HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Nya utforskningar av att driva Tannoy med rör

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
   

T O P I C    R E V I E W
Micke Y Posted - 2007/04/17 : 22:03:03
Min källare har haft finbesök igen av ett rörsteg som gav nya insikter och en del läskiga insikter.

Först sedvanlig disclaimer:
Tråden kommer vara full av tyckande, känslor och påståenden utan bevis bakom så om ni tycker det är läskigt - sluta läs här.



Micke
21   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
Marc Posted - 2007/08/02 : 21:41:58
Tänkte göra det, men det tar nog några veckor innan jag har den hemma.
Micke Y Posted - 2007/08/02 : 21:32:20
Ja, den där är spännande. Du får gärna berätta dina intryck.

Micke
Marc Posted - 2007/08/02 : 20:54:22


Skall först uppgraderas med silverkablage, V-cap och Goldpoint-attenuator!
Micke Y Posted - 2007/08/02 : 09:38:02
Marc

Nu blir jag nyfiken. Berätta

Micke
Marc Posted - 2007/07/31 : 10:55:49
Har precis slagit till på ett annorlunda rörslutsteg som jag tror en viss Gizmo gillade tillsammans med sina Tannoy...(efter att ha kommit på tvären med Atma-Sphere)...

time Posted - 2007/07/15 : 21:21:10
Måste ju erkänna att de lät "bättre" än Atmasphere i nästan alla párametrar
Ska se till att få ihop ett snarast...
Bernt Jansson Posted - 2007/07/15 : 00:36:27
quote:
Jag hade ett liknande steg på besök hemma förra helgen och det lät mycket bra, kopplade greppet på högtalare och spelade med verklig pondus...
Kan intyga detta!!!
time Posted - 2007/07/15 : 00:23:51
Jag hade ett liknande steg på besök hemma förra helgen och det lät mycket bra, kopplade greppet på högtalare och spelade med verklig pondus...

Micke, vad har du nu då ? jag tror problematiken med slutsteg gäller de flesta högtalare med samma koncept och jag tror det har med dämpfaktorn att göra. Precis som elektrostater vill de gärna ha lite motkoppling inbillar jag mig
time Posted - 2007/07/03 : 19:10:48
Tur att rören fick plats...
calle_jr Posted - 2007/04/29 : 10:06:34
Ser spartansk men gedigen ut.

Vill genast veta lite mer om den.
Micke Y Posted - 2007/04/27 : 09:52:34
Det kan man ju undra?? Tydligen får den inte plats bara.

Micke
Bland Posted - 2007/04/26 : 22:00:32
Klart nyfiken på detta steg! Men varför har han ingen strömbrytare? Hur har han tänkt eller?
Micke Y Posted - 2007/04/25 : 21:20:32
Jag vågar utnämna den här till det bästa rörsteg som varit hemma hos mig och tillsammans med mitt system. När jag summerar alla egenskaper när det gäller ljudet är det verkligen bra tillsammans med mina högtalare och rum.

Visst är steget från Karlskoga och visst är det Bo som har gjort det.




Är du lite intresserad så bör du veta: det har bara balancerad ingång men jag körde med en adapter utan några som helst problem, det tar bara banananslutning för högtalarkablaget och det har ingen strömbrytare. Det sista hanterar man enklast med en strömlist från närmaste byggmarknad.

Steget är ganska litet i mina ögon och lådan runt trafos är mitt tycke riktigt snygg.






Micke
Micke Y Posted - 2007/04/21 : 22:35:00
Ju klarare ljud eller mindre påverkad om du vill dessto mindre mellan dig och musiken. Det här slusteget levererade verkligen det i mitt system. Tydligheten gjorde att det var lättare att höra de detaljer som musiken består av och det gjorde att man kunde slappna av mer. Hela upplevelsen blev mer avslappnad samtidigt som man förstod mer av musiken och arrangemanget.
En hel del kör cirkulerade genom CD spelaren och det var ett av stegets toppnummer. Att tydligt höra körens placering rummet samtidigt som solosångaren tog i som värst var faktiskt inte så svårt som man kan tänka sig.

Hur funkar då mer pop/rock orienterad musik? Så bra som den är inspelad skulle jag vilja svara. Det var precis så dåligt som vissa är - totalt söndermastrade/ komprimerade - eller så bra som vissa ändå kan vara.

Något som man lägger märke till är transienthanteringen som är alldeles utmärkt. Den upplevs subjektivt som snabb och spänstig - vad nu det är - inte alls så att den rundar av dom som vissa modeller jag hört. Lite grand som ett OTL steg kan vara.



Micke
Micke Y Posted - 2007/04/20 : 12:35:47
Under den tid slutsteget var hemma hos mig bytte jag ganska många gånger mellan mitt vanliga transistorsteg och rörsteget. Det gick alltså inte att mycket snabbt koppla om mellan dom men det blev väldigt snart tydligt deras respektiva karaktär ändå.

Jag använde en hel del av mina vanliga testskivor - som inte alls är testskivor utan helt vanlig musik - plus ett antal andra saker som jag helt enkelt kände för att spela. Man liksom bara ville höra mer av snyggt inspelad musik så det gick en massa Proprius, Opus 3 etc etc där ljudet är rent och opåverkat.

Det speglar även steget ljudkvalitet. Det här levererar en klarhet och ett tydligt mindre påverkat ljud än transistorsteget. Usch, det där var en svår mening att skriva. Om ni bara visste hur långt inne den satt. Jag har hunnit igenom i alla fall några stycken rörsteg men bara en enda har varit på samma nivå och kunnat konkurrera när det gäller ljudkvalitet.
Ljudet fångar mer tydligt anslag och den initiala attacken i ljudet på ett sätt som jag inte kan påminna mig att andra kunnat i samma utsträckning. En bra inspelad röst blir till något som är otroligt uttrycksfullt och fyllt massor av nyanser. En kör kan bli en riktigt härlig upplevelse även jag inte alltid tycker att stycket är det allra bästa. Av olika anledningar så spelades det mycket av Cantate Domino och den var faktiskt belyst i ett lite nytt ljus. Röster kan verkligen vara avslöjande och de är de här. Att det har editerats in olika tagningar i samma stycke kunde man tydligt märka men framför allt musikaliskt notera att de inte alltid satt ihop perfekt.

Men det kan ju inte stämma . Rörsteg skall ju bara ge en massa dist, eller hur?

Ni som hört att rörsteg är distgeneratorer och att de alltid påverkar ljudet mer än transistorsteg behöver nyansera det lite. I mitt system med mina lyssningnivåer så är det i själva verket så att rösteget kan ha lägre dist. I de flesta fall spelar jag på nivåer som gör att steget behöver leverera under 1W och då är nivån distorsion mycket låg.

Som alltid så gäller det att matcha högtalare mot slusteg så de fungerar bra tillsammans och glöm inte att jag testat flera alternativ som inte alls fungerat.



Micke
Audiovector Posted - 2007/04/19 : 19:30:26
Berätta mer! Vad är det för förstärkare? Vad kostar den? Hur låter den?
Bernt Jansson Posted - 2007/04/19 : 13:27:49
Oooops! Nu blev det intressant.
ztenlund Posted - 2007/04/19 : 12:47:54
Verkar vara någonting från Bofors hemstad. Spännande!

Enligt tillverkaren så:
quote:
X låter dynamiskt och analytiskt med påtaglig upplösning av svaga ljud såsom rumsinformation klangintryck o.s.v.. Den avviker påtagligt från vad vi dagligt tal kallar för "rörljud".

Låter ju trevligt!
Micke Y Posted - 2007/04/19 : 12:40:23
Först lite bakgrund.

Jag har under en lång sporadiskt prövat lite olika rörsteg för att driva mina Tannoy'r med lite varierande framgång. Vissa har varit ganska rejält fel andra har varit väldigt nära målet men ingen har varit så bra att jag varit beredd att lägga pengar på den/dom. Några har jag berättat om här andra har kommit och gått i tysthet.

Skälet till detta testande är att jag tycker att BORDE kunna funka med högtalarens relativt höga känslighet (93-94 dB) och snälla imdedans (lägst 5 ohm).

Flera olika konstruktionsprinciper har används och när jag berättat för andra kring vilka resultatet jag uppnått så har en ganska samstämmig bild växt fram. Jag behöver en push-pull förstärkare med lite lägre utgångsimpedans för att matcha till högtalarens egenskaper. Det har känns logiskt och därför har jag sökt detta lite av och till men det visade sig vara svårare än väntat. Dels ville jag testa innan köp och dels ville jag inte betala 40-50 tusen och då försvinner ett helt gäng med möjliga alternativ.

Hmm, hur gör man då?

Plötsligt ser jag en banner på ett forum och efter några mail och lite väntan kommer en stor kartong hem till mig.

Jag är ju inte precis någon erfaren röranvändare så jag känner mig som en total nybörjare inför det här. Men samtidigt väldigt nyfiken och öppen inför vad som än kommer att utspela sig.

Det skall tilläggas att jag även testade en del olika transistorsteg innan jag valde det jag har idag och att det var viktigt. Erfarenheten från olika transistormodeller var att tydliga skillnader finns och att vissa inte alls är så bra som deras rykte gör gällande. Tycker jag i alla fall.




Micke
rannagarden Posted - 2007/04/17 : 22:07:39
Sånt backar vi inte för. Kör så det ryker.

/M
Pac Posted - 2007/04/17 : 22:04:42


quote:
Tråden kommer vara full av tyckande, känslor och påståenden utan bevis bakom så om ni tycker det är läskigt - sluta läs här.



Ge oss vad vi tål Micke!


HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000