HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 In the shade of my Stetson
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/07/19 :  21:41:33  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Som någon möjligen sett i min "Gammal man....." tråd under vinylavdelningen så är musiken det viktigaste för mig. Då det finns en hel del musik som inte givits ut på vinyl, eller som jag kanske inte har på vinyl, men ändå måste prata om, gammalt eller nytt, så kommer här att följa några "tips" eller funderingar runt sådant som fängslat mig.

Jag vill börja med Sam Westerbergs "Väg 45" utgiven 2002 på Zebra Art records, analogt inspelad i Oral majority studio/Helikopter studio gbg.

All musik är Sams egen och hans röst är en av de mäktigaste vi någonsin hört i Sverige.
Varenda spår är mästerligt, som Sent, inte för sent, Axel & Elsa, och titelspåret, och så det absoluta mästerverket, Älskade Cowboy.

Den här skivan är totalt nödvändig.

Borde fortfarande gå att beställa på Bengans, eller möjligen via Zebra Art Music.

Går inte det så kontakta mig så ber jag Sam om hjälp.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/07/19 :  22:53:13  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
In the shade of my bonnakeps......jag fortsätter gärna att följa dina musiktips här i den här tråden.

Lite tidigt sjuttiotal, och svenskt................

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

cdc
Member

62 Posts

Posted - 2009/07/20 :  21:23:55  Show Profile Send cdc a Private Message  Reply
Bengans hade inte, men finns på cdon
http://cdon.se/musik/sam_vesterberg/v%c3%a4g_45-150974

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2009/07/20 :  22:11:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
http://www.myspace.com/samvesterberg

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4462 Posts

Posted - 2009/07/20 :  22:23:25  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Bengans hade den.Köpte ett ex idag.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

cdc
Member

62 Posts

Posted - 2009/07/20 :  22:31:13  Show Profile Send cdc a Private Message  Reply
"Bengans hade den.Köpte ett ex idag."

ja jäklar!man får inte stava med W på bengans.

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/07/23 :  19:25:24  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Mitt fel, Samuel stavar inte med W, utan V, i Dorotea behövs inga såna tramserier.

Nu hoppar vi till en skiva som Mojo benämnde som Instant Classic, " Masterpiece isn´t the right word....... exhibition is better.

En av de bäst recencerade skivorna någonsin och faktiskt så är Orphans den Tom Waits skiva som sålt mest hittils, det är inte dåligt med tanke på att det är en trippel-CD och aldrig har funnits i någon form av lågprisutgåva.

Mojo har nog rätt, det här är en ren uppvisning, indelad i tre akter av helt olika karaktär.
För den som inte är så bevandrad i Tom Waits repertoar så är det här en guldklimp, här finns alla sidor av honom, utom stilen på de tre-fyra första skivorna.

I tre års tid har det cirkulerat rykten om att Anti records håller på med en vinylutgåva, jag väntar.............

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/07/23 :  23:01:21  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Efter Jämmer & elände och en hyffsad framgång med sin version av Kjell Höglunds Kärleksdans i Provence så var det ganska tyst runt Maritza Horn i tio år, men så kommer 1988 "Morgon i Georgia".

En absolut magisk skiva baserad på Ulla-Carin Nyquists scenföreställning om Fredrika Bremer.

Allt är bra men "Lyssna till ditt hjärta "lyser som en diamant och rösten är absolut magisk.

Införskaffa!

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/07/24 :  12:42:23  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag har beslutat mig för att skaffa hästsvans, skägget är ju ändå vitt.

1993, efter några år med ganska tveksamma alster och i det närmaste pank efter alla bråk med det amerikanska skatteverket, så kommer "Across the borderline". Don Was producerar Willie Nelsons mästerverk, med låtar av Paul Simon, Bob Dylan, Lyle Lovett, Peter Gabriel och Willie själv. Duetter med Bonnie Raitt, Sinead oConnor, Dylan och Lovett.

Fantastiskt producerat, Willie sjunger bättre än någonsin, Dylan gör parodi på sig själv i Heartland. Perfekta instrumenteringar och lysande inspelning/ljudkvalitet. Helt nödvändig.

Willie är 76 år och har vitt skägg och hästsvans, han ser inte ett dugg löjlig ut, så det är värt ett försök.

Ingvar

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/07/24 12:44:25
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/07/24 :  23:03:41  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Dom ringde mig från våran eminenta Rocks-butik här i Kungsbacka idag. Det hade kommit lite skivor jag beställt.

Bland annat kom så den efterlängtade nya skivan från Phil Lee "So long, its been god to know You"
Det torde nu vara ställt bortom alla tvivel att Phil Lee är den idag störste amerikanske låtskrivaren, med trettio år som trummis och lastbilschaffis i bagaget.

Med ett starkt socialt patos kombinerat med humor och ett grymt, ganska lågmält, sväng är det här en skiva som troligen gör Tom Petty, Dylan, Springsteen och andra herrar gröna av avund.

Allt material eget utom titelspåret från Woody Guthrie och Millers mill pond som är traditionell.

Ett rykande färskt mästerverk, tyvärr så släpptes skivan, den16 juni, bara i USA men en bra skivhandare tar hem den på beställning.

Om Ni inte känner till Phil Lee så finns hans två tidigare skivor, "You should have known me then" och "The mighty king of love" på spotify.

Nu följer en skarp uppmaning: skaffa den här skivan!

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/07/25 :  10:05:27  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Efter drygt tio års emigrantliv i Amerika kommer John Holm hem 1999 med en nyinspelad skiva i bagaget.

Vägen till Californien spelades in i USA men färdigställdes i Sverige.
Mestadels Johns amerikanska favoriter med hans egna översättningar och tre egna låtar.

Rösten lika fängslande som på de tre klassiska 70-tals plattorna men här med en helt annan musikmiljö. Det här är nog en av de absolut bästa svenska skivorna från 90-talet, kanske även i ett längre perspektiv.
Helt fantastisk som bil-skiva, mästerliga inspelningar.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/07/26 :  19:50:52  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Som Herr PG Jeppsson så riktigt påpekar får vi titta lite på vår svenska musikskatt.

2001 skapar en av våra största ännu ett mästerverk.
Tillsammans med en otrolig grupp musiker spelar Rolf Wikström in Alting Förändras på MNW.

Här finns egna låtar från Roffe, titelspåret, Vad fel det blev, Jag gör allting för Dig, Om Du går neråt staden osv.
Sedan får vi fantastiska versioner av svenska klassiker som Helgdagskväll i timmerkojan, Haderian hadera, Min älskling där Roffe garanterat spelar sin gitarr till spån och flis.

Här deltar Jonatan Stenson, Max Lorentz, Tommy Cassemar, Ingemar DunkerBernt Andersson, Sofia Wikström, Fläskkvartetten och så den helt vettlöst magiska versionen av Dan Anderssons Till min syster där Mats Ronander spelar munspel, jag förstår varför amerikanska musiker och producenter säger att han är världens bästa munspelare. Den här låten tillhör det bästa som någonsin spelats in någonstans.

Om Ni inte har den här skivan bryter ni mot svensk lag, eller åtminstone vanligt vett och hyffs.

Ingvar

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/07/26 19:52:34
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/07/27 :  22:01:45  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
En skiva om en katt?
Dessa pälsklädda, nålbrytande, högtalarätande vänner förföljer mig även i skivhyllan.

En skiva om en katt som heter Buddy, en mus som heter lefty, en blind padda som heter Tom Toad och är präst?

Another record by Ry Cooder.

My name is Buddy är namnet på denna resa från 2007, en skiva om
30-talets USA, starkt politisk i Woody Guthries tass-spår, fylld med referenser till litteratur och musik från tiden. Tom Toad- Tom Joad från Steinbeck, one cat one vote one beer- John Lee Hookers One scotch one bourbon one beer, mycket koppling till dust bowl songs och Hank är med, i och för sig i baksätet på Cadillacen den där natten.

Här deltar tunga gubbar som Flaco Jiminez, Pete Seeger,Mike Seeger, Jim Keltner, Van dyke Parks etc.
Musiken är småskalig och inte speciellt tillrättalagd, två spår sitter vid första lyssning, det första "Suitcase in my hand" och det sista "Theres a bright side somewhere" men allt är riktigt bra och värt ordentlig lyssning.

Trots musiktyp och format så rekommenderar jag att man spelar ganska högt, ungefär som om det var ett livegig på en skitig honky-tonk i Texas eller en dammig sylta i Oklahoma på vägen mot Californien. Musiken växer dramatiskt med lite volym och känslan i vad dom gör kommer fram, lite som när man är med i studion.

Det här är en stor skiva.

Ingvar

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/07/27 22:09:45
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/08/02 :  12:09:16  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Sedan Hangin around the observatory 1973 har John hiatt år ut och år in skapat mästerliga skivor, de flesta har fått euforisk kritik men ingen har sålt speciellt bra, Riding with the King och Bring the family har väl gått bäst.

Nån gång 90-ungefär premierades han som bästa songwriter/artist i Nashville och mängder av giganter har spelat in hans låtar.

2007 kom Master of disaster som är en lysande skiva, suveräna låtar i en otrolig inspelning, aldeles extra sticker Howlin down the Cumberland, When my love crosses over och cold river ut.

Både CD spåret och SACD delen låter superbt, vet ej om den är flerkanal som SACD, min spelare läser bara 2-kanal.

Ytterst starkt rekommenderad.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/08/02 :  12:39:01  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
2001 gör en av hjältarna en riktig höjdarskiva.

Merle Haggard spelar in Roots tillsammans med en idol från 50-talet, Norman Stephens.
The Strangers spelar med Norman på lead-gitarr, låtar av Lefty Frizzell, Hank (Honky Tonkin), Merles egna More than my old guitar, Runaway mama, I´ve got a tender heart, etc.

Ett klassiskt 50-tals countrysound, inspelat rakt av, helt utan pålägg eller efterprocessing, hemma i Merles vardagsrum, sagolik ambiens, eller som Merle säger: Theres none of that crap we´ve all become used to hearing on records nowadays.

Ett absolut mästerverk.

Ingvar

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2009/08/02 12:39:25
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/08/08 :  11:31:02  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Ur en i princip fläckfri katalog tänkte jag plocka ut Red dirt girl från 2000.

Första skivan på några år där Emmylou Harris gör eget material, alla låtar utom Patty Griffins One big love.

Ett nytt, ganska "skitigt, ruffigt" sound.
12 fantastiska spår med supermusiker och den magiska rösten mycket nära och naket.
Mera alt-country/americana än traditionellt.

Ett ganska svalt mottagande från det rigida countrypatriarkatet men en jätteframgång hos publiken.
Skivan gav henne ytterligare en grammy, inspelningen är helt suverän, i princip en testskiva, men musiken!

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/08/08 :  20:40:56  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Dom la i princip ner verksamheten 1995 efter Sekunder i Sverige, men så småningom kom tydligen hungern och skaparglädjen tillbaks så den 18:e februari i år kom en ny skiva med Perssons Pack, Öster om Heden.
Det finns ingen giltig orsak att inte ha köpt detta svenska mästestycke.
De svartkantade historierna är lika bra som alltid, ofta bättre än någonsin tidigare.
Musikaliskt mästerligt och det ÄR tufft att ha dragspel i framkanten av rock´n roll musik.

Vi kom precis hem, efter att ha hängt upp ett par högtalare på en pub i stan, faktiskt taget en pilsner efter också.

Nu är Perssons Pack på TV! Sommarkrysset, har spelat sångare utan orsak skall göra en låt till, skynda och byt kanal! TV4.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/08/09 :  21:37:33  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Skall det verkligen behöva ta sju år att spela in en skiva?

Kanske Mark spelade fel hela tiden så dom fick göra om och göra om.....

Eller sjöng Emmylou falskt?

Eller så är det sant att skivan spelades in när deras vägar korsades, här och där, och lämplig tid fanns .
Hur som helst så är 2006 års All the roadrunning en helt omistlig skiva.

Emmylou Harris har spelat in med de flesta av branschens stora och gjort flera sådana här duo/trio projekt tidigare.

Mark Knopfler har även han jobbat ihop med andra stora men inte ett helt skivprojekt på det här sättet.

Här blir det, som man skulle säga i Amerika, a match made in heaven, 12 superlåtar, 2 från Emmylou, resten från Mark. Man hör att inspelningarna kommer ur olika miljöer och från olika tid men allt bär den extremt höga kvalitet som man förväntar sig, både från Harris och från Knopfler.

Jag antar att Ni alla har den här skivan, annars kan vi väl kalla det en olyckshändelse, kanske ringde en faster och bad om hjälp med mjölkinköp när Du var på väg till skivhandlaren, eller kanske punktering på spårvagnen?

Trots allt inget som inte går att åtgärda i morgon bitti när Din skivhandlare öppnar.

Ingvar

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/09/20 :  18:08:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Antone´s records and tapes i Austin Texas ger 1990 ut Omar and the Howlers "Monkey Land".
Kent Omar Dykes är här närmre Howlin Wolf än någonsin, 10 fantastiska, gapiga blues/rock låtar helt mästerligt genomförda, en ren studiolive, i stort sett inga pålägg eller efterprocessing, och så den helt magnifika balladen, Night Shadows.

Köp inte aktier, köp den här skivan, den förlorar aldrig sitt värde.

Ingvar

Go to Top of Page

John K
Member

112 Posts

Posted - 2009/09/20 :  20:54:22  Show Profile Send John K a Private Message  Reply

Fortsätt... Vilken guldgruva till "ny" musik.
Det här är massor av musik som jag aldrig skulle letat upp själv.

Jag har hittat en hel del musik jag tagit mig till, och då har jag inte läst igenom hela tråden ännu.
Riktigt kul.

Ta ut glädje i förskott!
- Det ända som kan hända är att du varit glad i onödan!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/11/18 :  21:23:28  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Nu får jag försöka rätta till ett stort misstag.

I förra veckan, på jobbet lyssnade jag på Bootliquor (världens kanske bästa webradiostation, på somafm) då dök det upp en låt och jag blev alldeles kallsvettig, insåg- var är den skivan?. Fick en ny med hjälp av vår fantastiska Rocks butik här i Kungsbacka idag.

John Prine Lost Dogs & Mixed Blessings.
Från 1995, en av hans mindre omskrivna skivor, är ett absolut totalt nödvändigt mästerstycke att placera på en hedersplats i skivhyllan, inte slarva bort som en del senila puckon.

En samling låtar som alla andra hade dött för att få skriva(som alla JP skivor).

Inte den sämsta bandsättning man sett: Förutom JP själv (han är faktiskt en stor gitarrist): John Jorgenson, Gary Nicholson, Howie Epstein, Bob Glaub, Benmont Tench, Waddy Wachtel etc etc.

Varenda låt mästerlig, spänner mellan hans "softblues" ( lite som tidig JJ Cale)
ock rock, allt med fötterna i den amerikanska myllan.

Några höjdpunkter är New Train,All the Way with You, Humidity built the Snowman, Same thing happened to me och så den helt magiska, den som kom på radion på jobbet, Lake Marie. Det här är ett rent mästerverk, man måste ha den här låten hemma, annars kan man inte sova.
Plus!-- Anropar Herr PG Jeppsson!!!

Trimma näshåren!, This love is real, Vocals-Marianne Faithfull, om Du inte har denna måste detta lösas snarast.

Ingvar

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/11/19 :  18:36:01  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Inget illa menat, Ingvar, men det blir lite tröttsamt att läsa då varenda skiva du skriver och tipsar om är ett absolut totalt nödvändigt mästerstycke!
Det blir lite liksom för mycket av alla adjektiv som finns.

Om du kunde gradera lite bland dina tips? Och förstå att alla har inte samma musiksmak som du själv.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2009/11/19 :  19:48:19  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Denna tråd innehåller, än så länge, 15 skivor, jag har inga som helst problem att plocka ut 100 gånger så många ur skivhyllorna här hemma som är helt nödvändiga för mig.

Jag har inget större intresse av att skriva om skivor som jag inte tycker är bra, i min andra tråd om skivor, som är betydligt längre, är det inte svårt att hitta ett flertal skivor som jag inte är euforisk över men ändå har med, kanske för att dom haft någon betydelse eller liknande.

Jag är ytterst medveten om att de flesta har en annan musiksmak än jag, men jag skriver om vad jag tycker, inte för att skaffa vänner.

Jag kör en Volvo XC70, en riktigt bra bil, men så tråkig att man kräks, jag skulle aldrig tänka mig att skriva om något sådant, trots att den gör det den ska bättre än de flesta liknande produkter, den är helt ointressant för mig, om jag skall skriva om något, t.ex musik så får det bli något jag brinner för, annars får det vara.

Jag är helt på det klara med att musiksmak är väldigt individuell, man skulle nästan kunna säga att vi har varsin egen, jag är inte riktigt så obegåvad som det kan se ut i mina inlägg, däremot så är jag väldigt öppen för andras åsikter. Jag har fått mängder av musik och tipps från vänner vilket oftast har berikat enormt, ibland har det inte passat mig och fått åka åt sidan, ingen större skada skedd.

Om det jag skriver är tråkigt att läsa så är ju den i särklass enklaste lösningen att låta bli att läsa.

Jag tänker nämnligen att fortsätta skriva om vad jag tycker, aldrig om vad jag tror omvärlden vill läsa.

Ingvar

Go to Top of Page

byZan
200.000-klubben

4435 Posts

Posted - 2009/11/19 :  22:47:58  Show Profile Send byZan a Private Message  Reply
Jag tycker inte heller att alla dina påståenden om att man ska ha den eller den skivan i sin samling stämmer med min egen smak. Men jag selekterar ut det som jag tycker verkar bra och kan passa just mig och min musiksmak.
Tycker du ska fortsätta skriva om vad du tycker och framförallt så får man tips på skivor/artister som i alla fall inte jag har hört talas om tidigare.
Tycker också att du skriver och beskriver både fint och informativt.

Keep up the good work Ingvar Jag vill fortsätta att läsa och lära

//byZan

"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"

Mina system...

Huvudsystem
Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5
Andrasystem
Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10

Hemma hos reportage...

HiFiForum Magazine
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2009/11/20 :  09:55:04  Show Profile Send lindome a Private Message  Reply

Jag tycker också att dina "kåserier" och tips är roliga att läsa.
Selekteringen får man sköta själv.
Att lyssna på plattor innan köp, även om man fått rekommendationer, är det enklaste sättet att se om man själv gillar plattan

Jag gillar ditt sätt att skriva Önskar att jag hade den förmågan själv

Kort sagt: Fortsätt med dina skivtips

/Ulrik
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2009/11/21 :  12:34:44  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Härlig tråd Ingvar. Väldigt roligt att få den här typen av tips på skivor.

quote:
Another record by Ry Cooder.

Ry Cooder börjad (om jag kommer ihåg rätt) sin karriär som professionell musiker som gitarist i Captain Beefheart and his magic band. Cooder spelade bara med Captain Beefheart under en kort period men under denna period så gjordes skivan Safe as milk. En platta som jag tycker är ett måste i varje skivsamling.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000