HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 JaLa

Note: You must be registered in order to post a reply.
To register, click here. Registration is FREE!

Screensize:
UserName:
Password:
Format Mode:
Format: BoldItalicizedUnderlineStrikethrough Align LeftCenteredAlign Right Horizontal Rule Insert HyperlinkInsert EmailInsert Image Insert CodeInsert QuoteInsert List
   
Message:

* HTML is OFF
* Forum Code is ON
Smilies
Smile [:)] Big Smile [:D] Cool [8D] Blush [:I]
Tongue [:P] Evil [):] Wink [;)] Clown [:o)]
Black Eye [B)] Eight Ball [8] Frown [:(] Shy [8)]
Shocked [:0] Angry [:(!] Dead [xx(] Sleepy [|)]
Kisses [:X] Approve [^] Disapprove [V] Question [?]

 
Check here to subscribe to this topic.
   

T O P I C    R E V I E W
JaLa Posted - 2003/02/18 : 14:59:22
Bakgrund

Anläggningen skulle innehålla få men bra produkter, huvudskälet var att det skulle vara lättare att integrerar men också att hålla ner kostnaden. Minimalistisk och enkelhet var två begrepp som fanns med hela tiden.

Om vi börjar från källan, att hoppa över försteget var det mest logiska om man inte skulle använda flera källor. Så jag bestämde mig för en CD med volymkontroll. Det fanns inga synpunkter på slutsteget i det här läget, mer än att det skulle passa högtalarna och min smak.

Anläggningen skulle stå i vardagsrummet, så högtalarna skulle inkräkta så lite som möjligt på rummet. Akustikreglering skulle bara kunna utföras om den inte syntes eller var estetiskt tilltalande. Så jag valde att använda stativhögtalare, de tar både liten plats och är enklare att integrera med rummet.


Historia

Jag var redan från början intresserad av Wadia, så när jag var och lyssnade på en 830, så fastnade jag även för Totem. Vid ett senare tillfälle kom även Parasound slutsteget in och jag tyckte att jag hade en ganska bra trio. Vid utprovningen så användes Kimber kablar.

Det enda problemet var att Wadia visar en attrapp av en ny 831 på CES. Sen börjar väntans tider (har vi hört det förut), hela tiden nya datum när den skall släppas, Wadia går i konkurs, återuppstår och nu heter den 301, nya datum igen. Jag börjar tröttna, ser en annons på en begagnad 860x och slår till direkt.

Audio Magic racken köps på HiFi Magasinet av en entusiast från Karstad som kommer med den på bussen och ska vidare till Uppsala.

Sen famlar jag runt ett tag i jakten på kablar med Harmonic Technology, Acoustic Zen och Silk. Under åren så hade jag kommit i kontakt med Purist Audio vid några tillfällen och det ligger och skvalpar där bak hela tiden. Till slut så inser jag att jag får öppna plånboken rejält och inhandlar Proteus kablarna.

Till Wadian har jag en skiljetrafo och nätsladd från Harmonic Technology.


Audio Magic Rack



Wadia 860x



Parasound HCA-3500



Totem Acoustic MANI-2





Purist Audio Design Proteus



Helheten



25   L A T E S T    R E P L I E S    (Newest First)
mag Posted - 2003/09/21 : 10:35:42
Snyggt du kan ju alltid komplettera med en eller ett par subbasar om du inte tycker det går djupt nog

MartinH Posted - 2003/04/06 : 20:00:42
Hej Janne !! Är oxå ägare till Totemhögtalare ( Model 1 Signature) och det ser ut att vara en utmärkt anlägning du har..Tror nog inte du ska sätta upp nått bakom högtalarna, du kommer nog få mer problem med vibrationer än fördelar med basökning. Och jag tror nog Mani-2 har tillräkligt med drag i basen när dom drivs med Paran för att räcka till för det mesta.
Lycka till i Hifivärlden och njut så länge hörseln finns kvar !! /Martin
JaLa Posted - 2003/03/07 : 14:35:03
"Hmmm hur blir det med basstödet? Ingen bakvägg?"

Nu är det ju inte så att jag är utan bakvägg, titta på den sista bilden Helheten så ser du.
Den första bakväggen cirka 1 meter bakåt består ungefär halva ytan av vägg, den andra väggen med valv finns cirka 6 meter bakåt och sen den slutliga och hela väggen finns cirka 7 meter bakåt. Det blir väl lite sämre basstöd, men å andra sidan så blir det en öppen och luftig ljudbild. Så jag behöver inte klä bakväggen med något absorberande. En tänkbar åtgärd mot det lite sämre basstödet skulle kunna vara en subwoofer. Det skulle vara kul att mäta upp rummet för att sedan kunna sätta in åtgärder där det behövs, istället för att famla runt.

Har även spänntak, någon som vet hur det påverkar ljudet?

/Janne
fredde Posted - 2003/03/05 : 20:45:49
Hmmm hur blir det med basstödet? Ingen bakvägg?
JaLa Posted - 2003/03/03 : 15:36:03
Alexi: Jo, jag tycker också att Wadia har lyckats med sin lite egna stil. Jag tror Timbre kallade Wadia för Pansarhifi i ett bildreppotage, det är ganska talande. Wadia har väl kört konceptet utan försteg hårdast, men det finns ju några till.

n0p: Det har jag förträngt och mycket är köpt begagnat. Slutet av nittiotalet var en tid som känns lite overklig idag, men då fanns det ekonomiska möjligheter utöver det vanliga.

Mattias: Tack!

/Janne
Mattias Posted - 2003/03/03 : 14:43:45
Stiligt JaLa! Fina bilder

/Mattias
n0p Posted - 2003/03/03 : 14:24:39
If you don´t mind me asking, vad har kalaset gått på i runda slängar?
Alexi Posted - 2003/03/03 : 12:59:45
Wadian är mycket vacker!
Och att slippa försteg! Sånt är ju endast lönsamt att implementera för en tillverkare som inte säljer försteg...
För att göra det ännu mer minimalt skulle man ju kunna gömma monblock i högtalar stativen
JaLa Posted - 2003/03/03 : 11:36:22
Nu har jag dragit två skärmade kablar(ÖLFLEX) från proppskåpet, så CD:en och slutsteget får varsin matning. Jag bor i ett fyrtiotals hus och där finns det fortfarande kvar lite ojordade tygkablar, som min anläggning skulle få slippa. För att få dit de nya kablarna så skulle jag få borra på två ställen, på det först går det bra. På det andra blir det lite mer show, när jag satte borrhammaren till väggen och körde på, så det slog det gnistor om borren. Så här efteråt så inser man att det kan gå ledningar överallt i ett gammalt hus. Jag hade naggat lite i kanten på fasen, inte undra på att det gnistrar och proppen går. Till slut så kom elektrikern som skulle ansluta i proppskåpet och han drog även om de naggade kablarna. Vad gör man inte för lite välljud.
/Janne
JaLa Posted - 2003/02/24 : 10:41:35
Tack Ekman, det låter inte så pjåkigt heller.
ekman Posted - 2003/02/21 : 16:29:13
riktigt riktigt snyggt det där ju
JaLa Posted - 2003/02/21 : 16:24:29
Peder: Nej, idag finns det inga planer på att sälja dom. Men i framtiden då jag söker nya utmaningar, så kanske dom får ge plats för ett par fullregister.
Zalve: Det är en av fördelarna, men de har många andra ljudmässiga fördelar också.
Inledningen är uppdaterad igen(vilket tjat).
/Janne
Zalve Posted - 2003/02/21 : 15:31:20
Läckra och smidiga högtalare, måste vara "lätta" att sälja in hos regeringen ?! =)
Peder B Posted - 2003/02/21 : 15:24:02
Jag kan tänka mig ett par Totem Acoustic MANI-2 hemma hos mig, Välljud med lite lagom storlek. Funderat på att sälja // Peder B
JaLa Posted - 2003/02/21 : 14:25:48
Tack K-man, tanken är att jag skall fylla på mer i inledningen, så jag kommer ikapp till dagens datum. Sen kommer jag fylla på nertill när någon ändring sker. Inga nya "Jag kan inte heller se några bilder", jag tolkar det som att det fungerar nu.
K-man Posted - 2003/02/21 : 12:09:18
Verkligen snyggt! Och roligt med lite text som beskriver dina kriterier och tankar! pluspoäng!

Wadians utseende är riktig mumma i mina ögon!

\\K-man
JaLa Posted - 2003/02/21 : 11:55:13
Har nu flyttat bilderna till ett annat gratis web hotell(www.mysitespace.com), och jag tror det fungerar nu.

/Janne
JaLa Posted - 2003/02/20 : 15:11:48
Inledningen är uppdaterad med:
Introduktion
Bakgrund
Historia

/Janne
Jakob_S Posted - 2003/02/20 : 01:29:14
Jag kan inte heller se några bilder...

//Jakob
JaLa Posted - 2003/02/19 : 12:03:40
Tack till alla ni som kommenterat bilderna.

Men får du nått basstöd?
Jag har funderat mycket på det, förutom trappan så har rummet en öppen spis, många fönster och dörrar så det går ej att möblera på något annat sätt. Har funderat på att sätta upp någon skiva bakom högtalarna på räcket som basstöd. Jag är tacksam för förslag från dig eller någon annan, hur utformningen skulle se ut. Räcker det med en låg eller en bara bakom HT? Eller blir det mer en fälla då? Nu klara min anläggning sig ganska bra ändå, men om något kan bli bättre så vill man ju gärna försöka.

Vad ligger signalsnablarna på i pris? RCA eller XLR? Hur långa?
XLR 1 m och jag har köpt dom begagnade, någonstans mellan 40000 och 50000 kostade de väl när de tillverkades.

Förmodligen inte bara du som njuter av anläggningen?
Nej, men jag får fortfarande sänka när det är Bollibompa på TV och min fru börjar tycka att jag får mer och mer konstig musiksmak.

Skräms inte livet ur dina stackars icke-hifi-vänner när de går upp för trappan?
Nej, men kablarna är nog det som mest kommenteras av mina icke-hifi-vänner.

Vad kan det vara för uteffekt på en sådan tingest?
De första 15 W i Klass A, 8 ohm = 350 W och sen dubblar den ner till 2 ohm.

/Janne
neriks Posted - 2003/02/19 : 10:42:13
JaLa,

Riktigt snyggt !!! Parasound-steget ser brutalt ut . Vad kan det vara för uteffekt på en sådan tingest?

henricsson Posted - 2003/02/19 : 01:06:10
Snyyggt! Skräms inte livet ur dina stackars icke-hifi-vänner när de går upp för trappan

Man måste öppna bilderna i ett nytt fönster.
ekman Posted - 2003/02/18 : 17:57:02
jag ser inte heller nåt =(
wallraff Posted - 2003/02/18 : 17:46:25
Det är så där man placerar en anläggning, mitt i vardagsrummet. Mycket stiligt!
Förmodligen inte bara du som njuter av anläggningen?
marcus_ec Posted - 2003/02/18 : 17:11:17
Nu ser jag inte bilderna! hmm......

HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000