak. Men jag selekterar ut det som jag tycker verkar bra och kan passa just mig och min musiksmak. Tycker du ska fortsätta skriva om vad du tycker och framförallt så får man tips på skivor/artister som i alla fall inte jag har hört talas om tidigare. Tycker också att du skriver och beskriver både fint och informativt.
Keep up the good work Ingvar Jag vill fortsätta att läsa och lära
//byZan |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/11/19 : 19:48:19 Denna tråd innehåller, än så länge, 15 skivor, jag har inga som helst problem att plocka ut 100 gånger så många ur skivhyllorna här hemma som är helt nödvändiga för mig.
Jag har inget större intresse av att skriva om skivor som jag inte tycker är bra, i min andra tråd om skivor, som är betydligt längre, är det inte svårt att hitta ett flertal skivor som jag inte är euforisk över men ändå har med, kanske för att dom haft någon betydelse eller liknande.
Jag är ytterst medveten om att de flesta har en annan musiksmak än jag, men jag skriver om vad jag tycker, inte för att skaffa vänner.
Jag kör en Volvo XC70, en riktigt bra bil, men så tråkig att man kräks, jag skulle aldrig tänka mig att skriva om något sådant, trots att den gör det den ska bättre än de flesta liknande produkter, den är helt ointressant för mig, om jag skall skriva om något, t.ex musik så får det bli något jag brinner för, annars får det vara.
Jag är helt på det klara med att musiksmak är väldigt individuell, man skulle nästan kunna säga att vi har varsin egen, jag är inte riktigt så obegåvad som det kan se ut i mina inlägg, däremot så är jag väldigt öppen för andras åsikter. Jag har fått mängder av musik och tipps från vänner vilket oftast har berikat enormt, ibland har det inte passat mig och fått åka åt sidan, ingen större skada skedd.
Om det jag skriver är tråkigt att läsa så är ju den i särklass enklaste lösningen att låta bli att läsa.
Jag tänker nämnligen att fortsätta skriva om vad jag tycker, aldrig om vad jag tror omvärlden vill läsa.
Ingvar |
pick-me-up |
Posted - 2009/11/19 : 18:36:01 Inget illa menat, Ingvar, men det blir lite tröttsamt att läsa då varenda skiva du skriver och tipsar om är ett absolut totalt nödvändigt mästerstycke! Det blir lite liksom för mycket av alla adjektiv som finns.
Om du kunde gradera lite bland dina tips? Och förstå att alla har inte samma musiksmak som du själv. |
Ingvar.Ahlberg |
Posted - 2009/11/18 : 21:23:28 Nu får jag försöka rätta till ett stort misstag.
I förra veckan, på jobbet lyssnade jag på Bootliquor (världens kanske bästa webradiostation, på somafm) då dök det upp en låt och jag blev alldeles kallsvettig, insåg- var är den skivan?. Fick en ny med hjälp av vår fantastiska Rocks butik här i Kungsbacka idag.
John Prine Lost Dogs & Mixed Blessings. Från 1995, en av hans mindre omskrivna skivor, är ett absolut totalt nödvändigt mästerstycke att placera på en hedersplats i skivhyllan, inte slarva bort som en del senila puckon.
En samling låtar som alla andra hade dött för att få skriva(som alla JP skivor).
Inte den sämsta bandsättning man sett: Förutom JP själv (han är faktiskt en stor gitarrist): John Jorgenson, Gary Nicholson, Howie Epstein, Bob Glaub, Benmont Tench, Waddy Wachtel etc etc.
Varenda låt mästerlig, spänner mellan hans "softblues" ( lite som tidig JJ Cale) ock rock, allt med fötterna i den amerikanska myllan.
Några höjdpunkter är New Train,All the Way with You, Humidity built the Snowman, Same thing happened to me och så den helt magiska, den som kom på radion på jobbet, Lake Marie. Det här är ett rent mästerverk, man måste ha den här låten hemma, annars kan man inte sova. Plus!-- Anropar Herr PG Jeppsson!!!
Trimma näshåren!, This love is real, Vocals-Marianne Faithfull, om Du inte har denna måste detta lösas snarast.
Ingvar
|
|
|